DARMOWY AUDYT SEO

Algorytmy Facebooka: czynniki, które powinieneś znać

Algorytmy Facebooka: czynniki, które powinieneś znać

cottonbro / pexels.com

Osławiony „grecki ogień” do dziś stanowi jedną z niewyjaśnionych zagadek historii. Ta tajemnicza substancja, zdolna płonąć nawet w kontakcie z wodą, na długie lata zapewniała Bizancjum panowanie na lądzie i morzu. Jednak – mimo tego, jak często ją stosowano – tajemnica jej wyrobu znana była tylko niewielkiej garstce osób. Co więcej, ujawnienie sekretu groziło karą śmierci. Receptura na grecki ogień w pewnym momencie zaginęła jednak w pomroce dziejów – jego wytwórcy najprawdopodobniej padli ofiarą pałacowego spisku, a wraz z nimi przepadła cała wiedza.

Przejdźmy teraz do czasów współczesnych. Oto Facebook, niekwestionowanie królujący na rynku społecznościowych portali. Skomplikowane algorytmy, nieustannie wyszukujące treści dla użytkowników, zapewniają mu dominację. Jednak prawdziwe zasady ich działania zna tylko niewielu (a za ich zdradzenie czeka może nie kara śmierci, ale na pewno ciężki pozew). Gdyby jakaś niewyjaśniona katastrofa wyczyściła serwery w Menlo Park, o mechanizmach Facebooka wiedzielibyśmy mniej więcej tyle samo, co o składzie ognia greckiego – czyli nic. Pozostałyby nam najwyżej domysły.

Dla specjalistów od SEO jest to sprawa szczególnie trudna, ponieważ zawód ten opiera się – w dużej mierze – właśnie na znajomości mechanizmów i wykorzystywaniu ich do własnych potrzeb. W odróżnieniu od Google, które każdy internetowy marketingowiec zna od podszewki, Facebook swoje mechanizmy nie tylko ukrywa, ale też regularnie aktualizuje i zmienia. Niemniej jednak na podstawie doświadczeń i prób nakreślić można pewne schematy, którymi witryna Zuckerbega kieruje się przy wyszukiwaniu contentu. Nie będzie to, oczywiście, lista ani pewna, ani pełna, ani ostateczna, jednak na pewno przyda się każdemu, komu zależy na skutecznej reklamie.

Unikaj clickbaitu, fałszywych newsów i słabego contentu

Clickbait, czyli posty zaczynające się zazwyczaj od słów „nie uwierzysz, co się stało”, to zmora każdego użytkownika Facebooka. I chociaż czasami trudno odmówić ich autorom kreatywności (jedna ze stron „zachęcała” do odwiedzić m.in. informacją o użyciu broni atomowej na Ukrainie), Facebook stara się raczej walczyć z tego typu „informacjami”. Niestety, maszynowo nie da się ocenić tego, jak prawdopodobne jest źródło – stąd czynnikiem decydującym jest tutaj czas spędzony przy przekierowaniu. Jeżeli Facebook „zobaczy”, że na przeglądaniu treści spędziliśmy parę sekund, uzna ją po prostu za spam. Dlatego jeżeli w postach zamieszczamy odnośniki do zewnętrznego contentu, zadbajmy o to, żeby był on na poziomie i przyciągnął czytelnika na dłużej.

Sprawdź: Jak testy A/B mogą pomóc Ci zwiększyć konwersję i co warto nimi badać?

Staraj się o zróżnicowaną treść

Podstawową zasadą każdego biznesu jest dostarczać klientowi tego, czego sobie najbardziej życzy – i Facebook nie jest tutaj wyjątkiem. Segregując dla nas publikowaną treść, algorytmy starają się, aby docierała ona do nas w jak najbardziej atrakcyjnej formie.

Z tekstem wygra więc zawsze zdjęcie, ze zdjęciem film, a z filmem – transmisja na żywo.

