Zapytaj o ofertę

Czym jest marketing lateralny?

4 min czytania
Czym jest marketing lateralny?
Kategoria Marketing

Wdrożyłeś już wiele praktyk z obszaru marketingu i reklamy, a wciąż nie widzisz satysfakcjonujących rezultatów z podjętych aktywności w swojej firmie? Aby przebić się przez silne grono branżowych rywali, warto wykorzystać potencjał drzemiący w marketingu lateralnym. Sprawdź, jakich korzyści dostarcza przedsiębiorcom jego efektywne wdrożenie!

Spis treści:

Poznaj od kuchni marketing lateralny

Cel, jaki zakłada sobie marketing lateralny, dotyczy skonstruowania nowatorskiego produktu bądź usługi, różniącego się w pewnym stopniu od oferty konkurencji na rynku. W tym przypadku nie mamy na myśli zmiany szaty graficznej, opakowania czy ceny, lecz wzbogacenie asortymentu o cechę, która rozwikła kolejny problem bądź potrzebę klienta. Ten zabieg pozwala na modyfikację artykułu w taki sposób, że staje się on wyjątkowy względem propozycji rywalizujących marek.

W obliczu szeregu podobnych ofert wprowadzenie dodatkowej funkcjonalności produktu może zadecydować o jego ostatecznym wyborze. Marketing lateralny zakłada modyfikację w obszarach – użyteczności produktu oraz nowatorskiego sposobu jego użytkowania.

Jak zabrać się za wdrożenie marketingu lateralnego?

Kompleksowy proces marketingu lateralnego wiąże się z potrzebą spojrzenia na dany produkt bądź usługę z nieco innej perspektywy. Należy kierować się niezwykłą kreatywnością, często wykraczającą poza sztampowe ramy myślenia o określonym asortymencie. Możemy jednak skondensować cały przebieg w trzech następujących po sobie krokach.

  1. Określ obszar, w którym chcesz wprowadzać zmiany (np. wdrożenie nowatorskich funkcji bądź metod dystrybucji).
  2. Znajdź niszę. Dokonaj szerokiego przeglądu rynku i wciel się w rolę potencjalnego konsumenta Twojej firmy.
  3. Rozpocznij modyfikację w ustalonych obszarach oferty marki.

Mimo że wydaje się to dość oczywiste, nie działaj zbyt pochopnie. Najważniejszy jest otwarty umysł na oczekiwania potencjalnych klientów.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Czy zmiany dotyczą tylko produktu?

Odpowiedź brzmi – nie. Jest kilka obszarów, w których możesz prężnie działać, wprowadzając zmiany i wdrażając innowacyjne koncepcje. Można wyodrębnić trzy segmenty, w których warto zastosować świeże podejście. Do tego grona zaliczymy: produkt, rynek oraz instrumenty marketingowe.

Produkt możesz ulepszyć, decydując się na dodanie nowych możliwości w użytkowaniu bądź w procesie finalizacji zakupowych. Jeżeli chodzi o rynek, to zmiany obejmują zdefiniowanie nowych potrzeb klientów oraz właściwego targetu. Instrumenty marketingowe dotyczą innowacji w obrębie polityki cenowej lub metod reklamowania. Przejdźmy do bardziej zaawansowanych sposobów na osiągnięcie sukcesu w marketingu lateralnym.

Taktyki, które powinny uzyskać rozgłos

Wprowadzanie marketingu lateralnego w obszar działania przedsiębiorstwa nie jest działaniem ad hoc. Istnieje jednak wiele technik, które usprawniają wspomniany proces. O jakich mowa? Zamiana bądź eliminacja określonych składników w ofercie określana jest mianem substytucji. W przypadku zupełnego zniwelowania niepożądanych elementów asortymentu mowa o eliminacji. Kolejną praktyką jest wzbogacenie produktu o nowe właściwości. Do zbioru metod można zaklasyfikować również inwersję oraz przestawienie. W przypadku pierwszej techniki mamy do czynienia z zamianą niektórych cech asortymentu, z kolei druga z wymienionych bazuje na modyfikacji istniejących schematów.

Dlaczego warto zainwestować w marketing lateralny?

Istnieje szereg powodów, dla których warto wdrożyć przemyślaną strategię marketingu lateralnego. Wymieniliśmy kilka z nich:

  • szansa na zyskanie rozgłosu firmy,
  • przybliżenie do sukcesu marki dzięki wprowadzonym modyfikacjom,
  • zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów,
  • wyróżnienie się na tle konkurencji,
  • wygenerowanie nowych trendów,
  • zapoznanie się z profilem grupy docelowej,
  • zwiększenie możliwości uzyskania większych wyników sprzedażowych,
  • wszechstronny rozwój przedsiębiorstwa,
  • zaimplementowanie użytecznych i przemyślanych cech produktów.

Można doszukać się jeszcze więcej argumentów za wcieleniem w życie marketingu lateralnego. Wiele przedsiębiorstw łączy rozwiązania marketingu tradycyjnego z możliwościami marketingu lateralnego ze względu na możliwość przeplatania się tych dwóch opcji.

W czym jest lepszy marketing lateralny?

Aby rozpocząć działania z wykorzystaniem możliwości marketingu lateralnego, trzeba mieć dużą wyobraźnię. Jakich różnic możemy doszukać się, porównując go do tradycyjnych form promocji? Przede wszystkim nie musisz ślepo podążać za wyróżnionymi schematami działania. Powinieneś jednak wziąć pod uwagę wiele opcji, wariantów. Koniecznością staje się ponowne określenie targetu wraz z jego potrzebami. Otwarty umysł to także docieranie do kategorii, które niekoniecznie są skorelowane z daną tematyką branży.

Jeżeli jesteś kreatywny i potrafisz wyjść poza utarte schematy działania, marketing lateralny jest zdecydowanie dla Ciebie!

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści chętnie odpowiedzą na nurtujące Cię pytania dotyczące pozycjonowania.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 11

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Lifecycle marketing – co to jest?
Lifecycle marketing – co to jest?
Lifecycle marketing to świetny sposób na budowanie relacji z klientami. Warto więc wiedzieć, na czym polega i jak wykorzystać go w swojej strategii!
Marketing wielokanałowy – wszystko, co musisz wiedzieć w 2022 roku!
Marketing wielokanałowy – wszystko, co musisz wiedzieć w 2022 roku!
Komfortowe doświadczenie zakupów dla klientów, niezależnie od preferowanej przez niego formy? Tak, coś takiego jest osiągalne i określamy to mianem marketingu omnichannel!
Reklama dźwignią handlu. Jak powinny się reklamować małe firmy w sieci?
Reklama dźwignią handlu. Jak powinny się reklamować małe firmy w sieci?
Marketing w świecie wirtualnym. Czym są płatne wyniki wyszukiwania (SEM) oraz czym charakteryzuje się reklama internetowa. PPC i landing page to początek.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę