Zapytaj o ofertę

Czym jest Gray Hat SEO?

7 min czytania
Czym jest Gray Hat SEO?
Kategoria Pozycjonowanie

Optymalizacja stron internetowych to temat nieustannie budzący zainteresowanie. Celem procesu jest wyróżnienie witryny w sieci, zdobycie przez nią jak największej widoczności oraz jak najwyższej pozycji rankingowej. Jak szybciej, lepiej i efektywniej wpływać na pozycjonowanie własnej witryny? Wydawać by się mogło, że wybór zamyka się wyłącznie w technikach White- i Black Hat SEO. To jednak nie wszystko.

Spis treści:

Być pomiędzy White Hat SEO a Black Hat SEO

Gwoli wyjaśnienia, pojęcie White Hat SEO to działania zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. Jest to długotrwały proces, który zapewnia najwyższą jakość strony oraz jej bezpieczeństwo. Strategia ta opiera się na działaniach on-site oraz off-site, do których można zaliczyć między innymi: tworzenie wartościowych treści, dopasowanie słów kluczowych, optymalizację meta tagów czy tworzenie naturalnego profilu linków.

W opozycji stoi Black Hat SEO, czyli wykorzystywanie nieetycznych technik pozwalających uzyskać szybkie efekty niskim kosztem. Ściągają one na ich użytkowników bany i filtry, czyli kary Google – od kilku miesięcznych blokad, po całkowite usunięcie z rankingu. Chodzi bowiem o: ukrywanie i maskowanie treści, nadużywanie słów kluczowych, publikowanie niskiej jakości contentu, korzystanie z farm linków, a nawet hakowanie.

Wydawać by się mogło, że na tym koniec. Eksperci oraz właściciele stron WWW niekiedy korzystają z jeszcze jednej techniki. Gray Hat SEO co to takiego? Są to działania balansujące na granicy regulaminu oraz wytycznych. Nie są zalecane przez Google, ale jednocześnie nie są zakazane. Wymagają jednak ogromnej wiedzy, umiejętności oraz znajomości zasad, ponieważ jedno potknięcie może mieć poważne konsekwencje.

Jeśli jednak strategia zostanie odpowiednio dobrana, można zyskać wyższą pozycję rankingową w nieco krótszym czasie niż standardowo. Ponadto, rozwiązania te można wykorzystywać równolegle z technikami White Hat SEO.

QG, czyli Search Quality Evaluator Guidelines

Zadaniem algorytmów jest klasyfikacja, szeregowanie i ocenianie wartości strony w procesach indeksowania, crawlowania oraz ustalania rankingu Google. Każdy z nich działa na podstawie ustalonych przez Google wytycznych, które mają stanowić pomoc podczas oceny poziomu jakości strony. W tym kontekście najważniejsze elementy to:

  • przeznaczenie strony,
  • content,
  • informacje,
  • reputacja,
  • responsywność,
  • wytyczne E-A-T.

Najważniejsza jest umiejętna komunikacja z wyszukiwarką. Stworzenie strony internetowej to zdecydowanie za mało, zwłaszcza w dobie rosnącej konkurencji. Ważne jest śledzenie aktualizacji i trendów, które wpływają na poziom User Experience, a w konsekwencji na ruch oraz konwersję na stronie (to ważne przy Gray Hat SEO).

Jakie techniki wpisują się w strategię Gray Hat SEO?

Wyjaśniliśmy już, Gray Hat SEO co to takiego, zatem czas poznać techniki optymalizacji balansujące na krawędzi.

Redagowanie istniejących treści

Największą wartością każdej strony internetowej jest jej treść. To właśnie ona stanowi główne źródło oceny dla robotów sieciowych. Powinniśmy starać się, aby content był oryginalny, autorski, wartościowy, poprawny językowo. Kopiowanie już istniejącej treści jest naruszeniem praw autorskich, co stanowi element SEO Black Hat. Co jeśli jednak bazujemy na obecnym tekście i go redagujemy, nadając mu nową jakość? Jest to jeden z elementów Gray Hat SEO, jeden z odcieni szarości, który nie narusza zasad wyszukiwarki, ale może być różnie oceniany podczas indeksowania.

Pozyskiwanie wartościowych linków w krótkim czasie

Każda strona stara się zdobyć jak największą liczbą linków dofollow, przekazujących ważną w oczach Google moc SEO. Jeśli jednak dzieje się to w zbyt szybkim czasie, algorytm Pingwin może doszukać się manipulacji ze strony użytkownika, stąd tak ważny jest zdywersyfikowany profil linkowy. Pytanie brzmi, jaka liczba jest naturalna i ile linków dziennie można zdobyć (to pytanie z pogranicza Gray Hat SEO)? Google nie podaje tutaj konkretnych liczb, bowiem zależy to od historii weryfikowanej domeny. Można więc próbować przesuwać tę granicę na własne ryzyko.

Pozyskiwanie linków z Web 2.0

Web 2.0 to sieć drugiej generacji, umożliwiająca użytkownikom interakcję z witrynami internetowymi. Jest ona świetną okazją do pozyskiwania linków nofollow, które są szczególnie ważne w kontekście długofalowego link buildingu. Mowa tutaj przede wszystkim o forach, blogach oraz social mediach, na których content tworzony jest bezpośrednio przez użytkowników (klientów). Warto umieszczać na nich odnośniki do swojej strony, ale łatwo w tym przypadku o spam. Trzeba więc skupić się na odpowiednim anchorze oraz obudowaniu linku, aby wyglądał na naturalny (co wchodzi właśnie w zakres Gray Hat SEO).

Przechwytywanie domen

Przejęcie wygasłej już domeny bądź nowo powstałej to jedna z najczęstszych praktyk Gray Hat SEO. Chodzi bowiem o przejęcie linków zgromadzonych na innych stronach, aby powiększyć własną stronę. Trzeba jednak bardzo mocno uważać, bowiem może okazać się, że kupiona domena nie ma zbyt wysokiej jakości. Wówczas obniży zdobytą pozycję rankingową.

Automatyczne generowanie komentarzy i opinii

Komentarze, opinie, oceny użytkowników czy partnerów również są czynnikami rankingowymi w oczach wyszukiwarki. Jest to część user generated content, który sprawia, że nasza witryna jest naturalna i wiarygodna. Zdarza się jednak, że elementy te są kupowane bądź generowane przez specjalny program. Robot nie jest wówczas w stanie odróżnić prawdziwego komentarza od napisanego przez bota.

Google pracuje nad stworzeniem algorytmu sprawdzającego, które treści generowane są przez człowieka, a które za pomocą sztucznej inteligencji.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Gray Hat SEO vs. Black Hat SEO

Za główną różnicę między Black Hat a Gray Hat SEO można uznać to, że czynności realizowane w ramach pierwszej z wymienionych tu technik uznawane są przez wyszukiwarkę Google za próby niedozwolonej manipulacji wynikami SERP. Tego typu działania z reguły są karane np. poprzez nałożenie filtra (obniżenie pozycji serwisu w rankingu na pewien czas) bądź bana (to z kolei może prowadzić nawet do całkowitego wykluczenia strony z wyników wyszukiwania).

Od strony teoretycznej wszystko jest dość oczywiste, ale w praktyce pozycjonerzy mają problem z ustaleniem, które wytyczne mówiące o działaniach dozwolonych (z pogranicza Gray Hat SEO) i nieakceptowalnych są rzeczywiście poprawne. Im więcej specjalistów, tym więcej interpretacji zasad. Zagłębiając się coraz bardziej w pozycjonowanie, można odczuwać dezorientację i mieć poczucie balansowania na cienkiej granicy między tym, co można, a czego nie wolno (to właśnie esencja Gray Hat SEO).

Gray Hat SEO wykorzystuje te dość szerokie możliwości swobodnej interpretacji zasad od Google, obejmując wiele działań, które jednoznacznie nie są uznawane za techniki czarnego kapelusza.

Gray Hat SEO, czyli szary kapelusz, jest zbiorem technik wchodzących w zakres pozycjonowania, a przy tym stanowi dość obszerny katalog czynności z pogranicza białego i czarnego kapelusza. Co istotne – jednoznaczne wskazanie, że są one zabronione, nie istnieje (w przeciwieństwie do „czarnych” metod). Jeśli więc dany użytkownik chce podjąć decyzję o wdrożeniu jednego z wyżej wskazanych działań, powinien sugerować się wyczuciem oraz swoim doświadczeniem. Należy pamiętać, że w obrębie SEO wiele kwestii potrzebuje jedynie odpowiedniej interpretacji, a także rozwagi. W razie wątpliwości dotyczących tego, czy podejmowane kroki w obrębie Gray Hat SEO są bezpieczne, można skorzystać z pomocy specjalistów. Na bieżąco weryfikują wszelkie zmiany, wiedzą, jak działają algorytmy Google i dzięki temu są w stanie dostosować techniki najlepsze dla danego serwisu.

Słowo na koniec

Wykorzystywanie niedopowiedzeń w regulaminie wyszukiwarki, poszukiwanie luk czy braków jest podstawą Gray Hat SEO. Wymaga to dużych pokładów kreatywności, ale przede wszystkim wiedzy, aby nie przekroczyć granicy i zachować balans. Nie jest to strategia zalecana przez ekspertów. Wystarczy, że nastąpi aktualizacja algorytmu i poprzez stosowanie tego typu technik otrzymamy karę, od której ciężko będzie się uwolnić.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości w kwestii Gray Hat SEO (i nie tylko) warto skorzystać z profesjonalnego doradztwa. Zaufane grono ekspertów z pewnością doradzi najlepsze rozwiązanie i pozwoli uniknąć niechcianych kar.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Orphan pages – jak znaleźć je w swojej witrynie?
Orphan pages – jak znaleźć je w swojej witrynie?
Jakie techniki wykorzystać podczas optymalizacji osieroconych stron? Czym w ogóle są orphan pages? Przeczytasz o tym w naszym nowym artykule!
Jak w prosty sposób przeprowadzić audyt linków zwrotnych?
Jak w prosty sposób przeprowadzić audyt linków zwrotnych?
Audyt linków zwrotnych przydaje się podczas każdej kampanii linków, dlatego ważne, aby o nim pamiętać i przeprowadzić go w prawidłowy sposób.
Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?
Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?
Chcesz zadbać o dobre doświadczenia użytkowników Twojej witryny mimo zachodzących na niej zmian? Dowiedz się więcej na temat przekierowania 301.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę