Zapytaj o ofertę

Co to jest pozycjonowanie w Google Maps?

14 min czytania
Co to jest pozycjonowanie w Google Maps?
Kategoria SEM

Jeśli prowadzisz własny biznes, zdajesz sobie z pewnością sprawę, jak ważna jest rywalizacja z konkurencją. Gra jest warta świeczki – dzięki temu możesz wygrać uwagę i zainteresowanie klientów. Aby jednak wygrać, musisz stale dawać o sobie znać, wyróżniać się na tle innych i być po prostu lepszym od konkurencji. Takie wyróżnianie się i zdobywanie silnej pozycji na rynku można nazwać pozycjonowaniem. Terminem tym pierwszy raz posłużył się Jack Trout już w latach 60. ubiegłego wieku. Obecnie jednak używa się go w kontekście stron internetowych, a także wizytówek firmowych w Google Moja Firma.

Jeśli jesteś właścicielem firmy i prowadzisz własną stronę internetową, prawdopodobnie znane są Ci pojęcia takie jak SEO czy zwiększanie widoczności w wyszukiwarce. Ale czym jest pozycjonowanie w Google Maps? Już tłumaczymy.

Spis treści:

Wizytówka w Mapach Google – czym jest i jak ją utworzyć?

Wizytówka w Mapach Google to nic innego jak profil Twojej firmy, który powinien zawierać najważniejsze informacje na temat Twojej działalności, jej oferty i godzin otwarcia, a także opinie użytkowników oraz niekiedy sekcje pytań i odpowiedzi. Wyświetla się na poszczególne frazy kluczowe, pod których kątem profil Twojej firmy został zoptymalizowany.

Wizytówki Google Maps wyświetlają się na stronie SERP (Search Results Page) i zawierają podstawowe informacje na temat Twojej firmy, czyli nazwę, ocenę, kategorię działalności, adres, numer telefonu i godziny otwarcia. Zauważ, że zwykłe wyniki wyszukiwania nie pozwalają na udostępnianie takich informacji – aby znaleźć adres firmy czy telefon, użytkownik musi kliknąć link i wejść na stronę. Wizytówki firmowe ułatwiają Twoim potencjalnym klientom odnajdywanie informacji i dają Ci szansę na wyróżnienie się i prześcignięcie konkurencji.

Kto powinien korzystać z wizytówki w Mapach Google?

Utworzenie, optymalizacja wizytówki oraz jej pozycjonowanie w Mapach Google to rozwiązanie dla Ciebie, jeśli oczywiście posiadasz fizyczną siedzibę swojej firmy. Profil z podstawowymi danymi na temat Twojego przedsiębiorstwa (uzupełniony też o adres strony internetowej), wyświetlany w wynikach wyszukiwania sprawdzi się zarówno jeśli masz małą, średnią, jak i dużą firmę. Jednak największe znaczenie ma dla lokalnego biznesu. Można powiedzieć, że w ich przypadku wizytówka Google Maps utworzona za pomocą narzędzia Google Moja Firma to absolutny must have.

Jeżeli prowadzisz swoje usługi wyłącznie na określonym obszarze, powinieneś zadbać o to, aby potencjalni klienci otrzymali dokładne informacje na temat Twojej lokalizacji. Załóżmy, że jesteś właścicielem zakładu fryzjerskiego, włoskiej pizzeri, salonu SPA – wszystko to firmy, których klientami są głównie mieszkańcy miasta czy regionu. Warto ułatwić im odnalezienie lokalu i sprawdzenie najkrótszej trasy. Im więcej informacji otrzyma Twój potencjalny klient, tym większa szansa na to, że zainteresuje się Twoją firmą. Tu właśnie wkracza pozycjonowanie w Mapach Google.

wizytówka icea group

Warto też wspomnieć, że wyniki z Google Maps wyświetlają się ponad zwykłymi wynikami, a do tego różnią się strukturą (zawierają więcej informacji). Z tego względu mocniej zwracają na siebie uwagę użytkowników. Większość klientów, poszukując lokalnej firmy usługowej, skorzysta właśnie z wizytówek, a nie z tego, co pokażą zwykłe wyniki wyszukiwania.

