Współcześnie wciąż funkcjonuje przekonanie, że stworzenie strony internetowej czy profilu w mediach społecznościowych zajmuje kilka chwil. Owszem – zajmuje, jednak jeśli zależy Ci na popularności w sieci czy rozwoju firmy, wymaga to nieco więcej zaangażowania. Nie bez powodu coraz bardziej świadomi właściciele biznesów sięgają po pomoc UX designerów. Wykorzystują oni szereg strategii do stworzenia sprawnie działającej strony internetowej. Jedną z nich są makiety low-fi i makiety high-fi. Do czego służą? Dlaczego warto z nich korzystać i jak wspierają Twoją strategię SEO?
Zacznijmy od pojęcia makiety UX. Jest to graficzna prezentacja rozmieszczenia elementów na stronie internetowej bądź w aplikacji mobilnej, a także zależności między nimi. Przypomina finalny produkt, jednak istnieje jedynie w wersji uproszczonej, pozbawionej szczegółów. Dopiero potem budowana jest koncepcja.
Co w tym wszystkim robi człon „UX”? Chodzi o User Experience, czyli wrażenia użytkowników w związku z korzystaniem ze strony internetowej. Jest to niezwykle ważny element optymalizacji i pozycjonowania, który daje szansę na zdobycie wysokiej pozycji w SERP-ach. Im bardziej zadowolony odbiorca, tym większy ruch.
Na jakie rodzaje dzielą się makiety?
Makietę funkcjonalną powinieneś przygotować, kiedy chcesz sprawdzić wydajność projektu, oszacować koszty jego realizacji, a także zoptymalizować budżet. Dzięki makietom low-fi i high-fi możesz analizować projekt graficzny, treść oraz interakcje użytkowników. W ten sposób zbudujesz bazę cennych informacji, które wykorzystane podczas kreowania finalnej wersji produktu, ułatwią Ci osiągnięcie zamierzonych efektów.
Dlaczego warto zdecydować się na wdrożenie makiet low-fi i high-fi? Ich wykorzystanie niesie za sobą wiele ważnych dla rozwoju Twojej strategii korzyści. Są to:
Tworzenie makiet funkcjonalnych nie jest trudne, o ile wykorzystasz w tym celu przydatne narzędzia. Oto przykładowe programy, dzięki którym z opracowaniem makiety poradzi sobie nawet początkujący UX designer.
MIRO to narzędzie umożliwiające zapisywanie idei, planów, projektów i prototypów interfejsów na cyfrowej tablicy. W ostatnich latach MIRO przeszło ewolucję, stawiając nacisk na estetykę i wszechstronność. Dzięki dostępowi online, możesz zalogować się i pracować z dowolnego miejsca na świecie na każdym komputerze. Niemniej jednak, ograniczenie wyłącznie do pracy online może powodować opóźnienia lub niestabilność w przypadku bardziej skomplikowanych projektów wymagających szybkiego połączenia internetowego. Zasób gotowych komponentów dla makiet funkcjonalnych jest ograniczony, a więc bardziej odpowiedni dla prostych projektów stron internetowych czy aplikacji. Choć narzędzie posiada swoją unikalną estetykę, nie zawsze jest ona zgodna z charakterem projektu – weź to pod uwagę podczas tworzenia swojej makiety.
MIRO doskonale nadaje się do kolaboracyjnej pracy zespołowej. Bezpłatne konto umożliwia swobodne testowanie narzędzia, dzięki czemu nie narazisz się na zbędne koszty.
miro.com – przykładowa makieta
AXURE, choć proste na pierwszy rzut oka, jest wszechstronnym narzędziem do tworzenia makiet UX. Wyróżnia się intuicyjnością dzięki bogatej bibliotece gotowych elementów i komponentów. Choć może wydawać się nieco bardziej zaawansowany niż inne narzędzia, po wdrożeniu oferuje niemal nieograniczone możliwości budowania makiet funkcjonalnych. Narzędzie umożliwia ponadto płynną pracę zespołową oraz prezentację projektów online po ich stworzeniu.
axure.com – panel narzędzia
XD to intuicyjne narzędzie do tworzenia makiet od ADOBE. Program dostępny jest na Windows i macOS. Umożliwia tworzenie makiet i prototypów, a następnie płynne przechodzenie do projektowania graficznego z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji znanymi z Adobe Photoshop i Illustrator. Dzięki integracji z Photoshopem XD umożliwia edycję grafik, przewyższając w ten sposób możliwości konkurencyjnych narzędzi. Umożliwia ponadto kolaborację zespołową, wygodny podgląd projektu oraz prezentację online. Sprawdzi się szczególnie, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z makietami UX.
adobe.com – tworzenie makiety w narzędziu XD
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.