Koncepcji ekonomii opartej na wiedzy (z j. ang. knowledge-based economy) towarzyszy pojęcie mające dużą moc sprawczą – suche fakty zaczynają mieć praktyczne zastosowanie. Mowa o Business Intelligence, metodzie znacznie usprawniającej pracę zespołów analitycznych. W artykule znajdziesz znaczenie tej taktyki we współczesnym zarządzaniu biznesem oraz poznasz etapy, bez których trudno mówić o korzystaniu z potencjału narzędzia.
W poszukiwaniu odpowiedniej definicji, czym jest Business Intelligence, warto odwołać się do powszechnego ujęcia. Właściwie to nic innego, jak analiza biznesowa, której zadaniem jest przetwarzanie danych w zakres informacji, które z kolei przeobrażane są w wiedzę. W rezultacie następują usprawnienie podejmowanych decyzji w przedsiębiorstwie, zwiększenie skuteczności działań oraz wygenerowanie pożądanych zysków. Nie bez znaczenia jest także wizerunek marki, który w dzisiejszych czasach stanowi jedną z najważniejszych wartości.
Podstawową różnicą pomiędzy BI a tradycyjnym gromadzeniem danych jest obszerność wdrażanych praktyk. System Business Intelligence koncentruje się na zbieraniu informacji pochodzących z rozmaitych źródeł, dzięki czemu realizowane są skrupulatne analizy. Ponadto nie można odmówić mu pozyskiwania wartościowych danych oraz wnikliwych możliwości ich przetwarzania, w tym nieustępliwego monitoringu czy opracowywania raportów.
Nie ulega wątpliwości, że BI to duże wsparcie dla analityków i innych pracowników korzystających ze sporej ilości danych. Wówczas ich interpretacja jest znacznie uproszczona, dzięki czemu zespół jest w stanie na bieżąco kontrolować sytuację rynkową firmy.
Co oznacza Business Intelligence dla współczesnego rynku? Zastanawiając się nad tym zagadnieniem, nie sposób pominąć dokładnej klasyfikacji. Z BI związanych jest kilka obszarów, takich jak:
Każdy z powyższych systemów ma nieco inne przeznaczenie, np. CRM koncentruje się na zarządzaniu relacjami z konsumentem, z kolei rolą GIS jest przetwarzanie danych geograficznych. W zależności od obranej koncepcji możesz wykorzystać kilka sprawdzonych narzędzi, dzięki którym BI przyczyni się do sukcesu Twojej firmy. Jednym z najpopularniejszych jest Qlik.
Qlik
BI można wykorzystać do sporządzania analiz finansowych. Dzięki temu można zlokalizować źródło powstawania wad; wcielić w życie efektywne programy optymalizacyjne; poszerzyć zasób wiedzy o kolejne wątki, takie jak przyczyny opóźnień realizowanych zadań czy poznawanie sposobów zwiększenia wydajności wszelkich procesów.
Instrumenty BI stają się pomocne przy precyzowaniu targetu. Przykładowo, dzięki prowadzeniu analizy osób odwiedzających witrynę internetową, można pokusić się o przygotowanie dokładnego opisu targetu z uwzględnieniem czynników demograficznych (w tym wieku, płci czy miejsca zamieszkania).
Opracowywanie różnych scenariuszy decyzji biznesowych to nowatorskie podejście. Profesjonalna tego typu analiza daje wgląd w rozkład cyklów koniunkturalnych, ale też w inne zależności ekonomiczne.
Business Intelligence – jak zacząć? Choć narzędzie klasyfikowane jest do innowacyjnych, to w zasadzie pewne etapy nie uległy tak daleko idącej ewolucji. Stare “zasady” wciąż mają swoje przełożenie na gruncie praktycznym. Po kolei:
Na końcu warto wspomnieć o tym, że przedsiębiorstwa korzystające i wdrażające systemy Business Intelligence cieszą się lepszymi rezultatami w postaci efektywniejszych wyników finansowych. Warto więc rozważyć ich obecność w strategii swojej firmy.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.