Przedsiębiorcy często poszukują najlepszej alternatywy prowadzenia badań analitycznych. Zastanawiają się, na którą z dostępnych opcji warto się zdecydować. Czy badania jakościowe zagwarantują wgląd w zestaw wszystkich danych, czy jednak lepiej sprawdzą się badania ilościowe?
Choć różnice pomiędzy nimi są duże, to nie sposób odmówić któremuś z nich korzyści. To dzięki nim możliwe jest poznanie rynku, zachowań potencjalnych i dotychczasowych klientów, ich potrzeb, preferencji oraz bieżących trendów. W artykule przeanalizujemy wszystkie “za” i “przeciw” badaniom jakościowym i ilościowym. Czy wyłonimy ostatecznego zwycięzcę w kategorii badań marketingowych? Sprawdźmy!
Zanim przejdziemy do zestawienia wszystkich wad i zalet badań ilościowych, przypomnijmy, czym one są. Odpowiadają na pytanie “ile?”, a przeprowadza się je na większej grupie badawczej. Dzięki temu wyniki stają reprezentatywne dla określonej populacji.
Co więcej, badania ilościowe koncentrują się na określonym przedziale czasowym, co sprowadza je do tego, co liczy się “tu i teraz”. Dostarczają odpowiedzi na następujące pytania:
Atutem badań ilościowych jest niski koszt ich realizacji. Zgromadzone dane są koherentne za sprawą wykorzystanej standaryzacji. Argumentem przemawiającym za ich implementacją jest też łatwość przygotowania, analizy i interpretacji zebranych informacji. Dodatkowo badania ilościowe pozwalają zachować pełen obiektywizm.
Na niekorzyść badań ilościowych wpływają takie czynniki, jak niechęć respondentów do wypełniania ankiet, duże opory przed udzieleniem prawidłowych odpowiedzi bądź niechlujność we wskazywaniu opcji zgodnych z przekonaniami ankietowanych.
Badacz często narzuca konkretny tok myślenia, który można dostrzec wśród puli dostępnych odpowiedzi. Wadą z pewnością są trudności komunikacyjne, a raczej bezpośrednia interakcja pomiędzy pytającym, a uczestnikiem badania. To prawdziwa bariera w przeprowadzeniu pogłębionej analizy zjawiska.
Minusem jest brak możliwości obserwacji procesów zachodzących wewnątrz zbiorowości oraz ich prawdziwych motywacji, które przyczyniły do wytworzenia określonego zjawiska czy wysnucia konkretnych wniosków.
Badania jakościowe w marketingu gwarantują nieco więcej swobody w udzielaniu odpowiedzi m.in. na pytania “jak?”, “co?” czy “dlaczego?” W przeciwieństwie do badań ilościowych prowadzone są na mniejszej próbie badawczej, a to z kolei nie pozwala na daleko idące uogólnienia. Po zastosowaniu badań jakościowych możesz dowiedzieć się tego:
Jakich korzyści należy spodziewać się po badaniach jakościowych? Otóż dzięki nim jesteś w stanie lepiej zrozumieć analizowane zjawisko, zrobić wstępne rozeznanie na rynku branży, a nawet wykreować nowe pomysły czy idee produktu i kampanii reklamowej. Nie zawężają wyobraźni odpowiadającego, który ma szansę wysnuć ciekawą refleksję dotyczącą przedmiotu badania.
Demotywujący jest wysoki koszt realizacji tego typu badania. Mogą pojawić się także wątpliwości co do poprawnej interpretacji rezultatów, w których często widoczny jest subiektywizm badacza. W zestawieniu z badaniami ilościowymi to zdecydowanie bardziej żmudny proces analityczny.
Wyróżnienie wad i zalet badań jakościowych oraz ilościowych pozwala na stworzenie kompleksowego podsumowania pod kątem różnych kryteriów. Pierwszym z nich jest sposób formułowania pytań. W przypadku badań ilościowych jest to “ile?”, z kolei przy badaniach jakościowych są to: “jak?”, “co?”, “dlaczego?”.
Drugie kryterium to narzędzie pomiaru. Zakłada się, że pytania zamknięte wraz z zasugerowaną kafeterią są typowe dla badań ilościowych. Przewaga pytań otwartych o charakterze eksploracyjnym to cecha badań jakościowych.
Wśród różnic na uwagę zasługuje dobór i wielkość próby (losowy, kwotowy z dużą próbą badawczą – badania ilościowe, celowy z małą próbą badawczą – badania jakościowe).
Nie bez znaczenia pozostaje rola i wpływ badacza na kształt przeprowadzanego badania. W gestii ankietera badań ilościowych leży wyłącznie dostarczenie pytań oraz uzyskanie odpowiedzi. Zgoła odmienne funkcje pełni w badaniach jakościowych – do jego obowiązków należą moderacja realizowanego badania, zadawanie pytań uzupełniających, troska o poprawną atmosferę w miejscu badania oraz interpretacja wyników.
Subiektywne, pozbawione jednoznacznych kryteriów analizy są obecne w badaniach jakościowych. Bazowanie na danych statystycznych to z kolei domena badań ilościowych.
Wybór badania marketingowego zależny jest od wielu czynników, m.in. zakładanych celów badawczych. Przed podjęciem decyzji zastanów się, co chcesz osiągnąć i jakie dylematy planujesz rozwikłać.
Nie sposób jednoznacznie ocenić, która z metod okazuje się lepsza i bardziej efektywna w marketingu. Badania ilościowe pomagają opisywać zjawisko przy użyciu danych statystycznych, natomiast badania jakościowe pozwalają zrozumieć ankieterowi konkretny problem.
Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją stronę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści z agencji SEO Grupa iCEA chętnie odpowiedzą na każde pytania! Pozycjonowanie twojej strony pomoże Ci rozwinąć skrzydła.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.