Zapytaj o ofertę

Co to są badania konsumenckie i czy warto je przeprowadzać?

6 min czytania
Co to są badania konsumenckie i czy warto je przeprowadzać?
Kategoria Marketing

“Klient nasz pan”, jak mówi stare powiedzenie. To właśnie on dyktuje warunki dzisiejszych strategii marketingowych. To on jest najważniejszym ogniwem, pozwalającym na funkcjonowanie firm, a także napędzanie rynku. Celem świadomego właściciela sklepu jest więc zrozumienie oraz zdobycie jak największej ilości informacji na jego temat. Mowa przede wszystkim o badaniach konsumenckich – czym tak naprawdę są?

Spis treści:

Klucz do rozwoju biznesowego: zrozumieć odbiorcę

Badania konsumenckie realizowane są przez instytucje komercyjne, sklepy stacjonarne oraz online, przedsiębiorstwa, firmy usługowe czy agencje reklamowe w celu rozpoznania opinii, reakcji i zachowań potencjalnych klientów. Wynik takich badań ma służyć jako wyznacznik w planowaniu strategii sprzedażowej, marketingowej i promocyjnej. Im lepiej określony profil konsumenta, tym większe zyski.

Znajomość grupy docelowej to podstawa optymalizacji i pozycjonowania, zarówno z punktu widzenia SEO (Search Engine Optimization), jak i SEM (Search Engine Marketing). W tym celu należy określić: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zawód, zainteresowania, a nawet problemy wybranych odbiorców, aby jak najlepiej dopasować do nich content. Trzeba jednak pamiętać, że jest to dynamicznie zmieniające się środowisko, które wymaga nieustannej analizy oraz monitorowania – zwłaszcza jeśli zależy Ci na rozwoju firmy, dotarciu do nowych klientów i zatrzymaniu dotychczasowych.

Jakie korzyści płyną z przeprowadzania badań konsumenckich?

  1. Poznanie i zrozumienie zwyczajów zakupowych klientów. Dzięki temu możliwe będzie rozwiązanie problemu porzucanych koszyków oraz odkrycie intencji wyszukiwania.
  2. Weryfikacja motywów zakupowych oraz procesów decyzyjnych.
  3. Poznanie oczekiwań konsumentów wobec firmy bądź marki.
  4. Ocena poziomu znajomości oferty oraz popularności strony w sieci.
  5. Ocena poziomu lojalności klienta.
  6. Wpływ na zaplanowanie strategii lead generation.

Badania konsumenckie a marketing internetowy

Znajomość potrzeb klientów pozwala na zaplanowanie strategii popularności strony w sieci, zwiększenie zaufania, wykreowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie, a przede wszystkim promocję i sprzedaż. Dodatkowo lepsze zrozumienie odbiorców pozwala zaoszczędzić budżet, a także zasoby w postaci energii oraz czasu pracowników. W jakich obszarach tego typu badania okażą się szczególnie pomocne?

  1. Dotarcie do klientów
  2. Zanim zaczniesz tworzyć komunikaty, musisz wiedzieć, jakimi metodami możesz dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Szczególnie pomocne okażą się w tym przypadku takie narzędzia, jak Google Search Console oraz Google Analytics, które zbierają ważne dane demograficzne na temat odbiorców. Dowiesz się, z jakich platform korzystają, jakie strony odwiedzają najchętniej, czego poszukują. Bez tego będziesz gonić swój własny ogon.

  3. Personalizacja treści
  4. W sieci są miliony stron internetowych oraz sklepów online – jeśli więc nie spełnisz pewnych wymagań, wystarczy jedno kliknięcie użytkownika, a spadniesz w otchłań zapomnienia. Warto więc zacząć personalizować treści, co będzie mieć przełożenie na konwersję czy leady sprzedażowe. Wykorzystaj w tym celu możliwości sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz automatyzacji. Buduj więzi, a nie pożałujesz.

  5. Optymalizacja
  6. Odbiorca to najważniejszy element strategii, jednak nie możesz zapomnieć o robotach sieciowych oraz algorytmach. Badania konsumenckie pozwolą Ci lepiej zoptymalizować elementy on-site i off-site na stronie, aby mogły pokrywać się z intencjami użytkowników. Google jest jednym z nich i nie można o tym zapominać.

