Badania jakościowe UX

Badania jakościowe UX

Štefan Štefančík/unsplash.com

Aby przyciągnąć nowych klientów, trzeba się nieco natrudzić. Jako że jedną z najskuteczniejszych metod marketingowych jest obecnie działalność internetowa, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się właśnie na nią. Gwarancją sukcesu okazuje się wówczas przyjazna użytkownikom strona internetowa, której poprawną optymalizację gwarantuje dokładna analiza rynku docelowego. Świetną metodą gromadzenia danych o użytkownikach są badania jakościowe UX. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Dlaczego doświadczenia użytkownika są tak ważne?

UX (User Experience) to zestaw doświadczeń towarzyszących użytkownikom podczas korzystania ze strony internetowej, aplikacji czy witryny e-commerce. Dbałość o wrażenia odbiorców jest bardzo ważna, gdyż bezpośrednio przekłada się na konwersję i wyniki sprzedażowe. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy coraz częściej opierają swoje działania marketingowe na dostosowaniu produktów cyfrowych do potrzeb i oczekiwań swoich odbiorców.

Warto też wspomnieć, że strony internetowe zaopatrzone w elementy przyjazne internautom oraz udostępniające im szereg przydatnych funkcji cieszą się znacznie większym zainteresowaniem niż witryny bez tego typu rozwiązań. Co więcej, dobry interfejs gwarantuje wzrost zaufania do marki i jej oferty, co skutkuje dynamicznie rosnącą sprzedażą.

Optymalizując strony internetowe, wielu przedsiębiorców zapomina, że sukces uwarunkowany jest nie tylko dostosowaniem witryny do wytycznych wyszukiwarek. Pierwszorzędne znaczenie ma bowiem bezpośredni kontakt z użytkownikiem, co możliwe jest do uzyskania wyłącznie za pośrednictwem działań pod kątem UX.

Sprawdź: Analiza nagrań w badaniach UX

Badanie jakościowe UX – co to takiego?

Badania jakościowe UX to jedna z metod analitycznych, która pozwala zweryfikować skuteczność zastosowanych rozwiązań, wprowadzić niezbędne poprawki czy zaktualizować elementy niespełniające oczekiwań docelowych odbiorców. Jak już wspomnieliśmy, doświadczenia użytkowników są najważniejszym aspektem wpływającym na konwersję i zaufanie do marki. Warto więc wykorzystać różnorodne formy analizy, aby dowiedzieć się, jakie są potrzeby potencjalnych klientów oraz jak je zaspokoić.

Źródło: Scott Graham/unsplash.com

Badania jakościowe UX, jak sama nazwa wskazuje, koncentrują się na niematerialnych aspektach związanych z użytkowaniem strony internetowej. Podczas gdy badania ilościowe obejmują mierzenie oraz definiowanie policzalnych czynników UX, analizy jakościowe mają na celu zrozumienie zachowań docelowych odbiorców.

Badania jakościowe UX są bardzo ważnym składnikiem każdej strategii optymalizacji. Podczas gdy inne metody skupiają się na zlokalizowaniu problemu i ustaleniu osób, które zostały nim dotknięte, technika ta dokładnie wyjaśnia, na czym dana trudność polega i jak wpływa na doświadczenia użytkowników.

Kiedy warto przeprowadzić badania jakościowe?

Badania jakościowe UX warto przeprowadzać niemal na każdym etapie projektowania produktów cyfrowych. Istotną zaletą tej metody jest znacznie krótszy czas wykonania niż w przypadku analizy ilościowej. Co więcej, do pozyskania przydatnych informacji nie trzeba angażować zbyt licznych grup osób, co znacznie usprawnia przeprowadzanie testów.

Ten typ badania najlepiej sprawdzi się podczas podejmowania konkretnych decyzji dotyczących interfejsu danej witryny czy aplikacji. Dzięki wynikom szczegółowych badań łatwiej będzie zidentyfikować wszelkie problemy i podjąć właściwe kroki dążące do ich optymalizacji.

Badania jakościowe UX warto również wdrożyć, kiedy zaobserwowane zostaną jakiekolwiek regresywne zmiany konwersji czy ruchu w witrynie. Analiza użyteczności wskaże wówczas obszary odpowiedzialne za spadek wyników, dzięki czemu ich naprawa będzie znacznie łatwiejsza.

Ten typ badań sprawdzi się najlepiej także podczas wdrażania nowych rozwiązań, poszerzania oferty czy tworzenia nowych produktów. Badania pod kątem użyteczności pozwolą wówczas skupić się na wydajnych aspektach, eliminując tym samym ryzyko popełniania ewentualnych błędów.

Sprawdź: Uniform Resource Locator – czym jest adres URL i jakie ma znaczenie dla SEO?

Badania jakościowe UX – rodzaje

Badania jakościowe UX obejmują wiele metod analitycznych. Zaliczyć do nich można zarówno techniki mniej, jak i bardziej skomplikowane, których przeprowadzenie nierzadko wymaga pomocy doświadczonego zespołu. Chcąc kompleksowo zoptymalizować stronę internetową, warto jednak postawić na kilka uniwersalnych metod, dzięki którym identyfikacja ewentualnych błędów będzie dość łatwa. Oto najpopularniejsze z nich:

  1. Wywiady pogłębione – rozmowa z jedną osobą na ściśle określony temat dotyczący użyteczności produktu czy jego elementu.
  2. Grupy fokusowe – podobne do wywiadów pogłębionych, z tą różnicą, że przeprowadzane są w licznym gronie badanych.
  3. Obserwacje – przyglądanie się pewnemu zjawisku i jego efektom.
  4. Eksperymenty – badania przeprowadzane w wykreowanych warunkach, które pozwalają na stałą kontrolę przebiegu analizy.

Dzięki tego typu metodom identyfikacja wszelkich problemów, wyznaczenie ich przyczyn oraz ustalenie wstępnych rozwiązań będą znacznie szybsze i łatwiejsze. Warto więc sporządzić szczegółowe scenariusze, a także przeprowadzić kilka kompleksowych badań pod kątem doświadczeń użytkowników.

Dlaczego warto przeprowadzić badania jakościowe UX?

Badania jakościowe UX to świetny sposób na optymalizację stron internetowych pod kątem użyteczności, wyglądu i funkcjonalności. Przeprowadzenie dokładnych analiz niesie za sobą wiele kluczowych dla rozwoju biznesu online korzyści. Zaliczamy do nich następujące efekty:

  • szybka identyfikacja wszelkich błędów i elementów niedopracowanych,
  • lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań docelowych odbiorców,
  • możliwość kompleksowej optymalizacji produktu tak, aby spełniał wymagania rynku docelowego,
  • ograniczenie wydatków związanych z działaniami marketingowymi,
  • wysoki zwrot z inwestycji w badania jakościowe UX,
  • dostęp do informacji, które trudno byłoby uzyskać za pomocą innych metod.

Jak widać, badania jakościowe UX to świetny sposób na udoskonalenie produktów cyfrowych. Warto więc przeprowadzić je samodzielnie lub zlecić ich wdrożenie zespołowi profesjonalnych analityków.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    UX Writing – co to jest?
    UX Writing – co to jest?
    UX Writing to kierunek podążający w stronę projektowania pozytywnych doświadczeń użytkowników stron i aplikacji. Wiesz, jak zrealizować ten cel?
    Na czym polega projektowanie interakcji pod kątem UX?
    Na czym polega projektowanie interakcji pod kątem UX?
    Aby powiedzieć, że projekt strony internetowej spełnił swoją funkcję, należy zweryfikować to, jak użytkownik radzi sobie z jej obsługą. W jaki sposób?
    Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?
    Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?
    Tworząc stronę WWW, na samym początku należy zatroszczyć się o wygodę jej obsługi. Nie jest to zadanie najprostsze, choć gra jest warta świeczki.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę