Wielu nowicjuszy w branży marketingu internetowego zastanawia się: czy SEO i pozycjonowanie oznaczają to samo? Nawet specjaliści czasami używają tych terminów zamiennie. W rzeczywistości jednak SEO to węższe pojęcie, które obejmuje jeden z najważniejszych elementów całego procesu pozycjonowania stron internetowych. W tym artykule dowiesz się, jakie są najważniejsze różnice między tymi terminami i jaką rolę odgrywają w promowaniu Twojego zasobu w SERP.
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to nic innego jak procedura optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Jego najważniejszym celem jest pozyskanie ruchu organicznego dla określonych słów kluczowych, inaczej zapytań, które są ściśle związane z tematyką witryny, branżą lub działalnością firmy. Podejmując odpowiednie działania, głównie techniczne, zasób ma szansę zdobyć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Skutkuje to rozszerzeniem zasięgów i rozpoznawalności marki oraz zwiększonymi przychodami ze sprzedanych produktów lub usług. Wszystkie czynności wykonywane w ramach optymalizacji SEO mają na celu pomóc robotom wyszukiwarki indeksować i określać zawartość strony, a także oceniać jej zgodność z przyjętymi zasadami.
Optymalizacja SEO ma dwa oblicza i może odnosić się zarówno do treści witryny, jak i jej kodu oraz struktury.
W pierwszym wypadku mówimy o optymalizacji SEO treści. Jest to jedno z najważniejszych działań, jakie należy podjąć, by wypromować swoją witrynę. Optymalizacja treści obejmuje naturalne nasycenie ich odpowiednimi frazami kluczowymi o różnej częstotliwości zapytania, a także uporządkowanie za pomocą:
Ważne też, aby treści publikowane na Twojej stronie były unikatowe, jakościowe i wartościowe dla użytkowników.
Drugą odsłoną SEO jest optymalizacja kodu i struktury witryny. Zasób musi być dostosowany do standardów W3C, aby poprawnie wyświetlać się użytkownikom na różnych urządzeniach. Ważnym czynnikiem jest również przyspieszenie działania strony poprzez zmniejszenie rozmiaru kodu i kompresję obrazów. Należy również pamiętać o używaniu odpowiednich metatagów oraz przyjaznych adresów URL.
Optymalizacja techniczna obejmuje także tworzenie logicznego, uporządkowanego profilu linków wewnętrznych, czyli tych w obrębie zasobu. Nie tylko ułatwiają użytkownikom poruszanie się po witrynie, ale są również bardzo ważne dla SEO. Linki wewnętrzne pomagają botom w indeksowaniu strony, co skutkuje jej lepszą pozycją w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie to proces składający się z wielu działań pozwalających stronie internetowej zająć najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Omówione wcześniej SEO to właśnie jeden z kluczowych elementów tego procesu. Inne działania składające się na pozycjonowanie to link building, content marketing i analityka internetowa. Przyjrzyjmy się każdemu z nich.
Budowanie linków to pozyskiwanie linków z innych stron prowadzących do Twojej witryny. Poprzez link building możesz przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć świadomość marki. Algorytmy Google pozytywnie postrzegają stronę, do której prowadzi wiele jakościowych, zgodnych tematycznie linków z innych zasobów o wysokim autorytecie. Z kolei niejakościowe, spamowe hiperłącza mogą doprowadzić do obniżenia pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, a także nałożeniem na nią filtrów czy bana.
Tworzenie wartościowych treści ma duży wpływ na pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Content marketing obejmuje więc tworzenie artykułów, filmów, podcastów, webinariów, poradników i wielu innych materiałów, z których mogą korzystać użytkownicy sieci. Treści, które są dla nich użyteczne i wartościowe, mogą przyczynić się do uzyskania wyższych pozycji w wyszukiwarkach – jeśli użytkownicy więcej czasu spędzają na Twojej stronie i dzielą się z innymi Twoim contentem, algorytm Google wie, że jest on jakościowy oraz ocenia go wyżej w rankingu.
Analiza i raportowanie wyników to kluczowy element strategii pozycjonowania, który pośrednio przyczynia się do osiągania wyższych pozycji w wyszukiwarce. Analizując i raportując wyniki, wyciągasz wnioski ze swoich działań oraz podejmujesz trafniejsze decyzje. Do mierzenia efektów pozycjonowania i optymalizacji możesz korzystać z bezpłatnego narzędzia Google Analytics lub innych, płatnych bądź darmowych, usług, np. Ahrefs, Semstorm, Senuto.
Pozycjonowanie strony internetowej jest niezwykle istotne, gdyż stanowi podstawę różnego rodzaju działań marketingowych oraz dobrze zaplanowanej strategii. W ten sposób pomaga zwiększyć:
W tym sensie SEO i pozycjonowanie to stosunkowo najtańszy sposób na budowanie silnej pozycji marki, jej zasięgów i reputacji. Trzeba jednak pamiętać, że jest to proces czasochłonny oraz złożony – algorytm Google przy ocenie zasobu bierze pod uwagę ponad 200 czynników rankingowych. Efekty zwykle nie są widoczne od razu, a zdobyta pozycja nigdy nie jest dana witrynie na stałe.
SEO razem z link buildingiem, content marketingiem i analityką tworzy potężne narzędzie marketingowe, jakim jest pozycjonowanie. Wszystkie te działania mają na celu poprawę pozycji witryny w wynikach wyszukiwania oraz stanowią podstawę dla innych metod promocji. Dzięki poprawnemu wdrożeniu optymalizacji pod wyszukiwarki i link buildingowi zasób zyskuje na jakości. Z kolei analityka pozwala gromadzić bezcenne dane zarówno o jego słabych, jak i mocnych stronach, ewentualnych błędach, a także zachowaniach użytkowników. Dzięki temu promowanie witryny w social media czy za pomocą reklamy kontekstowej staje się nie tylko łatwiejsze, ale w ogóle możliwe. Źle zoptymalizowana strona internetowa z treściami niskiej jakości nie zyska wiele nawet w płatnych kampaniach.
Ze wszystkich składowych pozycjonowania SEO jest najważniejsze. Jeśli strona nie ma zoptymalizowanego kodu lub treści, nie zdobędzie dobrej widoczności w SERP, nawet jeśli inne aspekty pozycjonowania są wykonywane poprawnie. Obecnie Google przywiązuje dużą wagę do urządzeń mobilnych, dlatego należy dążyć do tego, aby strona była maksymalnie responsywna. Sam kod źródłowy zasobu powinien być dobrze zoptymalizowany, a treść dostosowana do potrzeb zarówno użytkowników, jak i botów wyszukiwarek.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.