Zapytaj o ofertę

Business Intelligence – co to jest?

4 min czytania
Business Intelligence – co to jest?
Kategoria Marketing

Koncepcji ekonomii opartej na wiedzy (z j. ang. knowledge-based economy) towarzyszy pojęcie mające dużą moc sprawczą – suche fakty zaczynają mieć praktyczne zastosowanie. Mowa o Business Intelligence, metodzie znacznie usprawniającej pracę zespołów analitycznych. W artykule znajdziesz znaczenie tej taktyki we współczesnym zarządzaniu biznesem oraz poznasz etapy, bez których trudno mówić o korzystaniu z potencjału narzędzia.

Spis treści:

Krótkie wprowadzenie do Business Intelligence

W poszukiwaniu odpowiedniej definicji, czym jest Business Intelligence, warto odwołać się do powszechnego ujęcia. Właściwie to nic innego, jak analiza biznesowa, której zadaniem jest przetwarzanie danych w zakres informacji, które z kolei przeobrażane są w wiedzę. W rezultacie następują usprawnienie podejmowanych decyzji w przedsiębiorstwie, zwiększenie skuteczności działań oraz wygenerowanie pożądanych zysków. Nie bez znaczenia jest także wizerunek marki, który w dzisiejszych czasach stanowi jedną z najważniejszych wartości.

BI a tradycyjny proces gromadzenia danych

Podstawową różnicą pomiędzy BI a tradycyjnym gromadzeniem danych jest obszerność wdrażanych praktyk. System Business Intelligence koncentruje się na zbieraniu informacji pochodzących z rozmaitych źródeł, dzięki czemu realizowane są skrupulatne analizy. Ponadto nie można odmówić mu pozyskiwania wartościowych danych oraz wnikliwych możliwości ich przetwarzania, w tym nieustępliwego monitoringu czy opracowywania raportów.

Nie ulega wątpliwości, że BI to duże wsparcie dla analityków i innych pracowników korzystających ze sporej ilości danych. Wówczas ich interpretacja jest znacznie uproszczona, dzięki czemu zespół jest w stanie na bieżąco kontrolować sytuację rynkową firmy.

Business Intelligence niejedno ma imię

Co oznacza Business Intelligence dla współczesnego rynku? Zastanawiając się nad tym zagadnieniem, nie sposób pominąć dokładnej klasyfikacji. Z BI związanych jest kilka obszarów, takich jak:

  • CRM (Customer Relationship Management),
  • EIS (Executive Information Systems),
  • DSS (Decision Support System),
  • GIS (Geographic Information Systems),
  • MIS (Management Information System),
  • OLAP (Online Analytical Processing).

Każdy z powyższych systemów ma nieco inne przeznaczenie, np. CRM koncentruje się na zarządzaniu relacjami z konsumentem, z kolei rolą GIS jest przetwarzanie danych geograficznych. W zależności od obranej koncepcji możesz wykorzystać kilka sprawdzonych narzędzi, dzięki którym BI przyczyni się do sukcesu Twojej firmy. Jednym z najpopularniejszych jest Qlik.

QlikQlik

Gdzie najlepiej sprawdzi się Business Intelligence?

BI można wykorzystać do sporządzania analiz finansowych. Dzięki temu można zlokalizować źródło powstawania wad; wcielić w życie efektywne programy optymalizacyjne; poszerzyć zasób wiedzy o kolejne wątki, takie jak przyczyny opóźnień realizowanych zadań czy poznawanie sposobów zwiększenia wydajności wszelkich procesów.

Instrumenty BI stają się pomocne przy precyzowaniu targetu. Przykładowo, dzięki prowadzeniu analizy osób odwiedzających witrynę internetową, można pokusić się o przygotowanie dokładnego opisu targetu z uwzględnieniem czynników demograficznych (w tym wieku, płci czy miejsca zamieszkania).

Opracowywanie różnych scenariuszy decyzji biznesowych to nowatorskie podejście. Profesjonalna tego typu analiza daje wgląd w rozkład cyklów koniunkturalnych, ale też w inne zależności ekonomiczne.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Od czego zacząć działanie w koncepcji BI?

Business Intelligence – jak zacząć? Choć narzędzie klasyfikowane jest do innowacyjnych, to w zasadzie pewne etapy nie uległy tak daleko idącej ewolucji. Stare “zasady” wciąż mają swoje przełożenie na gruncie praktycznym. Po kolei:

  1. Określenie problemu. To warunek, bez którego nie jesteś w stanie przejść do następnego kroku.
  2. Zgromadzenie danych, które w wielu przypadkach nie znajdują się w jednym miejscu i posiadają różne formaty.
  3. Segregacja i likwidacja wadliwych danych. Na tym etapie odrzucane są te informacje, które budzą pewne wątpliwości, a pozostały zbiór klasyfikuje się według określonych parametrów.
  4. Przeprowadzenie wnikliwej analizy wraz z identyfikacją ich cech.
  5. Sporządzanie raportu w interesującej formie, np. jako prezentacji, z którą zapoznają się następnie pozostali członkowie zespołu.

Na końcu warto wspomnieć o tym, że przedsiębiorstwa korzystające i wdrażające systemy Business Intelligence cieszą się lepszymi rezultatami w postaci efektywniejszych wyników finansowych. Warto więc rozważyć ich obecność w strategii swojej firmy.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Marketing 360° – co to jest?
Marketing 360° – co to jest?
Przedsiębiorcy, chcąc dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, wysoko stawiają poprzeczkę. Przygotowują kompleksowe strategie promocji dla swoich marek.
Jak tworzyć i do czego służy feed produktowy?
Jak tworzyć i do czego służy feed produktowy?
Feed produktowy jest niezbędny, jeśli zależy Ci na prowadzeniu skutecznych działań promocyjnych w e-commerce. Co to takiego? Podpowiadamy!
Na czym polega katalogowanie stron?
Na czym polega katalogowanie stron?
Czym są katalogi stron internetowych? W jaki sposób z nich korzystać? Czy warto uwzględnić je w działaniach SEO? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę