Zapytaj o ofertę
Czym jest marketing sensoryczny?
5 min. czytania

Czym jest marketing sensoryczny?

Wyobraź sobie, że w drodze do pracy mijasz piekarnię. Wcześniej zjadłeś śniadanie, więc nie odczuwasz głodu, jednak pod wpływem zapachu świeżego pieczywa wchodzisz do środka. W tle leci Twoja ulubiona piosenka, unosi się woń pieczonych bułek, a wzrok dodatkowo przykuwają kolorowe ciasta. Bez większego namysłu decydujesz się na zakup kawałka sernika przyozdobionego kwiatami.

Jak wytłumaczysz ten spontaniczny wybór? Jakie czynniki wpłynęły na zakup? Być może ciasto wyróżniło się na tle pozostałych wielobarwnymi dodatkami, a wejście do piekarni podyktowane było innym bodźcem, jakim był przyjemny zapach. W praktyce na tym polega właśnie marketing sensoryczny, który coraz chętniej wykorzystywany jest przez reklamodawców. Chcesz wpływać na decyzje zakupowe swoich przyszłych klientów? Koniecznie przeczytaj więcej na ten temat!

Marketing pięciu zmysłów – jak rozkochać konsumenta w swojej marce?

Wciąż zadajesz sobie pytanie, marketing sensoryczny co to takiego? Spieszymy z odpowiedzią, a w zasadzie – z definicją. Marketing sensoryczny, nazywany inaczej marketingiem pięciu zmysłów, odnosi się do promowania oferty (produktu bądź usługi), w taki sposób, że oddziałuje na podświadomość klienta, a przede wszystkim na zmysły. Wszystko to bazuje na wcześniej przygotowanym planie działania i dopasowaniu do kontekstu lub sytuacji, w której konsument się znalazł (np. odpowiednio dobranej muzyce czy specjalnym, spersonalizowanym zapachu).

Wskazane praktyki mają na celu wywołanie konkretnych skojarzeń z marką oraz zbudowanie emocjonalnej więzi z klientem. Pierwszoplanową rolę odgrywają zmysły (wzroku, słuchu, zapachu, dotyku czy smaku), służące jako bodźce stymulujące do podjęcia określonych aktywności. Jak umiejętnie korzystać z marketingu sensorycznego?

Wszyscy jesteśmy wzrokowcami

Zacznijmy od zmysłu wzroku, który odpowiada za pierwsze wrażenie u klienta. W marketingu można po niego sięgnąć w odwołaniu do:

  • przygotowania projektu designu produktu (np. odpowiednia kolorystyka opakowania, oryginalne hasło, a nawet niższe ceny);
  • aranżacji wnętrza sklepu (związek tematyczny pomiędzy tym, co jest zaprezentowane wewnątrz budynku, a ofertą asortymentu);
  • nasycenia światła (przemyślane oświetlenie wraz z wyeksponowaniem najważniejszych detali produktu/usługi).

Wzrok to jeden z ważniejszych determinantów. Z tego względu należy dołożyć wszelkich starań i wysiłków, aby wpłynąć na konsumenta i przekonać go do skonkretyzowanych wyborów.

Niedoceniony dotyk

Większe trudności może powodować dotyk jako element wykorzystywany w reklamie. Jego ranga wzrasta jednak w połączeniu ze zmysłem wzroku. Przykładowo, sięgnąłeś po kocyk ze względów stricte wizualnych, ale zależy Ci również na materiale, z którego jest wykonany. Wówczas, przesuwając palcami po tworzywie, możesz pobieżnie ocenić, czy jesteś dalej zainteresowany produktem.

Woń kwiatów, a może zapach świeżo skoszonej trawy?