  7. Aktualizacja oferty na stronie
  8. Badania konsumenckie będą szczególnie przydatne w momencie aktualizacji oferty w sklepie, aby utrzymać/zwiększyć poziom sprzedaży. Ignorując trendy i mody, nie dostosowując się do tempa zmian, stracisz wartość i spadniesz w rankingu wyników wyszukiwania. Należy więc regularnie badać preferencje klientów, aby oferować im to, czego właśnie potrzebują.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Metody przeprowadzania badań

Analiza konkurencji

Jedną z najlepszych metod zbierania danych do badań konsumenckich jest analiza rynku oraz konkurencji. Jeśli zauważysz, że istnieje powtarzalność pewnych informacji, warto się im przyjrzeć – może są zwiastunem nowego trendu? Staraj się być na topie, sprawdzając, jakie innowacje pojawiają się w Twojej branży.

Analiza słów kluczowych

SEO opiera się na słowach kluczowych. Im lepsze ich dopasowanie do fraz wpisanych przez użytkowników, tym wyższa pozycja rankingowa. Stwórz swoją własną bazę słów, którą będziesz uzupełniać. Pamiętaj, że koniecznie musisz je zaimplementować w innych miejscach na stronie.

Quora

Chcesz być na bieżąco w branży? Quora jest miejscem dla ekspertów, którzy wymieniają się myślami, pomysłami, problemami. Dowiesz się tam, z czym obecnie mierzy się Twoja konkurencja oraz na co należy zwracać uwagę. Być może okaże się, że zaczniesz rozważać trade marketing i właśnie tam znajdziesz swojego potencjalnego partnera.

Ankieta

Jedną z najprostszych metod pozyskiwania danych jest ankieta, która wpływa na poziom konwersji na Twojej stronie. W ten sposób możesz w bezpośredni sposób skomunikować się z klientami i dowiedzieć się, czego potrzebują. Nie potrzebujesz w tym celu specjalistycznych narzędzi, wystarczy darmowe Google Forms.

Statystyki

Śledź statystyki branżowe, zwłaszcza te prowadzone przez instytucje państwowe. Coroczne raporty dotyczące sprzedaży online w sieci mogą być szczególnie pomocne. Dowiesz się, kim są klienci, które regiony kraju cechują się największą potrzebą dokonywania zakupów, a także, z jakich urządzeń w tym celu korzystają.

Komentarze, opinie, recenzje

Niedocenianym źródłem danych są komentarze, opinie, recenzje, gwiazdki, generowane przez użytkowników w naturalny sposób. Czytaj i śledź, co myślą o Tobie klienci. Jeśli zależy Ci na byciu na bieżąco i nie chcesz pominąć żadnej wzmianki o sobie, skorzystaj z Google Alerts.

Narzędzia Google: Answer the Public i Google Trends

Answer the Public to darmowe narzędzie, które da Ci informację o tym, czego poszukują użytkownicy w Internecie. Zapewni Ci wyniki w formie listy zapytań wpisywanych przez nich do wyszukiwarki. Google Trends pozwala z kolei zweryfikować aktualną popularność wybranych zapytań.

Wnioski

Wiesz już, jak ważne są badania konsumenckie w świecie marketingu internetowego oraz optymalizacji SEO. Pamiętaj, że im więcej wiesz, tym więcej widzisz. Nie zatrzymuj się w miejscu przy jednej grupie klientów – staraj się rozwijać i powiększaj ich grono. Wybierz swoje metody i zacznij pozyskiwać dane.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Lifecycle marketing – co to jest?
Lifecycle marketing – co to jest?
Lifecycle marketing to świetny sposób na budowanie relacji z klientami. Warto więc wiedzieć, na czym polega i jak wykorzystać go w swojej strategii!
PLA – co to jest?
PLA – co to jest?
W Twojej strategii marketingowej nie powinno zabraknąć Product Listing Ads (PLA). Dzięki nim możesz skutecznie zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie online.
Czym jest marketing wielopoziomowy?
Czym jest marketing wielopoziomowy?
Rozwój biznesu to nie tylko ślepe podążanie za poszukiwaniem efektywnych metod promocji. Jakie marketingowe opcje znajdują się w zasięgu Twojej ręki?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę