Sposobów na reklamowanie firmy i zwiększanie widoczności w sieci jest wiele. Nie można jednoznacznie stwierdzić, który z nich jest najlepszy. Niepodważalnym faktem jest jednak to, że jeśli decydujesz się na konkretny rodzaj promocji, musisz wycisnąć z niego jak najwięcej. Tylko dzięki temu Twoja inwestycja będzie opłacalna, a działania reklamowe zaczną przynosić efekty w postaci większej liczby odbiorców. Nie inaczej jest w przypadku kampanii Google Ads.
Czasami zdarza się tak, że przedsiębiorcy skarżą się na słabe wyniki pomimo przeznaczenia dużych środków finansowych na promocję. Aby sprawdzić, co tak naprawdę hamuje przyrost zainteresowania witryną internetową, warto przeprowadzić audyt Google Ads. Jest to narzędzie do weryfikowania skuteczności dotychczasowych działań związanych z płatnymi linkami wyszukiwarki. Sprawdź, na czym właściwie polega audyt Google Ads i dlaczego warto go przeprowadzić.
Aby zrozumieć, czym jest audyt Google Ads, warto najpierw dowiedzieć się, czym dokładnie jest Google Ads. Otóż kampania od Google to sposób na zwiększanie swojej widoczności w sieci i docieranie do szerokiego grona odbiorców. Utworzenie konta, wprowadzenie odpowiednich ustawień i utworzenie kampanii sprawia, że link do witryny internetowej wyświetla się na samej górze lub na samym dole pierwszej strony wyników wyszukiwania. Linki te oznaczone są napisem „Reklama”, dlatego internauci doskonale wiedzą, które witryny należą do płatnych kampanii Google Ads. Oczywiście wszystko to dzieje się, gdy użytkownik Internetu wpisze w wyszukiwarce odpowiednie słowa kluczowe, które zostały wykorzystane podczas tworzenia kampanii. Taka strategia pozwala docierać do osób zainteresowanych usługami lub produktami firmy i wspomaga rozwój przedsiębiorstwa poprzez pozyskiwanie nowego klienta.
Taki przebieg wydarzeń to marzenie każdego przedsiębiorcy, który inwestuje w tę formę reklamy i w tej sytuacji audyt konta Google Ads nie jest konieczny. Niestety rzeczywistość często nie wygląda tak kolorowo. Czasami zdarza się tak, że pomimo stworzenia kampanii i wprowadzenia wszystkich potrzebnych ustawień klientów nie przybywa. Przedsiębiorca płaci niemałe pieniądze, aby zwiększyć swoją widoczność w sieci (warto uwzględnić również koszt konwersji), jednak efekty wciąż nie nadchodzą. Czy to oznacza, że kampania Google nie jest dla każdego lub że po prostu nie jest skuteczna? Absolutnie nie. Oznacza to, że potrzebny jest audyt Google Ads.
Osoby, które nie do końca rozumieją działanie płatnych linków, nie są w stanie stworzyć skutecznej reklamy. Przez to potencjał kampanii Google Ads nie jest w pełni wykorzystywany, a winą obarczane jest samo narzędzie. W takich przypadkach zweryfikowanie konta i działań prowadzonych dotychczas to konieczność.
Audyt Google Ads to usługa, w ramach której specjaliści weryfikują konto oraz skuteczność płatnych kampanii Google. Szereg badań, analiz, testów i innych czynności pozwala sprawdzić, jakie błędy nie pozwalają poszczególnym kampaniom spełniać swojego zadania i co należy natychmiast zmienić, aby inwestycja zaczęła być opłacalna. Za pomocą specjalistycznych narzędzi eksperci mogą wykryć czynniki, które skutkują spadkiem jakości reklamy, małą widocznością oraz niskim współczynnikiem konwersji.
Audyt konta Google Ads powinien sprawdzać wszystkie obszary, które mają wpływ na skuteczność reklamy. Nie ma jednak jednej konkretnej metody, którą należy wykorzystywać podczas weryfikowania kampanii oraz konta. Każdy specjalista stosuje własne sprawdzone techniki, a także korzysta z narzędzi, które w jego ocenie są najbardziej pomocne. Jeśli wszystko przeprowadzone jest zgodnie z polityką wyszukiwarki, nie ma czym się przejmować. A ile kosztuje audyt Google Ads? Ceny mogą się różnić w zależności od skali działań reklamowych, aktualnego stanu utworzonej kampanii reklamowej oraz ogólnej ilości pracy, jaką specjalista będzie musiał włożyć w proces. Ceny za usługę wahają się od kilkuset złotych, do kilku tysięcy złotych. Wszystkie wymienione wyżej czynniki będą miały wpływ również na to, ile będzie trwała analiza kampanii Google Ads. Czasami na zweryfikowanie działań i odnalezienie wszystkich błędów wystarczy kilka godzin, a czasami może to trwać nawet kilka dni.
Reklamowanie swojego biznesu w sieci to jeden z najskuteczniejszych sposobów na pozyskiwanie potencjalnego klienta. Liczba użytkowników Internetu, i tym samym współczynnik konwersji, rośnie z dnia na dzień i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości miało się to zmienić. Obecnie firmy, które nie mają wirtualnej wizytówki w postaci strony internetowej, dla większości konsumentów nie istnieją. Dziś zdecydowana większość w poszukiwaniu usług czy produktów udaje się właśnie do sieci. Ale co to ma wspólnego z audytem konta Google Ads? Otóż reklama w sieci to w dzisiejszych czasach rzecz obowiązkowa dla każdego biznesu. Niestety nie wszystkie spośród grup reklam są skuteczne. Niektóre z nich są po prostu źle stworzone ze względu na brak odpowiedniej wiedzy lub doświadczenia. Nieprawidłowo stworzona reklama nie będzie przynosiła żadnych korzyści, jednak wciąż trzeba będzie za nią zapłacić. Audyt Google Ads pozwoli znaleźć obszary, które wymagają optymalizacji i nie pozwalają kampanii reklamowej w pełni wykorzystać swojego potencjału (również w ramach konwersji). Natomiast raport sporządzony z audytu Google Ads, który będzie opisywał zarówno słabe, jak i mocne strony kampanii, stanie się podstawą do wprowadzenia zmian i tym samym do zwiększenia skuteczności promocji za pomocą płatnych linków Google.
Co to oznacza dla przedsiębiorstwa? Przede wszystkim większą widoczność w sieci, która obecnie jest kluczem do sukcesu. Witryna, która będzie docierała do wielu internautów stanie się skutecznym narzędziem do pozyskiwania klientów i generowania większych zysków. Oprócz tego pozwoli to zbudować rozpoznawalność i większą świadomość marki wśród konsumentów. Audyt reklam Google wskaże wszystko to, co należy poprawić, aby kampania była skuteczna. Natomiast jeśli tak się stanie, witryna będzie wyświetlała się na pierwszej stronie w wyszukiwarce. Warto wspomnieć, że pierwsze miejsca na liście bardzo trudno jest osiągnąć poprzez pozycjonowanie. Oczywiście nie oznacza to, że działania Search Engine Optimization (SEO) są mniej skuteczne. Chodzi o to, że na efekty trzeba dłużej czekać. W przypadku utworzenia kampanii Google Ads efekty pojawiają się automatycznie – pod warunkiem, że zostanie to wykonane prawidłowo.
Obecność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania zwiększa szanse na to, że ktoś odwiedzi witrynę, a także dokona na niej jakiejś akcji pożądanej z punktu widzenia firmy. Taką akcją może być wypełnienie formularza na stronie, nowe konto, pozostawienie swoich danych kontaktowych, wysłanie zapytania do firmy na podany adres mailowy, informacje pobrane w celu wykonania telefonu, zapisanie do newslettera, pobranie e-booka, zapisanie na webinar, a także coś, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie zysków, czyli dokonanie zakupu lub zamówienie usługi.
Najprościej mówiąc, sprawdzenie tego, jak działa konto Google Ads jest kluczem do skutecznego pozyskiwania klientów, zwiększenia świadomości marki wśród konsumentów, zwiększenia współczynnika konwersji, generowania lepszych zysków oraz do osiągania celów rozwojowych przedsiębiorstwa. Oczywiście samo przeprowadzenie audytu Google Ads to nie wszystko. Przeanalizowanie wyników opisanych szczegółowo w raporcie, wyciągnięcie z nich odpowiednich wniosków, dopasowanie strategii oraz wreszcie – wprowadzenie sugerowanych zmian, to czynności, które są niezbędne do uzyskania wyżej wymienionych efektów.
Audyt Google Ads to usługa przede wszystkim dla firm, które utworzyły kampanię reklamową i przeznaczyły pieniądze na promocję, jednak nie widzą efektów, przez co inwestycja się nie zwraca. Jeśli od dłuższego czasu prowadzisz kampanie lub robi to osoba przez Ciebie wyznaczona, jednak wyniki się nie zmieniają, to znak, że coś może być nie tak. W takiej sytuacji sprawdzenie działań i odnalezienie błędów, które są odpowiedzialne za niepowodzenie kampanii, to konieczność. Nie chcesz przecież niepotrzebnie wydawać pieniędzy, prawda?
Oprócz tego audyt konta Google to również doskonałe rozwiązanie, gdy kampanie reklamowe wywołują pewne zmiany i poprawiają wyniki sprzedażowe, jednak nie pomagają realizować wszystkich założonych celów przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że zwiększenie sprzedaży nie zawsze jest głównym celem firmy. W niektórych przypadkach jest to zwiększenie konwersji, np. pobranie e-booka czy zapisanie na bezpłatne szkolenie. Warto w tym miejscu wspomnieć, że kampanie Google Ads to doskonały sposób na promocję, jeżeli potrzebujesz natychmiastowych efektów. Decydując się na pozycjonowanie, na pierwsze efekty trzeba czekać kilka miesięcy, dlatego takie działanie nie sprawdzi się, jeśli chcesz zareklamować np. szkolenie, które odbędzie się za kilka tygodni lub dni. W tym przypadku dobrym rozwiązaniem będzie właśnie kampania reklamowa Google. Jednak aby mieć pewność, że działania będą skuteczne i nadchodzący kurs czy inne wydarzenie zostanie dobrze wypromowane, konieczne jest zweryfikowanie poprawności utworzonej kampanii – oczywiście poprzez audyt Google Ads.
Taka usługa doskonale sprawdzi się też, jeśli samodzielnie prowadzisz promocje za pomocą Google Ads, jednak nie jesteś pewien, czy wszystkie działania wdrażane są prawidłowo oraz, czy można ograniczyć koszty reklamy. Ponadto pozwoli Ci sprawdzić, czy możesz osiągać lepsze efekty w ramach tego samego lub nawet mniejszego budżetu.
Ale czy to wszystko oznacza, że firmy, które są zadowolone ze skuteczności swoich kampanii reklamowych, nie muszą decydować się na audyt Google Ads? Jeśli promocja przynosi efekty, przyczynia się do zwiększania zysków i regularnego pozyskiwania klientów, to weryfikowanie działań nie jest koniecznie. Jednak mimo wszystko warto zlecić wykonanie takiej usługi. Dlaczego? Dlatego, że osoba niedoświadczona nie ma pewności, czy wykorzystywany jest cały potencjał kampanii Google. A co jeśli budżet przeznaczany na tę formę reklamy można wykorzystać znacznie lepiej? Warto sprawdzić, czy firma „wyciska” z Google wszystko, co tylko możliwe. Wykonanie audytu konta Google Ads pozwoli sprawdzić potencjał, wykaże ewentualne możliwości rozwoju i zwiększenia skuteczności reklamy. Nie jest to zatem usługa przeznaczona wyłącznie dla firm, które nie widzą efektów.
Każdy może zdecydować się na audyt Google, a co więcej – warto robić to regularnie. Trzeba pamiętać, że w sieci bardzo szybko wszystko się zmienia. Dotyczy to zarówno aktualnych trendów, wymagań internautów, jak i kwestii związanych z algorytmami wyszukiwarki. Regularne weryfikowanie skuteczności reklamy pozwoli uniknąć nagłego zmniejszenia liczby klientów czy współczynnika konwersji.
Audyt Google Ads sprawdza szczegółowo wszystkie obszary mające wpływ na skuteczność reklamy. Podstawą jest sprawdzenie, czy konto zostało skonfigurowane. Oprócz tego specjalista sprawdza połączenie z kontem Google Analytics, a także innymi narzędziami. Następnie szczegółowo sprawdzane są wszystkie ustawienia kampanii. Specjalista od Ads weryfikuje takie elementy, jak harmonogram wyświetlania reklam, budżet, ustawienia dotyczące grupy docelowej, ustawienia dotyczące celów kampanii, obejmujące informacje handlowe czy wysokość stawek.
Kolejny obszar, jaki weryfikuje audyt Google Ads, to materiały wykorzystywane w kampanii reklamowej. Chodzi tutaj o wszelkie teksty, zdjęcia, grafiki i inne elementy, do których będzie prowadził płatny link. Muszą być one unikalne, wartościowe dla klienta, a także przedstawiać dokładnie to, co opisują meta tagi widoczne na liście wyników wyszukiwania. Tak naprawdę ważna jest cała strona docelowa, do której prowadzi promowany przez Google link. Musi być ona użyteczna dla internautów. W przeciwnym wypadku duży ruch nie będzie szedł w parze z wysokim współczynnikiem konwersji.
Szczególnie istotnym aspektem w trakcie trwania audytu, są słowa kluczowe. To dzięki nim internauci mogą docierać do interesujących ich wyników w sieci, dlatego ich wybór musi być dobrze przemyślany. W trakcie wspomnianego procesu specjalista sprawdza jakość i potencjał słów kluczowych. Ważne są takie elementy, jak to, czy są one odpowiednio dobrane do branży, czy są popularne, czy będą pomagały w osiągnięciu określonych celów itp. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny, ponieważ frazy kluczowe dzielą się na różne grupy. Niektóre docierają do osób, które dopiero szukają informacji na dany temat, a inne do osób, które są już przekonane do zakupu.
Oprócz słów kluczowych sprawdzane są też komunikaty reklamowe, CTA, rodzaj grup reklam, wykluczenia słów kluczowych, zastosowane typy reklamy, wyświetlanie na urządzeniach mobilnych, rozszerzenia reklam, dopasowanie do standardów Google oraz ustawienia połączenia sieci reklamowej z siecią wyszukiwania. Nie są to jednak wszystkie elementy, które sprawdza się podczas audytu Google Adwords. Tak naprawdę wiele zależy od agencji, która będzie zajmowała się sprawdzaniem kampanii i od tego, z jakiego pakietu będziesz korzystać. Najtańsze usługi niestety nie będą zawierały kompleksowego sprawdzenia wszystkich obszarów, a jedynie główne elementy. Dlatego raport audytu będzie różnił się w zależności od budżetu, jaki firma może przeznaczyć na działania specjalisty od Ads.
Proces audytu dla Google Ads rozpoczyna się od przeprowadzenia szczegółowego wywiadu z właścicielem witryny lub firmą. Specjalista od kampanii Ads powinien dokładnie zapoznać się z sytuacją firmy; działaniami, jakie zostały dotychczas wdrożone, a co najważniejsze – z celami biznesowymi, jakie chce osiągnąć przedsiębiorstwo. Należy pamiętać, że kampanie reklamowe Google nie wyglądają tak samo w każdym przypadku. Mogą być one nakierowane na osiągnięcie zupełnie innego celu o charakterze marketingowym. Dlatego tak ważne jest poznanie potrzeb i wymagań firmy. Dzięki temu będzie można sprawdzić kampanie pod tym kątem, a następnie zaproponować działania, które pomogą osiągnąć określone cele biznesowe firmy.
Po przeprowadzeniu dokładnego wywiadu i zapoznaniu się z sytuacją firmy oraz celami biznesowymi specjalista przechodzi do wykonania audytu Google Adwords, na który składa się wiele badań, testów i analiz. Sprawdzane zostają wszystkie wymienione wcześniej aspekty (m.in. dobór słów kluczowych). Oczywiście, aby było to możliwe, specjalista musi mieć dostęp do konta Google Ads klienta. Pierwsze kroki to weryfikacja konfiguracji i wszystkich ustawień konta oraz sprawdzenie połączenia Google Ads z Google Analytics, następnie badane są ustawienia kampanii i wszystkie materiały, które są w niej wykorzystywane. Po ich sprawdzeniu nadchodzi czas na analizę słów kluczowych, które są jednym z najważniejszych elementów zwiększania widoczności w sieci. Na końcu specjalista sprawdza, w jakim stopniu kampania dopasowana jest to potrzeb grupy docelowej. Oczywiście nie są to wszystkie elementy analizy Google Adwords. To, jak dokładnie będzie wyglądał proces, zależy od potrzeb i celów firmy, a także aktualnego stanu kampanii.
Po przeprowadzeniu wszystkich badań, testów i analiz sporządzany jest raport. Jest to dokument, który szczegółowo opisuje aktualny stan kampanii reklamowej; to, jakie zawiera błędy oraz jej mocne i słabe strony. Oprócz tego w audycie znajdują się informacje na temat potencjału kampanii i ewentualnych możliwości rozwoju. Raport z audytu reklam Google to najważniejszy aspekt dla jej właściciela. Na jego podstawie można zacząć wprowadzać odpowiednie zmiany oraz strategie, które zwiększą skuteczność promocji. W niektórych przypadkach agencja zajmująca się audytem dodatkowo przygotowuje plan naprawczy kampanii.
Po sprawdzeniu reklam Google i sporządzeniu raportu nadchodzi czas na omówienie wyników. Nie jest to jednak stały element procesu. Niektóre firmy nie oferują takiej formy rozmowy z klientem po audycie Adwords. Czasami taka opcja jest dodatkowo płatna. Jednak w kompleksowych pakietach, których koszt to kilka tysięcy złotych, taka opcja powinna być standardem. Z pewnością nie znajdziemy jej w usłudze, jaką jest darmowy audyt Google Ads.
Omówienie wyników i ewentualne rekomendacje dotyczące wprowadzanych strategii to właściwie ostatnie etapy audytu reklam Google. Naprawianie kampanii reklamowej, usuwanie błędów oraz wprowadzanie nowych rozwiązań może być wykonywane przez tę samą agencją, jednak jest to już kolejna usługa, za którą również trzeba będzie zapłacić. Niektórzy decydują się na wprowadzanie zmian samodzielnie, bazując na wynikach otrzymanego raportu. Czy takie rozwiązanie jest dobre? Tego nie można jednoznacznie stwierdzić. Jeśli ktoś dysponuje odpowiednią wiedzą i wie, co należy zrobić, aby poprawić skuteczność kampanii, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby sam przeprowadził remarketing. Jednak korzystanie z usług doświadczonego specjalisty w tym przypadku może okazać się lepszym rozwiązaniem.
Audyt reklam Google to skomplikowany proces, który składa się z wielu etapów, a do jego przeprowadzenia potrzebne są specjalistyczne narzędzia, wiedza i doświadczenie. Osoba, która nie do końca wie, jak funkcjonuje kampania reklamowa, nie będzie w stanie przeprowadzić skutecznej analizy. Jeśli samodzielnie utworzyłeś oraz prowadzisz promocję za pomocą Google Ads, to wykonywanie audytu Google Ads przez Ciebie nie będzie miało większego sensu.
Dlaczego? Jeśli utworzyłeś kampanie w taki, a nie inny sposób, to nie będziesz wiedział, w czym tkwi problem. Gdybyś to wiedział, Twoja reklama wyglądałaby inaczej, prawda? Dlatego zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie, jeśli audyt Google Adwords przeprowadzi ktoś inny, najlepiej osoba specjalizująca się w tej dziedzinie.
Ekspert do spraw związanych z Ads będzie wiedział, które obszary należy sprawdzić, co tak naprawdę jest błędem, a także zarekomenduje sposoby naprawienia wszystkich błędów oraz strategie, które pomogą wykorzystać cały potencjał kampanii reklamowych Google. Zaletą skorzystania z usług specjalisty od Ads jest również to, że taka osoba będzie całkowicie obiektywna. Czasami zdarza się, że przedsiębiorca dysponuje odpowiednią wiedzą, aby utworzyć skuteczną kampanię reklamową, jednak mimo to coś jest nie tak. Powodem tego może być po prostu przeoczenie niektórych aspektów. Oceniając własne projekty, nigdy nie możemy być do końca obiektywni. W takiej sytuacji samodzielne przeprowadzenie audytu reklam Google również będzie nieskuteczne i nie przyniesie żadnych korzyści. Zatrudnienie osoby z zewnątrz pozwoli spojrzeć na wszystko z innej perspektywy. Dzięki temu remarketing będzie skuteczny.
Dlatego wybór odpowiedniego specjalisty lub agencji to nieodłączny element całego procesu. Pamiętaj, aby przy wyborze nie kierować się jedynie ceną. Chęć zaoszczędzenia pieniędzy i skorzystania z usług tańszej firmy jest całkowicie zrozumiała, jednak często niska cena za usługę jest adekwatna do jej jakości. Lepiej przeznaczyć większą sumę i dzięki temu otrzymać rzetelne informacje na temat stanu kampanii reklamowej, które będą pomocne we wprowadzaniu zmian. Pamiętaj, że ta decyzja będzie miała realny wpływ na rozwój Twojego biznesu.
W takim razie, na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze specjalisty przeprowadzającego audyt kampanii Google? W pierwszej kolejności warto wziąć pod uwagę rekomendacje znajomych lub opinie dostępne w Internecie.
Po wybraniu kilku agencji lub osób, które cieszą się renomą w sieci, warto przeprowadzić krótkie rozmowy z każdą z nich. Zwróć uwagę na to, jak wygląda kontakt oraz jakie odpowiedzi uzyskujesz na zadawane pytania. Jeśli osoba wyznaczona do rozmowy z Tobą chętnie i szczegółowo będzie na nie odpowiadała, to jest to dobry znak. Warto również skierować zapytania o wszystkie warunki współpracy, a także strategie i działania, z jakich korzysta agencja SEO. Pamiętaj, że to Tobie musi odpowiadać forma kontaktu i współpracy. Jeśli masz taką możliwość, warto poprosić o zaprezentowanie poprzednich projektów agencji. To pomoże potwierdzić jej wiarygodność.
Jak widzisz, audyt Google Ads to niezwykle ważny aspekt podczas prowadzenia kampanii reklamowych. Niezależnie od tego, czy Twoja firma jest zadowolona z efektów, czy też nie, warto nawiązać współpracę ze specjalistą i sprawdzić, co można poprawić, aby działania były jeszcze bardziej skuteczne.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.