Zapytaj o ofertę
Czym są nienaturalne linki przychodzące?
6 min. czytania

Czym są nienaturalne linki przychodzące?

Linki przychodzące to bardzo ważny element każdej strategii pozycjonowania. Od dłuższego czasu Google wprowadza zmiany, które zmniejszają wpływ nienaturalnych odnośników ze słabych źródeł – podobnie jak w przypadku samych treści, jakość to obecnie podstawa. Co to są nienaturalne linki przychodzące i jak uniknąć obniżenia pozycji strony w wynikach Google?

Czym są nienaturalne linki przychodzące?

To pojęcie, które może dość często pojawiać się w kontekście tematyki link buildingu – w szczególności w odniesieniu do zasad budowania sieci wysokiej jakości linków. Nienaturalne linki przychodzące to odnośniki, które nie są klikane w ramach autentycznych działań użytkownika: zamiast tego zostały umieszczone na stronie głównie w celu manipulowania algorytmami wyszukiwarki. W większości przypadków nienaturalne linki kierujące pochodzą ze źródeł niecieszących się zbyt dobrą opinią, a do tego są w bardzo niewielkim stopniu powiązane ze stroną, na której widnieją. Mogą one być generowane nawet przez typowo „spamerskie” witryny, których jedynym celem jest nieuczciwe wpłynięcie na kolejność wyników wyszukiwania. Warto jednak zaznaczyć, że takie działania mogą narazić nas na spore konsekwencje.

Jakie kary może nałożyć Google za nieodpowiednią politykę linków?

Oprogramowanie Google na bieżąco sprawdza każdą stronę internetową pod kątem wielu parametrów, które mają istotny wpływ na pozycjonowanie. W przypadku nienaturalnych linków spore znaczenie ma algorytm Pingwin wprowadzony w 2012 roku jako odpowiedź na rosnący udział spamu w wynikach wyszukiwania. Już od dekady zatem strony, które stosują nieuczciwe praktyki związane z linkowaniem, mogą spotkać się z karami od Google. W tym przypadku możemy wyróżnić przede wszystkim trzy główne „sankcje”.

  • Filtr ręczny – rodzaj kary nakładany bezpośrednio przez pracownika Google z działu Search Quality Team (zespół jakości wyszukiwania). Może on obejmować całą domenę lub konkretne podstrony; nakładanie takich filtrów jest jednak coraz rzadsze ze względu na rozwój automatycznych rozwiązań w ramach algorytmu Pingwin. Właściciele stron internetowych, które otrzymały taką karę, muszą usunąć wszelkie nienaturalne linki i złożyć wniosek o zdjęcie filtru.
  • Filtr algorytmiczny – kolejną karą, która grozi za prowadzenie niepoprawnej polityki linkowej, jest automatyczne obniżenie widoczności witryny lub jej podstron w wynikach wyszukiwania. Aby pozbyć się tego typu konsekwencji, należy skorzystać ze wbudowanego w Google Search Console narzędzia zgłaszania niechcianych linków (Disavow Tools). Należy jednak pamiętać, że nawet po usunięciu takich odnośników strona może mieć problem z powrotem na wcześniejszą pozycję.
  • Ban – jest to ostatnia i zarazem najbardziej dotkliwa kara, jaką Google może nałożyć na stronę prowadzącą niepoprawną politykę linkową. W tym przypadku witryna zostaje kompletnie usunięta z wyników. Aby przywrócić ją do listy rezultatów, konieczne będzie usunięcie nienaturalnych linków i zgłoszenie się do Google.

Jak sprawdzić nienaturalne linki przychodzące do strony?

Spadek ruchu organicznego i pozycji fraz to czynniki, które powinny być dla każdego właściciela strony internetowej sygnałem informującym o tym, że coś złego dzieje się z witryną. Jednym z powodów może być właśnie nienaturalny profil linkowy. Aby zweryfikować, czy Google nie ukarało danej strony, wystarczy skorzystać z Google Search Console.

Po przejściu do konsoli należy otworzyć zakładkę „Bezpieczeństwo i ręczne działania”, a następnie przejść do menu „Ręczne działania”. Ta funkcja pozwoli na sprawdzenie strony i przygotowanie raportu, który pokaże, czy na witrynę zostały nałożone ograniczenia. W tym miejscu znajdziemy także szczegółowe instrukcje w kwestii zdejmowania ograniczeń wraz z przydatnymi odnośnikami.

Rodzaje nienaturalnych linków

Pozyskiwanie nienaturalnych linków jest jednym z elementów strategii Black Hat, czyli nieuczciwych praktyk SEO, które mają na celu jak najszybsze podbicie pozycji strony w wynikach. Takie działania przeważnie jednak szybko prowadzą do nałożenia kar. Sporo czynności w ramach oszukiwania algorytmów skupia się właśnie na odnośnikach – wynika to z faktu, że linki, zwłaszcza zewnętrzne, mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie. Oto kilka przykładów źródeł nienaturalnych linków:

  • Systemy wymiany linków (SWL) – popularne niegdyś portale, które służą do publikowania linków i wymiany z innymi stronami. Choć kiedyś takie rozwiązania były powszechnie używane w świecie pozycjonowania, obecnie Google bardzo słabo ocenia odnośniki z takich źródeł.
  • Nadużywanie niskiej jakości komentarzy na blogach i spamowanie pod różnymi artykułami, wklejając odnośniki do własnej strony.
  • Nieprawdziwe konta na forach – na różnych stronach tego typu powstają tzw. puste konta, które nie wykazują realnej aktywności. Są one tworzone zwykle wyłącznie z myślą o postowaniu linków.
  • Strony niskiej jakości, na przykład farmy treści, również są słabo oceniane jako źródło odnośników.

Rodzaje pojedynczych nienaturalnych linków

Pojedynczy nienaturalny link nie ma większego wpływu na całokształt profilu linków. Należy jednak uważać, by takich sytuacji nie było na stronie zbyt dużo – w przeciwnym wypadku również możemy spotkać się z karami ze strony Google. Jakich odnośników warto unikać?

  • Tzw. goły link, czyli surowy URL strony – tego typu odnośnik będzie mniej czytelny dla użytkowników, a dodatkowo przekazuje mniejszą wartość niż link z tekstem zakotwiczenia (anchor).
  • Stare, wygasłe linki – jeśli odnośniki prowadzą do zasobów, które już zostały usunięte, użytkownicy trafią jedynie na stronę z błędem 404. Również takie linki osłabią pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Co warto wiedzieć o badaniu profilu linków?

Badanie profilu linków jest bardzo ważne – to podstawa planowania i organizowania strategii link buildingu. W tym celu warto wykorzystać profesjonalne narzędzia do pozycjonowania. Możemy także postawić na rozwiązania dostępne w ramach funkcjonalności Google Search Console.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: menties.pl, beautyride.pl

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Praktyki SEO dla małych firm – sięgnij po wielkie możliwości! Strategia optymalizacyjna dla małego biznesu
    Praktyki SEO dla małych firm – sięgnij po wielkie możliwości! Strategia optymalizacyjna dla małego biznesu
    Przedsiębiorcy małych firm powinni postawić na skuteczne działania SEO, aby mieć szansę na dobrą widoczność w wyszukiwarce i tym samym osiągnięcie sukcesu.
    Jak pisać meta description? Czy ma wpływ na pozycjonowanie? Sprawdź, jakie są najczęściej popełniane błędy!
    Jak pisać meta description? Czy ma wpływ na pozycjonowanie? Sprawdź, jakie są najczęściej popełniane błędy!
    Meta description daje możliwość opisania zawartości samej witryny i ma spore znaczenie dla użytkowników. Warto znać zasady tworzenia takiego opisu!
    Co to jest techniczne SEO?
    Co to jest techniczne SEO?
    Aby uzyskać widoczność w Google, musisz zadbać o techniczną strukturę swojej strony. W tym artykule dowiesz się, na co zwrócić wówczas uwagę!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.