Pozyskiwanie linków to nie wszystko. Na pierwszym miejscu zawsze powinna być dbałość o ich jakość. W przeciwnym razie, nawet najbardziej rozbudowana sieć łączy nie zapewni Ci spektakularnych efektów. Link building wymaga kompleksowych działań, zwłaszcza gdy w grę wchodzą stale zmieniające się algorytmy. Właśnie dlatego wyszukiwarka przychylnie patrzy na proces, jakim jest dywersyfikacja linków. Czego dotyczy? Jak go wdrożyć? Jak zoptymalizować profil linkowy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w niniejszym artykule!
Dywersyfikacja linków to nic innego jak praktyki mające na celu zróżnicowanie linków przekierowujących do docelowej strony internetowej.
Wiele osób niewłaściwie podchodzi do procesu, zdobywając dla witryny odnośniki w nienaturalny sposób, m.in. poprzez zaimplementowanie jej adresu URL do wpisów branżowych. Pozornie wydaje się, że nie jest to aktywność, która mogłaby wyrządzić jakąkolwiek szkodę. Problem tkwi w tym, że większość odnośników prowadzących do Twojej platformy pochodzi z jednego, identycznego źródła.
Co na to roboty Google? Podchodzą do wdrożonych działań z dużą dozą podejrzliwości, a to z kolei już prosta droga do otrzymania kary. Zastanawiasz się, jak pozbyć się problemu i tym samym nie narazić strony na negatywną reakcję Google? Postaw na zróżnicowane źródła odnośników zewnętrznych. Zacznij zamieszczać linki w odmiennych miejscach w sieci, jednocześnie nie zapominaj o tym, aby wciąż wyróżniały się wysoką jakością.
Istnieje wiele sposób na zróżnicowanie profilu linków zewnętrznych. Im bardziej różnorodne będą odnośniki do Twojej witryny, tym większą wartość wnoszą w proces pozycjonowania. Oto kilka sprawdzonych praktyk, dzięki którym unikniesz problemu niskiej jakości profilu linkowego.
Strategia dywersyfikacji wiąże się z różnorodnością form zamieszczanych linków. Nie zawężaj więc pola działania wyłącznie do odsyłaczy w postaci URL, ale weź również pod uwagę linki graficzne, tekstowe oraz audiowizualne.
Nie bagatelizuj wartości, które niosą za sobą odnośniki, skup się na wyborze konkurencyjnych słów kluczowych oraz tworzeniu zachęcającej, interaktywnej treści. Bez zaangażowania się w kreowanie ciekawych materiałów nie wywołasz u odbiorcy pożądanego zainteresowania i nawet wybór dobrego miejsca ulokowania linku nie pomoże Ci osiągnąć zamierzonego celu.
Istnieje całkiem obszerny “wykaz” miejsc, w których możesz zaimplementować linki prowadzące do Twojej strony. Jeżeli zdecydujesz się na idealnie dopasowane do specyfiki zarządzanej witryny internetowej, wówczas możesz liczyć na spójność w implementacji fraz wewnątrz tworzonego contentu.
Powszechnie odnośniki wdrażane są do artykułów (np. sponsorowanych). Pojawiające się w nich linki najczęściej przyjmują formy adresu URL bądź tekstu zakotwiczonego. Z tej metody prężnie korzystają blogerzy. Dużym uznaniem cieszy się także marketing szeptany, jednak najważniejsze jest, aby zachować wysoką jakość tworzonych postów.
Kolejnym miejscem wartym uwagi dla udostępnianych linków są materiały PDF. Mowa tu o raportach, broszurach firmowych bądź przedstawiających ofertę produktów/usług. Z reguły teksty we wskazanej formie są skondensowane, co pozwala na szybkie tempo ich rozprowadzania. Możesz pokusić się o stworzenie własnego materiału, za pośrednictwem którego dostarczysz internautom określony zasób wiedzy i rozpropagujesz w przestrzeni wirtualnej odnośniki prowadzące do docelowej witryny internetowej.
Dużym błędem będzie pójście na skróty i skorzystanie z tzw. giełd linków. Dla Google to jasny sygnał spamu, co skutkuje nałożeniem filtra. Wcześniejsze myślenie “im więcej, tym lepiej” odeszło w niepamięć, zwłaszcza jeżeli nie idzie to w parze z jakością publikowanych wpisów. Modernizacja algorytmów przyczyniła się do tego, że wyszukiwarka potrafi ocenić, który odnośnik pochodzi z giełdy. Postaw więc na naturalne, sprawdzone sposoby.
Jak często zamieszczać linki? Trudno jednoznacznie określić, w jakich odstępach czasowych je publikować. Wynika to z wielu zmiennych, takich jak czas istnienia witryny w sieci, a także z realizowanych strategii. Unikaj jednak schematycznych rozwiązań oraz sporadycznych aktywności w tym obszarze. Staraj się zachować określone, stałe odstępy czasowe przy zamieszczaniu linków, ponieważ w dużym stopniu wpływa to na proces indeksacji strony WWW.
Linki, którym towarzyszy atrybut dofollow, przekierowują moc jednej witryny internetowej na kolejną. Zamieszczając odnośniki dofollow, zyskujesz pewność, że Googlebot zweryfikuje konkretną stronę WWW. Przeciwnie działają linki nofollow, które odgrywają mniejszą rolę w procesie indeksacji. Boty wyszukiwarki nie uwzględniają bowiem odnośników oznaczonych tym atrybutem.
W praktyce sytuacja wygląda zgoła inaczej, ponieważ roboty Google dostrzegają istotę znaczników zarówno nofollow, jak i dofollow. Być może będzie to dla Ciebie niemałe zaskoczenie, ale odnośniki typu nofollow przekazują część zaufania linkowanej witrynie. Dywersyfikacja odnośników z uwzględnieniem atrybutów spowoduje, że do Twojej strony będą przekierowywać odmienne linki, a to pozwoli wyjść z monotonii działania.
Opracowanie dobrej strategii link buildingu to nie lada wyzwanie, przez co nie każdy poradzi sobie z tym zadaniem bezbłędnie. Warto podjąć jednak próbę przygotowania planu, który uwzględni zarówno miejsce, atrybuty, jak i częstotliwość implementacji odnośników. Najważniejsze jest jednak to, aby zachować w tym wszystkim równowagę oraz zadbać o naturalność publikowanych linków. Efektywne SEO nie istnieje bez przemyślanej strategii linkowania, dlatego w przypadku jakichkolwiek problemów zgłoś się o pomoc do ekspertów.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.