Vie Studio/pexels.com
Strony internetowe nie zawsze działają prawidłowo. Użytkownik może trafić na problem, który najczęściej jest oznaczony numerami 4xx lub 5xx. Przyczyną tych drugich są błędy po stronie serwera, które mogą wynikać z działań właściciela strony – np. przeprowadzonej aktualizacji pluginów. Natomiast 4xx to kody błędu strony internetowej. Jednym z nich jest 403. Co on oznacza? Co to jest błąd 403?
Jeśli chodzi o błędy oznaczane kodami 4xx, to najczęściej internauci spotykają się z 404. Oznacza on, że dochodzi do połączenia ze stroną, a serwer nie jest w stanie spełnić żądania, gdyż nie może znaleźć oczekiwanego pliku. Inną przyczyną jest takie skonfigurowanie serwera, że ma on nie wyświetlać określonych danych – bez informowania odbiorcy, z jakiego powodu tak się dzieje. W uproszczeniu chodzi najczęściej o sytuacje, kiedy dany materiał na stronie został przypadkiem lub zgodnie z planem usunięty. Wtedy zamiast oczekiwanego materiału wyświetla się błąd 404. Strona, która go wyświetla, może wyglądać podobnie jak w innych serwisach, ale też może być spersonalizowana. Często w celu optymalizacji konwersji zawiera odnośnik prowadzący np. do produktów lub poradników.
W przypadku błędu 404 sugerowanym rozwiązaniem takiego problemu jest przekierowanie 301 podstrony na inną w serwisie, aby nie marnować crawl budżetu. A jak to wygląda w przypadku błędu 403?
Wówczas masz do czynienia z błędem, który oznacza, że nie masz dostępu do określonych zasobów. Żądanie zostało wysłane do serwera, maszyna je zrozumiała, ale ze względu na ustawienia bezpieczeństwa nie może Ci wyświetlić strony czy materiału, których oczekujesz. Strona błędu 403 może wyglądać np. tak, jak poniżej, ale też istnieje możliwość jej personalizacji, więc możesz trafić na przeróżne.
Najczęstszą przyczyną takiej sytuacji jest nadanie przez osobę zarządzającą serwerem nieodpowiednich uprawnień dostępu.
Najpopularniejszym powodem jego wystąpienia jest pierwszy z wymienionych, natomiast może ich być wiele. Zaliczamy do nich:
Co powinieneś zrobić, jeśli wykryłeś na stronie błąd 403? Zacznij od oceny, czy jest to przypadek i coś zrobiłeś źle, czy jednak taki był Twój cel. Jeśli rzeczywiście z pewnych powodów dany materiał ma być niedostępny dla odbiorców, to nie musisz nic robić. Natomiast jeśli tak nie miało być, to powinieneś podjąć działania zmierzające do rozwiązania tego problemu. Jak sobie z nim poradzić?
Metoda rozwiązania w każdym przypadku może być inna w zależności od przyczyny wyświetlania odbiorcy 403. Zatem najpierw musisz przeanalizować, jakie w ogóle powinieneś podjąć działania, aby sobie z tym poradzić. Oto, co możesz zrobić w różnych przypadkach.
Zaloguj się do panelu zarządzania usługą hostingową, np. Direct Admin, cPanel lub innego i znajdź taką opcję jak Menedżer plików lub coś podobnego.
Źródło: cyber-folks.pl, 27.02.2022
Przejdź do folderu z plikami danej strony. Jedną z kolumn, które opisują poszczególne pliki, jest CHMOD.
Źródło: cyber-folks.pl, 27.02.2022
Znajdź te pliki, w przypadku których ustawienia CHMOD są nieodpowiednie. Sugerowane to 755 dla katalogów i 644 dla plików. Zasady edycji w każdym przypadku wyglądają inaczej. W panelu, który jest prezentowany na screenach, należy zaznaczyć wiersz, który chcesz edytować, a następnie pod linką plików kliknąć Ustaw prawa. Gotowe.
Źródło: cyber-folks.pl, 27.02.2022
Uwaga: w zależności od systemu CMS sugerowane prawa zapisu/odczytu mogą być inne, więc przed wprowadzeniem zmian koniecznie sprawdź, jak to wygląda w danym przypadku.
Jeśli witryna zwraca błąd 403, to warto sprawdzić, czy nie jest on chwilowy. Najlepszym sposobem na to jest odświeżenie strony, czyli skorzystanie z kombinacji klawiszy CTRL+F5. Być może w tym przypadku problem nie wynikał z błędnych ustawień, tylko chwilowej niedostępności serwisu.
Usługi hostingowe dają właścicielom stron możliwość ustawienia dostępu do wybranych katalogów na podstawie wprowadzonych danych do logowania. Jeśli podasz nieodpowiednie, to wówczas wyświetli Ci się błąd 404. W przypadku gdy jesteś właścicielem takiej strony, zaloguj się do panelu administracyjnego usługi serwerowej i sprawdź, czy rzeczywiście takie hasło jest ustawione. Czy tak miało być? Hasło ustawia się np. poprzez Menadżer plików. Ewentualnie może ono być dodane przez np. wtyczkę do systemu WordPress. Jeśli dana strefa strony ma nie wymagać logowania, to po prostu usuń taki wymóg.
Zawiera on ważne informacje związane z konfiguracją strony. Czy błąd 403 pojawił się po zmianach, które ostatnio wprowadziłeś? Zatem bardzo prawdopodobne, że przyczyna tkwi w kodzie, który znajduje się w .htaccess. Możesz go edytować m.in. poprzez Menadżer plików. Jeśli jednak nie znasz się na tym, to najlepszym rozwiązaniem jest przywrócenie poprzedniej wersji .htaccess, sprzed dnia, w którym wprowadziłeś zmianę. Firma hostingowa powinna Ci dać możliwość łatwego przywrócenia tego pliku, ale tak czy siak staraj się systematycznie sam tworzyć kopie zapasowe takich danych, aby je mieć na wszelki wypadek.
Możliwe, że przeprowadzając jakieś operacje na serwerze, usunąłeś z folderu strony plik index.php czy index.htm. W efekcie przy próbie wejścia na witrynę pojawia się błąd 403. W tym przypadku również rozwiązanie problemu jest stosunkowo proste, ale potrzebujesz kopii zapasowej pliku. Zatem skorzystaj z backupu, który powinna Ci zapewniać firma hostingowa, ewentualnie skorzystaj z własnej kopii, o ile ją masz zapisaną. W ostateczności, jeśli plik index.php nie był modyfikowany, możesz dodać na jego miejsce ten sam z najnowszej wersji danego systemu CMS. Znajdziesz go w archiwum z instalatorem.
Jeśli na Twojej stronie wyskakuje błąd 403, a nie możesz znaleźć przyczyny tego problemu, to jego źródłem może być wirus na Twoim komputerze, który wymusza go na wybranych serwisach. Zatem koniecznie skorzystaj ze skanera antywirusowego i sprawdź, czy przyczyną problemów nie jest złośliwe oprogramowanie.
Przyczyną może być również infekcja na samej stronie – w plikach systemu CMS. To bardzo groźna sytuacja, a błąd 403 w takim przypadku jest największym problemem. Bardzo prawdopodobne, że infekcja rozprzestrzenia się w takim wypadku na urządzenia użytkowników Twojej strony. Powinieneś natychmiast ją wyłączyć i przywrócić dopiero po usunięciu infekcji.
To temu modułowi zawdzięczasz korzystanie z przyjaznych linków, tzn. takich, które nie składają się z przypadkowego ciągu znaków – już na podstawie samego adresu URL widać, czego dotyczy dany materiał. Jeśli błąd 403 pojawił się po aktywacji przyjaznych linków w systemie CMS, to możliwe, że problem wynika z wyłączenia tego modułu na serwerze. W takim przypadku najlepiej skontaktuj się z administratorem serwera. Jeśli w katalogu strony istnieje plik .htaccess, to odpowiednia dyrektywa powinna się już w nim znajdować, ale być może brakuje jej w wyniku błędu popełnionego przy edycji strony. Wystarczy, aby pojawił się w nim następujący zapis:
RewriteEngine On
RewriteBase
Zanim jednak to zrobisz, sprawdź, czy witryna nie zwraca błędu, kiedy otwierasz ją na innym urządzeniu. Jeśli nie, to możliwe, że problem rozwiążesz poprzez wyczyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki oraz ciasteczek. Następnie odśwież stronę i sprawdź, czy udało Ci się uzyskać oczekiwany efekt.
Wiesz już, na czym polega taki błąd, ale czy jego występowanie na stronie może mieć negatywny wpływ na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google? Niestety, ale zdecydowanie tak. W przypadku gdy robot Google napotyka na niego:
Błąd 403 prowadzi do wykluczenia z indeksu części podstron serwisu, tym samym linkowanie wewnętrzne nie przekazuje takiej mocy jak dotychczas. Duża liczba stron z takim błędem może w dłuższym okresie mocno negatywnie wpłynąć na widoczność Twojej witryny w Google. Dlatego warto, abyś monitorował logi serwera – znajdziesz je w panelu zarządzania usługą hostingową. Dzięki nim dowiesz się o występujących błędach 403.
Jeśli zauważasz na Twojej stronie błędy 403, to nie pozostawiaj ich bez reakcji. Być może to chwilowy problem, ale możliwe też, że to coś poważniejszego. Postaraj się jak najszybciej je wyeliminować. Duża ich ilość, która będzie zwracać błąd 403 przez dłuższy okres, może negatywnie wpłynąć na widoczność Twojej witryny w Google.
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.