DARMOWY AUDYT SEO

Badania ilościowe UX

4 min czytania
Badania ilościowe UX
Kategoria SXO

Określeniu preferencji użytkowników odwiedzających platformę sprzedażową sprzyjają prowadzone, a następnie wdrażane badania jakościowe. Dają wgląd w problemy, z którymi muszą mierzyć się internauci, co stanowi już podstawę procesu zmian. Istotnym uzupełnieniem okazują się badania ilościowe UX. Dlaczego? Przede wszystkim dostarczają informacji na temat skali pojawiających się przeszkód na drodze sprawnej obsługi serwisu internetowego. Co jeszcze powinieneś wiedzieć na temat projektowania UX? Przekonaj się sam, sięgnij po lekturę naszego artykułu!

Spis treści:

Badania UX – o co właściwie chodzi?

Badania UX (User Experience) dążą do uzyskania informacji niezbędnych dla usprawnienia działania witryny, a przede wszystkim poprawy użyteczności pod kątem oczekiwań użytkowników. W tym celu konieczna staje się znajomość potrzeb i preferencji grupy docelowej, aby zyskać sympatię najbardziej wymagającego internauty.

Sprawdź: Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej

Kompendium wiedzy o badaniach ilościowych

Badania ilościowe bazują na określeniu, dla jakiej liczby internautów pewne trudności faktycznie występują. Są niezbędne również w monitoringu wdrażanych zmian. Można zaobserwować odsetek osób, które poradziły sobie z problemem bądź przeciwnie. To niezwykle ważne, aby wyniki odzwierciedlały rzeczywistość oraz umożliwiały formułowanie adekwatnych wniosków.

Jakie są rodzaje badań ilościowych UX?

Do podstawowych i najważniejszych badań ilościowych User Experience zaliczymy: testy porównawcze, analitykę internetową, ankiety, sortowanie kart, metoda eye tracking oraz testy A/B. Każdy z nich charakteryzuje się pewnymi właściwościami z obszaru: zastosowania, kosztów, stopnia komplikacji w gromadzeniu wniosków, prowadzenia prac analitycznych, celowości czy czasem realizacji.

Przykładowo, testy A/B opierają się na prostych zasadach. Twoim zadaniem jest podzielenie internautów na dwie równe grupy, następnie zaprezentowanie każdej z nich odmiennego projektu witryny WWW. Finalnie, pozostaje zweryfikowanie, która z opcji generuje więcej korzyści, np. w postaci wyższego CTR czy w ramach wyników sprzedażowych. To jeden z wariantów oferowanych przez badania ilościowe, który doskonale sprawdza się w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań dla odwiedzającego stronę klienta.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Poznaj zalety – co zyskujesz, badając ilościowo?

Decydując się na przeprowadzenie badań ilościowych, otrzymujesz wgląd w złożoność problemu z całkowicie obiektywnej perspektywy. Ponadto jesteś w stanie porównać uzyskane rezultaty w odpowiednim przedziale czasowym oraz zapoznać się z danymi statystycznymi, które wpływają na autentyczność później wysnutych wniosków. W zakresie UX Research o badaniach ilościowych mówi się zazwyczaj w kontekście realizowanych ilościowych testów użyteczności. Ich rolą jest wykonywanie określonych przez badaczy zadań w obrębie witryny. Istnieją pewne miary/metryki UX, które upraszczają ocenę użyteczności. Do najczęściej stosowanych wyznaczników należą:

  • czas przeznaczony do sfinalizowania konkretnego zadania,
  • ilość zrealizowanych czynności oraz błędów, które pojawiły się po drodze,
  • uśrednienie oceny zadowolenia internautów korzystających z zasobów strony internetowej.

Metryki UX nie dostarczają informacji o przyczynach pojawiających się trudności. Mimo wszystko nie tracą na znaczeniu, a właściwie formułują odpowiednie wnioski na temat użyteczności elementów względem innych rozwiązań. W konsekwencji badacz jest w stanie zrozumieć częstotliwość konkretnych zachowań użytkownika korzystającego z zasobów strony.

Gwarancja 100% sukcesu pomiarowego

Badania ilościowe UX mają również inne zastosowania i służą do pomiaru różnych właściwości, czyli:

  • wydajności użytkowanej strony internetowej – w tym celu za wskaźnik obiera się czas przeznaczony do zrealizowania konkretnej czynności (sprawne wykonanie konkretnego zadania=prosta, intuicyjna obsługa serwisu),
  • zadowolenia klienta odwiedzającego platformę sprzedażową – pomiaru dokonuje się zaraz po zrealizowaniu zadania. Narzędziem, które dobrze sprawdza się w tym przypadku, jest kwestionariusz SMEQ (tj. subiektywnego wysiłku umysłowego),
  • efektywności wdrożonych rozwiązań – za sprawą wyznacznika sukcesu bądź konkretnej liczby błędów towarzyszących danemu zadaniu.
Sprawdź: Czym jest UX Design?

Komplementarność badania – ilościowe i jakościowe

Połączenie wniosków płynących z przeprowadzonych badań ilościowych oraz jakościowych daje wgląd w realnie pojawiające się problemy. Co więcej, dzięki wdrażaniu badań jakościowych jesteś w stanie zrozumieć przyczynę pojawiających się trudności oraz znaleźć odpowiednie wyjaśnienie dla pozyskanych ilościowych danych. Istnieje zatem korelacja między tymi badaniami. Dlatego też badacz, któremu zależy na pogłębieniu tematu i znalezieniu najlepszego zastosowania dla prowadzonej strony, powinien przeprowadzić analizę witryny z dwóch perspektyw (ilościowej oraz jakościowej).

To dość zawiła procedura, jednak, aby każdy detal na stronie był opracowany niemal do perfekcji, warto poświęcić czas na przeprowadzenie badań – zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Nie bądź bierny i nie pozwól, aby konkurencja zyskała uwagę Twojej potencjalnej grupy klientów!

Zainteresował Cię nasz wpis? Zachęcamy do kontaktu z naszą agencją SEO!

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym są heurystyki Nielsena?
Czym są heurystyki Nielsena?
Heurystyki Nielsena pomogą Ci tak zoptymalizować stronę, aby spełniała oczekiwania internautów. Wykorzystaj te wytyczne do budowy doskonałej witryny.
Jak zbadać satysfakcję klienta?
Jak zbadać satysfakcję klienta?
Wiesz, że pozyskiwanie nowych klientów jest o wiele droższe, niż utrzymanie obecnych? Zobacz, jak zbadać ich satysfakcję, a następnie utrzymać lojalność!
Design Sprint – co to jest?
Design Sprint – co to jest?
Osoby opracowujące projekty dążą do znalezienia rozwiązań dla różnych problemów. W tym celu sięgają po nowatorskie metody biznesowe i wcielają je w życie.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę