Niewyobrażalnie wielki dostęp do informacji to fakt, do którego w XXI wieku wszyscy przywykliśmy. Codziennie widzisz setki reklam, przeglądając swój telefon lub korzystając z komputera. Powiadomienia na Instagramie, wielkie billboardy przy autostradach oraz kolejne maile z ofertami na poczcie internetowej – doskonale znasz tę sytuację!
Ilość dostępnych produktów oraz usług jest tak ogromna, że walka o uwagę potencjalnych klientów trwa 24/7 bez przerwy! Każdy pragnie, aby jego projekt odniósł wielki sukces, chce posiadać rzeszę stałych klientów i bazę do tworzenia ciągle nowych zamówień – bez marketingu jest to niemożliwe… dlaczego?
Przyjrzyjmy się definicji marketingu, którą można znaleźć w Google:
„Proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarami i usługami, które posiadają wartość”.
Po jej przeczytaniu można posunąć się do stwierdzenia, że marketing istnieje tak długo, jak wszelkiego rodzaju wymiana towaru, czyli tak długo, jak istnieje człowiek. W ciągu setek lat ewoluowały jedynie formy marketingu – najbardziej zauważalne zmiany to te w ciągu ostatnich kilku dekad!
Reklama jest znana praktycznie każdej osobie, która żyje w społeczeństwie. Spotykamy się z nią codziennie, a to w jakiej formie otrzymamy reklamę jako konsumenci, jest zależne, od tego jakiej strategii użyje dział marketingowy danej firmy.
Wielu przedstawicieli wielkich firm na całym świecie często podkreśla, że jeżeli Twoja firma nie działa w Internecie, to traci na tym ogromne pieniądze i wielu klientów. Jest to niepodważalna prawda, ponieważ jak mówią statystyki oraz prognozy rynek ecommerce rozwija się w coraz szybszym tempie.
(data użycia 06.01.2022 rok, link: https://www.pmrmarketexperts.com/rekordowy-wzrost-rynku-e-commerce-w-2020-roku-spowodowany-epidemia-covid-19/)
(data użycia 06.01.2022 rok, link: https://www.bankier.pl/wiadomosc/8-wykresow-o-polskim-rynku-e-commerce-ktore-warto-zobaczyc-8136159.html)
Te zmiany skutkują popularnością marketingu internetowego, na który decyduje się coraz większa ilość przedsiębiorstw.
Marketing offline natomiast jest przeciwieństwem. Forma reklamy jest przekazywana w sposób bardziej “tradycyjny” i powszechnie znany. Jeżeli idziesz ulicą i dostajesz ulotkę, jedziesz autostradą i widzisz billboard z ogłoszeniem lub dociera do Ciebie reklama za pośrednictwem tradycyjnych mediów (telewizja, radio, gazeta), dostajesz naoczny dowód, że marketing offline dalej jest praktykowany, a to oznacza, że jest skuteczny!
Często możesz zastanawiać się, co decyduje o tym, jakie działania są podejmowane przez firmę, aby o ich produkcie/usłudze usłyszeli odbiorcy.
Bardzo często tylko punkt 4 jest utożsamiany z marketingiem, a ludzie pomijają wcześniejsze – od razu można zauważyć, że nie jest to prawidłowe stwierdzenie, czy może istnieć reklama bez reklamowanego produktu bądź usługi? No właśnie 🙂
Kolejny podziałem, jaki możemy zastosować, jeżeli chodzi o marketing jest fakt, do jakiego grona odbiorców chcemy dotrzeć. W tym przypadku możemy wyróżnić:
Charakteryzuje się tym, że jest to forma reklamy dostarczana za pomocą mass mediów. Kampanie marketingowe są odbierane przez bardzo dużą ilość ludzi, często nawet przez osoby, które nie są w puli potencjalnych klientów.
Czy potrafisz podać przykłady? Jeśli się zastanowisz zobaczysz, że takiej formy przekazu jest bardzo dużo!
Marketing ATL przykłady:
Jest skierowany do klienta “indywidualnego”. W praktyce oznacza to, że ma on trafić do celowo wybranego grona odbiorców, którzy już są lub mogą stać się klientami danego sklepu.
Również zastanówmy się nad przykładowymi formami, które często spotykasz 🙂
Marketing BTL przykłady:
Tutaj warto wspomnieć, że aktualnie trendy potrafią bardzo szybko się zmieniać, a dodatkowo rozwój w Internecie jest bardzo szybki, dlatego dzisiaj wiele agencji marketingowych oraz poszczególnych firm w swoich działaniach wykorzystuje marketing ATL, oraz BTL jednocześnie – nazywa się to marketing TTL (through the line).
Przenosząc tę nazwę na polski to po prostu marketing zautomatyzowany. Często podczas tworzenia kampanii reklamowych firmy nie są zadowolone z ich finalnego rezultatu. Mimo że przeznaczyły swoje środki finansowe (często bardzo duże) na reklamę, liczą na efektywny zwrot i zysk z tych działań.
W tym momencie bardzo przydatny będzie marketing automation. Dzięki funkcjom jakie oferuje może znacząco pomóc w monitorowaniu osiągnięć na bieżąco.
Dodatkowo pozwala on analizować na bieżąco wszystkie parametry na podstawie wykresów, co umożliwia korygowanie działań marketingowych i wprowadzanie przydatnych zmian, które dadzą pożądany efekt!
Pamiętaj, jeżeli można coś uprościć lub zautomatyzować – warto zastanowić się nad tym kilka razy, może okazać się to tzw. game – changer Twojej kampanii!
Wyobraź sobie taką sytuację:
Masz do zaoferowanie usługę X, jest ona ogólnie popularna – bez trudu można wymienić 5 innych konkurencyjnych firm. Potencjalny klient chce skorzystać z tej usługi, dlatego wpisuje w Internet interesujący go temat. Twoja strona internetowa z perfekcyjnie przygotowaną ofertą oraz zadbaniem o kontakt tylko czeka na otwarcie… problem w tym, że jest ona dopiero na samym dole w wyszukiwarce!
Z doświadczenia wiesz, że jeżeli szukasz informacji na dany temat, najczęściej klikasz w pierwsze trzy linki do stron, które pokazują się jako pierwsze. Ponadto, zdajesz sobie sprawę, że te, które są niżej nie zostaną zauważone przez znaczącą część internautów.
Przez brak dobrego pozycjonowania Twojej marki tracisz klientów, pieniądze oraz pozwalasz, aby Twoja konkurencja tworzyła sobie na rynku status solidnej i sprawdzonej firmy! Posiadając nawet najlepszą usługę nie zarobisz ogromnych pieniędzy jeżeli nikt o tym nie usłyszy, dlatego tak ważne jest aby zadbać o pozycjonowanie w Internecie.
Dział pozycjonowania to podstawa sukcesu. Po pierwsze – dajesz szansę, aby klient o Tobie usłyszał, a następnie wkładasz mu do ręki odpowiedzi na wszystkie jego pytania i tworzysz miłe skojarzenia – schemat pozyskania nowego klienta!
W procesie sprzedaży najważniejsze jest zainteresowanie potencjalnych klientów, aby chcieli oni skorzystać z naszej usługi lub produktu. Nie jesteśmy w stanie tego zrobić bez odpowiedniej strategii oraz tworzenia adekwatnych treści. To wszystko powoduje, że content marketing jest bardzo ważną strategią, która jest odpowiedzialna za powodzenie całej kampanii.
Tworzenie interesujących treści, które w sposób przydatny potrafią zaciekawić odbiorcę oraz skuteczna ich dystrybucja stanowią dzisiaj umiejętności wartą miliony (jeśli nie miliardy). Jest to często kluczowe w momencie podjęcia przez klienta decyzji o wyborze Twojej firmy. Ponadto powoduje to utworzenie stałego kontaktu z klientem, który pamiętając pozytywnie Twoją markę chętnie będzie do niej powracać – zaowocuje to regularnym zyskiem oraz ewentualnymi rekomendacjami!
Podsumowując, reklama odgrywa w świecie biznesu bardzo istotną rolę. Jest podstawowym składnikiem, który może otworzyć drzwi do ogromnych możliwości dla firmy! Na przestrzeni lat powstały nowe formy marketingu, które stały się bardzo skuteczne, a przez to wykorzystywane na szeroką skalę zarówno przez duże, jak i małe przedsiębiorstwa!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.