Google wprowadził do swojej wyszukiwarki aktualizacje, które służą sprawdzaniu faktów i uzupełnianiu informacji przy użyciu naśladowania języka.
Google nie tylko stara się zapewnić jak najlepsze wyniki wyszukiwania, które są dla odbiorców dokładną odpowiedzią na zadane przez nich pytania, ale również chce upewnić się, że ukazywane strony zawierają wiarygodne informacje.
Google rozpoczął wdrażanie programu w październiku 2019 r. Działania te obejmowały tylko fragmenty funkcji i wyłącznie dla pytań w języku angielskim. Zapowiedziano, że algorytm będzie obejmował inne języki, ale nie podano jeszcze daty tego rozszerzenia.
BERT (z języka angielskiego Bidirectional Encoder Representations from Treansformers) to technologia, która umożliwia dokładne odpowiadanie na zadane pytania i wyświetlanie najtrafniejszych wyników poprzez naukę języka naturalnego. Dużym problemem jest niejednoznaczność i synonimiczność wielu słów i zwrotów. Stanowi to niejasność dla wyszukiwarek, które chcą wyświetlić najlepszą odpowiedź na zadane przez Ciebie pytanie.
Narzędzia BERT przetwarzają słowa i ich powiązania w zdaniu, a nie traktują ich jak oddzielne polecenia. Dzięki temu możliwe jest zrozumienie pełnego kontekstu wypowiedzi i wyświetlenie odpowiednich stron, które dopasowane są do oczekiwań użytkownika.
Jeszcze kilka lat temu Google potrzebował nawet 40 minut, aby wykryć pytania dotyczące najnowszych wiadomości. Dzięki BERT, jest w stanie dokonać tego w ciągu kilku minut. Czasami polecenia były bardzo niedokładne przez co wydłużał się czas ich wykonywania.
Obecnie Google jest w stanie odpowiednio dobrać typy witryn, które chce wyświetlić do wyszukiwań w bardzo krótkim czasie. Ma również możliwość pokazywać bardziej autorytatywne wyniki, które cechuje rzetelność i wiarygodność.
Dzięki BERT Google jest w stanie zrozumieć sens całego zdania, a nie tylko zawartych w nim pojedynczych słów. Algorytm ten wykorzystuje wiele wzorów modelu tłumaczeniowego, przewiduje kolejne zdania i jest w stanie “czytać” nieotagowany ręcznie tekst, co daje wyszukiwarce wiele możliwości poznania treści.
Aktualizacja ta ma być również pomocna w łączeniu wiadomości internetowych z bezpośrednimi faktami.
Pełny zasięg to obraz tego, jak historia jest relacjonowana z różnych źródeł. Pozwala zobaczyć najważniejsze informacje z różnych punktów widzenia, w tym filmy, wiadomości lokalne, często zadawane pytania i przebieg aktualnych wydarzeń. Według Pandu Nayak’a, członka Google i wiceprezesa do spraw wyszukiwania, aktualizacje te dotyczą raczej bieżących zmian, które zostały wprowadzone przez Google w ciągu kilku lat, niż stworzenia nowego produktu czy systemu.
Głównym zadaniem tego algorytmu jest poprawa zrozumiałości ludzkiego języka przez maszyny. System nie ocenia zawartości witryny jako “dobrej” czy “złej”. Rozwiązuje natomiast dwuznaczności językowe i jest w stanie przetworzyć i odpowiednio odczytać nawet najmniejsze elementy zdania, które realnie wpływają na jego znaczenie. Dzięki temu wyszukiwarka jest w stanie podać odbiorcy jak najbardziej dokładne informacje, gdyż algorytm jest rozumie wieloznaczne słowa i uwzględnia przeczenia.
Model ten tworzy wzory, które następnie stosuje do wyszukiwań w różnych językach. To tak, jakby uczył się mowy poszczególnych narodowości, bez wcześniejszego obcowania nią! Ma to szczególne znaczenie na międzynarodowej arenie SEO.
Google bardzo ułatwia wykrywanie faktów, ponieważ wyświetla etykiety, które pochodzą od wydawców używających schematu Claim Review do oznaczania zakończonych przez siebie kontroli wiarygodności informacji.
Obecnie kontrole faktów zostały przeprowadzone ponad 4 miliardy razy. Google News Initiative (GNI) przeznaczył 6,5 miliona dolarów, aby pomóc organizacjom weryfikującym informacje i zespołom non-profit skupić się na zwalczaniu dezinformacji na temat pandemii.
Portal wspiera First Draft, organizację non – profit, która zapewnia szkolenia internetowe dla reporterów w zakresie COVID -19. Zdaniem Google, proces ten nie wpływa na ranking pozycjonowania.
YouTube również wykorzystuje Claim Review, aby oceniać wiarygodność informacji w panelach informacyjnych w USA, Brazylii i Indiach.
Google zawiera umowy z ponad 10 000 osób, które oceniają jakość wyszukiwań z całego świata. Nie mogą oni natomiast zmieniać wyników Google, lecz cenne informacje, które dostarczają, pozwalają na poprawę algorytmu wyświetlania wyników. Mają oni bowiem dostęp do ogólnych wytycznych Google Rater, których przestrzeganie zapewnia tak dobre efekty.
Google od zawsze pracuje nad poprawą jakości wyszukiwania. Oznacza to zatem, że stale powinniśmy ulepszać swoje strony, aby zawierały wiarygodne i aktualne informacje.
Jeżeli podejmiesz takie działania, wyszukiwarki z pewnością docenią Twoje starania i pozwolą użytkownikom na zapoznanie się z treściami, które starasz się im oferować. Nawet jeśli Twoje reakcje nie wpłyną na decyzje BERTA odnośnie pozycji Twojej strony w sieci, znacznie poprawisz tym postrzeganie swojej witryny przez inne boty i wyszukiwarki. Pamiętaj, liczy się nawet najmniejszy progres.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.