Zapytaj o ofertę

Czym jest skalowanie biznesu?

5 min czytania
Czym jest skalowanie biznesu?
Kategoria Marketing

Bez względu na to, jaką dziedziną się zajmujemy, musimy liczyć się z wysoką – a w zasadzie rosnącą – konkurencją. Firmy prześcigają się w tworzeniu kanałów dotarcia do potencjalnych klientów. Świadomi i patrzący z perspektywą właściciele firm stawiają w tym celu na rozwój. Aby ta machina mogła pracować, potrzebuje jednak ogromnego kapitału – nie tylko finansowego. Jak więc sobie w tym pomóc? Skalowanie biznesu co to takiego? Wyjaśniamy!

Spis treści:

Co to jest skalowanie biznesu?

Skalowalność (scalability) to możliwość zwiększenia skali działania danego systemu bądź przedsiębiorstwa.

  • W marketingu odnosi się do zwiększania przychodów firmy bez ponoszenia dodatkowych kosztów operacyjnych. Głównym zadaniem tego procesu jest moc wpływania na rynek oraz zwiększenie grupy klientów.
  • W informatyce termin ten dotyczy zdolności oprogramowania do sprawnego działania w warunkach stale rosnącej liczby użytkowników lub danych, co przekłada się na zwiększenie kapitału: finansowego, czasowego, ludzkiego. Celem jest stworzenie warunków do kreowania wydajnego środowiska.

Czym jednak różni się skalowanie od wzrostu? Wzrost to zwiększenie przychodów przy poszerzaniu zasobów. Skalowanie zaś to zwiększenie przychodów w tempie przewyższającym wzrost kosztów.

Efekty skalowania biznesu

Do najważniejszych korzyści skalowalności można zaliczyć:

  • lepsze wdrożenie produktu/ usługi na nowy rynek;
  • uzyskanie przewagi nad konkurencją o mniejszych zasobach;
  • możliwość projektowania nowych rozwiązań dla klientów;
  • możliwość przebranżowienia na podstawie innego modelu biznesowego.

W ujęciu ogólnym jest to możliwość uzyskania znacznie szerszego horyzontu, co pozwoli stać się autorytetem w danej dziedzinie.

65% przedsiębiorstw wykorzystujących skalowanie biznesu cieszy się ekspansją na nowych rynkach. Taktyka ta zmniejsza również czas potrzebny małej firmie, aby stać się dużym i prężnym podmiotem.

Ważne: należy pamiętać, że nie jest to rozwiązanie dostępne dla każdego. Skierowane jest przede wszystkim do silnie osadzonych na rynku firm, a także tych rozwijających się jako startupy.

Dźwignia finansowa

Do wdrożenia skalowania biznesu potrzebna jest między innymi tzw. dźwignia finansowa. Chodzi o sposoby finansowania działalności inwestycyjnej firmy, będące połączeniem kapitału własnego i obcego. Do najpopularniejszych źródeł finansowania zewnętrznego zalicza się:

  • dotacje,
  • dofinansowania,
  • emisję akcji,
  • kredyt bankowy,
  • kredyt kupiecki,
  • leasing.

Kapitał obcy stwarza możliwość podniesienia rentowności kapitału własnego. Im jest on wyższy, tym korzystniejsza sytuacja finansowa przedsiębiorstwa. Nieprzemyślane działanie w tym zakresie może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Skalowanie biznesu a rozwój

Skalowalność pozwala zwiększyć przychody, a więc pozytywnie wpływa na rozwój firmy. W wielu przypadkach pozwala to obniżyć koszty podatku, pozyskania klienta czy wydatki związane z prowadzeniem działalności. Planując wdrożenie skalowania biznesu, należy zwrócić uwagę na:

  • krótko- i długofalowe działania;
  • przemyślany plan finansowy;
  • kompleksowy model biznesowy;
  • relacje z klientami;
  • znajomość rynku;
  • znajomość konkurencji;
  • przeprowadzanie audytów;
  • pozyskiwanie danych i tworzenie raportów.

Aby właściwie zacząć skalowanie biznesu, plan działania musi zostać podzielony na części składowe danej organizacji, takie jak: zarządzanie, obsługa klienta, marketing, logistyka, dystrybucja. Konieczne jest również dokonanie oceny szans i zagrożeń dla biznesu, a tym samym zaplanowanie strategii reagowania na zmiany.

Skalowanie biznesu a marketing online

Proces skalowania powinien przebiegać równocześnie z optymalizacją i pozycjonowaniem strony. Chodzi przede wszystkim o stworzenie kampanii reklamowej, która wpłynie na rozpoznawalność firmy, a w konsekwencji na sprzedaż produktów/ usług oraz działania w obrębie content marketingu, pozwalające stworzyć obraz eksperta i zatrzymać potencjalnych klientów na dłużej.

Kluczem wspierającym skalowalność jest od strony marketingowej omnichannel, czyli zintegrowanie różnych kanałów komunikacji w celu interakcji z klientem. Pozwala to zatrzeć granicę między działalnością online a offline, zwiększając grupę zainteresowanych. Od strony sieciowej warto skorzystać z bloga, mediów społecznościowych oraz płatnych reklam PPC (Pay Per Click).

Warto:

  • wykorzystać dostępną technologię, aby zmniejszyć koszty produkcji i zautomatyzować jej proces;
  • skupić się na poprawie wartości produktu, a nie tylko na zwiększaniu jego ceny;
  • dbać o relacje z klientami i partnerami biznesowymi;
  • słuchać swoich pracowników – to oni są siłą napędową.

Skalowanie startupu

Skalowalność jest również wpisana w funkcjonowanie startupów. Ekspansja powinna zacząć się od innowacyjnego produktu. Należy zastanowić się, na ile jest on uniwersalny i miałby szansę wzbudzić zainteresowanie międzynarodowe. Kartą przetargową są ludzie – ich wiedza i umiejętności. Należy więc postawić na zgrany zespół, a wtedy żadna współpraca nie będzie trudna.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Podsumowanie: strategia i taktyka

Skalując swój biznes, pozwalasz na wzrost przychodów przy wolniejszym wzroście wydatków. Masz więc możliwość skorzystania z dodatkowych środków i zasobów, które wesprą rozwój Twojej firmy. Pamiętaj jednak, że nie jest to wyłącznie kwestia szczęścia. Kluczem jest staranne planowanie. Nie popadaj więc w stagnację i zacznij zastanawiać się, jak możesz poprawić funkcjonowanie swojego biznesu.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Dlaczego warto korzystać z recenzji na stronie internetowej?
Dlaczego warto korzystać z recenzji na stronie internetowej?
Recenzje są ważnym elementem każdej strategii marketingu internetowego, dlatego jeśli planujesz rozwinąć swoją działalność, musisz o nich pamiętać.
Network marketing – na czym polega?
Network marketing – na czym polega?
Network marketing dla wielu osób wydaje się już historią. Czy wiesz jednak, na czym polega i jakie ma zalety? W tym artykule poznasz szczegóły!
Co to jest newsletter?
Co to jest newsletter?
Masz do dyspozycji bardzo skuteczne narzędzie do zwiększania zysków ze sprzedaży, ale z niego nie korzystasz. Zobacz, jak wygląda skuteczny newsletter.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę