Zapytaj o ofertę

Czym jest model AIDA?

5 min czytania
Czym jest model AIDA?
Kategoria Marketing

Wraz z rozwojem marketingu wzrasta zaangażowanie w różnego rodzaju reklamy. Przedsiębiorcy dokładają więc wszelkich starań, aby ich oferty były maksymalnie skuteczne i opłacalne. W tym właśnie celu powstał model AIDA. Czym jest i dlaczego warto wykorzystać go w swojej strategii marketingowej?

Spis treści:

Model AIDA – co to takiego?

Z pewnością zastanawiasz się, model AIDA co to jest? Nic w tym dziwnego. Jest bowiem stosunkowo nową koncepcją. Przedstawia 4-etapową ścieżkę zakupową klienta, a ponadto sposób oddziaływania reklamy na odbiorcę, co jest bardzo ważne z punktu widzenia przedsiębiorców chcących zwiększyć skuteczność swojej strategii marketingowej.

W modelu AIDA każda z liter dotyczy innego działania podejmowanego przez konsumenta:

  • A (attention) – pierwszy kontakt z produktem;
  • I (interest) – zainteresowanie klienta produktem, który wobec tego zapoznaje się z jego cechami i właściwościami;
  • D (desire) – wzbudzanie potrzeby posiadania prezentowanego produktu;
  • A (action) – podjęcie decyzji o zakupie lub zignorowanie produktu.

Warto wspomnieć, że model AIDA jest akronimem anglojęzycznym, który ma swój odpowiednik w języku polskim. Mowa tu o modelu UZDA, czyli odpowiednio: uwadze, zainteresowaniu, dążeniu i akcji.

Kiedy warto wykorzystać model AIDA?

Model AIDA to świetne rozwiązanie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą uskutecznić swoje kampanie marketingowe. Mimo że jego wykorzystanie przyniesie korzyści niemal w każdej sytuacji, możemy wyróżnić kilka, w których będzie on szczególnie przydatny. Są to:

  • chęć zwiększenia zaangażowania odbiorców w mediach społecznościowych,
  • chęć uzyskania lepszych wyników sprzedażowych oraz zwiększenia konwersji na stronie internetowej,
  • chęć zwiększenia skuteczności prezentowanych w sieci reklam,
  • chęć uzyskania lepszych efektów niż przy tradycyjnych środkach reklamy, takich jak prasa czy telewizja.

Jak widać, model AIDA to świetny sposób na zwiększenie efektywności kampanii marketingowej online. Warto więc poznać jego specyfikę, aby w pełni wykorzystać drzemiący w nim potencjał w swoich działaniach reklamowych.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Etapy modelu AIDA

Jak już wspomnieliśmy, model AIDA opiera się na czterech etapach obrazujących poszczególne działania odbiorcy w odniesieniu do przedstawianego mu produktu. Aby maksymalnie zwiększyć zaangażowanie konsumentów, należy kompleksowo zoptymalizować każdy z nich.

Etapy modelu AIDA

Attention

Pierwszym etapem w modelu AIDA jest zdobycie uwagi potencjalnego klienta. Najważniejsze jest wówczas skierowanie przekazu do odpowiedniej grupy docelowej oraz dostosowanie go do preferencji odbiorców.

Celem tych działań jest zwiększenie świadomości marki oraz skłonienie klienta do zapoznania się z jej ofertą. Jak więc zoptymalizować przekaz reklamowy, aby wzbudzić zainteresowanie docelowych odbiorców? Oto kilka skutecznych działań:

  • tworzenie interesujących nagłówków,
  • optymalizacja szaty graficznej reklamy,
  • utrzymywanie bezpośredniego kontaktu z klientem,
  • zastosowanie innowacyjnych środków reklamy.

Interest

Po zwróceniu uwagi konsumenta należy przedstawić mu daną ofertę. Ważne jest wówczas, aby stale utrzymywać jego skupienie i budować zaufanie do marki.

