DARMOWY AUDYT SEO

10 heurystyk użyteczności Nielsena i Molicha

10 heurystyk użyteczności Nielsena i Molicha

Firmbee/Pixabay.com

Heurystyki użyteczności Nielsena-Molicha to takich 10 przykazań w świecie UX. Po raz pierwszy przedstawił je w roku 1990 Jakob Nielsen wraz z Ralfem Molichem (często zapominanym w innych artykułach). Przez lata były one pod ostrzałem różnych krytyków i publicystów zajmujących się użytecznością. Pomimo tego, heurystyki opracowane przez tych dwóch panów są do dziś podstawową techniką analizy interfejsów.

W tym artykule opisuję krótko wszystkie z dziesięciu heurystyk użyteczności Nielsena-Molicha.

Analiza heurystyczna

Stworzenie heurystyk dało istnienie analizie heurystycznej. Jest to technika oceny interfejsów przy wykorzystaniu wybranych heurystyk. Heurystyki Nielsena-Molicha to nie jedyny zbiór, jaki istnieje, niemniej jest on zdecydowanie najpopularniejszy z uwagi na swoją uniwersalność jak i skuteczność.

Analiza heurystyczna jest podstawową metodą analizowania użyteczności danego serwisu. Jej zdecydowaną zaletą jest jej szybkość i niewielki koszt. Można ją zastosować praktycznie w większości etapów procesu projektowego – przy wczesnych szkicach lub makietach, na prototypie jak i gotowym projekcie. Służy przede wszystkim do zdiagnozowania podstawowych kwestii i elementów niezgodnych z dobrymi praktykami UX.

Niestety jest też druga strona medalu. Heurystyki zazwyczaj nie pomogą nam ujawnić nietypowych problemów związanych z użytecznością. Analiza heurystyczna bywa również często skażona uprzedzeniami i widzimisię badaczy.

Analiza heurystyczna nie rozwiąże wszystkich problemów użyteczności, ale może zaoszczędzić sporo czasu w trakcie badań z użytkownikami.

Sprawdź: 8 porad zwiększających użyteczność formularzy

Heurystyki Nielsena-Molicha – omówienie

1. Pokazuj status systemu

Użytkownicy zawsze powinni wiedzieć, w jakim miejscu serwisu się znajdują i móc łatwo sprawdzić, jak tam trafili. W witrynie powinny znajdować się informacje o tym, co się w danej chwili dzieje, aby użytkownik mógł zwracać na to uwagę na bieżąco. Mogą to być animacje, mikrointerakcje, powiadomienia lub tekst z objaśnieniami.

Przykłady:

  • potwierdzenie wykonania akcji
  • pasek postępu
  • animacja pokazująca aktywność systemu
  • kroki i umiejscowienie użytkownika
  • informacja o zakończeniu przetwarzania

Informacja o akcji dziejącej się na stronie - ŁadowanieŹródło: trivago.pl

2. Zachowaj spójności między systemem a rzeczywistym światem

Tekst w witrynie WWW powinien być napisany w sposób zrozumiały dla użytkowników. Nie należy używać terminów technicznych i żargonu. Interakcje powinny wyglądać jak najbardziej naturalnie. Informacje należy przedstawiać w sposób logiczny, z wykorzystaniem znanych konwencji.

Przykłady:

  • prosty język
  • zrozumiała symbolika
  • logiczna kolejność

Równowaga kolorówŹródło: inea.pl

3. Zapewnij użytkownikowi kontrolę i swobodę działania

Użytkownicy powinni mieć poczucie kontroli w interakcji z witryną. Dlatego warto zadbać o możliwość łatwego cofania i anulowania rozpoczętych procesów. W trakcie przeglądania witryny użytkownik musi zawsze mieć możliwość zmiany podanych informacji lub cofnięcia czynności, jeśli ma wrażenie, że popełnił błąd. Użytkownicy powinni być zachęcani do eksploracji witryny, co pozwoli zwiększyć ich zaangażowanie.

Przykłady:

  • możliwość wyjścia lub przerwania działania
  • możliwość podglądu wprowadzanych zmian,
  • możliwość cofnięcia operacji
  • możliwość zamknięcia okna

Przykład możliwości cofnięcia operacji usunięcia wątku w poczcie elektronicznejŹródło: mail.google.com

4. Zachowaj spójność i standardy

Ważne jest przestrzeganie standardów i spójności w kwestii sposobu przedstawiania różnych usług w witrynie oraz reakcji na działania użytkowników. Dzięki temu odbiorcy nie będą mieli wątpliwości, jakie czynności powinni wykonać ani co oznaczają obrazy i słowa. Zastosowanie standardów w rodzaju iOS Human Interface Guidelines i Material Design Google pomoże Ci w zachowaniu takiej spójności. Użytkownicy mają konkretne oczekiwania w tym zakresie, które najczęściej formułowane są na podstawie poznanych wcześniej konwencji. Przykładem jest ikona koszyka zakupów, która jednocześnie wskazuje na stronę realizacji zamówień w sklepie internetowym. Znalezienie jej powinno być łatwe, ponieważ powszechnie uznawanym standardem jest umieszczanie jej w prawym górnym rogu witryny.

Przykłady:

  • spójny styl linków, przycisków i pól
  • spójne działania kontrolek i poleceń
  • te same elementy tak samo nazywane
  • przewidywalne działania

Przykład stosowania ikony koszyka w każdym kontekście dotyczącym zakupuŹródło: zalando.pl

5. Zapobiegaj błędom

Dobry projekt powinien utrudniać użytkownikom popełnianie błędów. Można tego dokonać poprzez zapobieganie występowaniu problematycznych sytuacji lub przez zrozumiałe informowanie o ich wystąpieniu. Wymaga to wykonania projektu zgodnie z mentalnym modelem użytkownika na temat konkretnych funkcjonalności. Możesz także wyświetlać zapytania o potwierdzenie, kiedy użytkownik chce coś usunąć, ale staraj się nie polegać na nich nadmiernie. Ich zbyt duża liczba sprawi, że użytkownik się do nich przyzwyczai i będzie je przeklikiwał bez przeczytania. Przykładem zapobiegania błędom jest stosowanie pól formularzy, np. numer telefonu, w których użytkownicy mogą podawać numery na różne sposoby: ze spacjami lub bez, z nawiasami i dewizami. Pola mają działać zgodnie z modelami mentalnymi użytkowników, a nie zmuszać ich do przyjmowania określonej formy zapisu.

Przykłady:

  • dynamiczna walidacja
  • wymogi przed akcją użytkownika
  • ograniczanie opcji w oparciu o wcześniejsze akcje
  • sugerowanie kolejnego kroku

Przykład ograniczenia destynacji na podstawie wprowadzonego lotniska wylotuŹródło: ryanair.com

6. Umożliwiaj rozpoznawanie zamiast przypominania

Ludziom łatwiej przychodzi rozpoznawanie obiektów, zwrotów i działań niż konieczność przypominania sobie o ich istnieniu. Witryna powinna ograniczać obciążenie poznawcze użytkownika poprzez zapewnienie odpowiedniej widoczności wszystkich interaktywnych obiektów i opcji. Użytkownicy przechodząc przez określony proces w trakcie korzystania z witryny, nie powinni być zmuszeni do zapamiętywania informacji z poszczególnych kroków. Powinny być one widoczne lub miejsce ich dostępności powinno być powszechnie znane. Przykładem są funkcje wyszukiwarki wewnętrznej, które podsuwają propozycje haseł wyszukiwania, kiedy użytkownik zaczyna je wpisywać. Dzięki temu miał pod ręką potencjalne hasła, co znacznie ułatwia szukanie, jeśli np. nie pamięta dokładnie pisowni danego terminu.

Przykłady:

  • przypominanie o dokonanych wyborach
  • autopodpowiadanie, autouzupełnianie
  • ostatnio oglądane, używane itp.
  • podgląd i wizualizacja opcji

Przykład przypominania użytkownikowi o dokonanym wyborze w dalszych krokach formularza zakupuŹródło: zalando.pl

7. Zadbaj o elastyczność i efektywność

Pozwól użytkownikom spersonalizować sposób, w jaki korzystają z witryny. Jest to ważne zwłaszcza w odniesieniu do często wykonywanych czynności. Zaoferuj zaawansowanym użytkownikom sprawniejsze sposoby wykonywania zadań, jednocześnie ułatwiając początkującym użytkownikom obsługę witryny. Przykładem jest możliwość wykorzystywania filtrów lub możliwość dodania produktu w sklepie do obserwowanych.

Przykłady:

  • skróty klawiszowe
  • szybkie linki, schowki
  • zapisywanie filtrów, wyszukiwania itp.
  • najpopularniejsze opcje na wierzchu, reszta dostępna, ale trochę schowana
  • ułatwianie wyboru przez rekomendacje

Przykład systemu filtrowania z pokazanymi najczęściej stosowanymi filtrami dla danej kategorii produktowej.Źródło: morele.net

8. Zachowaj estetykę i minimalizm

Każdy element i informacja zawarta w UI powinna służyć konkretnemu celowi. Interfejs nie powinien być przeładowany elementami, ponieważ wtedy poszczególne treści będą walczyć ze sobą o uwagę użytkownika. Przykładem są mocno rzucające się w oczy obrazy użyte w tle i wymyślne kroje pisma, które zmniejszają czytelność i odciągają uwagę użytkownika od najistotniejszych elementów.

Przykład estetycznego formularza, wykorzystującego marginesy, interlinie i odstępyŹródło:rankomat.pl

9. Ułatwiaj wykrywanie, diagnozowanie i naprawianie błędów

Komunikaty o błędach powinny być zapisywane prostym, nietechnicznym językiem. Powinny zostać skonstruowane w taki sposób, aby od razu można było się zorientować, co poszło nie tak i co wobec tego zrobić. Komunikaty powinny być widoczne i występować w odpowiednim kontekście. Przykładem jest błąd oznaczający wprowadzenie przez użytkownika niepoprawnych danych w polu formularza. Komunikat powinien zostać wyświetlony obok tego pola i być wyróżniony na różne sposoby, np. pogrubieniem i innym kolorem, aby użytkownik odnalazł błąd bez najmniejszego problemu.

Przykłady:

  • język komunikatów o błędzie dostosowany do użytkownika
  • podpowiedź rozwiązania przy komunikacie
  • pomoc kontekstowa w postaci wyróżnika kolorystycznego

Komunikat o nieznalezionych wynikach wyszukiwania z podpowiedzią hasła o poprawnej pisowni.Źródło: allegro.pl

10. Zapewnij pomoc i dokumentację

W teorii idealna witryna nie powinna potrzebować dodatkowej dokumentacji. W praktyce zdarza się, że intuicyjne podpowiedzi umożliwiają uniknięcie frustracji i sprawiają, że wrażenia z użytkowania witryny są lepsze. Jeśli oferujesz użytkownikowi pomocne informacje spraw, aby były widoczne i łatwe do odszukania. Ważne jest również, aby podawały konkretne działania do podjęcia. Jeśli na przykład sklep oferuje różne możliwości dostawy, to na stronie realizacji zamówienia powinien być widoczne link do informacji o dostępnych formach dostarczenia zamówienia.

Przykłady:

  • przejrzysta i czytelna pomoc
  • zróżnicowane formy pomocy, wizualizacje
  • kierunkowskazy i wsparcie w pierwszych kontrakcie z systemem (onboarding)

Przykład modułu pomocy zawierającej dokumentację wszystkich funkcjonalności serwisuŹródło: allegro.pl

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    UX Writing – co to jest?
    UX Writing – co to jest?
    UX Writing to kierunek podążający w stronę projektowania pozytywnych doświadczeń użytkowników stron i aplikacji. Wiesz, jak zrealizować ten cel?
    Czy dzięki SEO poprawisz swoją strategię UX?
    Czy dzięki SEO poprawisz swoją strategię UX?
    Nie wiesz, w jaki sposób poprawić swoją strategię UX? Przeczytaj ten artykuł, a z pewnością dowiesz się więcej!
    Różnice pomiędzy UI a UX
    Różnice pomiędzy UI a UX
    Podczas budowy strony WWW należy uwzględnić kwestie techniczne oraz perspektywę internautów. Do realizacji tego zadania potrzeba wiedzy i doświadczenia.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę