Określeniu preferencji użytkowników odwiedzających platformę sprzedażową sprzyjają prowadzone, a następnie wdrażane badania jakościowe. Dają wgląd w problemy, z którymi muszą mierzyć się internauci, co stanowi już podstawę procesu zmian. Istotnym uzupełnieniem okazują się badania ilościowe UX. Dlaczego? Przede wszystkim dostarczają informacji na temat skali pojawiających się przeszkód na drodze sprawnej obsługi serwisu internetowego. Co jeszcze powinieneś wiedzieć na temat projektowania UX? Przekonaj się sam, sięgnij po lekturę naszego artykułu!
Badania UX (User Experience) dążą do uzyskania informacji niezbędnych dla usprawnienia działania witryny, a przede wszystkim poprawy użyteczności pod kątem oczekiwań użytkowników. W tym celu konieczna staje się znajomość potrzeb i preferencji grupy docelowej, aby zyskać sympatię najbardziej wymagającego internauty.
Badania ilościowe bazują na określeniu, dla jakiej liczby internautów pewne trudności faktycznie występują. Są niezbędne również w monitoringu wdrażanych zmian. Można zaobserwować odsetek osób, które poradziły sobie z problemem bądź przeciwnie. To niezwykle ważne, aby wyniki odzwierciedlały rzeczywistość oraz umożliwiały formułowanie adekwatnych wniosków.
Do podstawowych i najważniejszych badań ilościowych User Experience zaliczymy: testy porównawcze, analitykę internetową, ankiety, sortowanie kart, metoda eye tracking oraz testy A/B. Każdy z nich charakteryzuje się pewnymi właściwościami z obszaru: zastosowania, kosztów, stopnia komplikacji w gromadzeniu wniosków, prowadzenia prac analitycznych, celowości czy czasem realizacji.
Przykładowo, testy A/B opierają się na prostych zasadach. Twoim zadaniem jest podzielenie internautów na dwie równe grupy, następnie zaprezentowanie każdej z nich odmiennego projektu witryny WWW. Finalnie, pozostaje zweryfikowanie, która z opcji generuje więcej korzyści, np. w postaci wyższego CTR czy w ramach wyników sprzedażowych. To jeden z wariantów oferowanych przez badania ilościowe, który doskonale sprawdza się w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań dla odwiedzającego stronę klienta.
Decydując się na przeprowadzenie badań ilościowych, otrzymujesz wgląd w złożoność problemu z całkowicie obiektywnej perspektywy. Ponadto jesteś w stanie porównać uzyskane rezultaty w odpowiednim przedziale czasowym oraz zapoznać się z danymi statystycznymi, które wpływają na autentyczność później wysnutych wniosków. W zakresie UX Research o badaniach ilościowych mówi się zazwyczaj w kontekście realizowanych ilościowych testów użyteczności. Ich rolą jest wykonywanie określonych przez badaczy zadań w obrębie witryny. Istnieją pewne miary/metryki UX, które upraszczają ocenę użyteczności. Do najczęściej stosowanych wyznaczników należą:
Metryki UX nie dostarczają informacji o przyczynach pojawiających się trudności. Mimo wszystko nie tracą na znaczeniu, a właściwie formułują odpowiednie wnioski na temat użyteczności elementów względem innych rozwiązań. W konsekwencji badacz jest w stanie zrozumieć częstotliwość konkretnych zachowań użytkownika korzystającego z zasobów strony.
Badania ilościowe UX mają również inne zastosowania i służą do pomiaru różnych właściwości, czyli:
Połączenie wniosków płynących z przeprowadzonych badań ilościowych oraz jakościowych daje wgląd w realnie pojawiające się problemy. Co więcej, dzięki wdrażaniu badań jakościowych jesteś w stanie zrozumieć przyczynę pojawiających się trudności oraz znaleźć odpowiednie wyjaśnienie dla pozyskanych ilościowych danych. Istnieje zatem korelacja między tymi badaniami. Dlatego też badacz, któremu zależy na pogłębieniu tematu i znalezieniu najlepszego zastosowania dla prowadzonej strony, powinien przeprowadzić analizę witryny z dwóch perspektyw (ilościowej oraz jakościowej).
To dość zawiła procedura, jednak, aby każdy detal na stronie był opracowany niemal do perfekcji, warto poświęcić czas na przeprowadzenie badań – zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Nie bądź bierny i nie pozwól, aby konkurencja zyskała uwagę Twojej potencjalnej grupy klientów!
Zainteresował Cię nasz wpis? Zachęcamy do kontaktu z naszą agencją SEO!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.