Zapytaj o ofertę

Co to jest Link Velocity i jaki ma związek z SEO?

5 min czytania
Co to jest Link Velocity i jaki ma związek z SEO?
Kategoria Pozycjonowanie

Mimo regularnie wprowadzanych przez Google aktualizacji linki zwrotne niezmiennie stanowią jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Niestety niektórzy błędnie zakładają, że im więcej odnośników pozyskają w krótkim czasie, tym lepiej. Taka praktyka może wyrządzić Twojej witrynie sporo złego. Dlaczego? Sprawdź, czym jest Link Velocity, a wszystko stanie się jasne!

Spis treści:

Link Velocity to prędkość, z jaką pozycjonowana domena pozyskuje back linki. Najczęściej określa się ją w skali miesiąca, jednak może odnosić się też do tygodnia lub innego zakresu czasowego.

Ze względu na to, że odnośniki z zewnętrznych, autorytatywnych witryn są jednym z najsilniejszych sygnałów SEO, można by założyć, że Link Velocity jest priorytetem w procesie pozycjonowania. W rzeczywistości jednak wygląda to nieco inaczej.

Czy Link Velocity jest czynnikiem rankingowym?

Wartość Link Velocity nigdy nie została uznana przez wyszukiwarkę Google za bezpośredni sygnał rankingowy. Sam fakt, że Twoja domena szybko zdobywa nowe linki, nie ma więc znaczenia dla jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Liczy się całokształt profilu linkowego. Im więcej odnośników, tym lepiej, ale warunkiem jest ich wysoka jakość oraz wiarygodność.

Co prawda dawniej liczyła się wyłącznie liczba linków. Wówczas właściciele stron pozyskiwali je na masową skalę za pomocą niedozwolonych technik, takich jak systemy wymiany linków, farmy linków czy automatyczne generowanie przez komputery.

Wyszukiwarka Google po pewnym czasie zorientowała się, że do wielu stron prowadzą spamerskie odnośniki, dlatego wprowadziła algorytm o nazwie Pingwin. Od 2012 roku manipulowanie rankingiem poprzez sztuczne zdobywanie linków nie uchodzi już na sucho.

Gwałtowny przyrost nowych linków nie jest mile widziany w oczach Google. Takie zjawisko ma nawet swoją nazwę – Link Burst. Jeśli Twoja witryna jednego dnia zdobędzie 1000 nowych linków, wyszukiwarka może uznać to za próbę manipulowania rankingiem, czyli działanie niezgodne z wytycznymi dla webmasterów.

Pamiętaj, że sztuczne generowanie odnośników jest niedozwolone. To właśnie w tym kontekście najczęściej mówi się o Link Burst, ponieważ, gdy naturalnie zbudujesz swój profil linkowy, nie musisz martwić się o to, że zbyt duży przyrost zaszkodzi Twojej stronie.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Istnieje mnóstwo narzędzi, które pozwalają na dogłębną analizę linków zwrotnych witryny, na przykład: Site Explorer od Ahrefs, Majestic, Ubersuggest czy SEMrush. Niektóre z nich umożliwiają przeprowadzenie analizy z poziomu darmowego konta.

Jak to zrobić w SEMrush? Zarejestruj się lub zaloguj na semrush.com. W menu po lewej stronie wybierz zakładkę Backlink Analytics/Analiza linków zwrotnych.

 backlinks analytycs w narzędziu Semrash semrush.com

Wpisz nazwę swojej domeny w wyznaczone okno i kliknij zielony przycisk po prawej stronie.

Możesz sprawdzić linki zwrotne dla swojej domeny, a także porównać profil linkowy z konkurencją. Informacja na temat tego, z jaką prędkością Twoi rywale pozyskują linki, pomoże Ci ustalić, jaki przyrost będzie odpowiedni dla Ciebie.

Jeśli konkurencja zdobywa 200 linków w miesiącu, a Twoja domena tylko 30, to widać na pierwszy rzut oka, że szanse są nierówne. W takiej sytuacji możesz mieć problem z wygraniem walki o wyższą pozycję.

Narzędzie udostępnia również wiele innych informacji na temat domeny i jej linków. Możesz przeanalizować ich atrybuty i typy, sprawdzić nazwy domen oraz liczbę linków odsyłających, a także statystyki dotyczące ruchu.

 analiza strony w narzędziu Semrash semrush.com

Jaka powinna być prędkość przyrostu linków?

Nie znajdziemy nigdzie informacji na temat konkretnej liczby linków, jaką można pozyskiwać w tygodniu czy w miesiącu. W 2019 roku John Mueller wypowiedział się na temat Link Velocity na oficjalnym kanale Google w YouTube.

 cytat www.youtube.com/watch?v=kbS_CusPurI&t=1850s

Z jego wypowiedzi można wywnioskować, że liczy się przede wszystkim to, aby linki były naturalne. Pozyskanie 200 back linków w dwa dni może zostać ukarane, ale wyłącznie dlatego, że na pierwszy rzut oka jest to działanie nienaturalne, a nie dlatego, że przyrost jest większy niż ustalone normy.

Jak budować profil linkowy?

Skup się na zdobywaniu odnośników zgodnie z praktykami White Hat SEO. Twórz wartościowe treści, zachęcaj odbiorców do dzielenia się Twoimi publikacjami, nawiązuj współpracę z innymi markami i udzielaj się gościnnie na witrynach podobnych tematycznie.

Pamiętaj o trafności linków (Link Relevance) – dla SEO największe znaczenie mają odnośniki z witryn tematycznie związanych z pozycjonowaną domeną.

Zwróć również uwagę na niedziałające linki. Czasami zdarza się, że URL umieszczony na stronie z jakiegoś powodu przestaje przesyłać moc SEO Twojej domenie. To duża strata, biorąc pod uwagę to, jak czasochłonny i niekiedy trudny jest link building. Warto więc regularnie wykrywać niedziałające czy też uszkodzone odnośniki, a następnie naprawiać je lub w ostateczności usuwać.

Podsumowanie

Link Velocity odnosi się do tempa przyrostu linków prowadzących do pozycjonowanej domeny. Nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google, dlatego nie należy się na nim nadmiernie skupiać.

Zamiast tego warto zacząć budowę silnego profilu linkowego zgodnie z dobrymi praktykami SEO. Możesz zdobywać odnośniki za pomocą wpisów gościnnych na zewnętrznych blogach, udzielać się na forach branżowych, a także dbać o wysoką jakość treści.

Pamiętaj, że atrakcyjny i przydatny content sam będzie dla Ciebie budował linki – zadowoleni użytkownicy chętnie podzielą się z innymi tekstem, grafiką czy filmem.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?
Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?
Co brać pod uwagę, przygotowując artykuły pod SEO? Dowiesz się tego z naszego tekstu.
Co to jest cross-linking?
Co to jest cross-linking?
Budowanie profilu linkowego nie należy do najprostszych zadań wykonywanych przez pozycjonerów. Niektóre z technik wymagają wiedzy i doświadczenia.
WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami
WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami
Chcesz wiedzieć, który system CMS, WordPress czy Joomla, byłby lepszym wyborem? Zapoznaj się z naszym artykułem!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę