Materiał gotowy! Klikasz „Wyślij”. Twoja informacja prasowa w ciągu kilku sekund trafia do pokaźnego grona dziennikarzy i redaktorów mniejszych bądź większych portali internetowych, radia czy telewizji. Ze zniecierpliwieniem czekasz na publikację swojej treści, oczywiście z dumnie wymienioną nazwą marki. Tymczasem okazuje się, że nie ma nawet żadnej wzmianki. Co poszło nie tak?
Informacja prasowa nie może zawierać elementów reklamy. Wprowadzając do jej treści hasło promujące konkretny produkt lub usługę, jesteś skazany na porażkę. Żaden szanujący się dziennikarz nie opublikuje tekstu reklamowego z bardzo prostej przyczyny. Redakcja za publikację artykułu sponsorowanego może dostać nawet kilka czy kilkanaście tysięcy złotych. Po co więc robić to za darmo?
Informacja prasowa powinna bazować na cechach charakterystycznych dla newsa, czyli być:
Tekst powinien stanowić odpowiedź na pytania: kto?, co?, gdzie?, kiedy?, dlaczego?, jak?. Dzięki temu odbiorca otrzyma konkretne informacje na dany temat. Pamiętaj, aby artykuł napisać według zasady odwróconej piramidy, czyli najważniejsze informacje zamieścić na początku, natomiast w kolejnych akapitach – szczegóły i wątki poboczne.
Jeśli w informacji prasowej umieścisz wypowiedź eksperta, będzie ona ciekawsza zarówno dla dziennikarzy, jak i odbiorców.
Tekst zawsze wysyłaj w formacie .doc, .docx lub .rtf (nigdy .pdf). Jeśli do informacji prasowej dodajesz zdjęcia lub grafiki, załącz je jako osobne pliki w mailu. Dbaj o najwyższą jakość materiałów tekstowych oraz wizualnych.
Nie ma nic gorszego niż błędy w informacji prasowej. Dlaczego? Dziennikarz, który opublikuje informację, a za chwilę dostanie wiadomość e-mail, że w treści jest błąd i trzeba go poprawić, nie będzie miał o Tobie zbyt dobrej opinii. Prawdopodobnie nie opublikuje też Twojej kolejnej prasówki.
Pamiętaj więc, aby zawsze dokonać korekty treści. Dla pewności daj tekst do przeczytania innej osobie. Jeśli wszystko z niego zrozumie i nie wyłapie żadnych literówek czy innych błędów – możesz wysłać go do redakcji.
Zasady UX writingu dotyczą wszystkich treści w Internecie. Z tego względu zadbaj, aby Twoja informacja prasowa była z nimi zgodna. Co to znaczy? Treść ma być przyjazna dla użytkowników – nikt nie przeczyta artykułu na pięć stron, bez podziału na akapity. Usuń niepotrzebne wersaliki i wykrzykniki. Nie stosuj dodatkowego formatowania.
Pisz prostym, zrozumiałym językiem. Staraj się, aby zdania były krótkie, a nie wielokrotnie złożone. Zrezygnuj z żargonu branżowego. Jeśli wprowadzasz skróty lub wyrażenia obcojęzyczne, pamiętaj, aby je wytłumaczyć.
Masz sprawdzoną bazę mediów? Świetnie, ale czy stoją za nią dobre relacje z dziennikarzami? Warto utrzymywać kontakt z redaktorami oparty na szczerości i lojalności. Im lepiej znasz przedstawicieli świata mediów, tym większe szanse na publikację Twoich treści.
Pamiętaj o personalizacji wiadomości e-mail, którą wysyłasz do dziennikarza. Możesz nawiązać w niej do ostatniej rozmowy czy spotkania. Nie zapomnij o chwytliwym tytule, który skłoni redaktora do otworzenia maila. Zapewnij, że jesteś do dyspozycji. Zostaw kontakt do siebie i… weź głęboki oddech. Nie atakuj dziennikarza setkami wiadomości dotyczącymi daty publikacji lub telefonami z pytaniem, czy czegoś jeszcze potrzebuje.
Budując relacje z dziennikarzami, kieruj się takimi wartościami, jak: dostępność, terminowość, słowność i komunikatywność. Zawsze odpowiadaj na pytania i odbieraj telefon (jeśli akurat nie możesz, wyślij wiadomość, że oddzwonisz). Wywiązuj się ze składanych obietnic, a dodatkowe materiały zawsze przesyłaj w wyznaczonym terminie.
Podczas przygotowywania informacji prasowej nie stosuj „drogi na skróty”. Twórz spersonalizowane komunikaty i prasówki, które odpowiadają na potrzeby czytelników oraz redakcji. Bądź kreatywny na każdym polu. Staraj się budować jak najlepsze kontakty z dziennikarzami. Dzięki tym wszystkim elementom zadbasz o dobry PR swojej marki.
Masz pytania? Nasi specjaliści z agencji SEO chętnie na nie odpowiedzą. Zapraszamy do kontaktu przez formularz lub czat.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.