Dziś zakupy online stały się codziennością dla milionów użytkowników na całym świecie. Kupowanie ubrań i butów, nowych gadżetów czy sprzętu AGD, zaciągnięcie pożyczki czy granie w nową grę komputerową – wszystko to odbywa się online, bez żadnego wysiłku. Firmy zainteresowane zwiększeniem sprzedaży już dawno zrozumiały, że można wyświetlać reklamy nie tylko na banerach ulicznych i w telewizji, ale także w Internecie. W końcu, jeśli użytkownik zamierza coś kupić online, to będzie czerpał informacje właśnie z sieci, a form reklamy cyfrowej jest naprawdę wiele. Do jednej z najczęściej wykorzystywanych ostatnio metod promocji należą sieci partnerskie i linki afiliacyjne – co to jest i jak działa? Dowiesz się podczas lektury!
Linki afiliacyjne (partnerskie) są częścią specjalnej sieci afiliacyjnej, w której udział biorą:
Link afiliacyjny różni się od zwykłego linku tym, że zawiera unikalny identyfikator dla każdego wydawcy. Aby stworzyć takie hiperłącze, należy przepuścić je przez specjalny generator w sieci afiliacyjnej, w którym nadawany jest kod ID. Gdy użytkownik kliknie link lub wykona ukierunkowane działania (rejestracja, zakup itp.), wydawca, która ten link opublikował, otrzymuje odpowiednią prowizję. System śledzi wszystkie aktywności za pomocą specjalnych trackerów i zlicza ruch kierowany od wydawców.
Warto wiedzieć, że w systemie afiliacyjnym znaczenie mają pliki cookies. Utrzymują one ważność przez 30 dni od pierwszego kliknięcia w link przez użytkownika. W praktyce oznacza to, że jeśli w tym czasie dana osoba dokona rejestracji, pobrania lub zakupu na reklamowanej stronie, to wydawca również otrzyma za to prowizję.
Drugą ważną rzeczą jest fakt, że sieci afiliacyjne dają wydawcom możliwość generowania linków partnerskich do dowolnych stron. Jedynym warunkiem jest rejestracja w odpowiednim serwisie, takim jak webePartners.
webepartners.pl
Linki partnerskie mogą wyglądać inaczej w różnych systemach. Strukturę określa sam organizator programu partnerskiego. Nie jest jednak trudno odróżnić link afiliacyjny od zwykłego – będzie on zawierał fragmenty wskazujące na współpracę, np. ref, afiliacja, webepartners itp.
Ciąg cyfr i znaków po adresie to identyfikator, czyli osobisty kod ID konkretnego wydawcy. Sama długość kodu również może być różna – zależy od projektu, który oferuje współpracę partnerską lub sieci afiliacyjnej obsługującej tę ofertę.
Powiedzmy, że masz link afiliacyjny do atrakcyjnego zasobu. Jednak to wcale nie jest gwarancja żadnego zysku. Aby hiperłącze zarabiało, musi mieć odbiorców. W tym celu URL z numerem identyfikacyjnym należy umieszczać na różnych stronach i w taki sposób, by budził zainteresowanie potencjalnych odbiorców.
Zadaniem wydawcy jest więc publikowanie treści tekstowej, graficznej, multimedialnej, do której zostanie dodany link partnerski. Oto kilka miejsc, gdzie można to zrobić:
Artykuły tematyczne, recenzje produktów i usług, a także poradniki to treści idealne pod linki afiliacyjne. Kluczowe jest jednak, by hiperłącza były umieszczane w zasobach tematycznie z nimi powiązanych. W innym wypadku niemożliwe jest pozyskanie jakościowego ruchu do witryny reklamodawcy.
Warto też wiedzieć, że linki partnerskie możesz publikować zarówno w formie adresu URL na stronie, jak i podpinając je pod tekst i dowolny element graficzny.
Linki afiliacyjne wykorzystywane są przy link buildingu oraz tworzeniu programu partnerskiego, co implikuje obecność rozbudowanej sieci wydawców. Im jest ich więcej, tym szersza reklama i bardziej aktywni użytkownicy w witrynie. Promocja poprzez linki partnerskie to sposób na zarobek dla obu stron – wydawców i reklamodawców. Ci pierwsi otrzymują wynagrodzenie za przyciąganie aktywnych klientów, drudzy zaś budują swoje zasięgi, zwiększają konwersję i zyskują większą rozpoznawalność. Co więcej, wydawcy mogą tworzyć sieć kolejnych polecających, uzyskując tym samym dochód pasywny.
System marketingu afiliacyjnego jest wygodny dla reklamodawców, ponieważ pozwala zwiększyć ruch na stronie i tym samym poszerzyć bazę klientów. Choć teoretycznie wydawcą może zostać każdy, to w praktyce największą wartość dla firm stanowią osoby z dużymi zasięgami oraz siłą oddziaływania na innych użytkowników. Tacy wydawcy mają też większe szanse na satysfakcjonujące zarobki w systemie partnerskim.
Niezależnie od tego, czy jesteś reklamodawcą, czy zamierzasz publikować odnośniki na swoich kanałach w ramach sieci partnerskiej, postaw na linki afiliacyjne! Poza korzyściami opisanymi wcześniej, dzięki takiej strategii zwiększysz zyski, angażując w ten system minimalne nakłady. W razie jakichkolwiek problemów zgłoś się do agencji marketingowej, z którą osiągnięcie sukcesu w ramach marketingu afiliacyjnego będzie o wiele łatwiejsze.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.