Zapytaj o ofertę
Co to jest pozycjonowanie w Google Maps?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Co to jest pozycjonowanie w Google Maps?

Co to jest pozycjonowanie w Google Maps?

11 min. czytania

Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy, prawdopodobnie znane są Ci pojęcia takie jak SEO czy optymalizacja. Czy wiesz jednak, na czym polega pozycjonowanie w Google Maps? Budowanie widoczności w Mapach Google pozwoli Ci dotrzeć do szerszego grona odbiorców i zaznaczyć obecność firmy na lokalnym rynku. W tym artykule dowiesz się, na czym dokładnie polega ten proces i jak go wdrożyć.

Czym jest pozycjonowanie w Google Maps?

Pozycjonowanie to proces, który polega na dopasowaniu strony do czynników rankingowych i algorytmów w wyszukiwarce. Im lepiej serwis zostanie zoptymalizowany pod tym kątem, tym większą szansę ma na wysokie miejsce w rankingu Google. To z kolei zwiększa Twoje możliwości na pozyskanie ruchu na stronie i zdobycie klientów.

Wyniki wyszukiwania z lokalizacją w Mapach Google


A czym jest zatem pozycjonowanie w Mapach Google? Jak pewnie zauważyłeś, na stronie SERP wyświetlają się wyłącznie trzy wizytówki. Aby rozwinąć dłuższą listę, użytkownik musi kliknąć przycisk „Wyświetl wszystkie”. Gdy to zrobi, jego oczom ukaże się długa lista, jednak podzielona na kilka stron – tak jak zwykłe wyniki wyszukiwania. To oznacza, że wizytówki niektórych firm są bardziej widoczne i mają większe szanse na to, że potencjalni klienci je zobaczą. Obecność na jednym z kilku pierwszych miejsc jest zatem bardzo korzystna dla firmy, dlatego powinieneś zdecydować się na pozycjonowanie lokalne, zaznaczając swoją obecność w Google Maps.

Jak poprawić pozycję wizytówki w Google Maps?

Nie istnieje oficjalna lista czynników, które bezpośrednio wpływają na miejsce w rankingu. Wiadomo jednak, że w procesie, jakim jest pozycjonowanie w Mapach Google, kluczową rolę odgrywa dbałość o jakość wizytówki firmowej. Ale co to znaczy? Którą wizytówkę można nazwać wartościową, a którą nie? Największe znaczenie ma tutaj odpowiednie uzupełnienie danych. Im będzie ich więcej, tym lepiej.

Nazwa firmy i słowa kluczowe

Pierwsze, o co poprosi Cię system przy optymalizacji i pozycjonowaniu wizytówki w Google Maps to określenie nazwy firmy. Powinna być to oficjalna nazwa, jakiej używasz na swojej stronie, w social mediach czy w innych miejscach w sieci. Niektórzy w tym miejscu umieszczają kilka słów kluczowych, jednak nie jest to dobre rozwiązanie. Wprawdzie początkowo może pomóc w uzyskaniu wysokiej pozycji, ale powinieneś wiedzieć, że pozycjonowanie w Google Maps w ten sposób nie jest zgodne z polityką Google. Jeśli wyszukiwarka zorientuje się, że naruszasz regulamin, może ukarać Cię banem. Lepiej nie ryzykować i zawrzeć w wizytówce tylko rzeczywistą nazwę firmy, a odpowiednie słowa kluczowe dodać w inne miejsca np. opis firmy, opisy usług itp.

Kompletne i aktualne informacje

Jak już wiesz, im więcej informacji będzie zawierała Twoja wizytówka w Google Maps, tym lepiej. Jeśli chcesz wyświetlać się wyżej niż konkurencja, uzupełnij wszystkie dane od A do Z. Podstawowe informacje, których nie może nigdy zabraknąć, to:

  • nazwa firmy;
  • rodzaj działalności;
  • adres i numer telefonu;
  • obszar świadczenia usług;
  • godziny otwarcia;
  • oferowane usługi.

Wyniki wyszukiwania – informacje w wizytówce Google


Kompletne dane pozwolą Ci dobrze zaprezentować się nie tylko w oczach wyszukiwarki, ale również w oczach użytkowników. Im więcej informacji otrzymają, tym łatwiej będzie im skontaktować się z Tobą, dojechać na miejsce czy podjąć decyzję o współpracy. Pamiętaj jednak, aby stale aktualizować dane w Google Maps. Jeśli w Twojej firmie zmieniły się godziny pracy, zmień tę informację w wizytówce i nie wprowadzaj potencjalnych klientów w błąd. Istotna jest również spójność danych – pamiętaj, aby w każdym miejscu w sieci umieszczać dokładnie takie same informacje.

Podpięcie strony internetowej

Wirtualną wizytówkę firmy możesz utworzyć nawet wtedy, gdy nie prowadzisz strony internetowej. System Google nie wymaga tego od przedsiębiorców, a do tego pozwala na wygenerowanie prostej witryny zawierającej wszystkie podstawowe informacje. Ale czy takie rozwiązanie jest dobre? Jeśli nie masz innej możliwości – owszem. Jednak prawdziwa, profesjonalna strona może wesprzeć pozycjonowanie w Mapach Google. Firma, która prowadzi własny serwis, jest przede wszystkim bardziej wiarygodna – zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarki. Poza tym firmowa strona to okazja na pokazanie się w sieci i pozyskiwanie linków. Jeśli jesteś właścicielem witryny, konieczne podepnij ją do wizytówki Google Moja Firma.

Zdjęcia, grafiki i wideo

Zdjęcia i filmy wideo to bardzo ważny element optymalizacji wizytówki w Google Maps. Dzięki nim Twój profil firmowy będzie atrakcyjniejszy, a do tego w ciekawy sposób uzupełnisz informacje. Za pomocą zdjęć możesz pokazać, jakie usługi świadczysz, ale również poinformować potencjalnych klientów, jak dotrzeć do Twojej firmy. Oprócz tego zdjęcie czy logotyp są potrzebne do stworzenia okładki wizytówki. Jeśli zrobisz to kreatywnie, na pewno wyróżnisz się na tle konkurencji.

Wyniki wyszukiwania – zdjęcia w wizytówce Google

Opinie użytkowników

Opinie i oceny użytkowników w znacznym stopniu wpływają na to, jaką pozycję uzyska Twoja wizytówka Google Moja Firma. Wyszukiwarka na pierwszych miejscach wyświetla firmy, które mogą pochwalić się wysoką oceną i sporą liczbą pozytywnych opinii. Co możesz zrobić, oprócz świadczenia wysokiej jakości usług i dbania o relacje z klientami? Zachęcać użytkowników do pozostawiania opinii, zarówno na stronie, po zakończonej współpracy, w wiadomościach e-mail, jak i osobiście.

Wyniki wyszukiwania – opinie w wizytówce Google


Pozytywne opinie wspierają pozycjonowanie wizytówki Google, a także zachęcają innych do skorzystania z usług Twojej firmy. Pamiętaj jednak, że dając użytkownikom możliwość komentowania i oceniania, musisz liczyć się z tym, że pojawią się też negatywne opinie. Co robić w takiej sytuacji? Usuwanie nie jest dobrym pomysłem, ponieważ obniża wiarygodność Twojej firmy. Warto w kulturalny sposób odpowiadać na negatywne komentarze i próbować rozwiązać problemy klientów

Pozycjonowanie w Google Maps – przydatne wskazówki

Wymienione wyżej aspekty to czynności, bez których pozycjonowanie wizytówki Google Maps nie mogłoby być skuteczne. Jest to podstawa, którą musisz uwzględnić w swojej strategii. Warto jednak wspomnieć, że nie jest to oficjalny przepis na sukces. Na kolejność wyświetlanych wyników wpływać może również odległość użytkownika od lokalizacji firmy (pierwsze wyświetlą się firmy, które znajdują się bliżej), trafność (jak wizytówka pasuje do wpisywanego hasła), rozpoznawalność (liczba linków i wzmianek w sieci) oraz pozycja strony w wynikach organicznych. Jak widzisz, na większość tych aspektów nie masz wpływu, dlatego warto skupić się na czymś, co możesz kontrolować.

Dodaj pinezkę na mapie

Pinezka pozwala zaznaczyć na mapie Google centralny punkt firmy. Dzięki temu Twoim klientom łatwiej będzie do Ciebie dotrzeć, a wyszukiwarka Google nie będzie miała problemu ze zweryfikowaniem lokalizacji.

Działaj zgodnie z zaleceniami Google

System Google często podpowiada właścicielom wizytówek, jakie dane jeszcze warto uzupełnić, co dodać i czym podzielić się z użytkownikami. Jeśli chcesz, aby pozycjonowanie Mapy Google było skuteczne, rób wszystko, co podpowiada system Google. Każe Ci dodać więcej informacji o firmie? Dodaj. Chce, abyś udostępnił zdjęcia czy logo firmy? Udostępnij. Zwiększy to Twoją szansę na wysoką pozycję wizytówki, zwłaszcza jeśli konkurencja ignoruje rekomendacje Google.

Uzupełniaj atrybuty

Atrybuty to dodatkowe informacje o Twojej firmie i cechy, które wyróżniają Cię na tle konkurencyjnych przedsiębiorstw. W wizytówce Google Moja Firma możesz zaznaczyć, że w lokalu oferujesz darmowe WiFi, do budynku można wejść z psem lub że klienci mogą skorzystać z wygodnego miejsca parkingowego.

Korzystaj z funkcji WPISY

Na poziomie panelu administracyjnego, w menu bocznym znajduje się zakładka „WPISY”. Pozwala ona tworzyć i publikować posty w wizytówce Google Moja Firma. Możesz wybierać spośród kilku szablonów i tworzyć różne typy postów (nowości, oferty, produkty, wydarzenia). Oprócz słów kluczowych, zdjęć, filmów czy grafik, warto podpinać pod posty np. linki do strony firmowej, profilu w social mediach, wpisu na blogu czy materiału wideo w serwisie YouTube.

Bądź aktywny

Pozycjonowanie w Mapach Google jest mniej skomplikowane i czasochłonne niż zwiększanie widoczności strony w zwykłych wynikach, jednak mimo wszystko wymaga poświęcenia czasu, i to regularnie. Jeśli będziesz aktywny, Twoja wizytówka będzie stale aktualizowana i rozszerzana o nowe posty, będą pojawiały się opinie, a także Twoje odpowiedzi na nie, to taka wizytówka ma większą szansę na wysoką pozycję. Dlatego pamiętaj, że nie wystarczy stworzyć profilu, uzupełnić kilku danych i zapomnieć o sprawie. Nad wizytówką stale trzeba pracować.

Jak dodać Mapę Google do strony internetowej?

Oprócz łatwego sposobu na dotarcie do biura Twojego przedsiębiorstwa znajdzie się jeszcze kilka korzyści wynikających z zamieszczania Map Google na stronie. Jednym z argumentów przemawiających za tym rozwiązaniem jest próba wzmocnienia procesu pozycjonowania pod kątem wyników. Jeżeli chcesz zaistnieć w świadomości lokalnych konsumentów, udostępnienie lokalizacji jest jednym z najlepszych rozwiązań. Jak to zrobić?

Wybierz lokalizację

Umieszczanie mapy Google na stronie nie należy do najtrudniejszych zadań. Pierwsze, co musisz zrobić, to wejść na stronę Google Maps oraz odszukać miejsce, którym jesteś zainteresowany. Po wybraniu punktu docelowego, prawidłowo wyświetlonego z perspektywy Google, pojawi się opcja “Udostępnij”, którą należy kliknąć, aby przejść do kolejnego etapu.

Znajdź kod

Kolejnym krokiem będzie wybór zakładki “Umieszczanie Mapy” oraz jej rozmiaru. Dalej, musisz skopiować kod. Pamiętaj, że istnieją motywy mające funkcję samodzielnego osadzania Map Google. W tej sytuacji wystarczy sięgnąć wyłącznie po odnośnik do udostępnienia lokalizacji, na której Ci zależy. Niestety, ten wariant nie zawsze jest dostępny, stąd potrzeba przedstawienia innych sposobów na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów w poszukiwaniu odpowiedzi, jak wstawić mapę Google na stronę HTML. Po skopiowaniu kodu Twoim zadaniem jest wklejenie go w bloku “Własny HTML”.

Wstaw Mapę Google

Wstawianie Map Google jest możliwe za sprawą dwóch taktyk, z których możesz korzystać w zależności od poziomu zaawansowania.

Inframe

Wiesz, że możesz pominąć cały proces tworzenia konta w Google Maps? W Iframe jest to możliwe. Jednak musisz liczyć się z nieefektywnym pozycjonowaniem oraz konsekwencją w postaci niezbyt sprawnej prędkości wyświetlania witryny w całości. Idąc na skróty, pominięta zostaje, m.in. procedura generowania klucza API.

Maps API

Choć nie jest to rozwiązanie tak proste, jak w przypadku Iframe, gwarantuje wachlarz nowych możliwości. Dużym atutem jest skuteczność w procesach optymalizacji oraz brak dodatkowych obciążeń witryny pod kątem wydajności. W tej sytuacji założenie konta w serwisie Google jest nieuniknione, podobnie jak podpięcie karty kredytowej do rozliczenia czy generowanie klucza API. To, czym może Cię odstraszać Google Maps API, to fakt, że wymaga poświęcenia większej ilości czasu niż w sytuacji korzystania z prostszej metody Iframe.

Wtyczki

Jeżeli wciąż szukasz sposobu na to, jak wstawić mapę Google na stronę, możesz liczyć na duże wsparcie ze strony wtyczek. Jest ich dostępnych naprawdę dużo, choć najbardziej znana jest wtyczka znajdująca się w serwisie WordPress, czyli WP Google Maps. Jej zaimplementowanie do Google jest możliwe za sprawą krótkiego kodu. Cały proces rozpoczyna się od wyboru w ustawieniach, “Maps Engine”, a następnie Google Maps.

Dostęp do tej opcji jest możliwy dzięki pozyskaniu klucza API. Po jego wdrożeniu i edycji pierwotnej mapy w górnym rogu odnajdziesz wspomniany wcześniej krótki kod, który należy zaimplementować na podstronę, gdzie powinna zostać zlokalizowana mapa Google.

Wtyczka daje opcję wyboru parametru mapy, w tym jej wielkości czy szerokości. To wygodne narzędzie, które pozwala na dostosowanie ich do własnych preferencji wraz z dowolnością zmian w każdej chwili.

Dalej następują kolejne czynności pozwalające na określenie lokalizacyjnych parametrów wybranego miejsca (za pośrednictwem adresu bądź GPS-a). Ważna uwaga dla Ciebie – zapisuj każdą zmianę, ponieważ nie zostaną one uaktualnione automatycznie.

Dlaczego warto?

Pozycjonowanie firmy w Google Maps zwiększa świadomość firmy i pozwala zdobyć nowych klientów, co dla każdego przedsiębiorcy jest nadrzędnym celem. Proces ten buduje ponadto wiarygodność Twojego biznesu i zwiększa szanse na uzyskanie satysfakcjonujących wyników. Zacznij więc pozycjonować się w Google Maps samodzielnie lub zleć to zadanie profesjonalnej agencji SEO.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Przeprojektowanie strony internetowej: jak nie stracić efektów SEO?
    Przeprojektowanie strony internetowej: jak nie stracić efektów SEO?
    Przeprojektowanie witryny to niełatwe zadanie. Jak uniknąć utraty efektów SEO podczas jego realizacji? Dowiesz się w niniejszym artykule!
    Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?
    Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?
    Chcesz zadbać o dobre doświadczenia użytkowników Twojej witryny mimo zachodzących na niej zmian? Dowiedz się więcej na temat przekierowania 301.
    Czy strony stworzone w kreatorach faktycznie są gorsze?
    Czy strony stworzone w kreatorach faktycznie są gorsze?
    Kreatory stron stają się coraz popularniejsze. Poznaj wady i zalety tego rozwiązania. Czytaj dalej!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.