Zapytaj o ofertę
Above the fold – co to jest?
6 min. czytania

Above the fold – co to jest?

Above the fold to termin związany z projektowaniem stron, choć wywodzi się z czasów, kiedy o komputerach i Internecie nie było jeszcze słychać. Jego znaczenie zmieniło się na przestrzeni lat, ale nadal wpływa na współczynnik konwersji, czas sesji i zaangażowanie użytkowników. Sprawdź, czym jest Above the fold i jak wykorzystać to zagadnienie w praktyce!

Above the fold – co to jest?

Above the fold w dosłownym tłumaczeniu oznacza „ponad zgięciem”. Co ciekawe, wyrażenie pojawiło się na długo przed rozwojem świata cyfrowego. Kiedy drukarnie wydawały gazety na dużych arkuszach papieru, trudno było ułożyć je na stojaku, dlatego zginano je na pół.

Wydawcy szybko zrozumieli, że aby przyciągnąć uwagę przechodniów i zachęcić ich do kupowania gazet, muszą umieścić najważniejsze i najciekawsze informacje ponad linią zgięcia.

Na stronie internetowej takim „zgięciem” jest po prostu dolna część ekranu. Terminem Above the fold określa się natomiast część strony widoczną w całości po załadowaniu, bez przewijania w dół.

Tak prezentuje się witryna SEMrush do „zgięcia”. Wszystkie elementy widoczne na poniższym zrzucie ekranu wyświetlają się bez scrollowania i jakiejkolwiek interakcji ze strony użytkownika.

strona główna narzędzia semrush semrush.com

Dlaczego Above the fold jest ważne?

Dlaczego właściwie wyróżnia się tę konkretną sekcję strony? Z tego samego powodu, z którego kiedyś wydawcy dbali szczególnie o górną część gazety – aby zaciekawić odbiorców i zachęcić do dalszego przeglądania. W przypadku prasy chodziło o sprzedaż, natomiast w przypadku serwisu internetowego głównym celem jest przedłużenie sesji i wygenerowanie konwersji.

Na początku istnienia Internetu jakość wielu stron była wątpliwa, zwłaszcza pod kątem UX. Przy projektowaniu nie skupiano się raczej na intuicyjności i przejrzystości.

Efektem tego były m.in. toporne paski przewijania. To z kolei powodowało niechęć do scrollowania, przez co użytkownicy spędzali aż 80% czasu sesji w sekcji Above the fold (Nielsen Norman Group). Właściciele stron musieli więc priorytetowo traktować przestrzeń nad „zgięciem” i upychać w niej wszystkie ważne treści oraz elementy.

Tak wyglądała witryna Allegro 11 maja 2000 roku:

witryna Allegro z 2o2o roku web.archive.org

Na początku drugiej dekady XXI wieku sytuacja zaczęła się zmieniać. Trendami stały się minimalizm oraz responsywny design. Użytkownicy więcej i chętniej przewijali, dlatego zaczęto tworzyć „długie” strony, czyli takie, które można przewijać.

Rewolucję w sposobie korzystania z Internetu i stron wprowadziły też urządzenia mobilne. Aktualnie wiele osób jest wręcz uzależnionych od scrollowania na smartfonach. Ze względu na to, że obecnie większa część ruchu internetowego generowana jest przez smartfony, termin Above the fold ma mniejsze znaczenie niż dawniej.

Znaczenie Above the fold dziś

To jednak nie oznacza, że nie liczy się wcale. Nadal ważne jest to, aby na pierwszym planie znajdowały się przyciągające uwagę elementy i najważniejsze informacje. Choćby po to, aby nie odstraszyć użytkownika i nie zafundować sobie wysokiego współczynnika odrzuceń.

Internauci mają dziś znaczenie większą świadomość i wymagania niż kiedyś. Trudniej ich zadowolić i zaspokoić potrzeby. Czasami jeden, mały błąd UX w przestrzeni Above the fold może sprawić, że użytkownik opuści stronę i już nigdy na nią nie wróci.

Warto też pamiętać, że internauci szybko się nudzą – badania wykazały, że właściciele witryn mają tylko 8 sekund na zainteresowanie odbiorcy (OptiMonk).

Co powinno znaleźć się na stronie powyżej „zgięcia”?

Projekt sekcji Above the fold zależy od charakteru i przeznaczenia serwisu. W sklepie internetowym powinno to wyglądać inaczej niż na stronie informacyjnej czy landing page’u sprzedażowym.

Projekt sekcji Above the fold na różnych stronach

Kluczowe znaczenie ma cel, jaki chcesz osiągnąć poprzez swoją witrynę i do jakiego działania zachęcić jej odbiorców.

Projektowanie Above the fold: skuteczne praktyki

  • Zadbaj o atrakcyjny design
    Wygląd strony ma takie samo znaczenie jak jej użyteczność, a czasem nawet większe – na przykład, jeśli chodzi o pierwsze wrażenie. Mało atrakcyjny, rzucający się w oczy zaraz po załadowaniu design to skuteczny sposób na skurczenie swojej bazy odbiorców.
  • Na pierwszym planie umieść najważniejsze informacje
    Jeśli użytkownik wchodzi na stronę z zamiarem zakupu produktu, to na pierwszym planie chce widzieć informacje związane właśnie z tą czynnością. W tym momencie najprawdopodobniej nie interesuje go historia marki i wykształcenie pracowników, tylko szybkie i konkretne rozwiązanie jego problemu.
    Na pierwszym planie w sekcji Above the fold powinny znaleźć się więc najważniejsze, w zależności od celu, informacje i elementy.

    sekcja Above the fold na stronie internetowej hubspot.com

  • Nie zapomnij o CTA
    Niezależnie od charakteru i przeznaczenia serwisu przed „zgięciem” zawsze powinno pojawić się skuteczne, widoczne CTA, czyli wezwanie do działania. Powiedz odbiorcy, czego od niego oczekujesz. Jakość, rodzaj i umiejscowienie CTA mają ogromny wpływ na współczynnik konwersji!
  • Przetestuj kilka wersji strony
    Twoje przypuszczenia nie zawsze są zgodne z rzeczywistymi potrzebami oraz oczekiwaniami użytkowników. Warto więc przetestować kilka wersji strony i zweryfikować, która sprawdza się najlepiej. Wersje testowe mogą różnić się np. CTA, nagłówkiem H1 czy grafiką i ułożeniem elementów.

Above the fold a rozdzielczość urządzenia

Rozwój technologii i większy udział urządzeń mobilnych na rynku nieco komplikują koncepcję Above the fold, ponieważ ekrany różnią się między sobą rozdzielczością. Tak więc to, co w wersji desktopowej jest Above the fold, może być Below the fold (pod linią zgięcia) na smartfonie czy tablecie. Dlatego dobre pozycjonowanie treści na stronie jest kluczowe, aby zapewnić optymalne doświadczenie użytkownikom na różnych urządzeniach.

Ważne jest zatem projektowanie responsywne, dzięki któremu strona automatycznie dopasuje się do rozdzielczości urządzenia użytkownika.

Podsumowanie

Warto analizować statystyki i sprawdzać, jak zachowują się użytkownicy na stronie oraz w którym momencie ich sesja się kończy. Jeśli opuszczają witrynę jeszcze przed wykonaniem pierwszej akcji, to można podejrzewać, że coś jest nie tak z sekcją Above the fold. Być może nie jest wystarczająco chwytliwa albo odstrasza odbiorców nieatrakcyjnym wyglądem.

Mimo że obecnie scrollowanie strony odbywa się znacznie częściej, to i tak internauci większość czasu spędzają w górnej części serwisu. Warto więc, abyś przyjrzał się jej bliżej i popracował nad tym, aby zachęcała odbiorców do wykonania pożądanej przez Ciebie akcji.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym jest Agile Scrum?
    Czym jest Agile Scrum?
    Agile i Scrum to zaawansowane metodyki zarządzania projektami, które rewolucjonizują branżę IT. Na czym polegają i czym się różnią?
    Różnice pomiędzy UI a UX
    Różnice pomiędzy UI a UX
    Podczas budowy strony WWW należy uwzględnić kwestie techniczne oraz perspektywę internautów. Do realizacji tego zadania potrzeba wiedzy i doświadczenia.
    Optymalizacja konwersji
    Optymalizacja konwersji
    Wzmożony ruch w witrynie nie jest jedynym determinantem sukcesu. O czym jeszcze powinieneś pamiętać, pozyskując nowych klientów w swoim e-sklepie?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.