DARMOWY AUDYT SEO

4 sprawdzone sposoby na informację prasową

Agnieszka Gałczyńska
Marketing Manager
4 min czytania
4 sprawdzone sposoby na informację prasową
Kategoria Partnerzy

Materiał gotowy! Klikasz „Wyślij”. Twoja informacja prasowa w ciągu kilku sekund trafia do pokaźnego grona dziennikarzy i redaktorów mniejszych bądź większych portali internetowych, radia czy telewizji. Ze zniecierpliwieniem czekasz na publikację swojej treści, oczywiście z dumnie wymienioną nazwą marki. Tymczasem okazuje się, że nie ma nawet żadnej wzmianki. Co poszło nie tak?

Spis treści:

Liczy się treść

Informacja prasowa nie może zawierać elementów reklamy. Wprowadzając do jej treści hasło promujące konkretny produkt lub usługę, jesteś skazany na porażkę. Żaden szanujący się dziennikarz nie opublikuje tekstu reklamowego z bardzo prostej przyczyny. Redakcja za publikację artykułu sponsorowanego może dostać nawet kilka czy kilkanaście tysięcy złotych. Po co więc robić to za darmo?

Informacja prasowa powinna bazować na cechach charakterystycznych dla newsa, czyli być:

  • unikalna,
  • aktualna,
  • neutralna,
  • zrozumiała,
  • angażująca,
  • zwięzła,
  • konkretna,
  • użyteczna,
  • wiarygodna,
  • z efektem WOW.

Tekst powinien stanowić odpowiedź na pytania: kto?, co?, gdzie?, kiedy?, dlaczego?, jak?. Dzięki temu odbiorca otrzyma konkretne informacje na dany temat. Pamiętaj, aby artykuł napisać według zasady odwróconej piramidy, czyli najważniejsze informacje zamieścić na początku, natomiast w kolejnych akapitach – szczegóły i wątki poboczne.

PROTIP

Jeśli w informacji prasowej umieścisz wypowiedź eksperta, będzie ona ciekawsza zarówno dla dziennikarzy, jak i odbiorców.

Tekst zawsze wysyłaj w formacie .doc, .docx lub .rtf (nigdy .pdf). Jeśli do informacji prasowej dodajesz zdjęcia lub grafiki, załącz je jako osobne pliki w mailu. Dbaj o najwyższą jakość materiałów tekstowych oraz wizualnych.

Sprawdź: Jak zwiększyć ruch retencyjny na stronie przy pomocy web push?

Double check

Nie ma nic gorszego niż błędy w informacji prasowej. Dlaczego? Dziennikarz, który opublikuje informację, a za chwilę dostanie wiadomość e-mail, że w treści jest błąd i trzeba go poprawić, nie będzie miał o Tobie zbyt dobrej opinii. Prawdopodobnie nie opublikuje też Twojej kolejnej prasówki.

Pamiętaj więc, aby zawsze dokonać korekty treści. Dla pewności daj tekst do przeczytania innej osobie. Jeśli wszystko z niego zrozumie i nie wyłapie żadnych literówek czy innych błędów – możesz wysłać go do redakcji.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

UX writing

Zasady UX writingu dotyczą wszystkich treści w Internecie. Z tego względu zadbaj, aby Twoja informacja prasowa była z nimi zgodna. Co to znaczy? Treść ma być przyjazna dla użytkowników – nikt nie przeczyta artykułu na pięć stron, bez podziału na akapity. Usuń niepotrzebne wersaliki i wykrzykniki. Nie stosuj dodatkowego formatowania.

Pisz prostym, zrozumiałym językiem. Staraj się, aby zdania były krótkie, a nie wielokrotnie złożone. Zrezygnuj z żargonu branżowego. Jeśli wprowadzasz skróty lub wyrażenia obcojęzyczne, pamiętaj, aby je wytłumaczyć.

Sprawdź: Jak zaangażować swoich klientów w wiadomości e-mail?

Bliskie relacje

Masz sprawdzoną bazę mediów? Świetnie, ale czy stoją za nią dobre relacje z dziennikarzami? Warto utrzymywać kontakt z redaktorami oparty na szczerości i lojalności. Im lepiej znasz przedstawicieli świata mediów, tym większe szanse na publikację Twoich treści.

Pamiętaj o personalizacji wiadomości e-mail, którą wysyłasz do dziennikarza. Możesz nawiązać w niej do ostatniej rozmowy czy spotkania. Nie zapomnij o chwytliwym tytule, który skłoni redaktora do otworzenia maila. Zapewnij, że jesteś do dyspozycji. Zostaw kontakt do siebie i… weź głęboki oddech. Nie atakuj dziennikarza setkami wiadomości dotyczącymi daty publikacji lub telefonami z pytaniem, czy czegoś jeszcze potrzebuje.

Pamiętaj!

Budując relacje z dziennikarzami, kieruj się takimi wartościami, jak: dostępność, terminowość, słowność i komunikatywność. Zawsze odpowiadaj na pytania i odbieraj telefon (jeśli akurat nie możesz, wyślij wiadomość, że oddzwonisz). Wywiązuj się ze składanych obietnic, a dodatkowe materiały zawsze przesyłaj w wyznaczonym terminie.

Podczas przygotowywania informacji prasowej nie stosuj „drogi na skróty”. Twórz spersonalizowane komunikaty i prasówki, które odpowiadają na potrzeby czytelników oraz redakcji. Bądź kreatywny na każdym polu. Staraj się budować jak najlepsze kontakty z dziennikarzami. Dzięki tym wszystkim elementom zadbasz o dobry PR swojej marki.

Masz pytania? Nasi specjaliści z agencji SEO chętnie na nie odpowiedzą. Zapraszamy do kontaktu przez formularz lub czat.

Agnieszka Gałczyńska
Marketing Manager
Przygodę z pisaniem zaczynałam ponad 10 lat temu w krakowskim światku dziennikarskim. Najpierw było nagrywanie setek i praca przed mikrofonem. Potem pojawiły się CMS-y portali tematycznych i informacyjnych, aż w końcu zapach prasy drukowanej zawirował moim światem. Jak u każdego piszącego przyszła też pora na copywriterski freelans. Od ponad 5 lat stoję po marketingowej stronie barykady. Co nie znaczy, że pisaniem się nie zajmuję, bo piszę dużo i na każdy temat, ale… komunikując polskie marki. More Bananas
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Polityka cenowa w sklepie online krok po kroku
Polityka cenowa w sklepie online krok po kroku
Gdy nie wiadomo o co chodzi, prawdopodobnie chodzi o pieniądze. To stare powiedzenie ma zastosowanie również w e-commerce, dlatego dziś podpowiadamy, jak stworzyć odpowiednią strategię cenową.
Jak dodatkowe aplikacje wpływają na SEO Twojego sklepu internetowego?
Jak dodatkowe aplikacje wpływają na SEO Twojego sklepu internetowego?
Chcesz rozwijać działalność swojego sklepu internetowego? Warto dowiedzieć się, czym są dodatkowego aplikacje i jak wpływają na SEO.
Poznaj monitoring sieci – Brand 24 partnerem Grupy iCEA
Poznaj monitoring sieci – Brand 24 partnerem Grupy iCEA
Chcesz dotrzeć do klienta? Musisz wiedzieć o nim jak najwięcej! Nasz nowy partner umożliwia monitoring sieci, dzięki któremu zgromadzisz niezbędne informacje i stworzysz skuteczny plan działania.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie