Zapytaj o ofertę
Czym jest marketing lateralny?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest marketing lateralny?

Czym jest marketing lateralny?

4 min. czytania

Wdrożyłeś już wiele praktyk z obszaru marketingu i reklamy, a wciąż nie widzisz satysfakcjonujących rezultatów z podjętych aktywności w swojej firmie? Aby przebić się przez silne grono branżowych rywali, warto wykorzystać potencjał drzemiący w marketingu lateralnym. Sprawdź, jakich korzyści dostarcza przedsiębiorcom jego efektywne wdrożenie!

Poznaj od kuchni marketing lateralny

Cel, jaki zakłada sobie marketing lateralny, dotyczy skonstruowania nowatorskiego produktu bądź usługi, różniącego się w pewnym stopniu od oferty konkurencji na rynku. W tym przypadku nie mamy na myśli zmiany szaty graficznej, opakowania czy ceny, lecz wzbogacenie asortymentu o cechę, która rozwikła kolejny problem bądź potrzebę klienta. Ten zabieg pozwala na modyfikację artykułu w taki sposób, że staje się on wyjątkowy względem propozycji rywalizujących marek.

W obliczu szeregu podobnych ofert wprowadzenie dodatkowej funkcjonalności produktu może zadecydować o jego ostatecznym wyborze. Marketing lateralny zakłada modyfikację w obszarach – użyteczności produktu oraz nowatorskiego sposobu jego użytkowania.

Jak zabrać się za wdrożenie marketingu lateralnego?

Kompleksowy proces marketingu lateralnego wiąże się z potrzebą spojrzenia na dany produkt bądź usługę z nieco innej perspektywy. Należy kierować się niezwykłą kreatywnością, często wykraczającą poza sztampowe ramy myślenia o określonym asortymencie. Możemy jednak skondensować cały przebieg w trzech następujących po sobie krokach.

  1. Określ obszar, w którym chcesz wprowadzać zmiany (np. wdrożenie nowatorskich funkcji bądź metod dystrybucji).
  2. Znajdź niszę. Dokonaj szerokiego przeglądu rynku i wciel się w rolę potencjalnego konsumenta Twojej firmy.
  3. Rozpocznij modyfikację w ustalonych obszarach oferty marki.

Mimo że wydaje się to dość oczywiste, nie działaj zbyt pochopnie. Najważniejszy jest otwarty umysł na oczekiwania potencjalnych klientów.

Czy zmiany dotyczą tylko produktu?

Odpowiedź brzmi – nie. Jest kilka obszarów, w których możesz prężnie działać, wprowadzając zmiany i wdrażając innowacyjne koncepcje. Można wyodrębnić trzy segmenty, w których warto zastosować świeże podejście. Do tego grona zaliczymy: produkt, rynek oraz instrumenty marketingowe.

Produkt możesz ulepszyć, decydując się na dodanie nowych możliwości w użytkowaniu bądź w procesie finalizacji zakupowych. Jeżeli chodzi o rynek, to zmiany obejmują zdefiniowanie nowych potrzeb klientów oraz właściwego targetu. Instrumenty marketingowe dotyczą innowacji w obrębie polityki cenowej lub metod reklamowania. Przejdźmy do bardziej zaawansowanych sposobów na osiągnięcie sukcesu w marketingu lateralnym.

Taktyki, które powinny uzyskać rozgłos

Wprowadzanie marketingu lateralnego w obszar działania przedsiębiorstwa nie jest działaniem ad hoc. Istnieje jednak wiele technik, które usprawniają wspomniany proces. O jakich mowa? Zamiana bądź eliminacja określonych składników w ofercie określana jest mianem substytucji. W przypadku zupełnego zniwelowania niepożądanych elementów asortymentu mowa o eliminacji. Kolejną praktyką jest wzbogacenie produktu o nowe właściwości. Do zbioru metod można zaklasyfikować również inwersję oraz przestawienie. W przypadku pierwszej techniki mamy do czynienia z zamianą niektórych cech asortymentu, z kolei druga z wymienionych bazuje na modyfikacji istniejących schematów.

Dlaczego warto zainwestować w marketing lateralny?

Istnieje szereg powodów, dla których warto wdrożyć przemyślaną strategię marketingu lateralnego. Wymieniliśmy kilka z nich:

  • szansa na zyskanie rozgłosu firmy,
  • przybliżenie do sukcesu marki dzięki wprowadzonym modyfikacjom,
  • zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów,
  • wyróżnienie się na tle konkurencji,
  • wygenerowanie nowych trendów,
  • zapoznanie się z profilem grupy docelowej,
  • zwiększenie możliwości uzyskania większych wyników sprzedażowych,
  • wszechstronny rozwój przedsiębiorstwa,
  • zaimplementowanie użytecznych i przemyślanych cech produktów.

Można doszukać się jeszcze więcej argumentów za wcieleniem w życie marketingu lateralnego. Wiele przedsiębiorstw łączy rozwiązania marketingu tradycyjnego z możliwościami marketingu lateralnego ze względu na możliwość przeplatania się tych dwóch opcji.

W czym jest lepszy marketing lateralny?

Aby rozpocząć działania z wykorzystaniem możliwości marketingu lateralnego, trzeba mieć dużą wyobraźnię. Jakich różnic możemy doszukać się, porównując go do tradycyjnych form promocji? Przede wszystkim nie musisz ślepo podążać za wyróżnionymi schematami działania. Jednak warto wziąć pod uwagę wiele opcji, wariantów, zwłaszcza w kontekście marketingu internetowego. Koniecznością staje się ponowne określenie targetu wraz z jego potrzebami. Otwarty umysł to także docieranie do kategorii, które niekoniecznie są skorelowane z daną tematyką branży.

Jeżeli jesteś kreatywny i potrafisz wyjść poza utarte schematy działania, marketing lateralny jest zdecydowanie dla Ciebie!

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści chętnie odpowiedzą na nurtujące Cię pytania dotyczące pozycjonowania.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co to są linki afiliacyjne?
    Co to są linki afiliacyjne?
    Skuteczne promowanie marki w sieci to coraz trudniejsze zadanie. Warto więc wiedzieć, czym są i jak w tym celu wykorzystać linki afiliacyjne!
    Co to jest marketing internetowy?
    Co to jest marketing internetowy?
    Marketing internetowy to stale rozwijający się obszar, w którym łatwo się zgubić. W tym artykule poznasz więc rodzaje kampanii promocyjnych online.
    Jak osiągnąć cele marketingowe wykorzystując metodę SMART?
    Jak osiągnąć cele marketingowe wykorzystując metodę SMART?
    Jasno określone cele marketingowe to najważniejszy aspekt każdej strategii. W tym artykule dowiesz się, jak je zdefiniować i czego mogą dotyczyć!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.