Christina Morillo / pexels.com
Strategie marketingowe towarzyszą nam od dekad, są jak zwierciadła, w których możemy się przeglądać. Wszechobecne technologie cyfrowe otaczają nas w komunikacji miejskiej, w pracy, domu, a przede wszystkim są w naszych rękach. Facebook, Instagram, Twitter, SMS-y, filmy, zdjęcia – wciąż jesteśmy podłączeni, aktywni. Trzeba nadążać.
Powstała nowa kategoria użytkowników – Generacja C. Są nieustannie online (always-on), korzystają z internetu w każdym miejscu na świecie. Z drugiej strony nie można zapominać o użytkownikach o zmniejszonym stopniu cyfrowej biegłości. Są to w większości osoby powyżej 35. roku życia, które znacznie później otrzymały dostęp do wirtualnego świata. Nie oznacza to jednak, że media społecznościowe nie są w kręgu ich zainteresowań.
Marki oraz firmy zwracające uwagę na marketing internetowy dokładają współcześnie wielu starań, aby móc usatysfakcjonować każdą z tych grup. Cechują je szczególne wzorce zachowań oraz sposób, w jaki korzystają z urządzeń i sieci społecznościowych. Odsetek stale aktywnych konsumentów zwiększa się co roku niezależnie od branży. Warto więc zastanowić się nad własnymi strategiami budowania relacji ze świadomymi użytkownikami.
Podstawowym zadaniem stojącym przed specjalistami w świecie marketingu jest zdefiniowanie profili swoich odbiorców. Generacja C, czyli tak zwani cyfrowi tubylcy, to biegli specjaliści w świecie internetowym, nic nie umknie ich uwadze. Drugą grupą są cyfrowi imigranci, wyżej wspomniana grupa mniej biegłych użytkowników, których liczba jest równie wysoka.
Określenie grupy odbiorców wymaga wiele pracy, od identyfikacji zachowań, pragnień, potrzeb, po problemy jakie ich dotyczą. Profil klienta jest głównym materiałem podczas budowania zintegrowanych kampanii marketingowych. Jest także tym, co łączy cyfrowych tubylców i imigrantów. Wykluczenie jednej z grup zmniejsza nasze szanse na odniesienie sukcesu w budowaniu stabilnego, godnego zaufania wizerunku.
Stworzenie modelu i taktyk zwiększających zainteresowanie potencjalnych użytkowników pozwala oszczędzić czas oraz umożliwia lepsze dopasowanie do potrzeb, co przekłada się na jakość zysków oraz trwałość relacji.
Współcześni konsumenci coraz częściej poszukują wartości pozamaterialnych. Wynika to z nieustannej konsumpcji mediów, reklam i rekomendacji. Nowoczesne marki i firmy starają się więc stworzyć taktyki zaangażowania swojej publiczności. Istnieje kilka kroków pozwalających na budowanie wiarygodnej, trwałej relacji.
Jak już wspomniano, najważniejsza jest grupa docelowa. Jej zidentyfikowanie pozwoli ustalić strategię optymalizacji, a także wzbudzi zaufanie wśród wybranej społeczności.
Wielu użytkowników uważa za niepożądaną reklamę internetową wyskakujące okna oraz automatyczne odtwarzanie filmów. Uznano je za staromodne, a przede wszystkim irytujące. Nie należy więc atakować odbiorców treściami, a stworzyć narzędzia do obustronnej komunikacji.
Relacja face-to-face może zostać przeniesiona w świat wirtualny. Coraz większa liczba konsumentów ceni sobie indywidualny kontakt, dzięki któremu uzyskują praktyczne informacje oraz pomoc.
Aktywni odbiorcy cenią możliwość publikowania treści, recenzji i komentarzy, które porównują ze swoimi rówieśnikami. Dzięki ich udostępnieniom – tradycyjnie był to marketing szeptany – zwiększa się widoczność marki.
Rekomendacje osób, które znamy, są odpowiednikiem tradycyjnej poczty pantoflowej. Marki, które słuchają najbardziej aktualnych potrzeb swoich konsumentów, podkreślają w ten sposób ważność ich wkładu w budowanie oferty.
Content marketing jest jednym z najważniejszych elementów, to właśnie po treści sięgają użytkownicy. Kolejnym krokiem jest zachęcenie ich do generowania własnych materiałów za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Im bardziej przejrzysta i czytelna forma publikowanych materiałów, tym łatwiejszy do nich dostęp. Większość użytkowników nie dysponuje dużą ilością czasu, publikuj więc proste komunikaty możliwe do szybkiego odczytania.
Upewnij się, że łatwo jest cię znaleźć na różnych platformach. W tym celu pomocne okażą się strategie i narzędzia SEO oraz SEM. Zoptymalizują swoją widoczność w wyszukiwarkach internetowych, dzięki czemu zadbasz o przywiązanie użytkowników.
Według badań 95% aktywnych konsumentów za najbardziej wiarygodne źródło informacji uznaje znajomych oraz profile obserwowane w mediach społecznościowych. Wykorzystaj więc umiejętności influencerów, w celu wsparcia własnej społeczności.
Współcześnie rośnie świadomość problemów związanych ze zmianami na świecie. Konsumenci cenią inicjatywy niekomercyjne, okaż więc zainteresowanie problemami różnych grup społecznych, włącz się w inicjatywy wykazujące chęć troski o najbliższe otoczenie.
Analizy danych pomogą ci zrozumieć zachowania konsumentów. Zidentyfikuj ścieżki zakupów swoich użytkowników, syntetyzuj dane za pomocą analizy własnej witryny, aby móc ją udoskonalać i rozwijać.
Oczekiwania wobec usług cyfrowych są coraz wyższe. Największe sukcesy zyskują marki łączące techniki marketingowe, handlowe z potrzebami aktywnych konsumentów, z którymi współtworzą content. Pozwól na żywe doświadczanie swojej oferty, dostosuj produkty i usługi do nowych oczekiwań. Szybkość zmian technologicznych wymaga zwiększenia świadomości swojej marki.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.