Mimo regularnie wprowadzanych przez Google aktualizacji linki zwrotne niezmiennie stanowią jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Niestety niektórzy błędnie zakładają, że im więcej odnośników pozyskają w krótkim czasie, tym lepiej. Taka praktyka może wyrządzić Twojej witrynie sporo złego. Dlaczego? Sprawdź, czym jest Link Velocity, a wszystko stanie się jasne!
Link Velocity to prędkość, z jaką pozycjonowana domena pozyskuje back linki. Najczęściej określa się ją w skali miesiąca, jednak może odnosić się też do tygodnia lub innego zakresu czasowego.
Ze względu na to, że odnośniki z zewnętrznych, autorytatywnych witryn są jednym z najsilniejszych sygnałów SEO, można by założyć, że Link Velocity jest priorytetem w procesie pozycjonowania. W rzeczywistości jednak wygląda to nieco inaczej.
Wartość Link Velocity nigdy nie została uznana przez wyszukiwarkę Google za bezpośredni sygnał rankingowy. Sam fakt, że Twoja domena szybko zdobywa nowe linki, nie ma więc znaczenia dla jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Liczy się całokształt profilu linkowego. Im więcej odnośników, tym lepiej, ale warunkiem jest ich wysoka jakość oraz wiarygodność.
Co prawda dawniej liczyła się wyłącznie liczba linków. Wówczas właściciele stron pozyskiwali je na masową skalę za pomocą niedozwolonych technik, takich jak systemy wymiany linków, farmy linków czy automatyczne generowanie przez komputery.
Wyszukiwarka Google po pewnym czasie zorientowała się, że do wielu stron prowadzą spamerskie odnośniki, dlatego wprowadziła algorytm o nazwie Pingwin. Od 2012 roku manipulowanie rankingiem poprzez sztuczne zdobywanie linków nie uchodzi już na sucho.
Gwałtowny przyrost nowych linków nie jest mile widziany w oczach Google. Takie zjawisko ma nawet swoją nazwę – Link Burst. Jeśli Twoja witryna jednego dnia zdobędzie 1000 nowych linków, wyszukiwarka może uznać to za próbę manipulowania rankingiem, czyli działanie niezgodne z wytycznymi dla webmasterów.
Pamiętaj, że sztuczne generowanie odnośników jest niedozwolone. To właśnie w tym kontekście najczęściej mówi się o Link Burst, ponieważ, gdy naturalnie zbudujesz swój profil linkowy, nie musisz martwić się o to, że zbyt duży przyrost zaszkodzi Twojej stronie.
Istnieje mnóstwo narzędzi, które pozwalają na dogłębną analizę linków zwrotnych witryny, na przykład: Site Explorer od Ahrefs, Majestic, Ubersuggest czy SEMrush. Niektóre z nich umożliwiają przeprowadzenie analizy z poziomu darmowego konta.
Jak to zrobić w SEMrush? Zarejestruj się lub zaloguj na semrush.com. W menu po lewej stronie wybierz zakładkę Backlink Analytics/Analiza linków zwrotnych.
semrush.com
Wpisz nazwę swojej domeny w wyznaczone okno i kliknij zielony przycisk po prawej stronie.
Możesz sprawdzić linki zwrotne dla swojej domeny, a także porównać profil linkowy z konkurencją. Informacja na temat tego, z jaką prędkością Twoi rywale pozyskują linki, pomoże Ci ustalić, jaki przyrost będzie odpowiedni dla Ciebie.
Jeśli konkurencja zdobywa 200 linków w miesiącu, a Twoja domena tylko 30, to widać na pierwszy rzut oka, że szanse są nierówne. W takiej sytuacji możesz mieć problem z wygraniem walki o wyższą pozycję.
Narzędzie udostępnia również wiele innych informacji na temat domeny i jej linków. Możesz przeanalizować ich atrybuty i typy, sprawdzić nazwy domen oraz liczbę linków odsyłających, a także statystyki dotyczące ruchu.
semrush.com
Nie znajdziemy nigdzie informacji na temat konkretnej liczby linków, jaką można pozyskiwać w tygodniu czy w miesiącu. W 2019 roku John Mueller wypowiedział się na temat Link Velocity na oficjalnym kanale Google w YouTube.
www.youtube.com/watch?v=kbS_CusPurI&t=1850s
Z jego wypowiedzi można wywnioskować, że liczy się przede wszystkim to, aby linki były naturalne. Pozyskanie 200 back linków w dwa dni może zostać ukarane, ale wyłącznie dlatego, że na pierwszy rzut oka jest to działanie nienaturalne, a nie dlatego, że przyrost jest większy niż ustalone normy.
Skup się na zdobywaniu odnośników zgodnie z praktykami White Hat SEO. Twórz wartościowe treści, zachęcaj odbiorców do dzielenia się Twoimi publikacjami, nawiązuj współpracę z innymi markami i udzielaj się gościnnie na witrynach podobnych tematycznie.
Pamiętaj o trafności linków (Link Relevance) – dla SEO największe znaczenie mają odnośniki z witryn tematycznie związanych z pozycjonowaną domeną.
Zwróć również uwagę na niedziałające linki. Czasami zdarza się, że URL umieszczony na stronie z jakiegoś powodu przestaje przesyłać moc SEO Twojej domenie. To duża strata, biorąc pod uwagę to, jak czasochłonny i niekiedy trudny jest link building. Warto więc regularnie wykrywać niedziałające czy też uszkodzone odnośniki, a następnie naprawiać je lub w ostateczności usuwać.
Link Velocity odnosi się do tempa przyrostu linków prowadzących do pozycjonowanej domeny. Nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google, dlatego nie należy się na nim nadmiernie skupiać.
Zamiast tego warto zacząć budowę silnego profilu linkowego zgodnie z dobrymi praktykami SEO. Możesz zdobywać odnośniki za pomocą wpisów gościnnych na zewnętrznych blogach, udzielać się na forach branżowych, a także dbać o wysoką jakość treści.
Pamiętaj, że atrakcyjny i przydatny content sam będzie dla Ciebie budował linki – zadowoleni użytkownicy chętnie podzielą się z innymi tekstem, grafiką czy filmem.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.