Wdrożone przez Google atrybuty to wskazówki dla robotów indeksujących w związku z ustalaniem hierarchii witryn w rankingu wyszukiwarki. Wprowadzenie nowych oznaczeń linków zmieniło percepcję odnośników UGC link oraz sponsored link. Aby jednak zrozumieć, co niosą za sobą te modyfikacje, przygotowaliśmy krótki wpis na ten temat. Zapraszamy do lektury.
O atrybucie NOFOLLOW (rel=”nofollow”) można było usłyszeć już w 2005 roku. Ideą było wyzbycie się spamerskich treści, które wręcz dominowały w sekcji komentarzy na blogach. Po niemal 17 latach nastąpiła znacząca metamorfoza wspomnianego oznaczenia do linków. Choć wcześniej NOFOLLOW było dla robotów sygnałem, że nie należy brać pod uwagę odnośników, którym towarzyszyło wspomniane hasło, to obecnie dla Google ma on znaczenie. Co to oznacza w praktyce? Nic innego, jak fakt, że roboty powinny niejako sugerować się wspomnianym oznaczeniem, które kiedyś nie miało takiej mocy.
W wirtualnym świecie pojawiają się kolejne rozwiązania mające związek z procesem pozycjonowania. Świeżością odznaczają się atrybuty SPONSORED (rel=”sponsored”) oraz UGC (rel= “ugc”). W związku z głównymi nowinkami upowszechnionymi przez Google, decydując się na przekierowywanie użytkownika za pośrednictwem odnośników do innych witryn w odmętach Internetu, można skorzystać z jednego z czterech opcji atrybutów. Do tego grona zaliczane są:
W przypadku świeżych na rynku atrybutów SPONSORED i UGC można korzystać z nich indywidualnie, w połączeniu lub z zaimplementowaniem NOFOLLOW.
Atrybut UGC (akronim od User Generated Content) jest wykorzystywany do odnośników wytwarzanych przez internautów. Pojawia się przy okazji komentarzy na forach czy blogach. Celem zastosowania tego typu oznaczenia jest zminimalizowanie nadmiaru spamerskich treści zamieszczanych na wspomnianych portalach. Pozyskiwanie odnośników we wskazany sposób sprawia, że coraz większe komplikacje powoduje skierowanie wartościowego feedbacku na konkretne zapytanie.
Oznaczenie SPONSORED dedykowane jest dla linków sponsorowanych, które wcześniej były opatrzone atrybutem NOFOLLOW. Mowa tu o odnośnikach zamieszczonych w materiałach promocyjnych oraz wszelkich artykułach poświęconych celom reklamowym.
O atrybucie NOFOLLOW wspomnieliśmy już na samym początku wpisu. Obecnie jego rola polega na oznaczaniu wszystkich linków, które nie zostały wyposażone w oznaczenia rel=”sponsored” bądź rel=”ugc”. W przypadku FOLLOW sytuacja wygląda nieco inaczej. Właściwie to towarzystwo tego hasła przy odnośniku świadczy o tym, że witryna, na którą przekierowuje, jest znakomitej jakości, jednocześnie stanowiąc sygnał dla robotów, że należy ją zaindeksować. Z perspektywy pozycjonowania opisywane linki są najbardziej korzystne.
Wprowadzane modyfikacje służą liderowi wśród wyszukiwarek przyswojeniu wiedzy na temat schematów linkowania oraz skuteczniejszej weryfikacji i wystawianiu ocen dla konkretnych stron internetowych. W przeszłości odnośniki NOFOLLOW były pomijane jako determinant rankingowy. Współcześnie wdrożone zmiany pozwalają na uzyskiwanie skutecznych werdyktów, a zarządzającym stronom na wskazanie odnośników, które Google powinno bagatelizować.
Zamiana prawidłowo działających odnośników typu NOFOLLOW na nowe atrybuty nie jest obowiązkowa. Ważne, aby w przyszłości zastanowić się nad ich zastosowaniem w trakcie budowania nowych odnośników. Nie chcąc podpaść robotom Google i uniknąć potencjalnych kar, powinieneś pamiętać o tym, aby wszystkie linki sponsorowane były wyposażone w odpowiednie oznaczenie (rel=”sponsored”) bądź/i atrybutu NOFOLLOW.
Nie musisz obawiać się konsekwencji dotyczących nieprawidłowo zastosowanego oznaczenia do linku. Nie uskuteczni to jednak przekierowania do witryny docelowej, a konkretny odnośnik nie będzie uwzględniany w procesie uplasowania strony na liście SERP. Postaraj się jednak unikać błędów w tym obszarze oraz korzystać ze świeżych, dostępnych atrybutów, np. rel=”sponsored” w kontekście oznaczania odnośników o charakterze promocyjnym.
Dodawanie atrybutów do linków jest istotne z punktu widzenia SEO i wymogów, które Google stawia zarządzającym witrynami internetowymi. Pojawiają się jednak sytuacje, w których rekomenduje się pozostawienie odnośników bez atrybutów. Zazwyczaj dzieje się tak, jeśli użytkownik jest przekierowywany do strony cieszącej się dużym zaufaniem. Problem pojawia się, kiedy wszystkie Twoje odnośniki pozbawione są wspomnianych oznaczeń. Trudności mogą zostać rozwikłane za pomocą takich narzędzi, jak Ahrefs czy Screaming Frog. Możesz pokusić się także o instalację jednej z wtyczek do przeglądarki, np. SEO Quake lub NoFollow Simple. Opcji jest naprawdę wiele. Od Ciebie zależy wybór tej właściwej.
“Świeże” na rynku Google atrybuty przyczyniły się do obszernych zmian w segmencie SEO. Pomimo że wiedza na ich temat wciąż jest niewystarczająca, jedno jest pewne: to dobry patent w walce ze spamerskimi tekstami. Pozostaje obserwować, jak nowe oznaczenia do linków wpływają na proces pozycjonowania stron oraz wyciągać odpowiednie wnioski z tej procedury. Monitoruj, wdrażaj i sprawdzaj rezultaty zaimplementowanych, nowych atrybutów!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.