Agencje SEO nie znają wszystkich czynników rankingowych. Opierają się jednak na udostępnianych przez Google informacjach i tworzą mechanizmy działań, jakie warto wykorzystywać, by odnieść sukces w wyszukiwarce. Dzięki takim wskazówkom można dojść do poziomu, w którym pozycjonowanie będzie naprawdę efektywne i zadowalające. Zachęcamy zatem, żeby być na bieżąco z informacjami z branży. W tym artykule postaramy się przedstawić kilka znanych nam czynników rankingowych, których nie należy ignorować w trakcie tworzenia strony www.
Czynniki rankingowe Google to nic innego jak zbiór elementów, które mają wpływ na wyniki pozycjonowania się strony w wynikach wyszukiwania. Warto dodać, że dotyczy to wyników organicznych. Takich czynników, od których zależy istnienie naszej witryny w przestrzeni sieciowej, jest ponad 200. Zanim jednak przejdziemy dalej, warto wyjaśnić, że dzielą się one na dwie główne grupy: Off-site oraz on-site. Czym są i w jaki sposób je rozróżnić?
Zarówno czynniki off-site, jak i on-site są bardzo istotne dla pozycjonowania, dlatego należy wiedzieć, jaką rolę odgrywają oraz co najważniejsze, czym różnią się między sobą. Czynniki on-site to inaczej optymalizacja wewnątrz strony internetowej, czy serwisu e-commerce. Termin ten odnosi się nie tylko do elementów treści, ale i optymalizacji technicznej czy User Experience. Czynniki off-site to natomiast te, które znajdują się poza samą witryną, a które prężnie budują jej renomę i pozycję w wynikach wyszukiwania. Specjaliści ds. marketingu powinni je znać i wykorzystywać w codziennej pracy. Gwarantujemy, że taka systematyczność bardzo szybko przynosi oczekiwane efekty.
Do czynników off-site można zaliczyć:
Do czynników rankingowych on-site można zaliczyć:
Zła optymalizacja techniczna strony może wiele namieszać w wynikach wyszukiwania. Pomimo tego, że jako pojedynczy czynnik nie gwarantuje podniesienia widoczności strony, może być faktorem decydującym w momencie, w którym bijemy się o pozycję z konkurencją. Dodatkowo warto mieć na uwadze to, że prawidłowa optymalizacja strony gwarantuje jej poprawne działanie. Na co więc zwrócić uwagę w kontekście analizy technicznej?
1.1 Stałe przekierowania domeny (301) – domena może występować w różnych wariantach z prefiksem https bądź http, z www lub bez niego. Jeśli domena występuje pod wieloma adresami, tworzy to duplikacje całej strony w Google, co w konsekwencji prowadzi do kanibalizacji i obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania.
1.2 Crawl Budget — pojęcie to odnosi się do budżetu indeksowania, który jest dla Google Botów ograniczony. Co to znaczy? Bot wchodzący na stronę www ma ograniczone zasoby na jej crawlowanie i często nie jest w stanie zaindeksować dużej witryny przy jednej wizycie. W celu optymalizacji crawl budget staramy się kierować ruchem bota, ograniczając przy tym możliwość indeksacji stron o słabej jakości, np. polityka prywatności, cookies, RODO, logowanie, koszyk, jak również wyniki filtrowania, wyszukiwania. W ten sposób w wynikach wyszukiwania pojawią się tylko wartościowe treści.
Kolejnym elementem, jaki możemy wykonać w celu optymalizacji crawl budget jest dodanie atrybutu rel=”nofollow” na linki zewnętrzne. Bot napotykający link zewnętrzny na naszej stronie może ją opuścić dużo wcześniej. Atrybut ten sprawia, że linki zewnętrzne są niewidoczne dla GoogleBota, przez co ten pozostanie w naszej witrynie. Jednocześnie, aby usprawnić proces indeksacji, warto wykonać linkowanie wewnętrzne.
Co zrobić, aby ograniczyć Crawl Budget?
1.3 Optymalizacja nagłówków – nagłówki służą do usystematyzowania treści HTML. Dla botów są one informacją, co znajduje się na stronie www. Za ich pomocą można określić również czy treść strony jest pełna. Są one jednym z głównych czynników rankingowych Google, dlatego nie należy ich bagatelizować. Jak tworzyć nagłówki i czego nie powinniśmy robić?
1.4 Robots.txt
Zadbaj o to, aby strona miała plik robots.txt. Jak sama nazwa wskazuje, plik ten jest skierowany do robotów indeksujących stronę. Określa on, do jakich stron bot ma dostęp i które ze stron mają być pozycjonowane.
1.5 SiteMap
To plik XML, który określa strukturę witryny i wskazuje kierunek dla botów analizujących stronę. Sitemapa pozwala na dotarcie botów do ukrytych w hierarchii strony adresów URL.
1.6 Mikrodane – od kilku lat Google idzie w kierunku wyświetlania wyników wyszukiwania, tworząc pola featured snippet, wprowadzając tym samym wiele usprawnień wyświetlania, takich jak np. Knowledge Graph, czy Answer Box. Wyświetlanie zaawansowanych wyników wyszukiwania możliwe jest poprzez zawarcie na stronie odpowiednich mikrodanych schemaorg.com informujących Google o jej zawartości.
Jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google jest szybkość ładowania strony. Zbyt długo ładująca się strona może zniechęcić użytkowników. Dlatego Google faworyzuje strony, które nie są zbyt ciężkie i nawet przy wolniejszym internecie szybko się uruchamiają. Skąd wiedzieć jak przyspieszyć stronę? Z pomocą przychodzi sam Google z jednym ze swoich narzędzi – PageSpeed Insights. Jest to darmowe narzędzie, które analizuje stronę pod kątem szybkości ładowania poszczególnych elementów na stronie, zarówno w wersji mobilnej, jak i desktopowej.
Ostatnie aktualizacje algorytmu wyszukiwarki to zdecydowany krok ku lepszemu doświadczeniu użytkowników wykonany przez Google. W roku 2021 UX oficjalnie stał się jednym z czynników rankingowych Google. Przygotowanie strony www z myślą o jak najlepszym doświadczeniu użytkownika jest pochwalane przez Google. Wyszukiwarki szukają stron i treści stworzonych z myślą o użytkowniku, o jego doświadczeniach, motywacjach i wygodzie.
Jakich zasad UX należy przestrzegać?
3.1 Optymalizacja Mobile First (on-site)
Mobile-First i zoptymalizowanie strony pod urządzenia mobilne jest obecnie nie tylko zaleceniem, ale i obowiązkiem. Z roku na rok coraz więcej osób wykorzystuje telefon do przeglądania stron, a także robienia zakupów w e-commerce. Dlatego zadbaj o to, aby Twoja strona dobrze prezentowała się na telefonach, iPadach i innych urządzeniach mobilnych.
W pozycjonowaniu strony www jednym z najważniejszych czynników jest tworzona treść. Jej jakość, ale i zasady, w oparciu o które jest tworzona. To właśnie od treści często zależy, na jakie frazy kluczowe pozycjonuje się nasza witryna. Jej zawartość determinuje więc to, pod jakimi frazami będzie widoczna strona www w wynikach wyszukiwania użytkowników. Czy znajdziemy się pod frazami, których właśnie szuka? Jak tworzyć wartościowe treści, które będą w stanie nas rankować? O kilku rzeczach musisz pamiętać:
4.1 Zadbaj o prawidłowo napisane nagłówki
Dobry nagłówek to połowa sukcesu. „80% użytkowników czyta tylko nagłówki, więc powinniśmy spędzić nad nimi chwilę dłużej” – powiedział David Ogilvy, jeden z najbardziej znanych twórców reklamy. Oczywiście ma on absolutną rację, ponieważ w dzisiejszych czasach treści są przez nas skanowane. Wodzimy wzrokiem po tekście w poszukiwaniu kluczowych fraz, aby znaleźć rozwiązania i odpowiedzi na nurtujące nas tematy czy pytania. Nagłówek musi być krótki, treściwy, a zarazem chwytliwy. Lubimy “5 przepisów na”, “sposoby na”, “dowiedz się”, “naucz się”. Dzięki takiemu przedstawieniu tematu może on zyskać znacznie większe zainteresowanie, ponieważ to nagłówki, tytuły i śródtytuły wpływają najbardziej na generowanie liczb. Jeśli tworzysz treści poradnikowe, zagwarantuj odbiorcy, że jesteś ekspertem, a dzięki Twoim treściom – on również się nim stanie, bo pochłonie wiedzę, znajdując odpowiedź na to, czego szuka.
4.2 Opowiadaj bezpośrednio na pytania użytkowników
Pisząc na dany temat, staraj się od razu przechodzić do meritum. Nikt nie lubi lania wody, a szczególnie odbiorca, który szuka rozwiązań i odpowiedzi w internecie pełnym treści i podobnych tematów. Tworząc treści, staraj się odczytać motywy odbiorcy. Dlaczego właśnie do Ciebie trafił? Na jakie pytania może szukać odpowiedzi? Jeśli odpowiesz w pełni na potrzebę użytkowników, istnieje większe prawdopodobieństwo, że znajdziesz się wyżej w wynikach wyszukiwania. Co więcej, odbiorcy z pewnością zostaną na stronie dłużej lub będą wracać na nią cyklicznie. Dostarczenie pożądanej informacji to punkt wyjściowy dla efektywnej sprzedaży i rozwijania marki.
4.3 Formatowanie treści
W trakcie tworzenia treści nie tylko ona sama jest istotna, ale również logiczny jej podział, który ułatwi czytelnikowi przyswajanie informacji. Pamiętaj o sekcjach tematycznych, które będą oddzielone od siebie nagłówkami. To one mają kierować uwagę odbiorcy na poszczególne sekcje oraz przedstawiać mu logicznie wybrane fragmenty tekstu. Śródtytuły powinny się wyróżniać, np. pod względem koloru, grubości lub/i wielkości fontu. Idąc jednak o krok dalej, sama treść powinna być odpowiednio zoptymalizowana pod działania wyszukiwarki. Inaczej może być ona niewidoczna, a więc zupełnie nieskuteczna dla naszej witryny. W tym celu umieszcza się znaczniki HTML oraz wprowadza hierarchię nagłówków. Dla czytelnika jednak najważniejszym nagłówkiem jest tytuł znajdujący się na górze strony. Bot widzi nasz tekst dopiero od momentu użycia znacznika H1, którym rozpoczniemy pisanie treści. Kolejno powinniśmy zawrzeć w treści nagłówki niższych rang – H2, H3 – dzielące treść na sekcje.
Co z czynnikami rankingowymi Google’a poza stroną? Tutaj najpopularniejszym czynnikiem jest linkowanie zewnętrzne.
5.1 Jeśli linki do Twojej strony będą znajdować się na wysokiej jakości witrynach, blogach i portalach branżowych (pod warunkiem, że nie mają ustawionego atrybutu rel=nofollow) Twoja witryna zyska w oczach botów Google’a. Ale uważaj! Jeśli znajdzie się na spamerskich stronach o słabej jakości, efekt może być odwrotny! Dlatego kontroluj to, na jakich stronach znajdują się linki do Twojej strony czy sklepu.
5.2 Jedną z obowiązkowych rzeczy w działaniach off-site, szczególnie jeśli prowadzisz biznes i masz swoją siedzibę w danym mieście, jest założenie i aktualizowanie wizytówki w Google. Widoczność na mapie Google i opinie od klientów mogą znacznie pomóc w pozycjonowaniu witryny.
5.3 O ile linki w social mediach nie są bezpośrednio czynnikiem rankingowym, to ich obecność może wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie. Częste odwiedziny strony z social mediów pokazuje botom, że strona jest ciekawa dla użytkowników i chętnie odwiedzana.
Algorytmy Google są nieustannie rozwijane. Dzięki temu proces dopasowywania wyników wyszukiwania do zapytań użytkowników jest coraz bardziej trafny. Jako agencje, wciąż nie znamy dokładnej liczby czynników rankingowych, które wpływają na pozycjonowanie się witryny w wynikach wyszukiwania. Te tajemnice zna tylko Google. Niemniej jednak doświadczenie pokazuje nam, że zarówno czynniki rankingowe, takie jak analiza techniczna, dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, oryginalne oraz pełne treści, jak i linkowanie zewnętrzne wciąż są jednymi z ważniejszych elementów pozycjonowania.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.