SEO nie jest stałym, jednolitym działaniem. To często złożony i żmudny proces, składający się z wielu elementów, który ostatecznie skutkować ma zwiększeniem widoczności danej witryny w wyszukiwarce. Aby osiągnąć ten cel, specjaliści SEO korzystają z wielu narzędzi, które pozwalają na zmaksymalizowanie efektu ich pracy. Są to m.in.: dedykowane platformy, programy analityczne i wtyczki SEO. Przeczytaj artykuł i poznaj 11 najlepszych darmowych narzędzi SEO, które ułatwią Ci pozycjonowanie.
Na początku warto krótko wyjaśnić, na czym właściwie polega pozycjonowanie stron internetowych i jakie czynniki mają wpływ na pełną optymalizację witryny. SEO (Search Engine Optimization) to, w dosłownym tłumaczeniu, optymalizacja pod kątem wyszukiwarki. W tym skrócie mieści się praktycznie cała definicja pozycjonowania.
Optymalizacja, czyli ulepszenie (usprawnienie) jakiegoś procesu musi być podparta pewnymi danymi. Bez nich wszystkie podejmowane działania opierałyby się tylko na teorii, która nie zawsze miałaby zastosowanie w praktyce. Warto tutaj wspomnieć, że pozycjonowanie opiera się na czterech głównych filarach, którymi są działania: on-site (czyli te na witrynie), techniczne (np. w kodzie strony), contentowe i off-site (poza witryną).
Należy tutaj jednak pamiętać, że nie ma jednej, jasno określonej reguły, która sprawdzałaby się przy każdej witrynie — nie zawsze to, co skutkuje wzrostem widoczności jednej strony, przyniesie takie same efekty innej. W pozycjonowaniu są oczywiście pewne reguły, którymi trzeba się kierować, ale ostateczny wynik zawsze jest wypadkową kilku czynników. Dlatego tak ważne jest, aby móc badać stronę pod każdym, istotnym z punktu widzenia SEO, względem. A do tego potrzebne są specjalne narzędzia, a także regularna współpraca ze specjalistami lub agencją SEO.
Specjaliści SEO w swojej pracy nieustannie muszą badać i optymalizować elementy składające się na pozycjonowanie, dzięki którym mogą budować lepszą widoczność witryny internetowej. Na szczęście, na rynku, dostępnych jest bardzo dużo narzędzi, które im to ułatwiają. Część z nich to potężne, rozbudowane i płatne platformy, które dają szerokie możliwości badania strony i pomagają wyciągnąć słuszne wnioski. Inne to mniejsze, ale równie przydatne i często darmowe narzędzia (jak np. wtyczki SEO), które pozwalają szybko przeanalizować jakiś element strony.
Jednak SEO jest na tyle szeroką dziedziną, że narzędzia dedykowane są często tylko konkretnej części pozycjonowania. Z pomocą jednych, będziesz mógł zmierzyć widoczność strony, przygotować kalkulacje dotyczące fraz kluczowych, zaplanować działania contentowe, czy porównać konkurencję. Inne pozwalają na monitorowanie sytuacji linkowej domeny i planowanie na ich podstawie strategii link buildingowej. Kolejne wskażą Ci, jakie błędy techniczne występują na stronie i co warto poprawić w tym obszarze.
Bez względu jednak na to, z czym aktualnie Twoja strona ma problem, należy pamiętać, aby nie bagatelizować żadnego z filarów pozycjonowania, a działania optymalizacyjne starać się rozkładać równomiernie. To pozwoli na uzyskanie najlepszych efektów i stałe zwiększanie widoczności i ruchu organicznego witryny.
Pocieszające jest na pewno, że aby to uzyskać, nie trzeba korzystać płatnych platform. Istnieje wiele bezpłatnych narzędzi SEO, które możesz wykorzystać przy pozycjonowaniu swojej strony. Do głównych należą: dedykowane narzędzia od Google i wtyczki SEO. Tych drugich jest mnóstwo, a każda z nich pozwala na prowadzenie dokładnych analiz.
Tak, jak zostało to wcześniej wspomniane, wtyczki SEO są ciekawymi narzędziami, które ułatwiają pozycjonowanie. Nie da się policzyć, ile dokładnie Chrome oferuje ich w tym momencie, ale jedno jest pewne — warto z nich korzystać. Mają one właściwie same zalety:
Ze względu na powyższe zalety, Chrome wtyczki SEO wydają się być niezastąpione w działaniach pozycjonerskich. I faktycznie tak jest, bo trudno znaleźć specjalistę, który nie korzystałby z nich na co dzień, jednakże kluczowa jest też odpowiednia interpretacja danych. Do tego potrzebna jest wiedza i doświadczenie w branży. Poniżej znajdziesz kilka propozycji najlepszych wtyczek SEO, na które powinieneś zwrócić uwagę jeżeli chcesz, aby Twoja strona była jeszcze lepiej widoczna w Internecie.
SEO Minion, to bogata, w pełni darmowa wtyczka SEO do Chrome, dzięki której przeanalizujesz praktycznie każdy element strony. Dzięki jej szerokiemu zastosowaniu w łatwy sposób będziesz mógł uzyskać pełne informacje o adresie URL, sprawdzić znaczniki meta (m.in.: tytuł, opis), linki kanoniczne, linki znajdujące się na stronie, czy obecność hreflangów (atrybutów zawartych w html’owym tagu <link>, które wskazują robotom indeksującym powiązania pomiędzy różnymi wersjami językowymi tej samej strony). SEO Minion pozwala także na podgląd ewentualnych zmian w czasie rzeczywistym. To wszystko sprawia, że jest ważnym narzędziem SEO, z którym dobrze jest się zapoznać, a nawet zaprzyjaźnić. Z całą pewnością Minion odwzajemni to uczucie, dając Ci pełne i wyczerpujące dane o witrynie internetowej.
SeoQuake, podobnie jak wcześniej wspomniany SEO Minion, jest wtyczką umożliwiającą szerokie badanie strony. To popularna wtyczka SEO Chrome, którą na pewno kojarzy każdy z branży. Jest to potężna baza wiedzy na temat danej strony. Dzięki SeoQuake będziesz mógł przeprowadzić mini audyt SEO, porównać adresy URL, sprawdzić stan ich indeksacji, przeanalizować słowa kluczowe, czy oszacować liczbę backlinków. Tak zaawansowane, a przy okazji darmowe narzędzie to perełka, którą zdecydowanie warto pobrać.
Kolejną ciekawą propozycją Chrome wtyczki SEO, na którą warto zwrócić uwagę jest SEO META in 1 CLICK. Co prawda nie jest ona tak rozbudowana, ja dwie wcześniejsze propozycje, ale pozwala na szybkie sprawdzenie jednych z najważniejszych elementów pozycjonowania — meta tagów. SEO META in 1 CLICK w czytelny sposób przekaże Ci informacje dotyczące meta opisu i meta tytułu, wskaże linki kanoniczne i określi, czy w kodzie strony znajdują się dyrektywy typu “noindex” / ”nofollow”. Wszystkie te informacje uzyskasz dzięki jednemu kliknięciu, czyli tak, jak sugeruje nazwa wtyczki. To przydatne rozwiązanie jeżeli zależy Ci na szybkim sprawdzeniu danych.
Każdy pozycjoner wie, że właściwa struktura linków jest kluczowa jeżeli chodzi o pozycjonowanie. Długi łańcuch przekierowań, czy duża ilość błędów 404 może mieć negatywny wpływ na pozycje strony. Link Redirect Trace to wtyczka SEO, która pozwoli Ci na pilnowanie właściwej ścieżki przekierowań oraz w czytelny sposób wyeksponuje możliwości jej optymalizacji. Dodatkowo wskaże informacje o pliku robots.txt, adresach kanonicznych, czy statusie indeksacji.
Ta wtyczka dotyczy już bardziej technicznych elementów SEO. Nie jest ona narzędziem kierowanym tylko dla pozycjonerów. Jej szerokie zastosowanie docenią na pewno także programiści, czy Specjaliści UX. Wtyczka Web Developer umożliwia modyfikowanie wyświetlania elementów na danej witrynie. Za jej pomocą będziesz mógł wstrzymać przesyłanie plików JS, czy działanie pluginów oraz wyłączyć zasoby CSS i pliki cookies. Same dane przedstawione są w prosty i czytelny sposób, ale do prawidłowej analizy wyników potrzebna będzie wiedza techniczna. Niemniej warto korzystać z tej wtyczki również podczas pozycjonowania.
Robots.txt viewer jest darmowym narzędziem, które w szybki sposób pokaże informacje o (jak sama nazwa wskazuje) pliku robots.txt. Plik ten jest podstawą pozycjonowania, a ta wygodna wtyczka SEO Chrome pozwala na sprawdzenie jego zawartości dzięki jednemu kliknięciu. To przydatne i proste narzędzie, od którego należałoby zacząć każdy audyt techniczny.
To ostatnia propozycja bezpłatnych wtyczek SEO, w tym zestawieniu. Ubursuggest jest narzędziem, dzięki któremu szybko i w czytelny sposób sprawdzisz wolumen wyszukiwania danej frazy kluczowej, linki zwrotne, czy wykonasz estymację miesięcznego ruchu organicznego. Wtyczka pozwala także uzyskać dane na temat historycznego ruchu na witrynie. Wszystkie dane przekazuje w formie wygodnych dla oka wykresów, co sprawia, że korzystanie z niej jest wygodne i proste.
Wiesz już jakie wtyczki mogą Ci się przydać podczas pozycjonowania, ale dobrze by było wiedzieć jeszcze, w jaki sposób je zainstalować. Włączenie i konfiguracja wtyczki SEO jest bardzo prosta i intuicyjna. Wystarczy wejść do Sklepu Internetowego Chrome i wybrać rozszerzenia. Następnie w polu “szukaj w sklepie” wpisać nazwę wtyczki. Po jej wyszukaniu należy po prostu zainstalować wtyczkę poprzez kliknięcie “dodaj do Chrome”.
Cały proces konfiguracji wtyczki SEO zajmuje maksymalnie kilka minut. Wszystkie zainstalowane wtyczki zapisują się na pasku rozszerzeń, a uruchamia je zazwyczaj kliknięcie w konkretną ikonkę. Bardzo proste, bardzo intuicyjne — jak same wtyczki.
Na koniec warto dodać, że wtyczki SEO to nie jedyne bezpłatne narzędzia, z których można korzystać przy pozycjonowaniu. Google udostępnia autorskie programy, dzięki którym można prowadzić efektywne działania pozycjonerskie takie jak: Google Analytics, Google Search Console, PageSpeed Insights, czy Mobile-Friendly Test. Warto z nich korzystać, bo opierają się danych od samego Google. Co może być bardziej rzetelne niż autorskie narzędzie wyszukiwarki, w której chcesz osiągnąć wysokie pozycje?
Tych narzędzi nie powinno się bagatelizować. To ważne szczególnie ze względu na fakt, iż nikt oprócz samego Google nie zna wszystkich algorytmów, na podstawie których roboty oceniają stronę i pozycjonują ją. Jeżeli więc przygotowano i udostępniono programy, z których można wyciągnąć konkretne wnioski i na ich podstawie wdrożyć odpowiednią optymalizację, to warto z nich korzystać. Takie narzędzia to sygnał od Google, że przy ocenie bierze pod uwagę np.: dopasowanie witryny do wersji mobilnej (Mobile-Friendly Test) oraz prędkość strony (PageSpeed Insights). Stąd już prosto do konkluzji, że nawet najlepsze wtyczki SEO, chociaż bardzo pomocne, są tylko częścią pozycjonowania, a ostateczna decyzja i tak należy do robotów Google.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.