Analityka w służbie SEO. Czym jest audyt strony internetowej i jak go przeprowadzić?

Analityka w służbie SEO. Czym jest audyt strony internetowej i jak go przeprowadzić?

Magnet.me/unsplash.com

Promocja strony internetowej oraz strategia PR nie będzie miała szansy się udać, jeśli nie zadbamy o stronę internetową. Wiedza techniczna, analityczna oraz informatyczna są niezbędne, jeśli chcemy rozwijać swoją witrynę. Dlatego dziś dowiesz się, jak SEO wykorzystuje możliwości analityki internetowej oraz audytu oraz jakie kroki należy poczynić, aby zdobyć wysokie miejsce na liście rankingowej w SERP.

Czym jest analityka internetowa i jakie aspekty mierzy?

To złożony proces, który podczas oceny wykorzystuje zasoby nie tylko samej strony internetowej, ale także mediów społecznościowych, aplikacji i innych narzędzi dostępnych online. Głównym celem tych działań jest umożliwienie efektywnego zarządzania stroną, a także zdobywanie danych na temat użytkowników, sesji, zachowań społecznych czy pojawiających się błędów. Analityka internetowa wymaga specjalistycznej wiedzy matematycznej, logicznej oraz internetowej.

Sprawdź: Jakie są rodzaje audytów witryn i dlaczego warto je przeprowadzać?

Jakie aspekty mierzy w pierwszej kolejności?

Ruch i jego źródła

Mowa tutaj o ocenie:

  • liczby osób wchodzących na stronę w określonym czasie,
  • głównego źródła nowych użytkowników (wyszukiwarki, inne strony, linki, e-maile).

Ma to na celu ocenę efektywności naszych strategii, działań marketingowych oraz kampanii reklamowych. Każdy z tych elementów podlega monitorowaniu, analizowaniu, ocenie, a następnie poprawie.

Współczynnik odrzuceń

Mowa tutaj o liczbie osób, które opuściły stronę w stosunku do ruchu ogólnego. Jest to jednak wartość, której nie można traktować zero-jedynkowo, ponieważ nie bierze pod uwagę długości trwania sesji. Do najczęstszych problemów wpływających na wysoki współczynnik odrzuceń zalicza się zbyt długi czas ładowania strony, przekraczający trzy sekundy.

Współczynnik konwersji

Najprościej rzecz ujmując, jest to liczba interakcji, która ma szczególne znaczenie w przypadku witryn e-commerce. Główne cele konwersji to: dokonanie zakupu, rejestracja na stronie i pozostawienie danych kontaktowych, zapis do newslettera, kliknięcie w baner reklamowy, ściągnięcie pliku. Współczynnik konwersji jest odpowiedzią na to, czy realizujesz wyznaczone cele.

Czym jest SEO (Search Engine Optimization)?

Jest to niekończący się proces, którego zadaniem jest poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania oraz zdobycie jak najwyższej pozycji rankingowej. SEO to strategia holistyczna, sięgająca do informatyki, programowania, psychologi, marketingu oraz promocji. Z jednej strony dba się o parametry techniczne strony, z drugiej – o jej rozpoznawalność na tle konkurencji.

Analityka internetowa a SEO

Źródło: Mateus Campos Felipe/unsplash.com

To, czy prowadzisz blog, stronę firmową czy sklep internetowy, nie ma znaczenia. W każdym z tych miejsc ważny jest ruch, ponieważ nikt z nas nie działa w próżni. Zależy nam więc na wysokiej widoczności w SERP. Optymalizacji i pozycjonowanie nie miałaby sensu bez wcześniej uzyskanych danych, co pozwoli nam na uzyskanie informacji o odbiorcach, ich zachowaniu na stronie oraz skuteczności naszej kampanii. Analityka internetowa wykorzystuje również potencjał audytu SEO.

Sprawdź: Praca od podstaw: audyt SEO jako fundament Twojej strony internetowej

Audyt

Wiesz już, czym jest SEO oraz analityka internetowa. Kolejnym elementem układanki jest audyt, który stanowi niejako pomost pomiędzy tymi dwoma strategiami. Jego zadaniem jest ocena jakości strony internetowej pod kątem możliwych ulepszeń. Wykrywa on nieprawidłowości i błędy na stronie, co jest szczególnie ważne w kontekście pozycjonowania. Nie rozwiązuje on problemów, lecz nazywa je w kompleksowy sposób. Dodatkowo tworzy instrukcję zadań koniecznych do wdrożenia w trakcie procesu optymalizacji. Pozwala to zaoszczędzić czas, a także zautomatyzować pracę.

Rodzaje pełnego audytu SEO

  • Audyt manualny – wszystkie działania wykonywane są ręcznie, co jest niezwykle czasochłonne, ale jednocześnie najbardziej szczegółowe.
  • Audyt automatyczny – narzędzie, które samodzielnie sprawdza parametry techniczne strony, mniej wartościowy niż manualny.
  • Audyt manualno-automatyczny – połączenie obu metod, wyniki są wówczas najpełniejsze.

Rodzaje audytu ze względu na zapotrzebowanie

  1. Audyt on-site,
  2. Audyt off-site,
  3. Audyt techniczny,
  4. Audyt podstawowych wskaźników internetowych (Core Web Vitals),
  5. Audyt słów kluczowych,
  6. Audyt konkurencji,
  7. Audyt contentu,
  8. Audyt renderowania JS.

Kiedy do niego sięgnąć?

Można wyróżnić kilka sytuacji, w których audyt jest wyjątkowo zalecany. Powinno się go jednak wykonywać przynajmniej raz do roku, tak jak przegląd samochodu. Jeśli dopiero tworzysz stronę internetową, audyt pozwoli Ci wejść w świat wirtualny z wysokiego C. Dzięki niemu będziesz mógł zadbać o podstawy swojej strony. Audyt jest również przydatny w celu zdjęcia kar Google, który zostały na nas nałożone w momencie przebudowy witryny, w trakcie większych aktualizacji lub po przejęciu strony od innego administratora.

Elementy audytu – krok po kroku

SEO dzieli się na dwa rodzaje: on-site oraz off-site. Pierwszy z nich skupia się na technicznej strukturze strony internetowej, drugi zaś na jej rozpoznawalności i promocji. Z tego względu audyt on-site skupia się na:

  • tytule,
  • opisie meta,
  • nagłówkach,
  • tytułach/śródtytułach,
  • adresie URL,
  • słowach kluczowych,
  • multimediach,
  • mapie witryny,
  • pliku robots.txt,
  • treści,
  • układzie strony (menu, kategorie, dane, filtry),
  • linkowaniu wewnętrznym,
  • mobilności,
  • prędkości ładowania strony.

Z kolei audyt widoczności zewnętrznej zajmuje się oceną:

  • fraz, które wyszukiwarka łączy ze stroną,
  • aktualnej pozycji rankingowej,
  • linkowania zewnętrznego,
  • mediów społecznościowych/ bloga,
  • wizytówki Google My Business/ NAP,
  • plików cache.

Do najczęściej popełnianych błędów, które wykrywane są podczas audytu, zalicza się zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych, błędy zapis adresu URL, błędne bądź niewykorzystane znaczniki HTML, nieprawidłowe meta tagi i anchory, zduplikowaną treść, niedziałające linki, a także niską prędkość ładowania.

Koszty i czas

Koszty zależą od rodzaju audytu oraz zapotrzebowania. Dodatkowo różnią się w zależności od wielkości i stanu strony – audyt dla małej firmy będzie dużo tańszy niż audyt wielkiego przedsiębiorstwa. Mimo wszystko ceny zaczynają się od 1000 zł wzwyż. Z pewnością może się to wydawać duży wydatek, jednak w długoterminowej perspektywie pozwala zmniejszyć ryzyko potencjalnych błędów, a te mogą kosztować znacznie więcej. W sieci istnieją również oferty darmowego audytu SEO. Niestety posiada on ograniczoną liczbę narzędzi, jest traktowany szablonowo i dostarcza znacznie mniejszej danych. Nie jest więc tak miarodajny jak ocena ekspercka.

Jeśli chodzi o czas, to zależy on przede wszystkim od wielkości strony. W przypadku małych i średnich witryn może to być od kilku dni do kilku tygodni. Większe przedsiębiorstwa muszą nastawić się nawet na miesiąc czasu.

Jak widzisz, nie ma czasu do stracenia – musisz zadbać o poprawne działanie każdego z elementów, aby cała maszyna mogła się ruszać. Wykorzystaj pomoc analityków internetowych oraz instruktaż w postaci audytu SEO, aby nie tracić swoich zasobów.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Analityka
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co to jest parametr UTM?

    Co to jest parametr UTM?

    Prowadzisz kampanie online? Zatem powinieneś monitorować, na jakie wyniki przekładają się poszczególne działania. Zrobisz to dzięki tagom UTM. Sprawdź, na czym one polegają!
    Czynniki rankingowe Google – profil linków i zaangażowanie użytkowników

    Czynniki rankingowe Google – profil linków i zaangażowanie użytkowników

    Jakie czynniki związane z linkowaniem zwrotnym i zaangażowaniem użytkowników Google uwzględnia podczas pozycjonowania stron? Znamy odpowiedź!
    Audyt SEO – zostań liderem w rankingu Google

    Audyt SEO – zostań liderem w rankingu Google

    Z artykułu dowiesz się, czemu służy audyt SEO i jaka jest jego rola w pozycjonowaniu witryny i w zwiększeniu zaangażowania pojawiających się na niej internautów.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.