Jak założyć wizytówkę Google Maps?

Prowadzenie, a także pozycjonowanie wizytówki Google Maps jest całkowicie darmowe, a do tego bardzo proste. Biorąc pod uwagę fakt, że wirtualna wizytówka może przynieść wiele korzyści Twojej lokalnej firmie, jest to tym bardziej warta uwagi strategia. Zastanawiasz się, jak utworzyć profil swojej firmy, który będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania internautów? Zarówno tworzenie, jak i zarządzanie profilem firmy odbywa się za pomocą narzędzia Google Moja Firma, z którego może korzystać każda zarejestrowana osoba. Jeśli jeszcze nie masz swojego konta Google, jego utworzenie powinno być pierwszym krokiem, jaki wykonasz.

zakładanie wizytówki google

Po zalogowaniu do panelu administracyjnego narzędzia Google Moja Firma system przeprowadzi Cię przez kolejne etapy. Samo założenie wizytówki nie jest skomplikowane, dlatego nawet jeśli nie masz doświadczenia, z pewnością sobie poradzisz.

Podstawowa optymalizacja wizytówki w Google Maps obejmuje takie działania, jak:

  • wprowadzenie nazwy firmy;
  • wizytówki google - wprowadzanie nazwy firmy

  • wybór branży, kategorii działalności;
  • wizytówki google - wybor rodzaju działalności


    wizytówki google - wybor branży, kategorii działalności

  • wprowadzenie adresu i podstawowych danych kontaktowych;
  • wizytówki google - wprowadzanie danych podstawowych

    Pozycjonowanie w Google Maps – co to jest i na czym polega?

    Jeśli zależy Ci na wypromowaniu swojego biznesu, Internet to doskonałe miejsce. Z roku na rok rośnie liczba użytkowników sieci, co oznacza, że pojawia się tam również więcej potencjalnych klientów. Przedsiębiorcy doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego tworzą i prowadzą serwisy internetowe, aby właśnie tym kanałem pozyskać nowych klientów. Jednak ze względu na ogromną konkurencję, samo bycie w Internecie niewiele pomoże. Aby klienci dotarli właśnie do Ciebie, Twoja strona musi być bardziej widoczna niż witryny konkurencji. A to można osiągnąć poprzez pozycjonowanie, które jest podstawą działań digital marketingowych.

    Pozycjonowanie to proces, który polega na dopasowaniu strony do czynników rankingowych i algorytmów w wyszukiwarce. Im lepiej serwis zostanie zoptymalizowany pod tym kątem, tym większą szansę ma na wysokie miejsce w rankingu Google. To z kolei zwiększa Twoją szansę na pozyskanie ruchu na stronie i zdobycie klientów.

    Wizytówka w Mapach GoogleŹródło: wyszukiwarka Google, wyniki na frazę „stomatolog Poznań”, 21.02.2022, 9:35

    A czym jest zatem pozycjonowanie w Mapach Google? Jak możesz zauważyć na udostępnionym wyżej zrzucie ekranu, na stronie SERP wyświetlają się wyłącznie trzy wizytówki. Aby rozwinąć dłuższą listę, użytkownik musi kliknąć przycisk „Wyświetl wszystkie”. Gdy to zrobi, jego oczom ukaże się długa lista, jednak podzielona na kilka stron – tak jak zwykłe wyniki wyszukiwania. To oznacza, że wizytówki niektórych firm są bardziej widoczne i mają większe szanse na to, że potencjalni klienci je zobaczą. Obecność na jednym z kilku pierwszych miejsc jest zatem bardzo korzystna dla firmy, dlatego przedsiębiorcy często decydują się na pozycjonowanie.

    Na czym polega pozycjonowanie w Mapach Google a pozycjonowanie stron?

    Proces pozycjonowania w Google Maps tak naprawdę różni się niemal wszystkim od zwykłego zwiększania widoczności strony. W obu przypadkach efekt osiąga się za pomocą zupełnie innych działań. Niektórzy twierdzą nawet, że nie istnieje coś takiego jak pozycjonowanie wizytówek i tak naprawdę nie da się tego robić. Nie jest to prawdą. Wprawdzie nie są to typowe działania związane z poprawą pozycji i widoczności, jednak warto zauważyć, że wyniki w Google Maps nie wyświetlają się w porządku alfabetycznym. To oznacza, że jakiś mechanizm musi odpowiadać za ustalanie ich kolejności. Poza tym sama firma Google przedstawiła wytyczne dotyczące wizytówek i zwiększania ich popularności. Jest to jednak znacznie prostszy i krótszy proces niż pozycjonowanie stron.

    Skoro pozycjonowanie firmy w Google Maps nie jest typowym procesem zwiększania widoczności – nie składa się z optymalizacji strony, pozyskiwania linków i upraszczania kodu źródłowego – to na czym właściwie polega? Oficjalne wytyczne Google dotyczące tworzenia wirtualnego profilu pozwalają nam twierdzić, że największe znaczenie ma po prostu jakość naszej wizytówki firmowej w Google Maps. A tę poprawia się przede wszystkim z panelu administracyjnego w narzędziu Google Moja Firma. Tak naprawdę wykorzystując wyłącznie swoje konto utworzone w tym serwisie, możesz stworzyć profesjonalną wizytówkę Google, która będzie zajmowała pierwsze miejsca w rankingu.

    Umów się na darmowy audyt Twojej strony
    DARMOWY AUDYT SEO

    Jak poprawić pozycję w Google Maps?

    Nie istnieje oficjalna lista czynników, które bezpośrednio wpływają na miejsce w rankingu. Wiadomo jednak, że w procesie, jakim jest pozycjonowanie w Mapach Google, kluczową rolę odgrywa dbałość o jakość wizytówki firmowej. Ale co to znaczy? Którą wizytówkę można nazwać wartościową, a którą nie? Największe znaczenie ma tutaj odpowiednie uzupełnienie danych. Im będzie ich więcej, tym lepiej.

    Nazwa firmy/wizytówki i słowa kluczowe

    Pierwsze, o co poprosi Cię system przy optymalizacji i pozycjonowaniu wizytówki w Google Maps to określenie nazwy firmy. Powinna być to oficjalna nazwa, jakiej używasz na swojej stronie, w social mediach czy w innych miejscach w sieci. Niektórzy w tym miejscu umieszczają kilka słów kluczowych, jednak nie jest to dobre rozwiązanie. Wprawdzie początkowo może pomóc w uzyskaniu wysokiej pozycji, ale powinieneś wiedzieć, że pozycjonowanie w Google Maps w ten sposób nie jest zgodne z polityką Google. Jeśli wyszukiwarka zorientuje się, że naruszasz regulamin, może ukarać Cię banem. Lepiej nie ryzykować i zawrzeć w wizytówce tylko rzeczywistą nazwę firmy, a odpowiednie słowa kluczowe dodać w inne miejsca np. opis firmy, opisy usług itp.

    Kompletne i aktualne informacje

    Jak już wiesz, im więcej informacji będzie zawierała Twoja wizytówka w Google Maps, tym lepiej. Jeśli chcesz wyświetlać się wyżej niż konkurencja, uzupełnij wszystkie dane od A do Z. Podstawowe informacje, których nie może nigdy zabraknąć to:

    • nazwa firmy;
    • rodzaj działalności;
    • adres i numer telefonu;
    • obszar świadczenia usług;
    • godziny otwarcia;
    • oferowane usługi.

    Kompletne dane pozwolą Ci dobrze zaprezentować się nie tylko w oczach wyszukiwarki, ale również w oczach użytkowników. Im więcej informacji otrzymają, tym łatwiej będzie im skontaktować się z Tobą, dojechać na miejsce czy podjąć decyzję o współpracy. Pamiętaj jednak, aby stale aktualizować dane w Google Maps. Jeśli w Twojej firmie zmieniły się godziny pracy, zmień tę informację w wizytówce i nie wprowadzaj potencjalnych klientów w błąd. Istotna jest również spójność danych – pamiętaj, aby w każdym miejscu w sieci umieszczać dokładnie takie same informacje.

