Zapytaj o ofertę

Czym jest Q-commerce?

5 min czytania
Czym jest Q-commerce?
Kategoria E-Commerce

W XXI wieku zakupy online zawojowały handel, a to z kolei spowodowało zmiany w obrębie preferencji i wymagań konsumenckich. Pierwszoplanową rolę zaczął odgrywać Q-commerce, który zdominował system Next Day Delivery. To nic innego jak forma szybkiego handlu bazująca na dostarczeniu zakupów klientowi, zazwyczaj chemii domowej bądź artykułów spożywczych, w kilkanaście minut. Wygodny sposób zamówień i odbierania przesyłek sprawia, że konsumenci coraz częściej decydują się na skorzystanie z tego typu usług. Sprawdź, co jeszcze kryje w sobie pojęcie Q-commerce!

Spis treści:

Definicja Q-commerce

W obecnych czasach, pomimo prężnie funkcjonującego tradycyjnego handlu e-commerce, czas oczekiwania na przesyłkę czasami wydłuża się do kilkunastu dni. Q-commerce, nazywane także Quick commerce, to zmodernizowany rodzaj e-commerce, nastawiony na dostarczenie klientom produktów w błyskawicznym tempie niemal do każdego miejsca na Ziemi. Przedsiębiorstwa zaangażowane w łańcuch dostawy dostarczają zamówiony asortyment, dzięki czemu klient oszczędza czas, który musiałby poświęcić na realizację zakupów w sklepie stacjonarnym.

Filary modelu biznesowego Q-commerce

Pokrótce już wyjaśniliśmy Q-commerce co to takiego jest, dlatego pora przedstawić zestaw cech wyróżniających model na tle pozostałych. Przekonaj się sam, co czyni tę formę handlu wyjątkową!

  • Sprawne tempo dostawy i komfort realizacji zamówień – za sprawą tej platformy zaoszczędzisz czas nie tylko ze względu na brak konieczności odwiedzin sklepu, lecz możliwość zakupu z poziomu platformy w każdym miejscu i niemal o każdej porze dnia.
  • Gwarancja jakości dostawy.
  • Niższe ceny produktów – to rezultat masowego nabywania asortymentu przez marki.
  • Opcja śledzenia zamówienia – ten wariant jest szczególnie dogodny dla osób, które chcą zaplanować swój dzień i nie czekać bezczynnie na przesyłkę.
  • Innowacyjne wewnętrzne aplikacje firm – przedsiębiorstwa specjalizujące się w szybkim handlu przygotowują autorskie aplikacje, za sprawą których kupujący są w stanie zamówić kilka produktów z jednego serwisu.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Dobra logistyka to podstawa

Szybkość realizacji zamówienia to jedna z podstawowych cech innowacyjnej firmy. W parze ze sprawną dostawą idzie skomplikowana logistyka. Na jej podstawie model Q-commerce może sprawdzić się w przypadku firm:

  • nastawionych wyłącznie na dostawę asortymentu – wówczas konsumenci za pomocą aplikacji bądź witryny internetowej zamawiają produkt. W kolejnym etapie kurier odbiera zamówienie w określonej placówce, aby następnie dostarczyć je pod adres wskazany przez konsumenta (przykłady: InPost i Uber Eats);
  • funkcjonujących dwojako, tzn. angażujących się w dostawę asortymentu przy jednoczesnym prowadzeniu własnych magazynów (dark stores) – warunkiem działania “ciemnych sklepów” jest współtworzenie gęstej sieci. To z kolei umożliwia natychmiastową dostawę produktu w odległości ok. 3 km od określonej placówki. Kurierzy odbierają zakupione produkty, aby potem przekierować je do klienta (przykłady: Auchan, Empik).

Zarządzanie dark stores wiąże się z pewnymi korzyściami, chociażby z optymalizacją kosztów przeznaczonych na obsługę placówki. Wobec tego firmy mają kontrolę nad tym, jak, krok po kroku, wygląda cały proces zakupowy.

Plusy i minusy Q-commerce

Quick commerce brzmi kusząco dla biznesmenów nastawionych na dynamiczny rozwój i otwartych na wszelkie modernizacje zarządzanych przez nich firm. Jakie argumenty przemawiają za skorzystaniem z potencjału szybkiego handlu? Czy istnieją wady takiego rozwiązania?

Argumenty “za”

Nie ulega wątpliwości, że szybkie i niezawodne zakupy to dla klientów cenna wartość. Przedsiębiorstwa świadczące tego rodzaju usługi mogą śmiało rywalizować zarówno z miejscowymi placówkami, jak i dużymi graczami na rynku.

Kolejnym atutem jest wzrost lojalności wobec marki, co bezpośrednio wynika z natychmiastowego zaspokajania potrzeb i oczekiwań konsumentów. Wpływa to pozytywnie na odbiór wizerunku firmy, dlatego też wszelkie opóźnienia mogą zniechęcić klienta i zadecydować o wyborze alternatywnej opcji, jaką jest konkurencja.

Q-commerce to rozwiązanie cyfrowe, charakteryzujące się dynamicznym rozwojem w obszarze technologii. Wprowadzone zmiany przyczyniają się do minimalizacji kosztów oraz wystąpienia błędów.

Argumenty “przeciw”

Chociaż Q-commerce jest wygodną opcją, to wciąż dominują zakupy w sklepach stacjonarnych. Wynika to z braku ponoszenia dodatkowych kosztów za dostawę. Na niekorzyść działają również przeszkody wejścia na rynek, ponieważ konkurencja od dawna wdraża na szeroką skalę strategię błyskawicznej dostawy. Należy zatem podjąć odpowiednie kroki, aby efektywnie zarządzać e-biznesem. Jedną z propozycji jest poszerzenie oferty produktów bądź promocje, które przykują uwagę niezdecydowanego konsumenta.

Q-commerce – hit czy kit? Perspektywa przyszłości

Quick commerce to relatywnie nowy obszar działania na polskim rynku. Pandemia COVID-19 poniekąd przyczyniła się do zintensyfikowania aktywności podejmowanych w jego obrębie. Choć zapowiedź dynamicznych zmian z udziałem szybkiego handlu brzmi obiecująco, to wciąż najważniejsze okazuje się wywarcie dobrego pierwszego wrażenia. Gwarantuje je User Experience rozwijane na stronie WWW sklepu bądź aplikacji. Zadbaj o to, aby użytkownik sprawnie poruszał się po zasobach serwisu i zbuduj z nim długookresową więź.

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 5

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Sklep internetowy GOshop. Czy warto?
Sklep internetowy GOshop. Czy warto?
Chcesz założyć sklep WWW przy minimum zachodu z Twojej strony? Zależy Ci na unikatowym projekcie i zoptymalizowanej witrynie? Sprawdź GoShop!
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Odpowiedź na to pytanie i garść cennych wskazówek dla e-commerce znajdziesz w tym artykule!
Przyszłość e-commerce: handel konwersacyjny
Przyszłość e-commerce: handel konwersacyjny
Handel konwersacyjny rewolucjonizuje e-commerce, a kluczową rolę w tym procesie odgrywa sztuczna inteligencja (AI). Poznaj potencjał nowych technologii, zrozum znaczenie […]

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę