Zapytaj o ofertę

Co to jest Mobile First Index i jak wpływa na SEO?

Adrian Agapow
Junior SEO Specialist
7 min czytania
Co to jest Mobile First Index i jak wpływa na SEO?
Kategoria Pozycjonowanie

Rozwój technologii mobilnych jest wyznacznikiem naszych czasów. Obecnie dostęp do świata mamy dzięki smartfonom. Te stosunkowo niewielkie urządzenia zapewniają nam stałą łączność nie tylko ze znajomymi, ale dzięki nim możemy również wykonywać szereg innych czynności, np. robić zakupy w sklepach internetowych. Jest to o wiele wygodniejsze rozwiązanie niż zakupy przy pomocy tradycyjnego komputera PC. W ślad za rozwojem podąża także Google wraz z kolejnymi aktualizacjami swoich algorytmów. Jednym z nich jest Mobile First Index. Co to takiego?

Spis treści:

Czym jest Mobile First Index?

Mobile First Index to metoda indeksacji serwisów przez roboty indeksujące. Polega na tym, że wersja mobilna domeny jest analizowana i indeksowana w pierwszej kolejności. Co to oznacza? Domeny, które mają słabo rozwiniętą wersję mobilną, nieprzyjazną dla użytkowników oraz powolną w działaniu, będą uwzględniane na niskich pozycjach w rankingu wyszukiwania Google.

Nie oznacza to jednak, że analizowana jest tylko wersja mobilna. Mobile First Index ustala wersję mobilną jako przyczółek do analizy serwisu pod kątem jego zgodności ze standardami Google. Wersja desktopowa w dalszym ciągu podlega analizie, jednak schodzi ona na boczny tor.

Do momentu wprowadzenia Mobile First Index było tak, że Google zalecało tworzyć osobną wersję mobilną oraz rekomendowało dodawać tag switchboard. Tag switchboard miał za zadanie informować robota Google o tym, że istnieje podobna strona.

Narzędzie Google do analizy witryn dostosowanych do urządzeń mobilnych

Jeśli nie jesteś w stanie do końca określić, czy Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych lub chcesz sprawdzić, czy bieżący wariant działa prawidłowo, rozważ podłączenie adresu witryny do narzędzia testowego Google.

Dzięki temu nie tylko potwierdzisz, że Twoja witryna jest w rzeczywistości dostosowana do urządzeń mobilnych, ale także zdobędziesz przydatne informacje, przy użyciu których będziesz w stanie zoptymalizować swoją stronę internetową. Uzyskasz także dane, które pomogą Ci naprawić wszelkie błędy, niekorzystnie wpływające na funkcjonowanie witryny i jej pozycję w SERP-ach.

Mówiąc o urządzeniach mobilnych, większość z nas myśli zapewne o smartfonach. Są to jednak wszystkie mniejsze, przenośne urządzenia, które pozwalają na odbieranie i wysyłanie danych bez obowiązku przewodowego połączenia z internetem. Tablety, notebooki, GPS, smartwatche itp.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jaki wpływ na SEO ma Mobile First Index?

Generalnie sam brak dostosowania wersji mobilnej do standardów Google nie spowoduje nałożenia kary na domenę w postaci np. jej całkowitego lub częściowego wyindeksowania. Zaniedbania w tym zakresie mogą jednak spowodować spadki w wynikach wyszukiwania oraz gorszą ocenę przez algorytmy.

Jak temu zapobiec i zadbać o swoje SEO? Dostosuj wyświetlanie opisów kategorii tak, by nie generowały problemów z ich prawidłowym wyświetlaniem. Dobrą praktyką jest również implementowanie linkowania wewnętrznego w treściach. Dzięki temu robot będzie miał ułatwioną indeksację podstron. Zadbaj również o odpowiednią prędkość ładowania wersji mobilnej. Sama prędkość wczytywania też jest jednym z kluczowych czynników rankingowych. Aby zbadać prędkość na wersji mobilnej, warto zastosować narzędzie przeglądarkowe Page Speed Insights. Po wpisaniu domeny dostaniesz szczegółowe informacje o elementach składowych prędkości wczytywania serwisu.

Page Speed Insights – analiza wydajności strony mobilnej na przykładzie ccc.euPage Speed Insights – analiza wydajności strony mobilnej na przykładzie ccc.eu


A co jeśli nie masz wersji mobilnej?

Brak wersji mobilnej domeny nie spowoduje, że serwis nie będzie indeksowany, jednak bez odpowiednio wdrożonej wersji mobilnej nie ma mowy o osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. O czym jeszcze warto pamiętać?

  1. Treści na wersji desktopowej i mobilnej muszą być takie same.
  2. Plik robots.txt musi działać prawidłowo dla wersji desktopowej i mobilnej.
  3. Linki kanoniczne muszą być identyczne na obu wersjach.

Aby sprawdzić, czy domena spełnia wymagania Mobile First Index, warto skorzystać z narzędzia Google Test Optymalizacji Mobilnej https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl. Po wpisaniu adresu strony głównej wyświetlą się wyniki testu.

Mobile First Index - Google Search ConsoleMobile First Index - Google Search Console

Strona responsywna czy mobilna?

Wybór rodzaju strony jest niezwykle ważny. Do dyspozycji masz strony responsywne i mobilne. Spójrzmy więc na wady i zalety każdej z nich.

Strona responsywna (RWD) – dopasowuje się do rozmiaru wyświetlacza każdego urządzenia w sposób automatyczny, przy wykorzystaniu tego samego kodu oraz adresu URL.

Zalety:

  • jeden adres URL,
  • taki sam wygląd jak na odsłonie desktopowej,
  • brak zduplikowanej treści,
  • jeden CMS do zarządzania,
  • wysoka jakość multimediów,
  • wprowadzane zmiany są widoczne na obu wersjach (desktopowej i mobilnej).

Wady:

  • dłuższy czas ładowania,
  • wyższe koszty wprowadzenia,
  • awaria strony desktopowej będzie wywoływać problemy w wersji mobilnej.

Strona mobilna – uproszczona wersja strony desktopowej, która zawiera najważniejsze informacje.

Zalety:

  • szybka prędkość ładowania,
  • niezależność od strony desktopowej,
  • łatwiejsza obsługa.

Wady:

  • dwa adresy URL,
  • dwa CMS-y,
  • ryzyko zduplikowanych treści,
  • częsta konieczność przekierowań,
  • optymalizację trzeba wykonywać na dwóch wersjach osobno.

Jak zoptymalizować stronę pod kątem mobilnym?

Wiesz już, że optymalizacja mobilna jest aktualnie koniecznością. Od czego jednak zacząć?

  1. Wybierz interfejs. Pamiętaj, że z uwagi na mniejszy ekran powinien być on uproszczony i czytelny. Im mniej, tym lepiej – zrezygnuj więc z dużego zagęszczenia elementów.
  2. Ustal układ. Jeśli masz mocno rozbudowaną stronę, nie zapomnij o skorzystaniu z menu (okruszkowego), kategorii oraz możliwości filtrowania treści. Dzięki temu zapewnisz sobie ważne linki wewnętrzne, będziesz zarządzać ruchem na stronie i uporządkujesz jej strukturę.
  3. Zmniejsz wielkości multimediów. Jest to szczególnie ważne pod kątem strony responsywnej, dlatego sięgnij do możliwości konwertowania plików. Nie stracisz ich jakości, a będą się znacznie szybciej ładować.
  4. Zaplanuj rozmieszczenie przycisków. Jeśli ich potrzebujesz, zadbaj o to, aby w ich okolicy nie znajdowały się niepotrzebne elementy. Spójrz na swój kciuk i przypomnij sobie, jakie rozmieszczenie jest dla Ciebie wygodne.
  5. Zadbaj o prędkość ładowania. W tym celu zajrzyj do Google Search Console i Google Analytics, aby sprawdzić swoje wyniki podstawowych wskaźników internetowych Core Web Vitals.

W kontekście optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych warto też znać kilka zyskujących popularność rozwiązań, które można wykorzystać, aby zwiększyć satysfakcję docelowych odbiorców.

  1. Animacje – cieszą się one coraz większą popularnością i urozmaicają witrynę. Są szczególnie przydatne w projektach sklepów internetowych, ponieważ pozwalają na lepsze zaprezentowanie produktu.
  2. Personalizacja – próby zindywidualizowania strony są dodatkowym urozmaiceniem dla użytkowników, którzy mogą skorzystać z trybu nocnego, wybranej tapety czy układu.
  3. Swipe – przyciski, choć nadal popularne, są powoli wypierane przez znacznie szybszy i wygodniejszy model przesunięć.
  4. Obrotowy ekran – optymalizując stronę, warto brać pod uwagę zmianę rozdzielczości wertykalnej na horyzontalną, co wpływa na odbiór całej strony.
  5. Split screen – podzielony ekran przydaje się do prezentowania dwóch różnych elementów na zasadzie porównania.

Dlaczego warto wdrożyć optymalizację mobilną już dziś?

Technologia stron internetowych stale rośnie wraz z wymaganiami Google. Wersja mobilna serwisu to duże udogodnienie dla użytkowników, dlatego nie warto zaniedbywać tego aspektu. Potencjalni klienci na pewno docenią prostotę oraz wygodę użytkowania poprawnie zoptymalizowanej wersji mobilnej. Dzięki niej ułatwisz sobie drogę do osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Adrian Agapow
Junior SEO Specialist
Na co dzień zajmuje się optymalizacją e-commerce oraz stron usługowych. Z wykształcenia ratownik medyczny i pasjonat marketingu internetowego.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 10

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest Page Rank strony? Jak możemy go sprawdzić?
Czym jest Page Rank strony? Jak możemy go sprawdzić?
Budowanie sieci wartościowych łączy zwiększa ruch w witrynie i buduje zaufanie odbiorców. Warto kompleksowo zadbać o jakość swoich łączy!
Czym jest sezonowość i jak ma się do sklepów internetowych?
Czym jest sezonowość i jak ma się do sklepów internetowych?
Sezonowość to słowo, które na trwałe przyległo do niektórych biznesów, również tych internetowych. Jak ją wykorzystać i na niej zarabiać?
Answer Box – co to jest i jak się w nim znaleźć?
Answer Box – co to jest i jak się w nim znaleźć?
Czym jest Answer Box? Co zrobić, aby się w nim znaleźć? Podpowiemy Ci, jakie techniki warto wykorzystać, aby zwiększyć widoczność strony w sieci!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę