Zapytaj o ofertę
Business Intelligence – co to jest?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Business Intelligence – co to jest?

Business Intelligence – co to jest?

4 min. czytania

Koncepcji ekonomii opartej na wiedzy (z j. ang. knowledge-based economy) towarzyszy pojęcie mające dużą moc sprawczą – suche fakty zaczynają mieć praktyczne zastosowanie. Mowa o Business Intelligence, metodzie znacznie usprawniającej pracę zespołów analitycznych. W artykule znajdziesz znaczenie tej taktyki we współczesnym zarządzaniu biznesem oraz poznasz etapy, bez których trudno mówić o korzystaniu z potencjału narzędzia.

Krótkie wprowadzenie do Business Intelligence

W poszukiwaniu odpowiedniej definicji, czym jest Business Intelligence, warto odwołać się do powszechnego ujęcia. Właściwie to nic innego, jak analiza biznesowa, której zadaniem jest przetwarzanie danych w zakres informacji, które z kolei przeobrażane są w wiedzę. W rezultacie następują usprawnienie podejmowanych decyzji w przedsiębiorstwie, zwiększenie skuteczności działań oraz wygenerowanie pożądanych zysków. Nie bez znaczenia jest także wizerunek marki, który w dzisiejszych czasach stanowi jedną z najważniejszych wartości.

BI a tradycyjny proces gromadzenia danych

Podstawową różnicą pomiędzy BI a tradycyjnym gromadzeniem danych jest obszerność wdrażanych praktyk. System Business Intelligence koncentruje się na zbieraniu informacji pochodzących z rozmaitych źródeł, dzięki czemu realizowane są skrupulatne analizy. Ponadto nie można odmówić mu pozyskiwania wartościowych danych oraz wnikliwych możliwości ich przetwarzania, w tym nieustępliwego monitoringu czy opracowywania raportów.

Nie ulega wątpliwości, że BI to duże wsparcie dla analityków i innych pracowników korzystających ze sporej ilości danych. Wówczas ich interpretacja jest znacznie uproszczona, dzięki czemu zespół jest w stanie na bieżąco kontrolować sytuację rynkową firmy.

Business Intelligence niejedno ma imię

Co oznacza Business Intelligence dla współczesnego rynku? Zastanawiając się nad tym zagadnieniem, nie sposób pominąć dokładnej klasyfikacji. Z BI związanych jest kilka obszarów, takich jak:

  • CRM (Customer Relationship Management),
  • EIS (Executive Information Systems),
  • DSS (Decision Support System),
  • GIS (Geographic Information Systems),
  • MIS (Management Information System),
  • OLAP (Online Analytical Processing).

Każdy z powyższych systemów ma nieco inne przeznaczenie, np. CRM koncentruje się na zarządzaniu relacjami z konsumentem, z kolei rolą GIS jest przetwarzanie danych geograficznych. W zależności od obranej koncepcji możesz wykorzystać kilka sprawdzonych narzędzi, dzięki którym BI przyczyni się do sukcesu Twojej firmy. Jednym z najpopularniejszych jest Qlik.

QlikQlik

Gdzie najlepiej sprawdzi się Business Intelligence?

BI można wykorzystać do sporządzania analiz finansowych. Dzięki temu można zlokalizować źródło powstawania wad; wcielić w życie efektywne programy optymalizacyjne; poszerzyć zasób wiedzy o kolejne wątki, takie jak przyczyny opóźnień realizowanych zadań czy poznawanie sposobów zwiększenia wydajności wszelkich procesów.

Instrumenty BI stają się pomocne przy precyzowaniu targetu. Przykładowo, dzięki prowadzeniu analizy osób odwiedzających witrynę internetową, można pokusić się o przygotowanie dokładnego opisu targetu z uwzględnieniem czynników demograficznych (w tym wieku, płci czy miejsca zamieszkania).

Opracowywanie różnych scenariuszy decyzji biznesowych to nowatorskie podejście. Profesjonalna tego typu analiza daje wgląd w rozkład cyklów koniunkturalnych, ale też w inne zależności ekonomiczne.

Od czego zacząć działanie w koncepcji BI?

Business Intelligence – jak zacząć? Choć narzędzie klasyfikowane jest do innowacyjnych, to w zasadzie pewne etapy nie uległy tak daleko idącej ewolucji. Stare “zasady” wciąż mają swoje przełożenie na gruncie praktycznym. Po kolei:

  1. Określenie problemu. To warunek, bez którego nie jesteś w stanie przejść do następnego kroku.
  2. Zgromadzenie danych, które w wielu przypadkach nie znajdują się w jednym miejscu i posiadają różne formaty.
  3. Segregacja i likwidacja wadliwych danych. Na tym etapie odrzucane są te informacje, które budzą pewne wątpliwości, a pozostały zbiór klasyfikuje się według określonych parametrów.
  4. Przeprowadzenie wnikliwej analizy wraz z identyfikacją ich cech.
  5. Sporządzanie raportu w interesującej formie, np. jako prezentacji, z którą zapoznają się następnie pozostali członkowie zespołu.

Na końcu warto wspomnieć o tym, że przedsiębiorstwa korzystające i wdrażające systemy Business Intelligence cieszą się lepszymi rezultatami w postaci efektywniejszych wyników finansowych. Warto więc rozważyć ich obecność w strategii swojej firmy.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Network marketing – na czym polega?
    Network marketing – na czym polega?
    Network marketing dla wielu osób wydaje się już historią. Czy wiesz jednak, na czym polega i jakie ma zalety? W tym artykule poznasz szczegóły!
    Czym jest engagement marketing?
    Czym jest engagement marketing?
    Engagement marketing to świetny sposób na rozwijanie marki. Warto więc wiedzieć, na czym polega i dlaczego warto wykorzystać go w swojej strategii!
    Czym zajmują się agencje reklamowe?
    Czym zajmują się agencje reklamowe?
    Agencje reklamowe wspierają firmy w prowadzeniu działań marketingowych. Jaki jest zakres ich obowiązków? Sprawdź, jak agencja może pomóc Twojej firmie.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.