Rozwój technologii mobilnych jest wyznacznikiem naszych czasów. Obecnie dostęp do świata mamy dzięki smartfonom. Te stosunkowo niewielkie urządzenia zapewniają nam stałą łączność nie tylko ze znajomymi, ale dzięki nim możemy również wykonywać szereg innych czynności, np. robić zakupy w sklepach internetowych. Jest to o wiele wygodniejsze rozwiązanie niż zakupy przy pomocy tradycyjnego komputera PC. W ślad za rozwojem podąża także Google wraz z kolejnymi aktualizacjami swoich algorytmów. Jednym z nich jest Mobile First Index. Co to takiego?
Mobile First Index to metoda indeksacji serwisów przez roboty indeksujące. Polega na tym, że wersja mobilna domeny jest analizowana i indeksowana w pierwszej kolejności. Co to oznacza? Domeny, które mają słabo rozwiniętą wersję mobilną, nieprzyjazną dla użytkowników oraz powolną w działaniu, będą uwzględniane na niskich pozycjach w rankingu wyszukiwania Google.
Nie oznacza to jednak, że analizowana jest tylko wersja mobilna. Mobile First Index ustala wersję mobilną jako przyczółek do analizy serwisu pod kątem jego zgodności ze standardami Google. Wersja desktopowa w dalszym ciągu podlega analizie, jednak schodzi ona na boczny tor.
Do momentu wprowadzenia Mobile First Index było tak, że Google zalecało tworzyć osobną wersję mobilną oraz rekomendowało dodawać tag switchboard. Tag switchboard miał za zadanie informować robota Google o tym, że istnieje podobna strona.
Jeśli nie jesteś w stanie do końca określić, czy Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych lub chcesz sprawdzić, czy bieżący wariant działa prawidłowo, rozważ podłączenie adresu witryny do narzędzia testowego Google.
Dzięki temu nie tylko potwierdzisz, że Twoja witryna jest w rzeczywistości dostosowana do urządzeń mobilnych, ale także zdobędziesz przydatne informacje, przy użyciu których będziesz w stanie zoptymalizować swoją stronę internetową. Uzyskasz także dane, które pomogą Ci naprawić wszelkie błędy, niekorzystnie wpływające na funkcjonowanie witryny i jej pozycję w SERP-ach.
Mówiąc o urządzeniach mobilnych, większość z nas myśli zapewne o smartfonach. Są to jednak wszystkie mniejsze, przenośne urządzenia, które pozwalają na odbieranie i wysyłanie danych bez obowiązku przewodowego połączenia z internetem. Tablety, notebooki, GPS, smartwatche itp.
Generalnie sam brak dostosowania wersji mobilnej do standardów Google nie spowoduje nałożenia kary na domenę w postaci np. jej całkowitego lub częściowego wyindeksowania. Zaniedbania w tym zakresie mogą jednak spowodować spadki w wynikach wyszukiwania oraz gorszą ocenę przez algorytmy.
Jak temu zapobiec i zadbać o swoje SEO? Dostosuj wyświetlanie opisów kategorii tak, by nie generowały problemów z ich prawidłowym wyświetlaniem. Dobrą praktyką jest również implementowanie linkowania wewnętrznego w treściach. Dzięki temu robot będzie miał ułatwioną indeksację podstron. Zadbaj również o odpowiednią prędkość ładowania wersji mobilnej. Sama prędkość wczytywania też jest jednym z kluczowych czynników rankingowych. Aby zbadać prędkość na wersji mobilnej, warto zastosować narzędzie przeglądarkowe Page Speed Insights. Po wpisaniu domeny dostaniesz szczegółowe informacje o elementach składowych prędkości wczytywania serwisu.
Page Speed Insights – analiza wydajności strony mobilnej na przykładzie ccc.eu
Brak wersji mobilnej domeny nie spowoduje, że serwis nie będzie indeksowany, jednak bez odpowiednio wdrożonej wersji mobilnej nie ma mowy o osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. O czym jeszcze warto pamiętać?
Aby sprawdzić, czy domena spełnia wymagania Mobile First Index, warto skorzystać z narzędzia Google Test Optymalizacji Mobilnej https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl. Po wpisaniu adresu strony głównej wyświetlą się wyniki testu.
Mobile First Index - Google Search Console
Wybór rodzaju strony jest niezwykle ważny. Do dyspozycji masz strony responsywne i mobilne. Spójrzmy więc na wady i zalety każdej z nich.
Strona responsywna (RWD) – dopasowuje się do rozmiaru wyświetlacza każdego urządzenia w sposób automatyczny, przy wykorzystaniu tego samego kodu oraz adresu URL.
Zalety:
Wady:
Strona mobilna – uproszczona wersja strony desktopowej, która zawiera najważniejsze informacje.
Zalety:
Wady:
Wiesz już, że optymalizacja mobilna jest aktualnie koniecznością. Od czego jednak zacząć?
W kontekście optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych warto też znać kilka zyskujących popularność rozwiązań, które można wykorzystać, aby zwiększyć satysfakcję docelowych odbiorców.
Technologia stron internetowych stale rośnie wraz z wymaganiami Google. Wersja mobilna serwisu to duże udogodnienie dla użytkowników, dlatego nie warto zaniedbywać tego aspektu. Potencjalni klienci na pewno docenią prostotę oraz wygodę użytkowania poprawnie zoptymalizowanej wersji mobilnej. Dzięki niej ułatwisz sobie drogę do osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.