Zapytaj o ofertę
Co to jest Lighthouse Google i jakie ma znaczenie dla SEO?
5 min. czytania

Co to jest Lighthouse Google i jakie ma znaczenie dla SEO?

Google oferuje zestaw narzędzi, za pośrednictwem których możesz sprawnie zoptymalizować swoją platformę. Wśród dostępnych Google AdWords czy Google Merchant Center znajdziesz także mniej popularny Google Lighthouse. To za pomocą tego oprogramowania przeprowadzisz audyt strony internetowej i efektywnie zaprojektujesz witrynę dostosowaną do potrzeb klientów. Jak wygenerowane wskaźniki Lighthouse Google wpływają na praktyki pozycjonowania? Sprawdźmy to!

Czym jest Lighthouse Google?

Zastanawiasz się, Lighthouse Google co to takiego w świecie e-marketingu i dlaczego warto mieć na uwadze tę usługę Google? Otóż jest to narzędzie umożliwiające realizację audytu strony WWW. Nie musisz martwić się o uiszczanie jakichkolwiek opłat, ponieważ oprogramowanie jest zupełnie darmowe. Dobrze sprawdzi się nie tylko w kontekście analizy własnej witryny internetowej, lecz wśród pozostałych platform prężnie rozwijających się w sieci. To duże wsparcie, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzi silna konkurencja, z której działaniami warto się zapoznać.

Tuż po wykonaniu kompleksowej diagnozy strony WWW narzędzie wygeneruje “tipy” usprawniające funkcjonalność platformy. Kierując się wskazówkami, nie tylko w pełni dostosujesz stronę do potrzeb internautów, lecz także wytycznych SEO. Jeżeli dążysz do uplasowania się w pierwszej rankingowej dziesiątce wyników Google, z pewnością raport uzyskany z Lighthouse Google online okaże się dobrym punktem odniesienia do dalszych poczynań z zakresu optymalizacji witryny. Podczas przeprowadzanej analizy strony WWW za pomocą tego narzędzia badane są następujące obszary:

  • wydajność,
  • progresywna aplikacja internetowa (PWA),
  • najlepsze praktyki,
  • dostępność,
  • SEO.

Po jakim czasie możesz spodziewać się wyników audytu? Jeżeli zarządzasz rozbudowaną platformą internetową, zobaczysz je po kilku minutach. Najczęściej raport Lighthouse Google jest gotowy już po kilku sekundach. Kolejnym atutem okazuje się możliwość wygenerowania audytu w dwóch wersjach – mobilnej i desktopowej.

Jak wygląda raport Lighthouse Google?

Obszary audytu oceniane są według skali od 0 do 100, gdzie 100 oznacza bardzo dobry stopień. Niemożliwe jest uzyskanie wyniku 0, jeżeli jednak spotkasz się z taką oceną, to wiedz, że wystąpił błąd w działaniu narzędzia.

W zasadzie o najważniejszych parametrach już wspomnieliśmy, jednak warto wiedzieć, co się za nimi kryje.

Jak wydajna jest Twoja strona WWW, czyli wszystko o performance score

Wydajność strony to pojęcie obejmujące wiele obszarów działania, m.in. tempo wyświetlania treści witryny (tzw. audyt First Meaningful Paint). To czas mierzony od rozpoczęcia ładowania jej zawartości do renderowania wszelkich elementów wizualnych.

Przeprowadzając kilkakrotnie audyt strony za pomocą instrumentu, jakim jest Lighthouse Google, być może dostrzeżesz pewne nieścisłości. Różnice to rezultat nieco odmiennej wydajności pracy strony. Za każdym razem witrynę może wyróżniać nieco inne tempo ładowania. To naturalna kolej rzeczy!

Witryna internetowa wyposażona w funkcję aplikacji (Progressive Web App)

PAW (z j. ang. Progressive Web App) dostępne jest w formacie offline, a to z kolei oznacza, że strona może przyjąć postać zmodyfikowanej aplikacji. Ten aspekt badany jest pod kątem funkcjonalności strony w ramach wspomnianej aplikacji mobilnej. Rezultat PWA bazuje na tzw. Baseline Progressive Web App Checklist Google, który zawiera 14 parametrów uwzględnianych w badaniu. Każdy ma tę samą wagę, a narzędzie Lighthouse Google automatycznie weryfikuje większość z nich.

Jasno określone warunki w obszarze Accessibility score

Obszar Accessibility score jasno i wyraźnie określa wymogi, które należy spełnić, aby uzyskać wysokie noty podczas przyznawanej punktacji. Mowa o wyposażeniu obrazów w tekst alternatywny, przystępnym języku oraz wyraźnej, zhierarchizowanej strukturze strony. Punkty przydzielane są wyłącznie wtedy, gdy witryna w całości spełni kryteria określonego parametru.

Best practices jako standardy sprawnego działania stron internetowych

W obrębie tego obszaru weryfikowane są parametry techniczne pod kątem ich sprawnego działania na stronach WWW. Jednym z przykładów jest sprawdzenie poprawności funkcjonowania protokołu HTTPS.

SEO wciąż na topie

Raport Lighthouse Google wskazuje, na ile dana witryna okazuje się przyjazna względem wyszukiwarek, a także, jakie miejsce zajmuje na liście SERP.

Za pośrednictwem wygenerowanych wyników uzyskasz odpowiedzi na pytania: czy zarządzana przez Ciebie strona jest dostosowana do użytkowanego sprzętu mobilnego? Jak prezentuje się czcionka? Czy widoczna jest różnica między nagłówkami H1, H2 itd.?

Jak przekładają się wyniki Lighthouse Google na SEO?

Czy uzyskanie wysokiego wyniku w narzędziu Lighthouse Google to gwarancja wysokiej pozycji rankingowej? Nie do końca. Nie mamy wątpliwości co do tego, że funkcjonalność platformy (np. tempo wyświetlania całej zawartości wewnątrz serwisu) wpływa na pozycjonowanie, jednak rezultaty zaprezentowane w raporcie Lighthouse powinny stanowić wyłącznie instruktaż. Skomplikowane algorytmy wyszukiwarek nie ograniczają się do szybkości ładowania serwisu, a w ostatecznej ocenie biorą pod uwagę takie aspekty, jak treść czy profil linkowy.

Reasumując, narzędzie Lighthouse Google jest niezwykle przydatne. Z tego też względu warto po nie sięgnąć i skorzystać z potencjału, jaki za sobą niesie, również w kontekście SEO. To nieoceniona wskazówka, co poprawić, aby “podskoczyć” w rankingu najchętniej odwiedzanych stron WWW.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Trailing slash – co to jest?
    Trailing slash – co to jest?
    Jak niepozorny ukośnik może zepsuć pozycję Twojej strony? Opowiadamy o trailing slash, jego prawidłowym zastosowaniu i możliwych błędach w optymalizacji.
    Sposoby na weryfikację i przejęcie wizytówki Google
    Sposoby na weryfikację i przejęcie wizytówki Google
    Przedsiębiorcy działający głównie na lokalnych rynkach szukają sposobów zwiększania widoczności w odmętach sieci. W tym celu zakładają wizytówki Google.
    Pozycjonowanie wizytówki Google
    Pozycjonowanie wizytówki Google
    Prawie połowa wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter lokalny (Safari Digital). To oznacza, że widoczność w Google Maps jest znaczącym […]
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.