Zmysł zapachu ma nieocenione możliwości, dlatego też powstała oddzielna dziedzina poświęcona jego zastosowaniu, nazywana marketingiem zapachowym. Pewnie wielokrotnie spotkałeś się z sytuacją, kiedy wchodząc do sklepu, byłeś w stanie wyczuć intensywną woń perfum. Unoszący się aromat miał wkomponować się w specyfikę danego miejsca, a przede wszystkim wytworzyć przyjemną atmosferę.

Niewystarczające jest jednak zamontowanie w pomieszczeniu aromatyzera. Jeżeli zależy Ci na tym, aby komunikat był efektywny, a zapach świadomie wykorzystany do celów marketingowych, należy przeprowadzić szereg skrupulatnych badań.

Kiedy możesz śmiało powiedzieć, że udało Ci się osiągnąć zamierzony efekt? Odpowiedź jest banalnie prosta! Jeżeli klient jest w stanie utożsamić konkretną woń z Twoim sklepem, trwale zapamiętuje zapach i pozytywnie odnosi skojarzenie z nim do zarządzanej przez Ciebie firmy. Najważniejszy jest target, którego preferencje warto znać, aby odnieść biznesowy sukces (również w kontekście doboru zapachu).

Przez żołądek do serca

Marketing sensoryczny powinien wzbudzać pozytywne emocje i kojarzyć się z czymś przyjemnym. Smak poniekąd umożliwia doznanie miłych doświadczeń, a z jego nieskończonych możliwości korzystają początkujące lokale gastronomiczne, jak również wykwintne restauracje.

Wysublimowany gust muzyczny

Zmysł słuchu jest prężnie wykorzystywany we wszelkiego rodzaju reklamach, a dowodem na to są spoty z oprawą dźwiękową. Trudno jednak wpisać się w gusta każdego odbiorcy ze względu na subiektywny odbiór tego typu przekazów. Na percepcję wpływ mają takie czynniki, jak samopoczucie, rodzaj asortymentu, a nawet pogoda.

W galeriach handlowych możesz spotkać się z utworami, które charakteryzuje rytmika i wysoki poziom głośności. Wszystko po to, aby zintensyfikować działania konsumenta, w tym nakłonić go do zakupów.

Wielofunkcyjność marketingu sensorycznego

Nie ulega wątpliwości, że marketing sensoryczny najczęściej pojawia się w kontekście sprzedaży. Jego zastosowanie można śmiało rozszerzyć na inne dziedziny czy branże. Odpowiednio dobrana ścieżka muzyczna, przyjemna woń unosząca się w biurze oraz nowatorski projekt przestrzeni to dodatkowa motywacja dla pracownika wykonującego swoje obowiązki zawodowe. Dzięki marketingowi internetowemu możliwe jest dotarcie z przekazem sensorycznym do szerokiego grona odbiorców.

Marketing sensoryczny niejedno ma imię, a z zasobów zmysłów można korzystać niemal na każdej płaszczyźnie. Jeśli chcesz poprawić wizerunek swojej firmy, wzmocnić świadomość istnienia marki na rynku bądź wykreować pozytywne skojarzenia z brandem, koniecznie sięgnij po propozycje sugerowane przez marketing pięciu zmysłów!

Spodobał Ci się nasz wpis? Skontaktuj się z naszą agencją SEO – chętnie odpowiemy na Twoje pytania!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co to jest digital marketing?
    Co to jest digital marketing?
    Digital marketing to największy sektor rynku finansowego na świecie. Twoja firma również jest jego częścią. Co to jest i jakie możliwości oferuje?
    Jak znaleźć grupę docelowych odbiorców?
    Jak znaleźć grupę docelowych odbiorców?
    Określanie grupy docelowych odbiorców to najważniejszy punkt każdej strategii reklamowej. Podpowiemy Ci, jak skutecznie przeprowadzić ten proces!
    Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?
    Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?
    Jak stworzyć skuteczną kampanię e-mail marketingu? W jaki sposób analizować jej wyniki? W tym artykule znajdziesz wszystkie odpowiedzi!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.