Zapytaj o ofertę
Czym jest model AIDA?
5 min. czytania

Czym jest model AIDA?

Wraz z rozwojem marketingu wzrasta zaangażowanie w różnego rodzaju reklamy. Przedsiębiorcy dokładają więc wszelkich starań, aby ich oferty były maksymalnie skuteczne i opłacalne. W tym właśnie celu powstał model AIDA. Czym jest i dlaczego warto wykorzystać go w swojej strategii marketingowej?

Model AIDA – co to takiego?

Z pewnością zastanawiasz się, model AIDA co to jest? Nic w tym dziwnego. Jest bowiem stosunkowo nową koncepcją. Przedstawia 4-etapową ścieżkę zakupową klienta, a ponadto sposób oddziaływania reklamy na odbiorcę, co jest bardzo ważne z punktu widzenia przedsiębiorców chcących zwiększyć skuteczność swojej strategii marketingowej.

W modelu AIDA każda z liter dotyczy innego działania podejmowanego przez konsumenta:

  • A (attention) – pierwszy kontakt z produktem;
  • I (interest) – zainteresowanie klienta produktem, który wobec tego zapoznaje się z jego cechami i właściwościami;
  • D (desire) – wzbudzanie potrzeby posiadania prezentowanego produktu;
  • A (action) – podjęcie decyzji o zakupie lub zignorowanie produktu.

Warto wspomnieć, że model AIDA jest akronimem anglojęzycznym, który ma swój odpowiednik w języku polskim. Mowa tu o modelu UZDA, czyli odpowiednio: uwadze, zainteresowaniu, dążeniu i akcji.

Kiedy warto wykorzystać model AIDA?

Model AIDA to świetne rozwiązanie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą uskutecznić swoje kampanie marketingowe. Mimo że jego wykorzystanie przyniesie korzyści niemal w każdej sytuacji, możemy wyróżnić kilka, w których będzie on szczególnie przydatny. Są to:

  • chęć zwiększenia zaangażowania odbiorców w mediach społecznościowych,
  • chęć uzyskania lepszych wyników sprzedażowych oraz zwiększenia konwersji na stronie internetowej,
  • chęć zwiększenia skuteczności prezentowanych w sieci reklam,
  • chęć uzyskania lepszych efektów niż przy tradycyjnych środkach reklamy, takich jak prasa czy telewizja.

Jak widać, model AIDA to świetny sposób na zwiększenie efektywności kampanii marketingowej online. Warto więc poznać jego specyfikę, aby w pełni wykorzystać drzemiący w nim potencjał w swoich działaniach reklamowych.

Etapy modelu AIDA

Jak już wspomnieliśmy, model AIDA opiera się na czterech etapach obrazujących poszczególne działania odbiorcy w odniesieniu do przedstawianego mu produktu. Aby maksymalnie zwiększyć zaangażowanie konsumentów, należy kompleksowo zoptymalizować każdy z nich.

Etapy modelu AIDA

Attention

Pierwszym etapem w modelu AIDA jest zdobycie uwagi potencjalnego klienta. Najważniejsze jest wówczas skierowanie przekazu do odpowiedniej grupy docelowej oraz dostosowanie go do preferencji odbiorców.

Celem tych działań jest zwiększenie świadomości marki oraz skłonienie klienta do zapoznania się z jej ofertą. Jak więc zoptymalizować przekaz reklamowy, aby wzbudzić zainteresowanie docelowych odbiorców? Oto kilka skutecznych działań:

  • tworzenie interesujących nagłówków,
  • optymalizacja szaty graficznej reklamy,
  • utrzymywanie bezpośredniego kontaktu z klientem,
  • zastosowanie innowacyjnych środków reklamy.

Interest

Po zwróceniu uwagi konsumenta należy przedstawić mu daną ofertę. Ważne jest wówczas, aby stale utrzymywać jego skupienie i budować zaufanie do marki.

Najlepszą opcją jest stworzenie interesujących treści oraz zaprezentowanie ich w ciekawy, oryginalny sposób. Należy też zadbać o czytelność i zrozumiałość przekazu, aby odbiorca nie miał wątpliwości co do jego znaczenia. Doskonale sprawdzą się też pytania retoryczne, które skłonią konsumenta do dalszego obcowania z marką.

Desire

Model AIDA to przede wszystkim koncepcja mająca na celu zwiększenie zaangażowania odbiorców. Na etapie desire należy więc wzbudzić w nich pragnienie skorzystania z danej oferty.

Ważne jest wówczas, aby zaprezentować nie tylko zalety produktów czy usług, ale też korzyści, jakie niesie za sobą ich zakup. Nie można zapominać o podaniu istotnych szczegółów, które rozwieją ewentualne wątpliwości odbiorców.

Action

Na ostatnim etapie modelu AIDA należy maksymalnie zwiększyć skuteczność prezentowanych reklam. Warto wykorzystać efektywne wezwania do działania, takie jak „skontaktuj się z nami”, „kup już dziś” lub „załóż konto”.

Kluczowa okazuje się wówczas personalizacja komunikatu, która skłoni konsumenta do określonych akcji.

Model AIDA – nowe odmiany

W wyniku postępu technicznego i stale rosnących oczekiwań potencjalnych klientów marketing musi nieustannie się rozwijać. W związku z tym model AIDA regularnie przechodzi modyfikacje, dzięki którym przedsiębiorcy mogą stale pozyskiwać nowych klientów i zwiększać sprzedaż.

Od momentu powstania modelu opracowano aż 5 innych wariantów odpowiedzialnych za realizację długoterminowych założeń. Przyjrzyjmy się im bliżej:

  • AIDAL – model rozszerzony o etap L (loyalty), czyli lojalność, który ma na celu zachęcenie klienta do ponownego skorzystania z oferty danej marki;
  • AIDAS – etap S (satisfaction) opiera się na zwiększaniu zadowolenia i satysfakcji klienta, na które wpływają takie czynniki, jak poziom obsługi, jakość oferowanych produktów czy stosunek ceny do wartości;
  • AIDAR – etap R (repetitive purchase) dotyczy powtarzalności korzystania z ofert, a więc zachęcania odbiorców do ponownego skorzystania ze świadczonych usług;
  • AIDAE – etap E (engagement) to nic innego, jak zwiększanie zaangażowania klientów w akcje, takie jak dzielenie się opinią ze znajomymi czy polecanie marki innym konsumentom;
  • AIDCAS – C (confidence), czyli pewność oraz S (satisfaction), czyli satysfakcja. To etapy zawierające się w najbardziej rozbudowanym modelu AIDA, mające na celu utwierdzenie klienta w założeniu, że jego decyzja zakupowa była słuszna.

Podsumowanie

Model AIDA to świetny sposób na zwiększenie skuteczności kampanii marketingowej. Warto więc upewnić się, że każdy etap modelu został wdrożony do strategii marketingowej oraz korzystnie wpływa na jej efektywność. Ważna jest regularna analiza skuteczności poszczególnych działań, aby inwestycja w ich realizację była opłacalna. W przypadku jakichkolwiek problemów warto skonsultować się ze specjalistą, dzięki któremu wypełnienie założeń modelu AIDA będzie dużo prostsze.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO w iCEA Group! Na spotkaniu dowiesz się jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Agencja social media – czym się zajmuje?
    Agencja social media – czym się zajmuje?
    Marketing w mediach społecznościowych to jedno z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań. Warto więc wiedzieć, czym zajmuje się agencja social media.
    Czym zajmuje się agencja marketingowa?
    Czym zajmuje się agencja marketingowa?
    Dzięki współpracy z agencją marketingową osiągniesz znacznie więcej, niż działając samodzielnie. Podpowiemy Ci, czym zajmuje się taka organizacja!
    W jaki sposób technologie AR i VR wpływają na sprzedaż internetową?
    W jaki sposób technologie AR i VR wpływają na sprzedaż internetową?
    Prowadzisz sklep internetowy? Poszukujesz innowacji? Wirtualna rzeczywistość to coś dla Ciebie! Koniecznie czytaj dalej.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.