Odbiorcy codziennie zasypywani są rozmaitymi formami reklamy, począwszy od plakatów, billboardów, przekazów audiowizualnych w telewizji czy nagrań w radiu, skończywszy na nowoczesnych formach promocji w Internecie. Ich mnogość stawia pewne wyzwania reklamodawcom, którzy muszą wykazać się nietuzinkowym sposobem myślenia i nienachalnym sposobem przekazywania perswazyjnych treści. W zasięgu ręki pojawia się marketing narracyjny, zaskakujący odbiorców intrygującą historią i mający niebagatelny wkład w dynamiczny rozwój marki.
Z artykułu dowiesz się więcej na temat tego, czym jest marketing narracyjny oraz zapoznasz się z praktycznymi przykładami jego zastosowania. Zebraliśmy kilka wskazówek dotyczących tego, jak zabrać się za napisanie scenariusza z poruszającą historią w roli głównej.
Poruszając się w temacie: marketing narracyjny definicja, można natrafić na wiele źródeł i terminów skrupulatnie opisujących jego sens. Warto jednak oprzeć się na prostych wyjaśnieniach opisywanego pojęcia.
Marketing narracyjny w anglojęzycznym tłumaczeniu to nic innego jak storytelling. W zasadzie bazuje na kreowaniu nowatorskiej historii skorelowanej z daną marką, celem stworzenia szerszego kontekstu i koherentnej opowieści na temat brandu czy oferty produktowej. Niektórzy mówią o nim jako o swoistej “sztuce” wyzwalania emocji i oddziaływania na wyobraźnię odbiorcy.
Stworzenie przyciągającej opowieści to klucz do efektywnej sprzedaży asortymentu. W ten sposób firmy starają się wyróżnić na tle pozostałych i zachęcić do zakupu konkretnego produktu bądź usługi. Działanie to często wspomaga tworzenie więzi między reklamodawcą a nabywcą oraz wzmacnia zaufanie klienta względem marki.
Marketing narracyjny na pierwszy rzut oka nie wydaje się skomplikowany. Mimo to pojawia się szereg determinantów, które mają bezpośrednie znaczenie dla pozytywnego odbioru reklam opartych na storytellingu. Opracowaliśmy krótki poradnik na temat tego, czym kierować się w procesie twórczym. Uruchom wyobraźnię, zapisz wszystkie pomysły i koniecznie pamiętaj o naszych wskazówkach!
Nawet najbardziej oryginalna historia nie zda pomyślnie testu, jeżeli zabraknie w niej interakcji ze słuchaczem. Zakłada się, że dobra opowieść tworzona jest w trakcie, a jej rezultat zależy od odbiorcy. Storytelling skupia w sobie osobę narratora oraz szeroko pojętą publiczność, choć bardzo dużo zależy również od kontekstu kulturowego. Pamiętaj o nawiązywaniu więzi z gronem potencjalnych klientów, to oni decydują o sukcesie bądź porażce wdrażanych działań.
W e-marketingu niejednokrotnie wskazuje się na wagę contentu. Podobnie jest w przypadku storytellingu, w którym słowa mają duże znaczenie. Za pośrednictwem określonych wyrażeń jesteś w stanie skutecznie zaistnieć w świadomości słuchacza, tym samym kreując pozytywny wizerunek marki.
Przekazywane treści mają dużą wartość, jednak bez dodatkowych ubarwień w postaci mimiki twarzy, modulacji głosem czy gestykulacji mogą nie być wystarczająco angażujące. Im więcej się dzieje, tym skuteczniej jesteś zapamiętywany przez swoich słuchaczy.
Twoim zadaniem jest doprowadzenie publiczności do konkretnych reakcji i odczuć. Rozweselaj, wzruszaj i zaskakuj. Nie pomijaj jednak tego, że każdego cechuje nieco inna wrażliwość. Czasami to, co wywoła u Ciebie uśmiech, innych zniesmaczy bądź poirytuje.
Tworzenie historii dla wszystkich zdecydowanie się nie sprawdza, dlatego skoncentruj się na ustalonym wcześniej targecie. Zastanów się nad potrzebami i marzeniami potencjalnych odbiorców. Przemyśl również cel, jaki chcesz osiągnąć. Być może zależy Ci na promocji marki, a może jednak na sprzedaży konkretnego produktu? Sięgnij po język korzyści oraz spraw, by przyszły konsument zapragnął skorzystać z oferty.
Jakie marketing narracyjny przykłady wskazuje na gruncie praktycznym? Gdzie możesz zaimplementować ciekawą historię? Jedno z zastosowań wiąże się ze wzmocnieniem wizerunku marki. Ze storytellingu skorzystały już takie firmy, jak Coca-Cola czy Dove.
Storytelling spisuje się wzorowo w reklamowaniu produktów. Podobnie jak w przypadku angażującego sloganu wytwarza konkretne skojarzenia z promowaną ofertą firmy. Marketing narracyjny jest niezastąpiony również w prowadzeniu rozbudowanej kampanii przekazującej pewne idee.
Zastosowanie znajduje także w sektorze HR. Pracownicy za pośrednictwem interaktywnych historii przedstawiają wartości towarzyszące przedsiębiorstwu.
Wplecenie historii w ramy reklamy marki pozytywnie wpływa na całokształt funkcjonowania firmy. To jednak nie lada wyzwanie dla przedsiębiorców poszukujących kreatywnych rozwiązań w prezentacji atutów oferty czy samej działalności biznesowej. Głowa pełna pomysłów to już połowa sukcesu!
Jeśli chcesz uzyskać więcej dodatkowych informacji na dany temat, skontaktuj się z grupa-icea.pl przez formularz kontaktowy.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.