Najlepszą opcją jest stworzenie interesujących treści oraz zaprezentowanie ich w ciekawy, oryginalny sposób. Należy też zadbać o czytelność i zrozumiałość przekazu, aby odbiorca nie miał wątpliwości co do jego znaczenia. Doskonale sprawdzą się też pytania retoryczne, które skłonią konsumenta do dalszego obcowania z marką.

Desire

Model AIDA to przede wszystkim koncepcja mająca na celu zwiększenie zaangażowania odbiorców. Na etapie desire należy więc wzbudzić w nich pragnienie skorzystania z danej oferty.

Ważne jest wówczas, aby zaprezentować nie tylko zalety produktów czy usług, ale też korzyści, jakie niesie za sobą ich zakup. Nie można zapominać o podaniu istotnych szczegółów, które rozwieją ewentualne wątpliwości odbiorców.

Action

Na ostatnim etapie modelu AIDA należy maksymalnie zwiększyć skuteczność prezentowanych reklam. Warto wykorzystać efektywne wezwania do działania, takie jak „skontaktuj się z nami”, „kup już dziś” lub „załóż konto”.

Kluczowa okazuje się wówczas personalizacja komunikatu, która skłoni konsumenta do określonych akcji.

Model AIDA – nowe odmiany

W wyniku postępu technicznego i stale rosnących oczekiwań potencjalnych klientów marketing musi nieustannie się rozwijać. W związku z tym model AIDA regularnie przechodzi modyfikacje, dzięki którym przedsiębiorcy mogą stale pozyskiwać nowych klientów i zwiększać sprzedaż.

Od momentu powstania modelu opracowano aż 5 innych wariantów odpowiedzialnych za realizację długoterminowych założeń. Przyjrzyjmy się im bliżej:

  • AIDAL – model rozszerzony o etap L (loyalty), czyli lojalność, który ma na celu zachęcenie klienta do ponownego skorzystania z oferty danej marki;
  • AIDAS – etap S (satisfaction) opiera się na zwiększaniu zadowolenia i satysfakcji klienta, na które wpływają takie czynniki, jak poziom obsługi, jakość oferowanych produktów czy stosunek ceny do wartości;
  • AIDAR – etap R (repetitive purchase) dotyczy powtarzalności korzystania z ofert, a więc zachęcania odbiorców do ponownego skorzystania ze świadczonych usług;
  • AIDAE – etap E (engagement) to nic innego, jak zwiększanie zaangażowania klientów w akcje, takie jak dzielenie się opinią ze znajomymi czy polecanie marki innym konsumentom;
  • AIDCAS – C (confidence), czyli pewność oraz S (satisfaction), czyli satysfakcja. To etapy zawierające się w najbardziej rozbudowanym modelu AIDA, mające na celu utwierdzenie klienta w założeniu, że jego decyzja zakupowa była słuszna.

Podsumowanie

Model AIDA to świetny sposób na zwiększenie skuteczności kampanii marketingowej. Warto więc upewnić się, że każdy etap modelu został wdrożony do strategii marketingowej oraz korzystnie wpływa na jej efektywność. Ważna jest regularna analiza skuteczności poszczególnych działań, aby inwestycja w ich realizację była opłacalna. W przypadku jakichkolwiek problemów warto skonsultować się ze specjalistą, dzięki któremu wypełnienie założeń modelu AIDA będzie dużo prostsze.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO w iCEA Group! Na spotkaniu dowiesz się jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest cross-selling?
Czym jest cross-selling?
Cross-selling to doskonały sposób na zwiększenie zysków przy utrzymaniu tej samej liczby klientów. Na czym polega ta strategia? Warto poznać szczegóły.
Co to jest reklama PPC?
Co to jest reklama PPC?
Jak działają reklamy PPC? Kiedy warto w nie zainwestować? Jakie mają zalety? W tym artykule poznasz potencjał kampanii Pay Per Click!
Krótka historia Internetu: od zimnej wojny do zakupów online
Krótka historia Internetu: od zimnej wojny do zakupów online
Zapraszamy na krótką podróż w czasie, która przypomni Ci, że Internet wcale nie jest z nami „od zawsze”, a świat online to nie tylko możliwości, ale też zagrożenia.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę