Z pewnością zauważyłeś, że niektóre nazwy domen zaczynają się od www, a inne nie. Dla osób, które nie zajmują się optymalizacją treści, fakt ten nie ma większego znaczenia.
Podczas wpisywania nazwy domeny w polu wyszukiwania nie ma znaczenia, czy użyjesz wersji z www czy bez tej formy. Jednak dla projektanta stron internetowych, specjalisty SEO lub marketera online oba te warianty znacznie się od siebie różnią. W tym artykule podpowiemy Ci, który z nich jest lepszy!
Wielu internautów sądzi, że sieć www jest tożsama z pojęciem internetu. W rzeczywistości jest to jednak usługa, która działa ponad nim. Podobnie jak telefon komórkowy nie jest usługą, ale przedmiotem obsługującym ogólnoświatową sieć telefoniczną.
Sieć www to globalny system informacyjny, który łączy ludzi z danymi na różnych stronach internetowych. Pierwotnie skrót www używany był przed każdym adresem URL, aby dokładnie podkreślić ten fakt. Użytkownicy musieli zatem używać tej formy podczas poszukiwania jakiejkolwiek witryny online.
Wraz z upływem czasu stało się to jednak dość zniechęcającą praktyką. Każda witryna ma już przecież dostęp do sieci www. Dlaczego więc dodanie prefiksu było obowiązkowe? Czy można było z tego zrezygnować?
W związku z tym faktem forma www stopniowo znikała z witryn internetowych. Obecnie, niezależnie od tego, czy dopiszesz prefiks do swojego adresu URL, czy też nie, zostanie on automatycznie dodany. Z pewnością jednak zauważyłeś, że nie wszystkie witryny mają w swojej nazwie cząstkę www.
Nie jest to przypadek. Od 30 lat zmieniły się bowiem zasady SEO i algorytmy sieci. Przyjrzyjmy się zatem, jaka jest różnica między www a adresami bez tego prefiksu oraz jakie znaczenie mają te formy z punktu widzenia SEO!
W sieci istnieje około 2 miliardów stron internetowych, z czego niemal 400 milionów jest aktywnych. Jedne z nich projektowane są w celach e-commerce, a inne informacyjnych. Okazuje się jednak, że w przypadku konfigurowania witryny, prefiks www lub jego brak mają znaczenie dla SEO.
Forma www to domena przeznaczona dla stron internetowych, które uzyskują dość dużą liczbę wyświetleń każdego dnia. Spójrz na Facebooka, YouTube, Google, Reddit itp. – wszystkie mają w nazwie www.
Strony generujące miliony wyświetleń dziennie muszą mieć w swojej domenie www. Wynika to z faktu, iż tego typu witryny oferują mnóstwo usług i obsługują wiele żądań użytkownika. W związku z tym każda strona internetowa hostowana w chmurze przez dostawcę tych usług będzie miała w swoim adresie URL prefiks www.
Dostawcy hostingowi stanowczo odradzają stosowania adresów URL bez prefiksu www. Domeny posiadające tę formę aktualizują rekordy DNS podczas przełączania serwerów, co jest ich najważniejszą zaletą.
Okazuje się to bowiem niezbędne, jeśli serwer ulegnie awarii z jakiegokolwiek powodu. W przypadku posiadania domeny bez www, w takiej sytuacji nie da się już nic zrobić.
Staje się to jednak problematyczne tylko wtedy, gdy serwer jest wystarczająco duży, aby wymagać nadmiarowego hostingu.
Jeśli więc nie korzystasz z www, będziesz musiał prowadzić własne serwery. W wyniku tego nie będziesz w stanie w pełni korzystać z oferowanych usług. Dla tych, którzy chcą wzmocnić swoją witrynę, www jest najlepszą opcją.
Inną cenną zaletą domen www jest to, że ograniczają one pliki cookie. Optymalizacja witryn internetowych pod kątem obsługi statycznej zawartości z subdomen jest dość powszechnym działaniem.
Nie będzie więc żadnego problemu, kiedy dodasz www do jej adresu URL. Pliki cookie witryny nie będą wysyłane wówczas do statycznej subdomeny, co spowalnia dostęp do treści statycznych i powoduje, że buforowanie nie działa poprawnie.
Sposobem na rozwiązanie tego problemu jest zakup drugiej domeny dla zawartości statycznej. Dodanie www okazuje się jednak o wiele łatwiejszym zadaniem.
Najważniejszym, co musisz zapamiętać, jest to, że jeśli zależy Ci na rozwoju marki i obsłudze wielu danych, www jest najlepszym wyborem. Im większą posiadasz witrynę, tym bardziej skorzystasz na wprowadzeniu tej formy domeny.
Podczas projektowania witryny żadne adresy URL nie są w stanie pomóc w segregowaniu sekcji pod kątem programistycznym. Oznacza to, że wszystko w folderze www jest bezpośrednio powiązane z usługami, jakie świadczysz swoim odbiorcom.
Prefiks www umożliwia prostą organizację witryny, dlatego skorzystać z niego powinien każdy, kto prowadzi rozbudowany serwis oferujący wiele usług.
Pierwszą zaletą związaną z wykorzystaniem domen bez www jest to, że łatwiej je wpisać w wyszukiwarce. Nawet w przypadku wersji www użytkownicy rzadko używają pełnej formy. „facebook.com” finalnie i tak przekierowuje do „www.facebook.com”.
Jest to więc doskonały sposób na ułatwienie użytkownikom odnajdywania witryny w sieci. Fakt ten pośrednio wpływa również na generowanie ruchu. Jeśli ludzie nie będą musieli zastanawiać się przed wpisaniem Twojego adresu URL w polu wyszukiwania, z dużym prawdopodobieństwem uzyskasz więcej spontanicznych odwiedzin witryny.
Drugim argumentem przemawiającym za domenami bez www jest to, że www jest dość przestarzałą formą. Wersja ta używana była we wczesnych latach internetu jako akronim dla World Wide Web.
Jeśli więc chcesz zaoszczędzić cztery znaki i cztery bajty danych, wykorzystanie formy domeny bez www będzie najlepszym rozwiązaniem. Może się wydawać, że to niewiele, ale przy milionach odwiedzin każdego dnia liczy się każdy bit.
Jak widać, istnieje wiele zalet obu form tych domen. Ważne, aby wybrać tę, która najkorzystniej wpływać będzie na wyniki witryny i generowany ruch. Wykorzystaj więc wyżej wymienione wskazówki i stwórz skuteczny adres URL, dzięki któremu przyciągniesz wielu nowych odbiorców i poprawisz swoje SEO!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.