W warunkach stale rosnącej konkurencji przedsiębiorcom coraz trudniej promować swoje marki w Internecie. Chcąc nieco ułatwić sobie pozycjonowanie stron, często decydują się na wykorzystanie różnorodnych sposobów automatyzowania poszczególnych procesów. Jednym z nich jest automatyczne tworzenie meta opisów. Czy warto wykorzystywać tę metodę w swojej strategii promocyjnej? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Meta opis to bardzo ważny element każdej strony internetowej. Informuje użytkowników o tematyce strony, prezentując im swego rodzaju streszczenie jej zawartości. Czynnik ten wyświetlany jest pod title tagiem witryny w wynikach wyszukiwania Google. Jako że jest dość widoczny, powinien być w pełni zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek i doświadczeń użytkowników.
Mimo że obecność słów kluczowych w meta opisie nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony internetowej, znacznie ułatwia odbiorcom identyfikację tematyki serwisu, dzięki czemu są bardziej skłonni do kliknięcia linku.
Każdy meta opis powinien być więc oryginalny, angażujący, a jego treść musi bezpośrednio przedstawiać zawartość danej strony. Pojawia się więc pytanie: czy wszystkie te kryteria można spełnić za pośrednictwem automatycznego systemu tworzenia meta opisów?
Automatyzacja procesów SEO to świetny sposób na skuteczne i bezproblemowe pozycjonowanie stron. Samodzielna realizacja poszczególnych zabiegów optymalizacyjnych jest bowiem dość wymagająca i czasochłonna, co może okazać się problemem dla wielu przedsiębiorców. Nic więc dziwnego, że właściciele firm coraz częściej decydują się na wykorzystanie różnych narzędzi ułatwiających ten proces.
Trzeba jednak pamiętać, że meta opis jest bardzo ważnym elementem kodu HTML każdej strony WWW. Mimo że jego tworzenie można zautomatyzować, proces ten powinien być dokładnie kontrolowany. Każdy niewłaściwie zoptymalizowany fragment kodu witryny może bowiem bardzo niekorzystnie wpłynąć na pozycjonowanie, co zablokuje rozwój marki i osiąganie świetnych wyników.
Jak zatem powinno wyglądać automatyczne tworzenie meta opisów oraz z jakich narzędzi wówczas korzystać?
Istnieje wiele programów do zarządzania treścią i projektowania stron internetowych. Większość modeli opartych jest na systemie Open Source lub SaaS. Współczesne CMSy różnią się od siebie między innymi dostępnymi funkcjami, łatwością optymalizacji, bazą podstawowych motywów, ale też charakterystyką procesu automatyzacji tworzenia meta opisów. W niektórych przypadkach generowanie tych elementów będzie bowiem bardzo łatwe, a w innych sprawi nieco trudności nawet początkującym projektantom stron internetowych.
Przed przystąpieniem do tworzenia meta opisów warto przeprowadzić kilka szczegółowych analiz serwisów online. Pomocne może okazać się wówczas narzędzie Screaming Frog, które pozwala wygenerować listę podstron mających źle zoptymalizowane metadane. Dzięki temu łatwiej będzie zidentyfikować strony, którym przyda się automatyczne tworzenie meta opisów.
Następnie można przejść do wdrażania tego procesu. Większość systemów zarządzania treścią posiada wbudowany moduł do automatycznego generowania metadanych. Jednym z nich jest Shoper. Aby stworzyć meta opis za pomocą tego CMSu, wystarczy zmodyfikować jeden z dostępnych szablonów, uzupełniając go o najważniejsze dane. Podobne rozwiązanie oferuje PrestaShop. Wtyczka „Meta Tagi Manager – AutoGenerate SEO Title & Description” gwarantuje bezproblemowe tworzenie meta opisów, które zwykle nie wymaga żadnej ingerencji projektanta strony internetowej.
Pozycjonowanie stron internetowych to jeden z najskuteczniejszych sposobów promowania marki w sieci. Wysoka pozycja w wyszukiwarce niesie za sobą wiele korzyści, takich jak wzrost liczby odbiorców czy wyższa konwersja. Aby jednak uzyskać widoczność w wyszukiwarce, konieczna jest optymalizacja wielu elementów strony internetowej. Jednym z nich jest właśnie meta opis.
Od pewnego czasu Google szczególnie docenia witryny, których zawartość ukierunkowana jest na potrzeby i oczekiwania użytkowników. O ile optymalizacja pod kątem wyszukiwarek wciąż ma znaczenie, dostosowanie treści do wymagań odbiorców gwarantuje efekty, jakich nie zapewni żaden inny proces. W wyniku tego często okazuje się, że automatyczne tworzenie meta opisów nie przynosi pożądanych efektów. Niezależnie od tego, czy opis wygenerowany jest za pomocą wybranego CMSu, czy stanowi wytypowany przez Google fragment treści, nigdy nie zapewni internautom wartości, jaką daje ręcznie napisany meta description.
Dzięki samodzielnemu tworzeniu meta opisu możemy przedstawić użytkownikom dokładną tematykę treści, zwrócić ich uwagę na określone słowa kluczowe oraz użyć zachęcających zwrotów, które znacznie zwiększą ich skłonność do odwiedzenia witryny.
Czy automatyczne tworzenie meta opisów jest zatem opłacalne? To zależy. W przypadku bardzo rozbudowanych serwisów, takich jak sklepy internetowe, skorzystanie z tego rozwiązania może znacznie przyspieszyć proces optymalizacji. Prowadząc jednak małą witrynę z kilkoma podstronami, warto samodzielnie opracować skuteczne metadane, które zachęcą docelowych odbiorców do odwiedzenia serwisu i sprawią na nich dobre pierwsze wrażenie.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.