##Lead:Jak wybrać influencera do współpracy? Czym właściwe jest influencer marketing? Jak rozliczyć kampanię? Dowiesz się w niniejszym artykule!
Wyobraź sobie, że w drodze do pracy mijasz piekarnię. Wcześniej zjadłeś śniadanie, więc nie odczuwasz głodu, jednak pod wpływem zapachu świeżego pieczywa wchodzisz do środka. W tle leci Twoja ulubiona piosenka, unosi się woń pieczonych bułek, a wzrok dodatkowo przykuwają kolorowe ciasta. Bez większego namysłu decydujesz się na zakup kawałka sernika przyozdobionego kwiatami.
Jak wytłumaczysz ten spontaniczny wybór? Jakie czynniki wpłynęły na zakup? Być może ciasto wyróżniło się na tle pozostałych wielobarwnymi dodatkami, a wejście do piekarni podyktowane było innym bodźcem, jakim był przyjemny zapach. W praktyce na tym polega właśnie marketing sensoryczny, który coraz chętniej wykorzystywany jest przez reklamodawców. Chcesz wpływać na decyzje zakupowe swoich przyszłych klientów? Koniecznie przeczytaj więcej na ten temat!
Wciąż zadajesz sobie pytanie, marketing sensoryczny co to takiego? Spieszymy z odpowiedzią, a w zasadzie – z definicją. Marketing sensoryczny, nazywany inaczej marketingiem pięciu zmysłów, odnosi się do promowania oferty (produktu bądź usługi), w taki sposób, że oddziałuje na podświadomość klienta, a przede wszystkim na zmysły. Wszystko to bazuje na wcześniej przygotowanym planie działania i dopasowaniu do kontekstu lub sytuacji, w której konsument się znalazł (np. odpowiednio dobranej muzyce czy specjalnym, spersonalizowanym zapachu).
Wskazane praktyki mają na celu wywołanie konkretnych skojarzeń z marką oraz zbudowanie emocjonalnej więzi z klientem. Pierwszoplanową rolę odgrywają zmysły (wzroku, słuchu, zapachu, dotyku czy smaku), służące jako bodźce stymulujące do podjęcia określonych aktywności. Jak umiejętnie korzystać z marketingu sensorycznego?
Zacznijmy od zmysłu wzroku, który odpowiada za pierwsze wrażenie u klienta. W marketingu można po niego sięgnąć w odwołaniu do:
Wzrok to jeden z ważniejszych determinantów. Z tego względu należy dołożyć wszelkich starań i wysiłków, aby wpłynąć na konsumenta i przekonać go do skonkretyzowanych wyborów.
Większe trudności może powodować dotyk jako element wykorzystywany w reklamie. Jego ranga wzrasta jednak w połączeniu ze zmysłem wzroku. Przykładowo, sięgnąłeś po kocyk ze względów stricte wizualnych, ale zależy Ci również na materiale, z którego jest wykonany. Wówczas, przesuwając palcami po tworzywie, możesz pobieżnie ocenić, czy jesteś dalej zainteresowany produktem.
Zmysł zapachu ma nieocenione możliwości, dlatego też powstała oddzielna dziedzina poświęcona jego zastosowaniu, nazywana marketingiem zapachowym. Pewnie wielokrotnie spotkałeś się z sytuacją, kiedy wchodząc do sklepu, byłeś w stanie wyczuć intensywną woń perfum. Unoszący się aromat miał wkomponować się w specyfikę danego miejsca, a przede wszystkim wytworzyć przyjemną atmosferę.
Niewystarczające jest jednak zamontowanie w pomieszczeniu aromatyzera. Jeżeli zależy Ci na tym, aby komunikat był efektywny, a zapach świadomie wykorzystany do celów marketingowych, należy przeprowadzić szereg skrupulatnych badań.
Kiedy możesz śmiało powiedzieć, że udało Ci się osiągnąć zamierzony efekt? Odpowiedź jest banalnie prosta! Jeżeli klient jest w stanie utożsamić konkretną woń z Twoim sklepem, trwale zapamiętuje zapach i pozytywnie odnosi skojarzenie z nim do zarządzanej przez Ciebie firmy. Najważniejszy jest target, którego preferencje warto znać, aby odnieść biznesowy sukces (również w kontekście doboru zapachu).
Marketing sensoryczny powinien wzbudzać pozytywne emocje i kojarzyć się z czymś przyjemnym. Smak poniekąd umożliwia doznanie miłych doświadczeń, a z jego nieskończonych możliwości korzystają początkujące lokale gastronomiczne, jak również wykwintne restauracje.
Zmysł słuchu jest prężnie wykorzystywany we wszelkiego rodzaju reklamach, a dowodem na to są spoty z oprawą dźwiękową. Trudno jednak wpisać się w gusta każdego odbiorcy ze względu na subiektywny odbiór tego typu przekazów. Na percepcję wpływ mają takie czynniki, jak samopoczucie, rodzaj asortymentu, a nawet pogoda.
W galeriach handlowych możesz spotkać się z utworami, które charakteryzuje rytmika i wysoki poziom głośności. Wszystko po to, aby zintensyfikować działania konsumenta, w tym nakłonić go do zakupów.
Nie ulega wątpliwości, że marketing sensoryczny najczęściej pojawia się w kontekście sprzedaży. Jego zastosowanie można śmiało rozszerzyć na inne dziedziny czy branże. Odpowiednio dobrana ścieżka muzyczna, przyjemna woń unosząca się w biurze oraz nowatorski projekt przestrzeni to dodatkowa motywacja dla pracownika wykonującego swoje obowiązki zawodowe.
Marketing sensoryczny niejedno ma imię, a z zasobów zmysłów można korzystać niemal na każdej płaszczyźnie. Jeśli chcesz poprawić wizerunek swojej firmy, wzmocnić świadomość istnienia marki na rynku bądź wykreować pozytywne skojarzenia z brandem, koniecznie sięgnij po propozycje sugerowane przez marketing pięciu zmysłów!
Spodobał Ci się nasz wpis? Skontaktuj się z naszą agencją SEO – chętnie odpowiemy na Twoje pytania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
##Lead:Jak wybrać influencera do współpracy? Czym właściwe jest influencer marketing? Jak rozliczyć kampanię? Dowiesz się w niniejszym artykule!
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.