DARMOWY AUDYT SEO

Algorytm na Youtubie – jak działa?

5 min czytania
Algorytm na Youtubie – jak działa?
Kategoria Marketing

Każdego miesiąca z platformy YouTube korzysta ponad 2 miliardy użytkowników. Nic więc dziwnego, że współczesne firmy coraz częściej stawiają na promowanie swoich marek właśnie na YouTube. Aby jednak dotrzeć do właściwych odbiorców, należy poznać algorytm tej platformy. Jak działa i co warto o nim wiedzieć, aby zwiększyć widoczność swoich materiałów w wynikach wyszukiwania?

Spis treści:

Czym jest algorytm YouTube?

Podczas pozycjonowania stron internetowych w Google najważniejsze jest przestrzeganie zasad algorytmu wyszukiwarki. Decydując się na budowanie widoczności filmów na YouTube, trzeba uwzględnić również wytyczne tej platformy.

Algorytm Google jest systemem opartym na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji, która, przetwarzając dane w czasie rzeczywistym, generuje wyniki wyszukiwania na podstawie preferencji poszczególnych odbiorców. Warto też dodać, że jest to bardzo zaawansowane i złożone narzędzie, które rozumie zarówno proste słowa kluczowe, jak i te bardziej złożone frazy ujmujące zainteresowania użytkowników. Ocena danego filmu budowana jest na podstawie interakcji z różnymi materiałami na profilu. Warto więc zadbać o zaangażowanie swoich odbiorców, gdyż to właśnie ono wpływa na widoczność filmów w wynikach wyszukiwania.

Mimo że algorytm rekomendacji YouTube zmieniał się na przestrzeni lat, wciąż jako priorytet uważa preferencje użytkowników i dostosowanie wyników do ich oczekiwań. Szacuje się, że nawet 70% wyświetleń na platformie generowanych jest za pośrednictwem rekomendacji algorytmu.

Jak działa algorytm YouTube

Liczba użytkowników YouTube’a nieustannie wzrasta. Platforma musi więc korzystać z systemów rekomendacyjnych i prezentować użytkownikom treści dostosowane do ich preferencji.

Sprawdź: Sposoby na zachęcenie do zakupu produktu

Jak działa algorytm YouTube?

Algorytm YouTube dostosowuje wyniki wyszukiwania do poszczególnych użytkowników, analizując poziom prawdopodobieństwa ich zainteresowania danym materiałem.

System uwzględnia wówczas pętlę informacji zwrotnych, aby nie pominąć zróżnicowanych zainteresowań odbiorców. Algorytm składa się z dwóch podstawowych sieci neuronowych:

  • pierwsza sieć neuronowa – jej zadaniem jest stworzenie listy filmów, którymi użytkownik może być zainteresowany. Algorytm pobiera wówczas dane z historii przeglądania oraz analizuje niewielki zbiór materiałów dostępnych na platformie. Kluczowym aspektem pierwszej sieci neuronowej systemu rekomendacji YouTube jest wyłonienie kilku najtrafniejszych filmów spośród obszernej listy;
  • Druga sieć neuronowa – odpowiada za uporządkowanie wybranych filmów, przypisując każdemu z nich pewną punktację. Uwzględnianych jest wówczas wiele informacji związanych nie tylko z danym materiałem, ale też charakterystyką samego użytkownika.

Mimo że budowa list wyników wyszukiwania YouTube uwarunkowana jest wieloma aspektami, możemy wyróżnić 6 podstawowych czynników, które w największym stopniu wpływają na pozycję filmu w rankingu:

  1. Łączny czas oglądania.
  2. Współczynnik klikalności.
  3. Historia przeglądania.
  4. Zainteresowania użytkowników w kontekście tematyki.
  5. Zainteresowania użytkowników w kontekście treści na danym kanale.
  6. Informacje o użytkowniku, takie jak dane demograficzne czy lokalizacja.

Na podstawie tych czynników poszczególnym materiałom przyznawana jest określona liczba punktów, którą następnie uwzględnia się podczas budowania rankingu.

Ważną zaletą dwuetapowego podejścia do generowania rekomendacji YouTube jest możliwość wybrania najlepszych filmów spośród obszernych zbiorów materiałów. Warto jednak wspomnieć, że o ile z punktu widzenia użytkowników jest to bardzo korzystna sytuacja, o tyle twórcom coraz trudniej dostosować treści do wytycznych algorytmu YouTube.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Algorytm YouTube – system oceniania treści

Na stronie głównej serwisu YouTube prezentowane są rekomendacje dostosowane do osobistych preferencji poszczególnych użytkowników. Odbiorcy mogą tam odkrywać nowe treści oraz poznawać interesujące kanały. Warto też wspomnieć, że w ostatnich latach klikalność materiałów prezentowanych na stronie głównej znacznie wzrosła. Ważna jest zatem optymalizacja swoich materiałów tak, aby znalazły się na głównej stronie serwisu.

Na wstępie warto poznać charakterystykę treści umieszczonych na stronie głównej. Są to przede wszystkim filmy subskrybowanych kanałów, treści oglądane przez użytkowników o podobnych preferencjach oraz wiralowe filmy, które zyskały dużą popularność w ostatnim czasie. Widz otrzymuje wówczas listę różnorodnych propozycji, wśród których z pewnością znajdzie treści odpowiadające jego oczekiwaniom.

Podczas generowania rekomendacji algorytm Google opiera się na dwóch kluczowych czynnikach:

  • zaangażowaniu użytkowników,
  • personalizacji.

Zaangażowanie odbiorców mierzone jest za pomocą takich wskaźników, jak współczynnik klikalności czy całkowity czas oglądania. Na ich podstawie oceniana jest wartość poszczególnych treści, którym następnie przydziela się określoną pozycję w rankingu.

Personalizacja odnosi się natomiast do konstruowania listy rekomendacji na podstawie indywidualnych preferencji użytkowników lub osób o podobnych zainteresowaniach i zaangażowaniu w określoną tematykę filmów.

Warto też wspomnieć o sekcji „Sugerowane”. Algorytm umieszcza w niej spersonalizowaną listę treści dostosowanych do zainteresowań określonego użytkownika. Budowana jest ona na podstawie wcześniejszej aktywności widza oraz informacji, takich jak materiały powiązane tematycznie z oglądanymi wcześniej filmami czy rozpoczęte serie.

Sprawdź: Jak stworzyć skuteczną kampanię w mediach społecznościowych?

Czy algorytm YouTube jest skuteczny?

Wiele osób zapomina, że YouTube to druga co do wielkości wyszukiwarka zaraz po Google. Ważne jest zatem, aby kompleksowo zoptymalizować swoje treści na tej platformie pod kątem SEO oraz algorytmów sztucznej inteligencji.

YouTube najskuteczniej ze wszystkich mediów społecznościowych utrzymuje zaangażowanie użytkownika. Świadczy to o tym, że algorytm platformy jest skuteczny i prawidłowo dostosowuje treści do preferencji poszczególnych odbiorców. Warto więc zbadać oczekiwania rynku docelowego, zoptymalizować swoje filmy oraz wypróbować różne praktyki promocyjne, dzięki którym materiały uzyskają satysfakcjonującą widoczność w wynikach wyszukiwania YouTube.

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

8 elementów e-sklepu, które sprawdzają klienci zanim Ci zaufają
8 elementów e-sklepu, które sprawdzają klienci zanim Ci zaufają
Sklepy online w ostatnich latach przeżyły ogromny wzrost. Jak nie zginąć wśród licznej konkurencji i zadbać o każdy detal na stronie? Podpowiada nasz ekspert, Jacek.
Marketing na Instagramie
Marketing na Instagramie
Efektywny marketing na Instagramie to klucz do sukcesu w biznesie. Dowiedz się, jak skutecznie promować swoją markę i zdobyć nowych klientów!
Reklama na stronie internetowej – jak ją dodać?
Reklama na stronie internetowej – jak ją dodać?
Reklamy AdSense to łatwy sposób na dodatkowy zarobek z ruchu na stronie internetowej. Wyjaśniamy, jak dodać jednostkę reklamową do swojej witryny!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie