Każdego miesiąca z platformy YouTube korzysta ponad 2 miliardy użytkowników. Nic więc dziwnego, że współczesne firmy coraz częściej stawiają na promowanie swoich marek właśnie na YouTube. Aby jednak dotrzeć do właściwych odbiorców, należy poznać algorytm tej platformy. Jak działa i co warto o nim wiedzieć, aby zwiększyć widoczność swoich materiałów w wynikach wyszukiwania?
Podczas pozycjonowania stron internetowych w Google najważniejsze jest przestrzeganie zasad algorytmu wyszukiwarki. Decydując się na budowanie widoczności filmów na YouTube, trzeba uwzględnić również wytyczne tej platformy.
Algorytm Google jest systemem opartym na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji, która, przetwarzając dane w czasie rzeczywistym, generuje wyniki wyszukiwania na podstawie preferencji poszczególnych odbiorców. Warto też dodać, że jest to bardzo zaawansowane i złożone narzędzie, które rozumie zarówno proste słowa kluczowe, jak i te bardziej złożone frazy ujmujące zainteresowania użytkowników. Ocena danego filmu budowana jest na podstawie interakcji z różnymi materiałami na profilu. Warto więc zadbać o zaangażowanie swoich odbiorców, gdyż to właśnie ono wpływa na widoczność filmów w wynikach wyszukiwania.
Mimo że algorytm rekomendacji YouTube zmieniał się na przestrzeni lat, wciąż jako priorytet uważa preferencje użytkowników i dostosowanie wyników do ich oczekiwań. Szacuje się, że nawet 70% wyświetleń na platformie generowanych jest za pośrednictwem rekomendacji algorytmu.
Liczba użytkowników YouTube’a nieustannie wzrasta. Platforma musi więc korzystać z systemów rekomendacyjnych i prezentować użytkownikom treści dostosowane do ich preferencji.
Algorytm YouTube dostosowuje wyniki wyszukiwania do poszczególnych użytkowników, analizując poziom prawdopodobieństwa ich zainteresowania danym materiałem.
System uwzględnia wówczas pętlę informacji zwrotnych, aby nie pominąć zróżnicowanych zainteresowań odbiorców. Algorytm składa się z dwóch podstawowych sieci neuronowych:
Mimo że budowa list wyników wyszukiwania YouTube uwarunkowana jest wieloma aspektami, możemy wyróżnić 6 podstawowych czynników, które w największym stopniu wpływają na pozycję filmu w rankingu:
Na podstawie tych czynników poszczególnym materiałom przyznawana jest określona liczba punktów, którą następnie uwzględnia się podczas budowania rankingu.
Ważną zaletą dwuetapowego podejścia do generowania rekomendacji YouTube jest możliwość wybrania najlepszych filmów spośród obszernych zbiorów materiałów. Warto jednak wspomnieć, że o ile z punktu widzenia użytkowników jest to bardzo korzystna sytuacja, o tyle twórcom coraz trudniej dostosować treści do wytycznych algorytmu YouTube.
Na stronie głównej serwisu YouTube prezentowane są rekomendacje dostosowane do osobistych preferencji poszczególnych użytkowników. Odbiorcy mogą tam odkrywać nowe treści oraz poznawać interesujące kanały. Warto też wspomnieć, że w ostatnich latach klikalność materiałów prezentowanych na stronie głównej znacznie wzrosła. Ważna jest zatem optymalizacja swoich materiałów tak, aby znalazły się na głównej stronie serwisu.
Na wstępie warto poznać charakterystykę treści umieszczonych na stronie głównej. Są to przede wszystkim filmy subskrybowanych kanałów, treści oglądane przez użytkowników o podobnych preferencjach oraz wiralowe filmy, które zyskały dużą popularność w ostatnim czasie. Widz otrzymuje wówczas listę różnorodnych propozycji, wśród których z pewnością znajdzie treści odpowiadające jego oczekiwaniom.
Podczas generowania rekomendacji algorytm Google opiera się na dwóch kluczowych czynnikach:
Zaangażowanie odbiorców mierzone jest za pomocą takich wskaźników, jak współczynnik klikalności czy całkowity czas oglądania. Na ich podstawie oceniana jest wartość poszczególnych treści, którym następnie przydziela się określoną pozycję w rankingu.
Personalizacja odnosi się natomiast do konstruowania listy rekomendacji na podstawie indywidualnych preferencji użytkowników lub osób o podobnych zainteresowaniach i zaangażowaniu w określoną tematykę filmów.
Warto też wspomnieć o sekcji „Sugerowane”. Algorytm umieszcza w niej spersonalizowaną listę treści dostosowanych do zainteresowań określonego użytkownika. Budowana jest ona na podstawie wcześniejszej aktywności widza oraz informacji, takich jak materiały powiązane tematycznie z oglądanymi wcześniej filmami czy rozpoczęte serie.
Wiele osób zapomina, że YouTube to druga co do wielkości wyszukiwarka zaraz po Google. Ważne jest zatem, aby kompleksowo zoptymalizować swoje treści na tej platformie pod kątem SEO oraz algorytmów sztucznej inteligencji.
YouTube najskuteczniej ze wszystkich mediów społecznościowych utrzymuje zaangażowanie użytkownika. Świadczy to o tym, że algorytm platformy jest skuteczny i prawidłowo dostosowuje treści do preferencji poszczególnych odbiorców. Warto więc zbadać oczekiwania rynku docelowego, zoptymalizować swoje filmy oraz wypróbować różne praktyki promocyjne, dzięki którym materiały uzyskają satysfakcjonującą widoczność w wynikach wyszukiwania YouTube.
Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.