O ile z ostatnimi dwoma nie warto przesadzać, o tyle o pierwsze zadbać łatwo: w pełni darmowe stockowe zdjęcia, którymi ubarwimy naszego posta, nie jest trudno znaleźć.

Staraj się o reakcję

To poniekąd kontynuacja poprzedniego wątku: Facebook, jak wierny sługa, stara się nam dostarczać dokładnie to, co w jego mniemaniu będzie dla nas interesujące. Podstawowym wskaźnikiem tego, co szczególnie przyciągnęło naszą uwagę, są wszelkiego rodzaju reakcje na tekst. Tyle że reakcja reakcji nierówna – przycisk „like” wielu z nas klika już w zasadzie machinalnie. Za to wybór nowo wprowadzonego emoji-reakcji wymaga już nieco więcej uwagi. Nie mówiąc już o czymś takim jak udostępnienie czy komentarz. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby w postach zachęcać odbiorców do aktywności – komentowania, reagowania i udostępniania. Dzięki temu Facebook – widząc, że post bardziej przykuł naszą uwagę – w przyszłości uzna go za mieszczącego się w strefie naszych zainteresowań i umieści na wyższej pozycji.

Sprawdź: Schema generator – co to jest?

Pamiętaj, że czas ma znaczenie

Wbrew temu, co mogło by się wydawać, pora publikacji ma znaczenie – nierzadko bardzo duże – dla zasięgu posta. Po pierwsze, niektóre pory są po prostu bardziej dogodne do publikowania – pamiętajmy, że Facebook to ogrom treści do ogarnięcia, dla nas i dla maszyny.

Jeżeli na naszej ścianie pojawi się 50 postów z ostatnich pięciu minut, to każdemu z nich poświęcimy znacznie mniej uwagi, niż gdyby było ich tam 15.

Nie ma tu jakiejś konkretnej reguły, jednak analiza statystyk pozwoli nam wykryć, kiedy nasz post ma największy zasięg. Po drugie, warto dbać o to, aby posty były świeże – ale też nie przesadzać i nie publikować za często. Im starsza informacja, tym mniej aktualna, a więc niepożądana dla Facebooka. Z drugiej strony, pojawiające się zbyt często treści mogą zostać zakwalifikowane jako spam. Trzeba więc znaleźć przysłowiowy „złoty środek” i publikować posty tak, aby nie popadły w żadną ze skrajności.

Myśl o tworzeniu społeczności

Choć brzmi to jak truizm – bo media społecznościowe z definicji mają budować społeczność – to jednak warto pamiętać o tym, żeby zgromadzić wokół siebie grono osób zainteresowanych naszą treścią. Na portalach takich jak wspomniany Facebook czy Twitter popularność zdobywają nie te marki, które tylko publikowały swoją reklamę, ale takie, które wchodzą w interakcje z odbiorcami. Jeżeli wokół naszych postów uda się zgromadzić grono – z braku lepszego określenia – widzów, zapewni nam to nie tylko ruch (patrz: wspomniane wyżej reakcje), ale i kontakt z osobami zainteresowanymi naszą dalszą aktywnością.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SEM
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 5

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Inteligentna kampania produktowa
    Inteligentna kampania produktowa
    Nie masz doświadczenia w tworzeniu reklam Google Ads? Inteligentna kampania produktowa jest dla Ciebie. Sprawdź, na czym polega i jak ją ustawić!
    Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?
    Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?
    Organizując kampanię marketingową, warto sięgnąć po praktyki wchodzące w zakres SEM. Za ich sprawą szybciej uporasz się z realizacją określonych […]
    Google display network – czyli jak najlepiej wykorzystać kampanie reklamowe?
    Google display network – czyli jak najlepiej wykorzystać kampanie reklamowe?
    Zastanawiasz się, czym jest Google display network i jak może wpłynąć na skuteczność Twoich kampanii reklamowych? Już najwyższy czas go poznać!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę