10 najczęściej popełnianych błędów, przez które social media nie sprzedają

10 najczęściej popełnianych błędów, przez które social media nie sprzedają

dole777/unsplash.com

Media społecznościowe to sieć ogromnych, popularnych platform, umożliwiających komunikację użytkownikom na całym świecie. Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, LinkedIn czy YouTube to te największe. W ostatnich latach stały się one potężnymi narzędziami marketingowymi, pozwalającymi na budowę wizerunku marki, prowadzenie kampanii reklamowej i kontakt z potencjalnymi klientami. Firma, która prowadzi social media, jest bardziej wiarygodna, a przede wszystkim zachęca do interakcji.

Krótka historia mediów społecznościowych

Być może trudno będzie Ci w to uwierzyć, ale pierwsze social media powstały pod koniec lat 70. ubiegłego wieku, chociaż oczywiście nie były tak rozwinięte, jak współcześnie. Pierwszą platformą, założoną przez Warda Christiansena i Randy’ego Suessa, była CBBS (Chicago Bulletin Board Systems). Jej celem było zrzeszanie pasjonatów komputerów oraz technologii.

Celem pierwszych mediów społecznościowych było łączenie ze sobą użytkowników sieci. Wielu internautów korzystało wówczas z chatów, aby pozostawać w stałym kontakcie. W latach 90. przyszła jednak zmiana – na portalach zaczęto tworzyć listy znajomych oraz pozwalać na wyszukiwanie innych osób. Tak powstały Classmates.com (amerykański odpowiednik naszej-klasy.pl) oraz Six.Degrees.com (protoplasta Facebooka).

Prawdziwi giganci rozwinęli się dopiero później. W 2003 roku założono LinkedIn, który obecnie jest częścią firmy Microsoft. Do tej pory jest to jedna z najważniejszych platform dla profesjonalistów, osób poszukujących pracy, a także miejsce do budowania relacji B2B.

Rok później powstał MySpace, umożliwiający komunikację i zawieranie znajomości online. Każda z osób zakładała swój profil, a następnie uzupełniała go informacjami o sobie. Szybko wygryzł go jednak Facebook, który obecnie posiada zintegrowane konto razem z Messengerem, WhatsAppem czy, od niedawna, Instagramem. W kolejnych latach założono YouTube’a (2005), Twittera (2006), Instagrama (2010).

Oczywiście nie są to wszystkie platformy, cały czas powstają nowe, a te już istniejące są nieustannie udoskonalane zarówno pod kątem User Experience, jak i potrzeb marketingowo-konsumpcyjnych.

Sprawdź: Czym jest Agile Scrum?

Najczęściej popełniane błędy w social mediach

Bez znajomości funkcjonalności danej platformy łatwo można sobie zaszkodzić. Często okazuje się, że zaplanowane kampanie są nieudane, reklamy – nieklikalne, a nawiązane współprace – niekorzystne. Czego wystrzegać się jak ognia?

  1. Nieokreślona lub błędnie określona grupa docelowa
  2. Okazuje się, że zdecydowana większość specjalistów planujących strategię w social mediach pozyskuje dane na temat swoich użytkowników. Co ważne, nie wymaga to wielu zaawansowanych narzędzi, wystarczy zajrzeć do Google Search Console czy Google Analytics, aby prześledzić zachowania internautów, sprawdzić dopasowanie słów kluczowych czy poprawność contentu.

    Źródło: ROBIN WORRALL/unsplash.com

    Informacje na temat płci, wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia, pracy, zainteresowań czy problemów pomagają ustalić cele biznesowe i język komunikacji, sporządzić atrakcyjną kampanię reklamową, a także zwyczajnie porozumiewać się z potencjalnymi odbiorcami. W mediach społecznościowych dane demograficzne można odczytać, mając konto firmowe, a wymaga to jednego kliknięcia. Właśnie w ten sposób należy ustalać swoją grupę docelową.

  3. Źle dobrane cele biznesowe
  4. Drugi grzech to niesprecyzowane krótko- i długoterminowe cele biznesowe. Pamiętaj, że media społecznościowe są uzupełnieniem strategii. Czego więc oczekujesz – lajków, komentarzy, konwersji, ruchu, zakupów? Platformy społecznościowe pomogą przede wszystkim zbudować świadomość marki, zaprezentować ją w atrakcyjny sposób oraz zaangażować społeczność.

  5. Brak analizy danych
  6. Jeśli myślisz, że stworzenie jednej idealnej strategii jest możliwe, to niestety musimy Cię rozczarować. Nie dość, że zmieniają się odbiorcy i ich potrzeby, to wyszukiwarka internetowa dokonuje kolejnych aktualizacji algorytmów, które wpływają na tworzenie rankingu. Do śledzenia tych wszystkich zmian zaleca się korzystanie z narzędzi analitycznych: Screaming Frog, Semrush, Senuto, Ahrefs, GSC, GA. Tam będziesz sprawdzać ruch oraz konwersję i szybko zareagujesz w razie ich spadku.

  7. Zbyt duża ilość kont na różnych platformach
  8. Zdarza się, że chcemy dotrzeć do zbyt wielu grup odbiorców i wykorzystujemy wszystkie dostępne platformy. W konsekwencji na żadnej nie zostaje wdrożona konkretna, świadoma strategia. Ponadto większa ilość kont wymaga dodatkowych narzędzi analitycznych i rąk do pracy. Oczywiście nie musisz ograniczać się tylko do jednej platformy. Chodzi wyłącznie o mierzenie sił na zamiary, a także odpowiedni kapitał.

  9. Fikcyjni followersi i lajki
  10. Techniki Black Hat SEO są niestety praktykowane w różnych miejscach w sieci, również w social mediach. Followersi oraz lajki zdobyte nieuczciwe nie wpływają na zwiększenie zaangażowania. Tego typu praktyki mogą nam jedynie zaszkodzić, ponieważ łatwo przeanalizować nagły przyrost obserwujących, który nie przekłada się na komentarze czy polubienia. W konsekwencji Twoja wiarygodność spadnie.

  11. Thin content
  12. Wiele osób myśli, że media społecznościowe mają ograniczone możliwości tworzenia contentu. To nieprawda, ponieważ w sieci za treść uznaje się wszystko to, z czym mają kontakt odbiorcy. Każdy post czy wideo opatrzone są tekstem, hashtagami, logiem, relacjami. Każdy z tych elementów musi być jak najwyższej jakości, inaczej zostanie szybko przescrollowany i zniknie w otchłani konkurencji.

  13. Zbyt często aktualizowane treści
  14. Kolejnym grzechem są codziennie publikowane treści. To dość agresywna strategia, która sprawia, że po chwili Twoi użytkownicy czują się zwyczajnie zmęczeni, bowiem nie są w stanie nadrobić wszystkich materiałów. Harmonogram musi być więc lepiej zaplanowany, aby odbiorcy czekali z niecierpliwością na każdy kolejny post. Raz na dwa, trzy dni – to statystycznie najlepsze rozwiązanie.

  15. Brak relacji z użytkownikami
  16. Jak wspomnieliśmy wcześniej, social media służą komunikacji – to słowo klucz. Jeśli więc nie integrujesz się z followersami, nie odpowiadasz na ich komentarze bądź wiadomości prywatne, zmniejszasz swoje szanse na zbudowanie lojalnej społeczności.

  17. Pomijanie user generated content
  18. Konsekwencją poprzedniego problemu jest pomijanie contentu generowanego naturalnie za pośrednictwem samych użytkowników. Z punktu widzenia Google bywa to problematyczne, ponieważ nie tworzy naturalnego profilu linkowego. Jeśli wyszukiwarka widzi, że angażujesz użytkowników, będzie częściej wyświetlać Twój profil, przez co zyskasz większą popularność.

  19. Niedostosowanie do urządzeń mobilnych
  20. Z platform społecznościowych korzystamy głównie za pośrednictwem aplikacji. Każdy z Twoich materiałów musi być więc responsywny, czyli dopasowany do wielkości ekranu. Nie bez znaczenia jest w tym przypadku również prędkość ładowania. Im wyższa jakość materiałów wizualnych, tym wolniejsze tempo działania stron. Musisz więc pamiętać o skonwertowaniu swoich plików, aby odbiorca nie musiał na nie zbyt długo czekać.

Działając w sieci, musisz mieć oczy dookoła głowy. Wybierz swoją platformę i zadbaj o nią z każdej strony. Jeśli zaś masz jakiekolwiek obawy lub nie wiesz, jak zabrać się za prowadzenie social mediów, skontaktuj się z agencją świadczącą tego typu usługi.

Masz pytania? Skontaktuj się z naszą agencją SEO! Zapraszamy do kontaktu.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Podstawy social media marketingu
    Podstawy social media marketingu
    Miliardy kont i użytkowników. Bez mediów społecznościowych nie ma Cię w sieci. Dowiedz się więc, jak zaplanować strategię marketingową w social mediach.
    Czym jest marketing automation?
    Czym jest marketing automation?
    Dane o klientach mają kluczowe znaczenie w marketingu, jednak ich ręczne wpisywanie może być żmudne i czasochłonne. Rozwiązaniem jest marketing automation – strategia, która oferuje liczne korzyści.
    Jak skutecznie reklamować firmę w sieci?
    Jak skutecznie reklamować firmę w sieci?
    Twoja firma potrzebuje w sieci działań reklamowych, dzięki którym o ofercie dowiedzą się internauci. Możesz postawić na różne metody – dopasuj je do siebie! Sprawdź!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę