Według ostatnich badań przeprowadzonych przez Invesp automatyzacja marketingu pozwala zwiększyć sprzedaż nawet o 14,5% i zredukować koszty marketingu o 12,2%.
80% użytkowników marketing automation zauważa wzrost liczby leadów, a 77% odnotowało wzrost konwersji.
Z tego artykułu dowiesz się jakich błędów po prostu musisz unikać, jeśli chcesz cieszyć się zwrotem z inwestycji w narzędzie klasy marketing automation.
Marketing automation to rozwiązanie pozwalające na prowadzenie komunikacji z wykorzystaniem zgromadzonych danych, które można stosować na każdym etapie lejka marketingowego – od budowania świadomości o marce i produkcie przez budowanie relacji i edukowanie potencjalnego klienta aż po podjęcie przez niego decyzji o zakupie produktu lub usługi.
Jedną z funkcji systemów do automatyzacji jest śledzenie aktywności użytkowników we wszystkich kanałach cyfrowych, w ramach których prowadzimy działalność biznesową. Niezależnie od tego, czy Twoja firma posiada stronę internetową, sklep online, aplikację, czy też korzysta z nich wszystkich, system dostarczy informacji na temat tego kiedy i co dany użytkownik robił. Co więcej, jeśli dany użytkownik posiada konto na Twojej stronie (jest użytkownikiem logującym się), to niezależnie od kanału i urządzenia, z którego przy danej wizycie będzie korzystał, wszystkie informacje zostaną zapisane w jednym profilu użytkownika. Poza danymi dotyczącymi zachowań użytkowników, platformy marketing automation dostarczają szereg narzędzi przydatnych przy zbieraniu danych bezpośrednio od użytkowników oraz tworzeniu dodatkowych zmiennych.
Rynek Marketing Automation jest już na takim etapie, że właściwie wszyscy marketerzy o tym pojęciu słyszeli. Większość z nich dokonała próby wdrożenia, a nawet kilku. Niestety bardzo często były one nieskuteczne i nie można ich było uznać za biznesowy sukces. Dlaczego? Wielu chce wprowadzić Marketing Automation, bo “tak należy” i “konkurencja tak robi”, a nie dlatego, że realnie tego potrzebuje.
Zanim wpiszesz w wyszukiwarkę frazę “marketing automation najlepsze narzędzia”, zastanów się co właściwie chcesz osiągnąć poprzez implementację tej technologii. Wdrożenie chatbota, dynamicznie podmieniane treści, kampanie e-mail lub SMS – to tylko sposoby realizacji. Marketing automation daje wiele możliwości. Zastanów się, jak chcesz je wykorzystać w swoim biznesie. Przemyśl w jaki sposób sprawdzisz czy inwestycja pieniędzy i czasu twojego zespołu zwróciła się. Określ Key Results, za pomocą których będziesz mierzyć wdrożenie Marketing Automation.
Wybierz kryterium według którego będziesz oceniać rozwiązania istniejące na rynku- łatwość wdrożenia, szybkość wdrożenia, a może największa efektywność dla biznesu?
Za podjęciem decyzji o wdrożeniu automatyzacji marketingu zawsze powinna stać konkretna potrzeba i konkretne efekty, które chcesz osiągnąć.
Dokonując wyboru narzędzia może Ci się wydawać, że to ono determinuje Twój sukces, ale tak nie jest. To jakim środkiem transportu pojedziesz na wakacje nie będzie definiować tego, czy wakacje będą udane. Bez względu na to, czy wybierzesz pociąg, samolot, samochód, autokar, to nie droga jest ważna, a efekt końcowy.
Jak to w życiu, jest pewne ale! Zanim wybierzesz samolot i miejsce w pierwszej klasie, porównaj dopasowanie poszczególnych narzędzi do Twoich wymagań i oczekiwań biznesowych, ceny oraz do perspektyw rozwoju. W końcu trochę bez sensu jechać na Futera Venture czy inna wyspę rowerem, drugiej strony prywatny samolot na linii Kraków Warszawa to też przerost formy nad treścią Pendolino na tej trasie śmiga wystarczająco szybko.
No i najważniejsze- testuj! Skąd będziesz wiedział, że dane narzędzie pasuje do Ciebie i Twojego biznesu jeśli go nie przetestujesz? Umów się z handlowcem na demo lub załóż konto na platformie i po prostu zapoznaj się z systemem. Sprawdź, czy poszczególne funkcjonalności działają prawidłowo, czy jesteś w stanie za pomocą testowanego narzędzia zbierać dokładnie te informacje lub realizować te scenariusze, na których Ci zależy i których potrzebujesz. Jeżeli pracujesz w korporacji zdecyduj się na tak zwany POC, czyli proof of concept, krótki komercyjny eksperyment, który potwierdzi czy dany dostawca oprogramowania jest faktycznie partnerem biznesowym na lata, czy jednak tylko handlowcy “ mieli gadane” lub dane rozwiązanie ma dobry PR na mieście.
Strategia. To jedno słowo budzi lęk u niejednego marketera, foundera czy pracownika działu marketingu odpowiedzialnego za Omnichannel lub Digital Transformation.
Jeśli posiadasz odpowiedni poziom wiedzy, aby móc taką strategię opracować tuż po podjęciu decyzji o wdrożeniu, czy nawet przed, aby uzasadnić zarządowi swoją decyzję, to świetnie.
Jednak według badania przeprowadzonego przez Liana technologies, głównym powodem blokującym wdrożenie marketing automation w firmach jest brak know-how. Z tego powodu warto z tworzeniem strategii poczekać aż do momentu wyboru narzędzia i opracować ją wraz z ekspertami po stronie dostawcy systemu albo zatrudnić do tego wyspecjalizowaną agencję. Pamiętaj, że wcale nie chodzi o stworzenie długiego eksperckiego dokumentu . Strategia to Twój plan przejścia z punktu A do punktu B. Chodzi o zrozumienie gdzie obecnie się znajdujesz i o określenie punktu, w którym chcesz się znaleźć. Pamiętaj też, że strategia działań marketing automation musi się wpisywać w strategię działań marketingowych , a ta oczywiście musi wpisywać się w całą strategię firmy czy organizacji w której funkcjonujesz.
Jeśli przy przygotowywaniu strategii/planu działania jesteśmy to nie możesz zapomnieć o zaplanowaniu procesu wdrożenia. Mam nadzieję, że masz świadomość tego, że wdrożenie to proces. Masz prawda? Jeśli nie, to wiedz, że to kolejny błąd, o którym chcemy Ci powiedzieć.
Systemy klasy marketing automation często przedstawiane są jako magiczne rozwiązania na problemy marketingowe, które zagwarantują sukces biznesowy. To tylko i aż technologia, która tak jak każda inna musi zostać odpowiednio wdrożona. Jej implementacja to proces, który powinien rozpocząć się od odpowiedniego zaplanowania- zdefiniowania celu oraz jej zakresu.
Cele i zakres wdrożenia automatyzacji marketingu w sklepie internetowym
Cel ->Zakres
1. Obniżenie BounceRate>>> Pop-up ze zniżką na pierwsze zakupy i zapisem do Newslettera
2. Zwiększenie wartości koszyka produktowego>>>Rekomendacje produktowe na stronie
3. Poprawa konwersji >>> automatyzacja ratowania koszyków
Przykładowo, jeśli chcesz zwiększyć wartość koszyka produktowego to możesz skorzystać z rekomendacji produktowych, jeśli chcesz poprawić konwersję to możesz uruchomić automatyzację porzuconych koszyków, jeżeli chcesz poprawić satysfakcję klienta to najpierw musisz zacząć ją mierzyć np poprzez ankietę NPS a następnie chociażby działaniami onboardingowy i edukacyjnymi poprawiać customer expierience obcujących z twoją usługa lub produktem klientów
Próbowałeś kiedyś zjeść słonia na raz? Desmond Tutu kiedyś powiedział “there is only one way to eat an elephant: a bite at a time”. Potraktuj wdrożenie marketing automation jak słonia.
Marketing automation daje wiele możliwości co może być błogosławieństwem jak i przekleństwem.
Jeżeli od razu po technicznej integracji systemu marketing automation będziesz próbował zautomatyzować zbyt wiele różnych procesów i wykorzystać różne kanały komunikacji prawdopodobieństwo poniesienia porażki jest bardzo wysokie. Główne cele rozpisz na poszczególne scenariusze. Te które są najłatwiejsze w realizacji, to jest wymagają najmniej zasobów programistycznych lub innych a jednocześnie mogą przynieść wymiernie największe korzyści, powinny być uszczegółowione i wdrożone jako pierwsze
Wdrożenie odpowiednich ścieżek automatyzacji nie gwarantuje, że jak za dotknięciem magicznej różdżki, pozyskasz setki nowych klientów, uzyskasz ROI wielokrotnie przewyższający inwestycję w narzędzie.
Po utworzeniu ścieżek automatyzacji, pamiętaj o testowaniu i sprawdzeniu, czy wszystkie elementy treści optymalnie skonfigurowane i czy nie da się z nich wycisnąć więcej.
W tym celu skorzystaj z testów A/B treści oraz eksperymentuj z różnymi timingami
Praca nie kończy się na aktywowaniu ścieżek automatyzacji – równie ważna, o ile nawet nie ważniejsza, jest ich analiza, rozwój oraz optymalizacja.
Podejście na zasadzie- set i and forget it, tylko Ci zaszkodzi.
Dlaczego? Na pewno nie raz odwiedzając stronę sklepu zostałeś zaatakowany wieloma pop-upami jeden po drugim czy sekwencją maili w kilkugodzinnych odstępach czasu zaraz po zakończeniu wizyty na stronie. Automatyzacje mogą się na siebie nakładać i bez optymalizacji całej układanki wcale nie zbudujesz wspaniałego “ odczucia klienta. Jeżeli miałeś okazję takiej sytuacji doświadczyć to na własnej skórze sprawdzić, jak wygląda błędne wdrożenie technologii klasy marketing automation.
Cześć [imię]!- to nie jest personalizacja. Według Pure 360 92% klientów nie nawiąże kontaktu z firmą, która używa zwracania się do nich po imieniu jako jedynej formy personalizacji.
A automatyzacji nie powinieneś rozumieć jako wykonywanie przez technologię powtarzalnych czynności, po to, aby w tym samym czasie mogła ich wykonać więcej niż człowiek.
Skuteczne i mądre podejście do personalizacji i automatyzacji kampanii marketingowych często wymaga zwrócenia większej uwagi na – treść i format wiadomości oraz rodzaj interakcji użytkownika z aplikacją lub witryną. Aby uzyskać najlepsze wyniki, musisz również znać kontekst. Jego znajomość pomoże Ci wybrać odpowiedni moment na wysłanie wiadomości oraz najlepszy możliwy sposób jej dostarczenia za pomocą odpowiedniego kanału komunikacji .
Poznaj więcej szczegółów dotyczących Twoich odbiorców. Nie chodzi tylko o najlepszą chwilę dnia. Może to być na przykład wysłanie wiadomości o bezpiecznej podróży ze spersonalizowanym menu poczekalni VIP do pasażera, który właśnie czeka na lotnisku na swój lot. Ponadto nie jest złym pomysłem poznanie oczekiwań odbiorców co do rodzaju treści i preferowanego (potrzebnego) poziomu szczegółowości. Klienci rozważający dopiero pierwszy zakup potrzebują zupełnie innych informacji niż klienci powracający i będący z Tobą przez kilka lat. Ten ostatni jest zwykle zainteresowany otrzymywaniem precyzyjnych aktualizacji produktów, nowych wydań lub specjalnych ofert.
Mimo że narzędzia do automatyzacji są już dość potężne i w mgnieniu oka zyskują nowe możliwości, wciąż powiadają pewne ograniczenia. Głównym powodem, dla którego niektóre firmy są rozczarowane wynikami automatyzacji, jest po prostu przeszacowanie systemu. Nawet przy szybkim postępie technologicznym wciąż jest kilka rzeczy, w których automatyzacja jest bezradna – nieuświadamianie sobie tego zwiększa ryzyko, że zamiast udanej automatyzacji, będziesz musiał zmierzyć się z marketingową katastrofą.
O czym więc warto pamiętać, myśląc o automatyzacji?
Jeśli nie popełnisz żadnego z tych błędów, korzyści z narzędzia do automatyzacji marketingu będą widoczne szybciej niż myślisz. Jednak jeśli wpadniesz w którąś z tych pułapek narzędzia albo w ogóle nie pomogą firmie, albo mogą pogorszyć sytuację – pamiętaj, że jak wszystkie narzędzia, narzędzia do automatyzacji również są podatne na błędy i awarie! Jeśli zdecydujesz, że chcesz zautomatyzować swój biznes, wybierz te narzędzia, które naprawdę pomogą Twojej firmie się rozwijać.
Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.