Zapytaj o ofertę

Co to jest Lighthouse Google i jakie ma znaczenie dla SEO?

5 min czytania
Co to jest Lighthouse Google i jakie ma znaczenie dla SEO?
Kategoria Pozycjonowanie

Google oferuje zestaw narzędzi, za pośrednictwem których możesz sprawnie zoptymalizować swoją platformę. Wśród dostępnych Google AdWords czy Google Merchant Center znajdziesz także mniej popularny Google Lighthouse. To za pomocą tego oprogramowania przeprowadzisz audyt strony internetowej i efektywnie zaprojektujesz witrynę dostosowaną do potrzeb klientów. Jak wygenerowane wskaźniki Lighthouse Google wpływają na praktyki pozycjonowania? Sprawdźmy to!

Spis treści:

Czym jest Lighthouse Google?

Zastanawiasz się, Lighthouse Google co to takiego w świecie e-marketingu i dlaczego warto mieć na uwadze tę usługę Google? Otóż jest to narzędzie umożliwiające realizację audytu strony WWW. Nie musisz martwić się o uiszczanie jakichkolwiek opłat, ponieważ oprogramowanie jest zupełnie darmowe. Dobrze sprawdzi się nie tylko w kontekście analizy własnej witryny internetowej, lecz wśród pozostałych platform prężnie rozwijających się w sieci. To duże wsparcie, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzi silna konkurencja, z której działaniami warto się zapoznać.

Tuż po wykonaniu kompleksowej diagnozy strony WWW narzędzie wygeneruje “tipy” usprawniające funkcjonalność platformy. Kierując się wskazówkami, nie tylko w pełni dostosujesz stronę do potrzeb internautów, lecz także wytycznych SEO. Jeżeli dążysz do uplasowania się w pierwszej rankingowej dziesiątce wyników Google, z pewnością raport uzyskany z Lighthouse Google online okaże się dobrym punktem odniesienia do dalszych poczynań z zakresu optymalizacji witryny. Podczas przeprowadzanej analizy strony WWW za pomocą tego narzędzia badane są następujące obszary:

  • wydajność,
  • progresywna aplikacja internetowa (PWA),
  • najlepsze praktyki,
  • dostępność,
  • SEO.

Po jakim czasie możesz spodziewać się wyników audytu? Jeżeli zarządzasz rozbudowaną platformą internetową, zobaczysz je po kilku minutach. Najczęściej raport Lighthouse Google jest gotowy już po kilku sekundach. Kolejnym atutem okazuje się możliwość wygenerowania audytu w dwóch wersjach – mobilnej i desktopowej.

Jak wygląda raport Lighthouse Google?

Obszary audytu oceniane są według skali od 0 do 100, gdzie 100 oznacza bardzo dobry stopień. Niemożliwe jest uzyskanie wyniku 0, jeżeli jednak spotkasz się z taką oceną, to wiedz, że wystąpił błąd w działaniu narzędzia.

W zasadzie o najważniejszych parametrach już wspomnieliśmy, jednak warto wiedzieć, co się za nimi kryje.

Jak wydajna jest Twoja strona WWW, czyli wszystko o performance score

Wydajność strony to pojęcie obejmujące wiele obszarów działania, m.in. tempo wyświetlania treści witryny (tzw. audyt First Meaningful Paint). To czas mierzony od rozpoczęcia ładowania jej zawartości do renderowania wszelkich elementów wizualnych.

Przeprowadzając kilkakrotnie audyt strony za pomocą instrumentu, jakim jest Lighthouse Google, być może dostrzeżesz pewne nieścisłości. Różnice to rezultat nieco odmiennej wydajności pracy strony. Za każdym razem witrynę może wyróżniać nieco inne tempo ładowania. To naturalna kolej rzeczy!

Witryna internetowa wyposażona w funkcję aplikacji (Progressive Web App)

PAW (z j. ang. Progressive Web App) dostępne jest w formacie offline, a to z kolei oznacza, że strona może przyjąć postać zmodyfikowanej aplikacji. Ten aspekt badany jest pod kątem funkcjonalności strony w ramach wspomnianej aplikacji mobilnej. Rezultat PWA bazuje na tzw. Baseline Progressive Web App Checklist Google, który zawiera 14 parametrów uwzględnianych w badaniu. Każdy ma tę samą wagę, a narzędzie Lighthouse Google automatycznie weryfikuje większość z nich.

Jasno określone warunki w obszarze Accessibility score

Obszar Accessibility score jasno i wyraźnie określa wymogi, które należy spełnić, aby uzyskać wysokie noty podczas przyznawanej punktacji. Mowa o wyposażeniu obrazów w tekst alternatywny, przystępnym języku oraz wyraźnej, zhierarchizowanej strukturze strony. Punkty przydzielane są wyłącznie wtedy, gdy witryna w całości spełni kryteria określonego parametru.

Best practices jako standardy sprawnego działania stron internetowych

W obrębie tego obszaru weryfikowane są parametry techniczne pod kątem ich sprawnego działania na stronach WWW. Jednym z przykładów jest sprawdzenie poprawności funkcjonowania protokołu HTTPS.

SEO wciąż na topie

Raport Lighthouse Google wskazuje, na ile dana witryna okazuje się przyjazna względem wyszukiwarek, a także, jakie miejsce zajmuje na liście SERP.

Za pośrednictwem wygenerowanych wyników uzyskasz odpowiedzi na pytania: czy zarządzana przez Ciebie strona jest dostosowana do użytkowanego sprzętu mobilnego? Jak prezentuje się czcionka? Czy widoczna jest różnica między nagłówkami H1, H2 itd.?

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak przekładają się wyniki Lighthouse Google na SEO?

Czy uzyskanie wysokiego wyniku w narzędziu Lighthouse Google to gwarancja wysokiej pozycji rankingowej? Nie do końca. Nie mamy wątpliwości co do tego, że funkcjonalność platformy (np. tempo wyświetlania całej zawartości wewnątrz serwisu) wpływa na pozycjonowanie, jednak rezultaty zaprezentowane w raporcie Lighthouse powinny stanowić wyłącznie instruktaż. Skomplikowane algorytmy wyszukiwarek nie ograniczają się do szybkości ładowania serwisu, a w ostatecznej ocenie biorą pod uwagę takie aspekty, jak treść czy profil linkowy.

Reasumując, narzędzie Lighthouse Google jest niezwykle przydatne. Z tego też względu warto po nie sięgnąć i skorzystać z potencjału, jaki za sobą niesie, również w kontekście SEO. To nieoceniona wskazówka, co poprawić, aby “podskoczyć” w rankingu najchętniej odwiedzanych stron WWW.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 5

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy tworzenie opisów kategorii jest konieczne?
Czy tworzenie opisów kategorii jest konieczne?
Hasło “Content is King!” nie straciło na ważności. Jak jednak tworzyć treści w sklepie internetowym, aby sprzedawać? Odpowiedź stanowią opisy kategorii.
Zarządzanie firmą poprzez narzędzia SEO. Czym są wskaźniki KPI?
Zarządzanie firmą poprzez narzędzia SEO. Czym są wskaźniki KPI?
Internetowy model zarządzania firmą poprzez SEO. Czym są wskaźniki KPI (Key Performance Indicators) oraz jak je dobierać względem potrzeb?
Sposoby na weryfikację historii domeny internetowej
Sposoby na weryfikację historii domeny internetowej
Planujesz zakupić używaną wcześniej domenę? Nie zapomnij sprawdzić jej historii, ponieważ ma ona wpływ na SEO i Twoją reputację. Jak to zrobić? Wyjaśniamy!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę