Bez względu na to, jaką dziedziną się zajmujemy, musimy liczyć się z wysoką – a w zasadzie rosnącą – konkurencją. Firmy prześcigają się w tworzeniu kanałów dotarcia do potencjalnych klientów. Świadomi i patrzący z perspektywą właściciele firm stawiają w tym celu na rozwój. Aby ta machina mogła pracować, potrzebuje jednak ogromnego kapitału – nie tylko finansowego. Jak więc sobie w tym pomóc? Skalowanie biznesu co to takiego? Wyjaśniamy!
Skalowalność (scalability) to możliwość zwiększenia skali działania danego systemu bądź przedsiębiorstwa.
Czym jednak różni się skalowanie od wzrostu? Wzrost to zwiększenie przychodów przy poszerzaniu zasobów. Skalowanie zaś to zwiększenie przychodów w tempie przewyższającym wzrost kosztów.
Do najważniejszych korzyści skalowalności można zaliczyć:
W ujęciu ogólnym jest to możliwość uzyskania znacznie szerszego horyzontu, co pozwoli stać się autorytetem w danej dziedzinie.
65% przedsiębiorstw wykorzystujących skalowanie biznesu cieszy się ekspansją na nowych rynkach. Taktyka ta zmniejsza również czas potrzebny małej firmie, aby stać się dużym i prężnym podmiotem.
Ważne: należy pamiętać, że nie jest to rozwiązanie dostępne dla każdego. Skierowane jest przede wszystkim do silnie osadzonych na rynku firm, a także tych rozwijających się jako startupy.
Do wdrożenia skalowania biznesu potrzebna jest między innymi tzw. dźwignia finansowa. Chodzi o sposoby finansowania działalności inwestycyjnej firmy, będące połączeniem kapitału własnego i obcego. Do najpopularniejszych źródeł finansowania zewnętrznego zalicza się:
Kapitał obcy stwarza możliwość podniesienia rentowności kapitału własnego. Im jest on wyższy, tym korzystniejsza sytuacja finansowa przedsiębiorstwa. Nieprzemyślane działanie w tym zakresie może skutkować poważnymi konsekwencjami.
Skalowalność pozwala zwiększyć przychody, a więc pozytywnie wpływa na rozwój firmy. W wielu przypadkach pozwala to obniżyć koszty podatku, pozyskania klienta czy wydatki związane z prowadzeniem działalności. Planując wdrożenie skalowania biznesu, należy zwrócić uwagę na:
Aby właściwie zacząć skalowanie biznesu, plan działania musi zostać podzielony na części składowe danej organizacji, takie jak: zarządzanie, obsługa klienta, marketing, logistyka, dystrybucja. Konieczne jest również dokonanie oceny szans i zagrożeń dla biznesu, a tym samym zaplanowanie strategii reagowania na zmiany.
Proces skalowania powinien przebiegać równocześnie z optymalizacją i pozycjonowaniem strony. Chodzi przede wszystkim o stworzenie kampanii reklamowej, która wpłynie na rozpoznawalność firmy, a w konsekwencji na sprzedaż produktów/ usług oraz działania w obrębie content marketingu, pozwalające stworzyć obraz eksperta i zatrzymać potencjalnych klientów na dłużej.
Kluczem wspierającym skalowalność jest od strony marketingowej omnichannel, czyli zintegrowanie różnych kanałów komunikacji w celu interakcji z klientem. Pozwala to zatrzeć granicę między działalnością online a offline, zwiększając grupę zainteresowanych. Od strony sieciowej warto skorzystać z bloga, mediów społecznościowych oraz płatnych reklam PPC (Pay Per Click).
Warto:
Skalowalność jest również wpisana w funkcjonowanie startupów. Ekspansja powinna zacząć się od innowacyjnego produktu. Należy zastanowić się, na ile jest on uniwersalny i miałby szansę wzbudzić zainteresowanie międzynarodowe. Kartą przetargową są ludzie – ich wiedza i umiejętności. Należy więc postawić na zgrany zespół, a wtedy żadna współpraca nie będzie trudna.
Skalując swój biznes, pozwalasz na wzrost przychodów przy wolniejszym wzroście wydatków. Masz więc możliwość skorzystania z dodatkowych środków i zasobów, które wesprą rozwój Twojej firmy. Pamiętaj jednak, że nie jest to wyłącznie kwestia szczęścia. Kluczem jest staranne planowanie. Nie popadaj więc w stagnację i zacznij zastanawiać się, jak możesz poprawić funkcjonowanie swojego biznesu.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.