Podczas działań marketingowych online musisz zwrócić uwagę nie tylko na oczekiwania konsumentów, ale też na wytyczne wyszukiwarki. W tym celu zapoznaj się z podstawowymi algorytmami Google oceniającymi wartość Twojej witryny i bezpośrednio wpływającymi na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Jakie są aktualne algorytmy rankingowe, a które zostały wyłączone z użytku?
Algorytmy wyszukiwarki to zbiór zasad postępowania, jakimi Google kieruje się w procesie ustalania rankingu stron internetowych wyświetlanych w wynikach wyszukiwania. Zadaniem algorytmów jest organizacja treści i ułatwianie użytkownikom wyszukiwania interesujących ich informacji.
Jeśli chcesz znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania, musisz zoptymalizować swoją stronę internetową pod kątem uwzględnianych przez wyszukiwarkę zasad. Pamiętaj jednak, że większość algorytmów Google nie jest znana nawet najbardziej doświadczonym specjalistom. Przedstawiciele firmy ogłosili bowiem, że wyszukiwarka uwzględnia ponad 200 zasad oceny wartości treści online. Niemniej jednak warto zaangażować się w marketing cyfrowy, uwzględniając najważniejsze z nich. Dlaczego jest to tak ważne?
Algorytmy Google są stale ulepszane. Celem tych modyfikacji jest zapewnienie użytkownikom jak najwyższej jakości treści, pozbycie się spamu i wyświetlanie wyników dopasowanych do intencji wyszukiwania. Jeśli więc zoptymalizujesz swoją stronę pod kątem wytycznych Google, z pewnością uzyskasz lepszą widoczność w sieci oraz wyższą pozycję w rankingu.
Uwzględniając algorytmy wyszukiwarki, maksymalnie wykorzystasz potencjał swojej strategii marketingowej i uzyskasz spektakularne efekty, które z pewnością pojawią się znacznie szybciej. Pamiętaj jednak, aby na bieżąco śledzić wszelkie zmiany dotyczące aktualizacji poszczególnych zasad. To, co obecnie jest skuteczne, jutro może nie przynosić już pożądanych efektów. Najlepszym rozwiązaniem jest więc skorzystanie z pomocy doświadczonej agencji SEO, która nie tylko stale analizuje algorytmy Google, ale też wie, jak sprostać ich wymaganiom. Oto kilka kluczowych zalet optymalizacji zgodnie z zasadami wyszukiwarki:
Jak już wspomnieliśmy, podczas oceny jakości stron internetowych Google bierze pod uwagę szereg algorytmów, z których większość nie jest nam znana. Przedstawiamy jednak te najważniejsze, na które powinieneś zwrócić uwagę, jeśli chcesz zwiększyć widoczność swojej marki w wynikach wyszukiwania i zdobyć nowych odbiorców.
PageRank jest jednym z najstarszych algorytmów służących do oceny stron. System opiera się na prostym założeniu: im dana strona posiada więcej odnośników z innych źródeł, tym jest bardziej wartościowa i zasługuje na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Niestety, bardzo łatwo można było manipulować algorytmem poprzez stosowanie nieuczciwych technik optymalizacyjnych. Google znacznie ograniczył więc jego oddziaływanie na pozycjonowanie, stawiając na inne systemy oceny jakości.
BERT to uruchomiony w 2019 roku algorytm mający na celu poprawę rozumienia języka naturalnego. Umożliwia trafniejszą interpretację znaczenia intencji i poleceń użytkowników. Pozwala na wyświetlanie wyników dostosowanych do znaczenia kombinacji słów i ich powiązań. Jako że algorytm ten jest stale udoskonalany, może szybko uszeregować treści pod względem ich przydatności dla konkretnej intencji wyszukiwania.
Źródło: https://blog.google/products/search/how-ai-powers-great-search-results/?hl=pl
Algorytm Pirat został wprowadzony w celu ograniczenia kopiowania treści objętych prawem autorskim. Zadaniem tego systemu jest filtrowanie wyników wyszukiwania i usuwanie tych, które naruszają tę zasadę.
Jako że piractwo medialne powszechnie uznawane jest za nieetyczne, Google wprowadził w 2014 roku aktualizację, dzięki czemu algorytm Pirat jest jeszcze bardziej wyczulony na kopiowanie treści.
RankBrain to system oparty na sztucznej inteligencji, polegający na uczeniu maszynowym. Google podkreślił, że jest to trzeci najważniejszy czynnik rankingowy wpływający na pozycjonowanie stron internetowych.
Jako że zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę są coraz mniej zrozumiałe i bardziej złożone, algorytm, wykorzystując koncepcję sztucznej inteligencji, porównuje słowa i frazy, a następnie szuka powiązań między nimi. W wyniku tego nawet strony niezawierające słowa kluczowego mogą uzyskiwać widoczność w Google, jeśli algorytm uzna, że spełniają oczekiwania użytkownika.
MUM (Multitask Unified Model), czyli Wielozadaniowy Ujednolicony Model, to o wiele bardziej rozwinięty system niż BERT, który rozumie 75 języków, a także generuje własny. Aktualizacje tego algorytmu sprawiają, że właściwie odbiera on tekst, ale też obrazy i inne polecenia.
MUM odgrywa istotną rolę w ustalaniu rankingu stron internetowych. Ocenia on bowiem dopasowanie treści do intencji wyszukiwania, aby zaprezentować użytkownikom najwyższej jakości content.
Algorytm Gołąb wpływa na lokalne wyniki wyszukiwań. Po jego wprowadzeniu istotną rolę zaczęła odgrywać lokalizacja użytkownika, dzięki czemu wyniki mogą być jeszcze lepiej dopasowane do jego intencji.
Wraz z aktualizacją algorytmu na znaczeniu zyskały takie aspekty, jak umieszczenie pełnych danych teleadresowych, optymalizacja wizytówki Google oraz zastosowanie w domenach lokalnych danych strukturalnych, które robot może w łatwy sposób odczytać i zinterpretować.
Opos, podobnie jak Gołąb, to algorytm mający na celu optymalizację lokalnych wyszukiwań zależnych od fizycznej lokalizacji użytkownika. Dzięki niemu przedsiębiorstwa działające na lokalnym rynku mają większe szanse na wypromowanie swoich usług w wyszukiwarce.
Aktualizacja algorytmu miała na celu obniżenie rankingu przedsiębiorstw dzielących ten sam adres z inną firmą o podobnym profilu. Zapobiegało to tworzeniu wizytówek tej samej marki z różnymi nazwami w celu uzyskania przewagi w wynikach wyszukiwania.
Algorytm ma na celu wyświetlanie w wynikach wyszukiwania oryginalnych treści na wyższych pozycjach niż strony, które je tylko cytują. System opiera się na interpretacji znaczników strony kanonicznej używanych przez twórców, aby zasygnalizować wyszukiwarce, która strona jest najważniejsza.
Jest to system stanowiący podstawę wielu nowoczesnych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Pozwala lepiej zrozumieć, w jaki sposób zapytania odnoszą się do konkretnych stron internetowych. Dzięki temu w wynikach wyszukiwania wyświetlane są wyłącznie treści, którymi użytkownicy są faktycznie zainteresowani.
Ten algorytm ma za zadanie weryfikować jakość strony pod kątem jej użyteczności dla odbiorcy. System uwzględnia wówczas takie kryteria, jak: szybkość ładowania, dostosowanie do urządzeń mobilnych, obecność natrętnych reklam czy zabezpieczenia witryny. Strony zoptymalizowane pod kątem UX uzyskują w ten sposób lepszą widoczność w Google.
Coati to stosunkowo nowy algorytm, który zastąpił Pandę. Mimo że firma Google nie wspominała bezpośrednio o zaktualizowanej strukturze algorytmicznej, wiceprezes wyjaśnił, że zarówno Coati, jak i Panda są częścią elementarnego algorytmu rankingowego i mają wiele wspólnych cech.
Postęp technologiczny oraz rosnące oczekiwania konsumentów sprawiły, że niegdyś skuteczne algorytmy przestały przynosić efekty. W związku z tym wiele z nich zostało wielokrotnie zaktualizowanych, a niektóre nawet zostały wyłączone z użytku. Oto najpopularniejsze algorytmy Google, które nie są już aktualne.
Algorytm Koliber miał na celu lepsze zrozumienie intencji użytkownika wpisującego określone zapytanie w okno wyszukiwania. System analizował zależność między poszczególnymi słowami i na jej podstawie ustalał pozycję strony wyszukiwarce.
Wprowadzenie tego algorytmu miało na celu zachęcenie twórców do używania naturalnego języka oraz tworzenia treści dopasowanych do oczekiwań ludzi, a nie tylko robotów.
W związku z powstaniem wielu nowocześniejszych systemów Koliber został jednak wyłączony.
System ten priorytetowo traktował treści dostosowane do funkcjonalności urządzeń mobilnych. Obecnie jest jednak połączony z systemem oceny jakości stron internetowych, dlatego jego odrębna postać przestała być aktualna.
System miał za zadanie ustalać ranking stron internetowych, kiedy wszystkie ich cechy były takie same. Wyższą pozycję uzyskiwała wówczas witryna, której treść szybciej ładowała się na urządzeniach mobilnych. Aktualnie algorytm stanowi część systemu jakości stron.
Panda to jeden z najstarszych algorytmów Google, który został opracowany w celu zapewnienia użytkownikom oryginalnych, wysokiej jakości treści. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, system ewoluował i przekształcił się w algorytm Coati.
Ogłoszony w 2012 roku algorytm Pingwin miał za zadanie zwalczać problem spamowania linkami i obniżać pozycję witryn, które posiadały sieć niskiej jakości połączeń. W 2016 roku został jednak zintegrowany z podstawowymi systemami rankingowymi Google.
Algorytm ten ogłoszono w 2014 roku. Zakładał, że w momencie, gdy dane strony mają takie same cechy, wyższą pozycję w rankingu uzyska witryna zabezpieczona za pomocą protokołu HTTPS. Ówcześnie korzystanie z niego było dość rzadkie, więc algorytm zachęcał do rozwijania bezpieczeństwa serwisów. Obecnie jest integralnym elementem systemu oceny jakości stron.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.