    Podpięcie strony internetowej

    Wirtualną wizytówkę firmy możesz utworzyć nawet wtedy, gdy nie prowadzisz strony internetowej. System Google nie wymaga tego od przedsiębiorców, a do tego pozwala na wygenerowanie prostej witryny zawierającej wszystkie podstawowe informacje. Ale czy takie rozwiązanie jest dobre? Jeśli nie masz innej możliwości – owszem. Jednak prawdziwa, profesjonalna strona może wesprzeć pozycjonowanie w Mapach Google. Firma, która prowadzi własny serwis jest przede wszystkim bardziej wiarygodna – zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarki. Poza tym firmowa strona to okazja na pokazanie się w sieci i pozyskiwanie linków. Jeśli jesteś właścicielem witryny, konieczne podepnij ją do wizytówki Google Moja Firma.

    Zdjęcia, grafiki i wideo

    Zdjęcia i filmy wideo to bardzo ważny element optymalizacji wizytówki w Google Maps. Dzięki nim Twój profil firmowy będzie atrakcyjniejszy, a do tego w ciekawy sposób uzupełnisz informacje. Za pomocą zdjęć możesz pokazać, jakie usługi świadczysz, ale również poinformować potencjalnych klientów, jak dotrzeć do Twojej firmy. Oprócz tego zdjęcie czy logotyp są potrzebne do stworzenia okładki wizytówki. Jeśli zrobisz to kreatywnie, na pewno wyróżnisz się na tle konkurencji.

    Warto wiedzieć, że niektóre firmy nie dbają o kompletne uzupełnianie swoich wizytówek. Im więcej informacji, zdjęć, filmów i innych dodatkowych elementów będzie miał Twój profil, tym bardziej wyprzedzisz swoich rywali. Pamiętaj, aby zadbać o wysoką jakość zdjęć i filmów, a także o odpowiednie nazwy plików.

    Opinie użytkowników

    Opinie i oceny użytkowników w ogromnym stopniu wpływają na to, jaką pozycję uzyska Twoja wizytówka Google Moja Firma. Wyszukiwarka na pierwszych miejscach wyświetla firmy, które mogą pochwalić się wysoką oceną i sporą liczbą pozytywnych opinii. Co możesz zrobić, oprócz świadczenia wysokiej jakości usług i dbania o relacje z klientami? Zachęcać użytkowników do pozostawiania opinii, zarówno na stronie, po zakończonej współpracy, w wiadomościach e-mail, jak i osobiście.

    Pozytywne opinie wspierają pozycjonowanie wizytówki Google Maps, a także zachęcają innych do skorzystania z usług Twojej firmy. Pamiętaj jednak, że dając użytkownikom możliwość komentowania i oceniania, musisz liczyć się z tym, że pojawią się też negatywne opinie. Co robić w takiej sytuacji? Usuwanie nie jest dobrym pomysłem, ponieważ obniża wiarygodność Twojej firmy. Warto w kulturalny sposób odpowiadać na negatywne komentarze i próbować rozwiązać problemy klientów.

    Pozycjonowanie w Google Maps – co jeszcze możesz zrobić?

    Wymienione wyżej aspekty to czynności, bez których pozycjonowanie wizytówki Google Maps nie mogłoby być skuteczne. Jest to podstawa, którą musisz uwzględnić w swojej strategii. Warto jednak wspomnieć, że nie jest to oficjalny przepis na sukces. Na kolejność wyświetlanych wyników wpływać może również odległość użytkownika od lokalizacji firmy (pierwsze wyświetlą się firmy, które znajdują się bliżej), trafność (jak wizytówka pasuje do wpisywanego hasła), rozpoznawalność (liczba linków i wzmianek w sieci) oraz pozycja strony w wynikach organicznych. Jak widzisz, na większość tych aspektów nie masz wpływu, dlatego warto skupić się na czymś, co możesz kontrolować.

    Dodaj pinezkę na mapie

    Pinezka pozwala zaznaczyć na mapie Google centralny punkt firmy. Dzięki temu Twoim klientom łatwiej będzie do Ciebie dotrzeć, a wyszukiwarka Google nie będzie miała problemu ze zweryfikowaniem lokalizacji.

    Rób to, co podpowiada Google

    System Google często podpowiada właścicielom wizytówek, jakie dane jeszcze warto uzupełnić, co dodać i czym podzielić się z użytkownikami. Jeśli chcesz, aby pozycjonowanie Mapy Google było skuteczne, rób wszystko, co podpowiada system Google. Każe Ci dodać więcej informacji o firmie? Dodaj. Chce, abyś udostępnił zdjęcia czy logo firmy? Udostępnij. Zwiększy to Twoją szansę na wysoką pozycję wizytówki, zwłaszcza jeśli konkurencja ignoruje rekomendacje Google.

    Uzupełniaj atrybuty

    Atrybuty to dodatkowe informacje o Twojej firmie, cechy, które wyróżniają Cię na tle konkurencyjnych przedsiębiorstw. W wizytówce Google Moja Firma możesz zaznaczyć, że w lokalu oferujesz darmowe WiFi, do budynku można wejść z psem lub że klienci mogą skorzystać z wygodnego miejsca parkingowego.

    Korzystaj z funkcji „WPISY”

    Na poziomie panelu administracyjnego, w menu bocznym znajduje się zakładka „WPISY”. Pozwala ona tworzyć i publikować posty w wizytówce Google Moja Firma. Możesz wybierać spośród kilku szablonów i tworzyć różne typy postów (nowości, oferty, produkty, wydarzenia). Oprócz słów kluczowych, zdjęć, filmów czy grafik, warto podpinać pod posty np. linki do strony firmowej, profilu w social mediach, wpisu na blogu czy materiału wideo w serwisie YouTube.

    Bądź aktywny

    Pozycjonowanie w Mapach Google jest mniej skomplikowane i czasochłonne niż zwiększanie widoczności strony w zwykłych wynikach, jednak mimo wszystko wymaga poświęcenia czasu, i to regularnie. Jeśli będziesz aktywny, Twoja wizytówka będzie stale aktualizowana i rozszerzana o nowe posty, będą pojawiały się opinie, a także Twoje odpowiedzi na nie, to taka wizytówka ma większą szansę na wysoką pozycję. Dlatego pamiętaj, że nie wystarczy stworzyć profilu, uzupełnić kilku danych i zapomnieć o sprawie. Nad wizytówką stale trzeba pracować.

    Pozycjonowanie w Mapach Google

    Jeśli nie jesteś w stanie poświęcać tyle czasu na uzupełnianie i aktualizowanie wizytówki w aplikacji Google Maps, dobrym rozwiązaniem może okazać się agencja SEO. Niektóre firmy świadczą usługi związane zarówno z pozycjonowaniem organicznym, jak i zwiększaniem widoczności w Mapach Google. Działanie specjalistów zazwyczaj okazuje się skuteczniejsze, dlatego warto rozważyć współpracę z profesjonalną agencją, zwłaszcza jeśli nie masz wiedzy w zakresie SEO, widoczności w Google Maps czy zarządzania wizytówką.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Co warto wiedzieć o certyfikacie Google Ads?
Co warto wiedzieć o certyfikacie Google Ads?
Mając e-biznes, dążysz do zdobycia zaufania jak największej grupy osób. Jak więc udowodnić status profesjonalisty w swojej branży i zyskać uwagę klientów?
Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat SEO, SMM, SEM i SMO
Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat SEO, SMM, SEM i SMO
Istnieje tyle metod, które wpływają na pozycjonowanie Twojej witryny, że możesz nie wiedzieć, którą powinieneś wybrać… Jednak my znamy na to odpowiedź!
Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?
Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?
Na czym polega Search Engine Marketing? Czym różni się od SEO? Dlaczego warto wykorzystać tę koncepcję w swojej strategii? Dowiedz się, co to jest SEM!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę