Google zapowiedział aktualizację. Co wiemy o Page Experience Update?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Michał Ziach

Starszy Specjalista SEO / Team Leader. Z wykształcenia informatyk. Dobrze czuje się w tematach technicznych i analitycznych, lubi opierać wnioski o twarde dane. Ale jednocześnie lubi rozmawiać. Po ... Więcej

24 czerwca 2020

Przedstawiciele firmy Google po raz kolejny, z wyprzedzeniem, zapowiedzieli aktualizację algorytmu – 28 maja pojawił się komunikat o Page Experience Update. Nie znamy dokładnej daty rolloutu, ale zapowiedziano, z jakim wyprzedzeniem zostanie ona podana.

Dla Google dobrej jakości content to nie tylko tekst odpowiadający na zadane pytanie, ale również tekst zaprezentowany w czytelny sposób i w użytecznym serwisie. Jednak  obiektywna ocena użyteczności serwisu nie jest prostym zadaniem. Rozdzielczość Twojego ekranu, jakość połączenia, szybkość procesora Twojego urządzenia – te i wiele innych czynników wpływają na to, jak finalnie ocenisz wygodę korzystania ze strony.

Zapowiedziany Page Experience Update będzie bazował na zaprezentowanym na początku maja, zestawie metryk, które według Google są kluczowe dla dobrego odbioru strony – Core Web Vitals (link do komunikatu na końcu). Mimo że większość z mierników wchodzących w skład Core Web Vitals jest znana od dłuższego czasu, to prawdopodobnie w roku 2021 będą na ustach wszystkich zainteresowanych tematem SEO.

Co wchodzi w skład Core Web Vitals?

NazwaMetrykaZalecana wartość
Szybkość ładowania (ang. loading)LCP (ang. Largest Contentful Painting)<2,5 s
Interaktywność (ang. interactivity)FID (ang. First Input Delay)<100 ms
Stabilność wizualna (ang. visual stability)CLS (ang. Cumulative Layout Shift)<0,1

Źródło: Chromium Blog

LCP, FID, CLS…

O szczegółach mierników napiszemy wkrótce. Na chwilę obecną warto, abyś zapamiętał, że:

  • LCP wskazuje moment, gdy strona jest już przydatna, bo została załadowana jej kluczowa część (np. treść artykułu, opis produktu),
  • FID wskazuje moment, gdy strona jest już zdatna do użycia, bo poprawnie reaguje na interakcje użytkownika (np. umożliwia wpisanie czegoś w wyszukiwarce),
  • CLS sygnalizuje czy użytkownik nie doświadcza niespodziewanych zmian na stronie (np. przesuwania się treści artykułu przez doładowanie reklamy banerowej).

Kiedy start Page Experience Update?

W 2021 roku, ale kiedy dokładnie – nie wiadomo. Zadeklarowano, że data rolloutu zostanie ogłoszona z przynajmniej 6-miesięcznym wyprzedzeniem.

Co to oznacza dla mnie jako właściciela eCommerce?

Tak jak w ostatnich latach responsywność sklepu na urządzeniach mobilnych stała się kluczowa, a prędkość ładowania strony nie do przecenienia, tak w przyszłym roku spodziewaj się, że rola dobrego UX Twojego sklepu stanie się głównym priorytetem.

Pochopne działania nie są wskazane. Zastanów się, czy Twój sklep nie ładuje się zbyt wolno? Być może niektóre elementy są trudne do kliknięcia na telefonie? Albo korzystanie z pól takich jak wewnętrzna wyszukiwarka, formularz kontaktowy czy konfigurator produktu jest uciążliwy?

Ponownie spójrz na swój sklep okiem konsumenta i zadaj sobie pytanie, czy dokonałbym zakupu w takim sklepie?

Co to oznacza dla mnie jako webdevelopera / pozycjonera?

  • Zainstaluj wtyczkę Web Vitals (dla Chrome znajdziesz ją tutaj).
  • Poznaj pozostałe narzędzia do analizy Core Web Vitals (tutaj znajdziesz aktualną listę).
  • Monitoruj nową zakładkę w Google Search Console – „Podstawowe wskaźniki internetowe”.

Źródła

  1. Oficjalny komunikat Google z 28. maja 2020 r.
  2. Prezentacja Core Web Vitals z 5. maja 2020 r.