Zapytaj o ofertę
Czym jest marketing narracyjny?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest marketing narracyjny?

Czym jest marketing narracyjny?

4 min. czytania

Odbiorcy codziennie zasypywani są rozmaitymi formami reklamy, począwszy od plakatów, billboardów, przekazów audiowizualnych w telewizji czy nagrań w radiu, skończywszy na nowoczesnych formach promocji w Internecie. Ich mnogość stawia pewne wyzwania reklamodawcom, którzy muszą wykazać się nietuzinkowym sposobem myślenia i nienachalnym sposobem przekazywania perswazyjnych treści. W zasięgu ręki pojawia się marketing narracyjny, zaskakujący odbiorców intrygującą historią i mający niebagatelny wkład w dynamiczny rozwój marki.

Z artykułu dowiesz się więcej na temat tego, czym jest marketing narracyjny oraz zapoznasz się z praktycznymi przykładami jego zastosowania. Zebraliśmy kilka wskazówek dotyczących tego, jak zabrać się za napisanie scenariusza z poruszającą historią w roli głównej.

Wszystko o marketingu narracyjnym

Poruszając się w temacie: marketing narracyjny definicja, można natrafić na wiele źródeł i terminów skrupulatnie opisujących jego sens. Warto jednak oprzeć się na prostych wyjaśnieniach opisywanego pojęcia.

Marketing narracyjny w anglojęzycznym tłumaczeniu to nic innego jak storytelling. W zasadzie bazuje na kreowaniu nowatorskiej historii skorelowanej z daną marką, celem stworzenia szerszego kontekstu i koherentnej opowieści na temat brandu czy oferty produktowej. Niektórzy mówią o nim jako o swoistej “sztuce” wyzwalania emocji i oddziaływania na wyobraźnię odbiorcy.

Stworzenie przyciągającej opowieści to klucz do efektywnej sprzedaży asortymentu. W ten sposób firmy starają się wyróżnić na tle pozostałych i zachęcić do zakupu konkretnego produktu bądź usługi. Działanie to często wspomaga tworzenie więzi między reklamodawcą a nabywcą oraz wzmacnia zaufanie klienta względem marki.

Od czego by tu zacząć…

Marketing narracyjny na pierwszy rzut oka nie wydaje się skomplikowany. Mimo to pojawia się szereg determinantów, które mają bezpośrednie znaczenie dla pozytywnego odbioru reklam opartych na storytellingu. Opracowaliśmy krótki poradnik na temat tego, czym kierować się w procesie twórczym. Uruchom wyobraźnię, zapisz wszystkie pomysły i koniecznie pamiętaj o naszych wskazówkach!

Interakcja na pierwszym planie

Nawet najbardziej oryginalna historia nie zda pomyślnie testu, jeżeli zabraknie w niej interakcji ze słuchaczem. Zakłada się, że dobra opowieść tworzona jest w trakcie, a jej rezultat zależy od odbiorcy. Storytelling skupia w sobie osobę narratora oraz szeroko pojętą publiczność, choć bardzo dużo zależy również od kontekstu kulturowego. Pamiętaj o nawiązywaniu więzi z gronem potencjalnych klientów, to oni decydują o sukcesie bądź porażce wdrażanych działań.

Słowa mają moc

W e-marketingu niejednokrotnie wskazuje się na wagę contentu. Podobnie jest w przypadku storytellingu, w którym słowa mają duże znaczenie. Za pośrednictwem określonych wyrażeń jesteś w stanie skutecznie zaistnieć w świadomości słuchacza, tym samym kreując pozytywny wizerunek marki.

Uzupełnij content elementami ekspresji

Przekazywane treści mają dużą wartość, jednak bez dodatkowych ubarwień w postaci mimiki twarzy, modulacji głosem czy gestykulacji mogą nie być wystarczająco angażujące. Im więcej się dzieje, tym skuteczniej jesteś zapamiętywany przez swoich słuchaczy.

Twoim zadaniem jest doprowadzenie publiczności do konkretnych reakcji i odczuć. Rozweselaj, wzruszaj i zaskakuj. Nie pomijaj jednak tego, że każdego cechuje nieco inna wrażliwość. Czasami to, co wywoła u Ciebie uśmiech, innych zniesmaczy bądź poirytuje.

Zawęź swoją grupę docelową

Tworzenie historii dla wszystkich zdecydowanie się nie sprawdza, dlatego skoncentruj się na ustalonym wcześniej targecie. Zastanów się nad potrzebami i marzeniami potencjalnych odbiorców. Przemyśl również cel, jaki chcesz osiągnąć. Być może zależy Ci na promocji marki, a może jednak na sprzedaży konkretnego produktu? Sięgnij po język korzyści oraz spraw, by przyszły konsument zapragnął skorzystać z oferty.

Gdzie sprawdza się marketing narracyjny?

Jakie marketing narracyjny przykłady wskazuje na gruncie praktycznym? Gdzie możesz zaimplementować ciekawą historię? Jedno z zastosowań wiąże się ze wzmocnieniem wizerunku marki. Ze storytellingu skorzystały już takie firmy, jak Coca-Cola czy Dove.

Storytelling spisuje się wzorowo w reklamowaniu produktów. Podobnie jak w przypadku angażującego sloganu wytwarza konkretne skojarzenia z promowaną ofertą firmy. Marketing narracyjny jest niezastąpiony również w prowadzeniu rozbudowanej kampanii przekazującej pewne idee.

Zastosowanie znajduje także w sektorze HR. Pracownicy za pośrednictwem interaktywnych historii przedstawiają wartości towarzyszące przedsiębiorstwu.

Wplecenie historii w ramy reklamy marki pozytywnie wpływa na całokształt funkcjonowania firmy. To jednak nie lada wyzwanie dla przedsiębiorców poszukujących kreatywnych rozwiązań w prezentacji atutów oferty czy samej działalności biznesowej. Głowa pełna pomysłów to już połowa sukcesu!

Jeśli chcesz uzyskać więcej dodatkowych informacji na dany temat, skontaktuj się z grupa-icea.pl przez formularz kontaktowy.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak osiągnąć cele marketingowe wykorzystując metodę SMART?
    Jak osiągnąć cele marketingowe wykorzystując metodę SMART?
    Jasno określone cele marketingowe to najważniejszy aspekt każdej strategii. W tym artykule dowiesz się, jak je zdefiniować i czego mogą dotyczyć!
    Atrybucja w e-marketingu – który model wybrać?
    Atrybucja w e-marketingu – który model wybrać?
    Techniki strategii marketingowej w e-handlu. Brzmi ciekawie? Przedstawiamy, czym są modele atrybucji oraz w jaki sposób pomogą Ci w dotarciu do klientów.
    Co to jest brand marketing?
    Co to jest brand marketing?
    Chcesz, aby Twoja marka i produkty kojarzyły się klientom z konkretnymi cechami i wartościami? Postaw na brand marketing. Co to takiego? Podpowiadamy!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.