Formularze to jeden z najważniejszych komponentów używanych przez strony internetowe. Odgrywają one kluczową rolę w procesie zakupowym każdego e-commerce, ponieważ to dzięki niemu użytkownik określa adres dostawy oraz wybiera sposób zapłaty. Są one także podstawową formą kontaktu z wieloma usługodawcami.
Źle zaprojektowany formularz może zadecydować o tym, czy koszyk zostanie pomyślnie zrealizowany czy też porzucony.
W tym wpisie przedstawię kilka porad, które pomogą Wam zadbać o użyteczność waszych formularzy.
Wyświetlajmy pola dotyczące tego, czego faktycznie w danym momencie potrzebujemy od użytkownika. Na przykład, nie zapytamy w formularzu kontaktowym naszego usera o kod pocztowy czy datę urodzenia.
Jeśli jednak z jakiegoś biznesowego powodu potrzebujemy takiej informacji, należy poinformować użytkownika, dlaczego takie pole zostało mu pokazane.
Nic tak nie ułatwia czytania jak odpowiednia hierarchia treści. Jeżeli nasz formularz zawiera wiele pól, zastanówmy się, czy jesteśmy w stanie je jakoś pogrupować.
Dzielenie pól według tematyki i wyróżnianie ich graficznie znacznie ułatwi użytkownikom ich zrozumienie, a korzystanie z formularza stanie się dużo wygodniejsze.
Pamiętajmy jednak, że zbyt wiele podziałów i ozdobników może wytworzyć nam szum informacyjny.
Niekiedy formularze bywają długie i wymagają podzielenia ich na kilka etapów.
Dobrą praktyką jest pokazywanie na osi czasu wszystkich kroków w formularzu. Dzięki temu twój użytkownik łatwo odnajdzie się w formularzu i z łatwością będzie mógł nawigować po jego etapach.
Stosowanie wielu kolumn w formularzach utrudnia ich czytanie. Wynika to z tego, że nasz wzrok, biorąc za punkt odniesienia pierwsze pole, nie wie, czy powinien od razu przejść do pola obok czy tego pod spodem.
Dobrą praktyką jest więc stosowanie tylko jednej kolumny, by nie męczyć wzroku i zachować logiczną ciągłość pól.
Nawigowanie po formularzu jest równie istotne co układ jego pól. Dlatego tak istotną kwestią jest wyróżnienie najbardziej typowych i pożądanych akcji przez użytkownika.
Najważniejsze elementy nawigacji, najczęściej są to przyciski, powinny zostać wyróżnione kolorem, wielkością, a niekiedy również ikoną.
Często wymagamy od użytkowników uzupełniania niektórych pól bądź przeciwnie, nie wymagamy ich uzupełnienia. Każde pole wymagane lub opcjonalne powinno być oznaczone. Nie należy jednak wyróżniać jednocześnie pól wymaganych i opcjonalnych, ponieważ może to doprowadzić do szumu komunikacyjnego.
Dlatego też:
Bardzo często spotykanym rozwiązaniem jest stosowanie w formularzach etykiet umieszczonych wewnątrz pól. Nie jest ono jednakże poprawne, ponieważ takie etykiety mogą mylić się z wprowadzonymi treściami lub być traktowane jako wartości domyślne. Innym problemem jest fakt, że etykiety te znikają w trakcie wprowadzania treści, co później utrudnia lub uniemożliwia wprowadzanie poprawek.
Prawidłową praktyką jest więc stosowanie etykiet obok pól / nad polami.
Poprzez etykiety rozumiemy tutaj nazwy wyświetlane obok pól. To, w jakim miejscu przy polu wyświetlimy etykietę może zwiększyć wygodę użytkowników z korzystania z formularza.
Rozpatrzyć powinniśmy 3 warianty:
Wyrównanie prawostronne – rozwiązanie to pozwala na czytelne połączenie etykiety z polem i daje nam szybkość wypełniania.
Kiedy warto?
Wyrównanie lewostronne – umożliwia nam łatwe skanowanie etykiet.
Kiedy warto?
Etykiety nad polami – szybkie wypełnianie i mało fiksacji. Elastyczność dla nietypowych pól.
Kiedy warto?
Stosując się do powyższych rad nie tylko zadbamy o dobre praktyki w projektowaniu formularzy, ale też zwiększymy wygodę z ich obsługi i zmniejszymy ryzyko popełnienia błędu przez użytkownika.
Jeżeli potrzebujesz konsultacji lub audytu użyteczności swojego serwisu, pisz do nas śmiało przez nasz formularz. Na pewno pomożemy!
Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO! Na spotkaniu dowiesz się jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.