Wdrożyłeś już wiele praktyk z obszaru marketingu i reklamy, a wciąż nie widzisz satysfakcjonujących rezultatów z podjętych aktywności w swojej firmie? Aby przebić się przez silne grono branżowych rywali, warto wykorzystać potencjał drzemiący w marketingu lateralnym. Sprawdź, jakich korzyści dostarcza przedsiębiorcom jego efektywne wdrożenie!
Cel, jaki zakłada sobie marketing lateralny, dotyczy skonstruowania nowatorskiego produktu bądź usługi, różniącego się w pewnym stopniu od oferty konkurencji na rynku. W tym przypadku nie mamy na myśli zmiany szaty graficznej, opakowania czy ceny, lecz wzbogacenie asortymentu o cechę, która rozwikła kolejny problem bądź potrzebę klienta. Ten zabieg pozwala na modyfikację artykułu w taki sposób, że staje się on wyjątkowy względem propozycji rywalizujących marek.
W obliczu szeregu podobnych ofert wprowadzenie dodatkowej funkcjonalności produktu może zadecydować o jego ostatecznym wyborze. Marketing lateralny zakłada modyfikację w obszarach – użyteczności produktu oraz nowatorskiego sposobu jego użytkowania.
Kompleksowy proces marketingu lateralnego wiąże się z potrzebą spojrzenia na dany produkt bądź usługę z nieco innej perspektywy. Należy kierować się niezwykłą kreatywnością, często wykraczającą poza sztampowe ramy myślenia o określonym asortymencie. Możemy jednak skondensować cały przebieg w trzech następujących po sobie krokach.
Mimo że wydaje się to dość oczywiste, nie działaj zbyt pochopnie. Najważniejszy jest otwarty umysł na oczekiwania potencjalnych klientów.
Odpowiedź brzmi – nie. Jest kilka obszarów, w których możesz prężnie działać, wprowadzając zmiany i wdrażając innowacyjne koncepcje. Można wyodrębnić trzy segmenty, w których warto zastosować świeże podejście. Do tego grona zaliczymy: produkt, rynek oraz instrumenty marketingowe.
Produkt możesz ulepszyć, decydując się na dodanie nowych możliwości w użytkowaniu bądź w procesie finalizacji zakupowych. Jeżeli chodzi o rynek, to zmiany obejmują zdefiniowanie nowych potrzeb klientów oraz właściwego targetu. Instrumenty marketingowe dotyczą innowacji w obrębie polityki cenowej lub metod reklamowania. Przejdźmy do bardziej zaawansowanych sposobów na osiągnięcie sukcesu w marketingu lateralnym.
Wprowadzanie marketingu lateralnego w obszar działania przedsiębiorstwa nie jest działaniem ad hoc. Istnieje jednak wiele technik, które usprawniają wspomniany proces. O jakich mowa? Zamiana bądź eliminacja określonych składników w ofercie określana jest mianem substytucji. W przypadku zupełnego zniwelowania niepożądanych elementów asortymentu mowa o eliminacji. Kolejną praktyką jest wzbogacenie produktu o nowe właściwości. Do zbioru metod można zaklasyfikować również inwersję oraz przestawienie. W przypadku pierwszej techniki mamy do czynienia z zamianą niektórych cech asortymentu, z kolei druga z wymienionych bazuje na modyfikacji istniejących schematów.
Istnieje szereg powodów, dla których warto wdrożyć przemyślaną strategię marketingu lateralnego. Wymieniliśmy kilka z nich:
Można doszukać się jeszcze więcej argumentów za wcieleniem w życie marketingu lateralnego. Wiele przedsiębiorstw łączy rozwiązania marketingu tradycyjnego z możliwościami marketingu lateralnego ze względu na możliwość przeplatania się tych dwóch opcji.
Aby rozpocząć działania z wykorzystaniem możliwości marketingu lateralnego, trzeba mieć dużą wyobraźnię. Jakich różnic możemy doszukać się, porównując go do tradycyjnych form promocji? Przede wszystkim nie musisz ślepo podążać za wyróżnionymi schematami działania. Powinieneś jednak wziąć pod uwagę wiele opcji, wariantów. Koniecznością staje się ponowne określenie targetu wraz z jego potrzebami. Otwarty umysł to także docieranie do kategorii, które niekoniecznie są skorelowane z daną tematyką branży.
Jeżeli jesteś kreatywny i potrafisz wyjść poza utarte schematy działania, marketing lateralny jest zdecydowanie dla Ciebie!
Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści chętnie odpowiedzą na nurtujące Cię pytania dotyczące pozycjonowania.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.