DARMOWY AUDYT SEO

Badania fokusowe w UX

5 min czytania
Badania fokusowe w UX
Kategoria SXO

Każda branża nakierowana na użytkownika musi dążyć do maksymalnej optymalizacji UX. W tym celu musi przeprowadzać badania. Bez nich niemożliwa byłaby ocena aktualnego doświadczenia użytkowników produktu, usługi czy aplikacji, a co za tym idzie, niemożliwy byłby rozwój projektu.

Specjaliści UX dysponują szeroką gamą metod badawczych, od dobrze przetestowanych i sprawdzonych, takich jak usability labs, po stosunkowo nowe, jak niemoderowane opinie internetowe. Jedną z takich metod są badania fokusowe, które skupiają się na wybranej grupie użytkowników i przeprowadzeniu z nimi wywiadu. Jak wygląda to w praktyce i jakie korzyści może przynieść dla UX danego projektu? Sprawdźmy!

Spis treści:

Badanie fokusowe – co to jest?

Grupy fokusowe zostały sformalizowane jako metoda badań społecznych w latach 70. przez amerykańskiego socjologa Roberta K. Mertona. Jest to jakościowa technika badawcza, w której małe grupy ludzi są proszone o wyrażenie swoich opinii, pomysłów, myśli lub spostrzeżeń dotyczących danego produktu. Badanie fokusowe musi spełniać kilka kryteriów:

  • grupa badawcza składa się z co najmniej 2 i nie więcej niż 10 osób;
  • dyskusja trwa około 2 godzin;
  • moderatorem jest specjalista w dziedzinie UX;
  • grupa stworzona jest na podstawie konkretnych celów badania i reprezentuje szeroki przekrój potencjalnych odbiorców projektu.

Tematy dyskusji są zwykle z góry ustalone (zaleca się stworzenie kwestionariusza), a moderator stara się wydobyć i zrównoważyć punkty widzenia każdego uczestnika grupy.

Grupy fokusowe mają reputację forum generowania pomysłów i innowacyjnego myślenia. Teoria głosi, że słuchanie myśli oraz spostrzeżeń innych ludzi wyzwala nowe pomysły. Dlatego też grupy fokusowe są często wykorzystywane w branży UX do generowania pomysłów na ewentualne nowe produkty lub usługi (takie jak strony internetowe bądź aplikacje).

Uważa się również, że badania fokusowe zapewniają wgląd w opinie oraz bezpośredni kontakt z głosem konsumenta. Dlatego są często używane do walidacji koncepcji i pomysłów przed ich opracowaniem. W branży UX oznacza to wykorzystywanie grup fokusowych do zbierania informacji zwrotnych, odpowiedzi na nowy projekt lub prototyp, a także do wyboru określonego kierunku projektowego.

Zalety grup fokusowych

Grupy fokusowe stanowią cenną metodę zbierania opinii i uwag klientów na temat różnych pomysłów i koncepcji. Główne zadania, które pomagają realizować badania fokusowe, to:

  • kreowanie i zbieranie pomysłów;
  • badanie słownika konsumenckiego;
  • analiza potrzeb użytkowników;
  • zrozumienie postrzegania określonej kategorii towarów przez odbiorców docelowych;
  • analiza reakcji odbiorców na proponowane rozwiązania.

Format wywiadów grupowych można w pewnym stopniu powielić, a zatem można je przeprowadzać w różnych regionach geograficznych, aby zapewnić dużą liczbę uczestników i dobre rozłożenie danych demograficznych. W ten sposób grupa fokusowa może zapewnić nieoceniony wgląd w to, kim naprawdę są Twoi odbiorcy.

Wady grup fokusowych

Grupy fokusowe spotkały się z pewną krytyką za ich niezdolność do wykluczenia „myślenia grupowego”, w którym niektórzy uczestnicy ulegają opiniom innych, bardziej dominujących osób i czują presję dostosowania się do nich. Warto też mieć na uwadze, że to, co ludzie mówią, często bardzo różni się od tego, co faktycznie robią, dlatego poleganie wyłącznie na grupach fokusowych może być mylące, gdy próbujemy odkryć prawdziwe zachowania klientów.

Sprawdź: Inkluzywny UX – co to jest i czy warto go wdrożyć?

Kiedy grupy fokusowe to dobry pomysł?

Z racji, że nie jest możliwe obserwowanie ludzi używających produktu podczas badania fokusowego, metoda ta najlepiej sprawdza się w celu poznawania opinii i spostrzeżeń konsumentów. Informacje te są najbardziej przydatne na bardzo wczesnym etapie procesu projektowego. Grupa fokusowa może więc pomóc w rozstrzygnięciu, które aspekty projektu są pozytywne i budzą entuzjazm, a które nie są interesujące i spotkają się z negatywnym odbiorem. Jednak ze względu tendencyjny format interakcji grupowych wyniki wyłaniające się z badania fokusowego nie powinny być traktowane jako reprezentatywne dla danej grupy docelowej.

Format grupowy pozwala uczestnikom nie tylko opisywać swoje przemyślenia i opinie badaczowi, ale także dyskutować o nich między sobą. Dzięki temu można zobaczyć reakcje uczestników na pomysły, których mogliby nawet nie wziąć pod uwagę, gdyby byli sami. Chociaż oddala nas to od autentycznego zrozumienia tego, jak użytkownicy zareagują na produkt, może generować większą liczbę reakcji i pomysłów. W tym sensie grupa fokusowa może przypominać burzę mózgów: jeśli starasz się zmaksymalizować liczbę proponowanych pomysłów i nie martwisz się o to, czy wszystkie są wysokiej jakości, dobrym wyborem może być właśnie badanie fokusowe.

Wreszcie, grupa fokusowa może być stosunkowo niedrogą opcją, gdy alternatywą jest brak badań. Nie należy jednak zakładać niskich kosztów. Podobnie jak testowanie użyteczności za pomocą określonych narzędzi, zorganizowanie grupy fokusowej wymaga czasu na rekrutację, przeszkolonego moderatora i odpowiedniej przestrzeni. Rozmowa z dziesięcioma osobami w jednej grupie może być nie mniej kosztowna niż rozmowa z dwiema lub trzema osobami pojedynczo.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Badania fokusowe UX – podsumowanie

Metoda badań fokusowych może dostarczyć wiele cennych informacji o grupie docelowej, a także ciekawych inspiracji projektowych. Jednak z uwagi na swoją niedoskonałość i tendencyjność powinna być uzupełniana innymi technikami badawczymi. Z pewnością optymalnym rozwiązaniem jest monitorowanie UX zarówno za pomocą metod ilościowych, których wyniki będą konkretnymi liczbami, jak i jakościowych, które dadzą nam wgląd w to, jak myślą nasi potencjalni odbiorcy.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 4.9/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym są heurystyki Nielsena?
Czym są heurystyki Nielsena?
Heurystyki Nielsena pomogą Ci tak zoptymalizować stronę, aby spełniała oczekiwania internautów. Wykorzystaj te wytyczne do budowy doskonałej witryny.
Perfekcyjna strona internetowa. Czy istnieje, a jeśli tak, to z czego się składa?
Perfekcyjna strona internetowa. Czy istnieje, a jeśli tak, to z czego się składa?
Czy da się stworzyć stronę internetową, którą pokocha Google? Choć jest to trudne zadanie, nie jest niemożliwe. Z czego składa się perfekcyjna witryna?
Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?
Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?
Badanie metodą wędrówki poznawczej zyskuje coraz większą popularność. Warto więc wiedzieć, na czym polega i jak wykorzystać je w swojej strategii.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie