Analityka stron internetowych

Analityka stron internetowych

Matilda Wormwood/pexels.com

Wdrażana analityka internetowa to konieczność w kontekście świadomego zarządzania stroną internetową. Za jej sprawą jesteś w stanie sprecyzować, kim są użytkownicy odwiedzający Twoją witrynę oraz wykorzystać te informacje do podjęcia działań optymalizacyjnych. W rezultacie możesz spodziewać się, że współczynnik konwersji wzrośnie, a to z kolei przyczyni się do pozyskania solidnej bazy potencjalnych klientów. Jak od kuchni wygląda analityka internetowa? Dlaczego zaleca się, aby inwestować w ten obszar branży e-commerce? Na te pytania chętnie odpowiadamy w przygotowanym przez nas wpisie.

Wiedza w pigułce – czyli wszystko o analityce internetowej

Czym jest analityka stron internetowych? Jeżeli wciąż szukasz wyczerpującej odpowiedzi na ten temat, trafiłeś w odpowiednie miejsce. To dość zawiły i złożony proces, dotyczący troski o wiele aspektów. W jego zasięgu są nie tylko strony WWW, lecz także aplikacje mobilne i obszar mediów społecznościowych. Jego głównym założeniem jest efektywniejszy proces zakupowy na bazie zebranych różnych danych dotyczących zachowania użytkowników oraz pojawiających się błędów wynikających z korzystania z zasobów produktu cyfrowego.

Misją analityki internetowej jest przede wszystkim udoskonalenie stron internetowych bądź innych serwisów e-sprzedaży. Niezbędne okazuje się posiadanie narzędzi do analityki, za pośrednictwem których pozyskuje się informacje niezbędne do wdrożenia zakładanych modyfikacji. Ponadto na szczególne wyróżnienie zasługuje optymalizacja współczynnika konwersji, jako jeden ze szczególnych atutów analityki internetowej.

Analityk internetowy odczytuje, a następnie weryfikuje dane pozyskane z odpowiednich narzędzi. Szczególnie dba o to, aby dostosować zdobyty zasób informacji do profilu działalności firmy oraz jej celów biznesowych. Kompetencje ekspertów pozwalają na ocenę obecnego stanu strony internetowej. Dzięki nim mogą ustalić, jaki zakres działań marketingowych podjąć, aby osiągnąć sukces (m.in. wygenerowanie wzmożonego ruchu na stronie bądź zwiększenie ilości wypełnionych formularzy kontaktowych).

Analityka marketingowa to must have dla firm, którym zależy na obecności w wirtualnym świecie biznesu. Jeżeli wciąż rozważasz, czy podjąć się tej aktywności, odpowiadamy jednogłośnym, zdecydowanym: TAK. Trudno rywalizować z liderami w branży, nie mając wystarczających podstaw, zwłaszcza jeżeli gra toczy się o czołowe miejsce w wyszukiwarce Google.

Sprawdź: Wady i zalety Gutenberga – przyjrzyjmy się bliżej edytorowi WordPressa

Analityka internetowa – jakie elementy należy mierzyć?

Kampanie marketingowe nie istnieją bez wykorzystania odpowiedniego zestawu narzędzi analitycznych. Zanim jednak przejdziemy do zaprezentowania instrumentów pomiarowych, konieczne będzie poznanie obszarów wymagających poprawy na stronie internetowej.

Ruch na stronie WWW

Pomiar ruchu w witrynie jest niezwykle ważny, aby zweryfikować, czy wdrażane kolejne kroki przynoszą oczekiwane rezultaty. Jeżeli zorganizowane kampanie reklamowe cieszą się powodzeniem, liczba odwiedzin wzrośnie. Niepokój powinien wzbudzać duży współczynnik odrzuceń, który jest jasnym sygnałem, że działania marketingowe nie przebiegają zgodnie z planem.

Pamiętaj o tym, aby regularnie sprawdzać częstotliwość odwiedzin na Twojej platformie sprzedażowej. Bez tego ani rusz w kontekście zaistnienia na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania.

Skąd pochodzą Twoi klienci?

Kolejnym, ważnym czynnikiem w prowadzeniu dalszych działań analitycznych jest weryfikacja źródła ruchu. Najczęściej obszar ten klasyfikuje się na cztery sektory:

  • wyszukiwarki,
  • odnośniki pochodzące z innych witryn,
  • rezultaty w postaci odwiedzin wynikających z kampanii mailingowych,
  • linki prowadzące z social mediów.

Wartościowym miejscem w sektorze promocji są wyszukiwarki, ponieważ to za ich pomocą pozyskujesz nowych klientów. Jeżeli więc Twoja witryna znajduje się wysoko w rankingu Google, zyskujesz przewagę w pozyskiwaniu odnośników z innych stron, ponieważ jesteś postrzegany jako źródło godne zaufania.

Źródło: cottonbro/pexels.com

Jak wygląda proces zakupowy użytkowników witryny?

Dla oceny współczynnika konwersji niezwykle istotne staje się zweryfikowanie liczby zrealizowanych transakcji. Odwiedziny na stronach internetowych nie są równoznaczne z sukcesywnym zrealizowaniem zakupów. Jakie narzędzia analityczne pomogą Ci sprawdzić, jak wygląda proces finalizowanych bądź odrzucanych transakcji? Z pewnością Google AdWords i Google Search Console spiszą się na medal w ocenie słów kluczowych, na które wyświetlana jest Twoja strona. Za pośrednictwem pierwszego z wyróżnionych instrumentów będziesz mógł porównać współczynnik konwersji wygenerowany z ruchu organicznego z jego płatną alternatywą.

Każdy pozycjoner powinien posiadać zestaw narzędzi

Analityka internetowa oferuje spektrum możliwości. Wcielając ją na grunt praktyczny, poznajesz potrzeby użytkowników oraz specyfikę artykułów wzbudzających sympatię wśród czytelników. Dzięki prezentacji danych jesteś w stanie zoptymalizować tworzony na stronie content.

To nie tylko szansa na poznanie upodobań internautów w kontekście treści, lecz także możliwość dogłębnej analizy zachowań użytkownika. Konsekwentne wyciąganie wniosków to klucz w doskonaleniu kampanii reklamowych, które bezpośrednio oddziałują na wyniki sprzedażowe. Przyglądając się bliżej ruchowi organicznemu i płatnemu w czasie rzeczywistym, zaczniesz rozsądniej rozporządzać budżetem. W końcu analiza danych umożliwia świadomą inwestycję, a nikt nie chce spotkać się z rozczarowaniem w postaci strat finansowych.

Wśród najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych instrumentów w e-marketingu wyróżniane są Google Analytics, Ahrefs oraz Crazy Egg. Krok po kroku objaśnimy ich funkcjonalność. Choć nie są to jedyne dostępne mechanizmy, za pośrednictwem których możesz badać witrynę, znajomość ich działania z pewnością ułatwi Ci analizę przeprowadzaną na Twojej stronie internetowej.

Pozyskiwanie, zachowanie i konwersja – pod lupą Google Analytics

Narzędzie od Google posiada wachlarz zaawansowanych opcji, za pośrednictwem których możliwe jest przebadanie jednego z trzech obszarów (Acquisition, Behavior, Conversation). Co dokładnie kryje się pod tymi anglojęzycznymi terminami? Sprawdźmy!

  • Acquisition (pozyskiwanie) – umożliwia określenie źródła, sytuacji (momentu) i częstotliwości odwiedzin internautów. Co więcej, to prosty patent w weryfikacji, czy skupiasz się na potencjalnych klientach, czy trafiasz z przekazem do osób nieprzynależących do Twojego targetu. Możesz również zdobyć informację o źródłach ruchu – być może e-mail marketing bądź aktywność w kanałach społecznościowych gwarantuje największe zainteresowanie.
  • Behavior (zachowanie) – temat użytkowników nie pozostaje, jak widać, obojętny analityce internetowej. Dane dotyczą głównie reakcji internautów pozostających w kontakcie z zasobami platformy. Wówczas otrzymujesz wgląd w informacje dotyczące tempa opuszczania serwisu, weryfikacji produktów cieszących się największym zainteresowaniem oraz częstotliwością ponownych odwiedzin strony. To doskonała okazja, aby poznać współczynnik konwersji i zrozumieć np. trudności w wyświetlaniu wszystkich elementów na stronie.
  • Conversion (konwersja) – o tym współczynniku mówiliśmy już niejeden raz. To ważny sygnał dla zarządzającego platformą, mówiący o tym, czy wszelkie wcześniej sprecyzowane cele realizowane są zgodnie z założeniami. Doskonale sprawdza się wtedy, gdy zależy nam na porównaniu konkretnych miesięcy bądź okresów sprzedażowych pod kątem ilości zrealizowanych transakcji czy średniej wartości zamówienia.

Nie ulega wątpliwości, że Google Analytics to konieczność i podstawa w przeprowadzeniu wnikliwych analiz witryny. Warto skorzystać również z potencjału Google Tag Manager. Ten bezpłatny instrument pozwala na zarządzanie skryptami za sprawą prostej implementacji fragmentu kodu do strony bądź aplikacji. Oferuje możliwość śledzenia wszystkich zachowań użytkowników korzystających z zasobów witryny.

Jak odkrywać słowa kluczowe z Ahrefs?

Kolejnym, często użytkowanym narzędziem jest Ahrefs. Renoma instrumentu to ewidentny dowód na to, że doskonale spełnia swoją funkcję. Za pośrednictwem dostępnych w nich opcji ułatwia przeprowadzanie audytów oraz pozytywnie wpływa na jakość opracowywanych strategii SEO.

Ahrefs to ekspert w słowach kluczowych, a dokładniej w odkrywaniu wartościowych fraz. Zyskujesz feedback dotyczący tego, czy warto kierować przekazy reklamowe na określone wyrażenia.

Czym jeszcze może zaskoczyć Cię wskazane narzędzie analityczne? Rozwiązywanie problemów z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek, monitoring linków przychodzących oraz analiza zajmowanej pozycji w rankingu przez rywali – to dla niego bułka z masłem.

„Szalone jajko” w odkrywaniu zainteresowań użytkowników

Crazy Egg wizualizuje ruchy użytkowników odwiedzających stronę internetową. Wykorzystuje w tym celu mapę cieplną, dzięki której otrzymuje pogląd na to, jakie obszary są najczęściej odwiedzane i klikane przez potencjalnych klientów.

Sprawdź: Trendy w social mediach 2022

6 powodów, dla których warto pracować z analityką internetową

Analityka internetowa dostarcza wielu korzyści, o których, być może, jeszcze nie słyszałeś. Wielokrotnie wspominany współczynnik optymalizacji konwersji to jeden z wielu elementów ulegających poprawie.

Przedstawiamy sześć powodów, dla których warto w pełni zaangażować się w temat analityki internetowej. Pamiętaj, że efekt związany jest również z umiejętnościami i kompetencjami samego eksperta specjalizującego się w tym obszarze e-commerce.

Powód 1. Precyzyjna weryfikacja każdego kroku użytkownika

Solidnym argumentem przemawiającym za przeprowadzeniem analityki jest szansa na dokładne śledzenie interakcji użytkownika z każdym segmentem badanej witryny. Możesz sprawdzić, jakie przekazy promocyjne zachęciły go do odwiedzin platformy, co przeglądał na stronie przed finalizacją transakcji, a nawet to, czy zdecydował się ponownie skorzystać z Twojej oferty. Na bazie zaobserwowanych zachowań jesteś w stanie wdrożyć odpowiednie modyfikacje w obrębie strony.

Jeżeli prowadzisz czynną e-sprzedaż, zdobędziesz także informacje dotyczące częstotliwości dokonywanych zakupów oraz poznasz profil potencjalnego klienta Twoich usług. Krótko mówiąc, analityka internetowa daje Ci wgląd w dane demograficzne.

Powód 2. Kontrola i systematyczne sprawdzanie aktywności internauty

Zaleta, której nie sposób pominąć, dotyczy bieżącego obserwowania każdorazowej aktywności klienta w witrynie. Ta opcja jest niezwykle użyteczna w przypadku, gdy na stronie pojawia się „świeży” content bądź usługa i zależy Ci na natychmiastowej weryfikacji odbioru zamieszczanych treści.

Co więcej, możesz kontrolować źródła ruchu i niwelować trudności w osiąganiu satysfakcjonujących wyników. Jedną z nieprawidłowości jest chociażby nadmierna liczba sztucznych odnośników, przyczyniająca się do utraty widoczności strony. Masz także pieczę nad aspektami technicznymi, które możesz odpowiednio korygować i cieszyć się m.in. szybciej ładującą się platformą internetową.

Powód 3. Przyszłość platformy e-sprzedażowej w Twoich rękach

Jednym z atutów, którymi może poszczycić się analityka internetowa, jest możliwość porównywania przeszłych rozwiązań (wraz z ich mocnymi i słabymi stronami) z obecnymi. Dzięki temu dysponujesz wiedzą pozwalającą na wydanie werdyktu dotyczącego efektywności przeszłych decyzji marketingowo-biznesowych. W ten sposób jesteś w stanie przewidzieć, co może okazać się klęską w zarządzaniu platformą sprzedażową, a co z kolei warto rozważyć (np. inwestycję w kampanię PPC bądź remarketing).

Powód 4. Poznanie wszystkich asów w rękawie konkurencji

Bez czego nie istnieje poprawnie wdrożona analityka internetowa? Z pewnością bez przeglądu działań konkurencji, zwłaszcza rynkowych rywali, którzy zajmują wysokie pozycje w rankingu Google. Sprawdź, na jakie frazy pozycjonowane są ich strony, przebadaj profil linków wewnętrznych i zewnętrznych, a także wnikliwie przeanalizuj zamieszczony content.

Zgromadzone informacje to cenna wskazówka w kontekście pracy nad stronami WWW. Dzięki temu będziesz mógł uczestniczyć w rywalizacji z innymi markami.

Miej świadomość, że firmy zbliżone profilem działalności do Twojej mogą już wnikliwie analizować rynek, w tym zarządzaną przez Ciebie platformę. Bycie inspiracją dla innych przedsiębiorstw również okazuje się gratyfikujące. Nigdy nie zaniedbuj więc contentu i twórz treści, do których chętnie będą linkować inni.

Powód 5. Równowaga w SEO i User Experience

Wielokrotnie powtarzane, stare porzekadło: „Klient nasz pan”, wciąż figuruje na współczesnym rynku e-sprzedaży. Aby jednak mówić o wzmożonym zainteresowaniu ofertą zamieszczoną na platformie internetowej, należy w pierwszej kolejności zatroszczyć się o czytelne treści, odpowiednie nasycenie słów kluczowych oraz ogólną merytorykę.

Zadbaj o to, aby witryna była przyjazna i prosta w nawigacji. Analityka internetowa dostarcza informacji na temat tempa ładowania strony. Jeżeli zatem uznasz, że witryna działa zbyt wolno, możesz podjąć działania w celu zwiększenia szybkości.

Powyższe czynności wpływają na pozycjonowanie witryn pod kątem wymagających wyszukiwarek. Nie pozwól sobie na utratę rangi na liście SERP, spraw, aby klienci chętniej odwiedzali Twoją stronę.

Powód 6. Atrakcyjność oferty produktowej

Dogłębna analiza strony to także weryfikacja atrakcyjności produktów bądź świadczonych usług. Być może problem nie tkwi w wizualnym bądź funkcjonalnym charakterze platformy, lecz sposobie prezentacji oferty. Istotne jest, aby dostrzec trudność w miarę szybko, a następnie zmodyfikować i usprawnić zakupy.

Zastanów się nad promocją marki w innych kanałach, sprawdź ich popularność przez pryzmat interesującej Cię grupy konsumentów. A może ruch na stronie to właściwie rezultat prężnie prowadzonych mediów społecznościowych? Miej oczy szeroko otwarte i nie rezygnuj z innych form dotarcia do klientów.

Reasumując

Strony WWW wciąż ulegają zmianom, dlatego nie można pozwolić sobie na brak systematyczności w obszarze aktywnie przeprowadzanych analiz. Przedsiębiorstwa chcące uzyskać tytuł eksperta podejmują się wnikliwych badań stron pod kątem UX oraz szczególnie zapoznają się z preferencjami i oczekiwaniami klientów.

Praca analityka również ulega zmianom. Zakłada się, że w najbliższej przyszłości eksperci będą mogli wystawiać śmiałe osądy co do pewnych kroków podejmowanych przez potencjalnych konsumentów. W związku z tym tworzenie contentu będzie znacznie prostsze i efektywniejsze niż dotychczas.

Każdej kampanii towarzyszy precyzyjne przygotowywanie strategii. Nie rezygnuj z analityki internetowej – wdrażaj jej rezultaty w życie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Analityka
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czynniki rankingowe Google – profil linków i zaangażowanie użytkowników
    Czynniki rankingowe Google – profil linków i zaangażowanie użytkowników
    Jakie czynniki związane z linkowaniem zwrotnym i zaangażowaniem użytkowników Google uwzględnia podczas pozycjonowania stron? Znamy odpowiedź!
    Czym są pliki cookies na stronie internetowej i po co się je stosuje?
    Czym są pliki cookies na stronie internetowej i po co się je stosuje?
    Przeglądając zasoby e-sklepu, niejednokrotnie spotkałeś się z “ciasteczkami”. Ich zadaniem jest zadbanie o to, aby odwiedzana przez Ciebie strona działała […]
    Audyt SEO – zostań liderem w rankingu Google
    Audyt SEO – zostań liderem w rankingu Google
    Z artykułu dowiesz się, czemu służy audyt SEO i jaka jest jego rola w pozycjonowaniu witryny i w zwiększeniu zaangażowania pojawiających się na niej internautów.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę