Zapytaj o ofertę

Czym są pliki cookies na stronie internetowej i po co się je stosuje?

5 min czytania
Czym są pliki cookies na stronie internetowej i po co się je stosuje?
Kategoria Analityka

Przeglądając zasoby e-sklepu, niejednokrotnie spotkałeś się z “ciasteczkami”. Ich zadaniem jest zadbanie o to, aby odwiedzana przez Ciebie strona działała w 100% prawidłowo. Jeżeli dokonujesz zakupu jakiegoś produktu, pliki cookies odpowiadają za zapisanie zawartości koszyka. Nie musisz obawiać się, że zamykając przeglądarkę (pomyłkowo bądź celowo), nie zobaczysz już wybranego przez siebie asortymentu na konkretnej witrynie. Wszystkie dane zostaną zapisane, a produkty wciąż będą znajdować się w internetowym koszyku.

W artykule omówimy, czym są pliki cookies, jaka jest ich rola w świecie online oraz jak zabrać się za ich wyłączenie. Koniecznie dowiedz się więcej!

Spis treści:

Wszystko, co musisz wiedzieć o plikach cookies

Wciąż rozmyślasz nad tym, pliki cookies co to takiego dla strony WWW oraz w jaki sposób ich obecność wpływa na zarządzaną platformę? Nie trzymajmy Cię dłużej w niepewności! Popularne ciasteczka to nic innego, jak skondensowane w formie, gromadzone w pamięci komputera pliki tekstowe. W momencie, gdy internauta scrolluje konkretną witrynę, serwer przesyła je na użytkowany sprzęt. Pliki cookies składają się z wielu liter i cyfr, w których to zapisane zostały informacje niezbędne dla określonej strony internetowej. Wszystko po to, aby mogła po raz kolejny zidentyfikować użytkownika podczas jego wizyty i nie wymagać od niego ponownej zmiany ustawień.

Wracając do wspomnianych zakupów online, to dzięki cookies system na podstawie wybranych produktów zasugeruje internaucie bardzo podobne warianty. Zarządzający stroną nie pozostają bez korzyści, ponieważ za sprawą ciasteczek gromadzą dane, które to z kolei umożliwiają sprawną analizę statystyczną pod kątem odbiorców platformy e-sprzedażowej.

Polityka cookies, czyli pełna zgoda dla stosowanych ciasteczek

Zbieranie niezbędnych informacji przez przeglądarkę wpływa na komfort korzystania ze stron WWW przez użytkowników sieci. Eksponowane przekazy reklamowe są również dopasowane względem preferencji internauty, z uwzględnieniem wcześniej wyszukiwanych tematów. Z czym wiąże się wykorzystanie cookies do reklam? Przede wszystkim z gromadzeniem danych o użytkownikach, dlatego też niezbędne okazuje się wcześniejsze zasygnalizowanie o tym, że dana praktyka będzie miała miejsce.

Czym jest polityka cookies? To plik bądź strona mieszcząca w sobie informacje na temat danych o internautach. Zakłada się, że wszystkie strony powinny odpowiednio sygnalizować o tym procederze, w tym również zbierać przyzwolenia na jego stosowanie.

Ciasteczka mają różne zastosowania

Pliki cookies dzielą się na kilka typów, o których warto wiedzieć. Wyróżnia się zatem:

  • Cookies stałe: pozostają zachowane w zasobach przeglądarki na dłuższy czas. Wiąże się to z wyborem konkretnych ustawień.
  • Cookies tymczasowe: jak sama nazwa wskazuje, nie pozostają na długo w pamięci przeglądarki.
  • Cookies własne: źródło ich pochodzenia zaczerpnięte jest z odwiedzanej przez użytkownika strony.
  • Cookies zewnętrzne: pochodzą z odmiennej witryny niż docelowo eksploatowanej przez internautę.
  • Cookies niezbędne: są wręcz konieczne do obsługi określonego serwisu internetowego.
  • Cookies reklamowe: gwarantują spersonalizowane przekazy reklamowe.
  • Cookies konfiguracyjne: za sprawą tego rodzaju cookies serwer zapamięta wyszczególnione usługi oraz ważne dla niego funkcje.

To jednak nie wszystko, czego możesz spodziewać się po ciasteczkach. Umożliwiają między innymi korzystanie z zasobów strony bez konieczności ponownego logowania się do platformy.

Pliki cookies mogą okazać się niezwykle przydatnym “narzędziem” w kontekście przeprowadzanej analizy na stronie WWW. Właściciele witryn mają wgląd w statystyki, co pozwala zdefiniować, ile czasu odbiorcy poświęcają na przeglądanie konkretnych podstron lub oferty produktów.

Jak włączyć i wyłączyć pliki cookies?

Obsługa konta Google w przeglądarce jest możliwa po uprzednim włączeniu ciasteczek. Jak zabrać się za ich uruchomienie? Wyjaśniamy!

  • Pierwsze, co musisz zrobić, to otworzyć przeglądarkę na określonym urządzeniu.
  • Następnie wybrać opcję “Więcej” zlokalizowaną w prawym, górnym rogu, a potem kliknąć “Ustawienia”.
  • Kolejnym krokiem będą “Prywatność i bezpieczeństwo” i “Ustawienia witryn”.
  • Na samym końcu wystarczy, że wybierzesz opcję “Pliki cookies” i klikniesz przełącznik znajdujący się pod hasłem “Zablokowane”.

Jak poradzić sobie z wyłączeniem obsługi plików cookies? Przede wszystkim należy wiedzieć, gdzie są one zapisywane. Wszystko zależy jednak od określonego typu przeglądarki, wewnątrz której znajdziesz pomoc, jak, krok po kroku, włączyć i wyłączyć cookies.

Czy ciasteczka są bezpieczne?

Jeżeli martwisz się, że przez pliki cookies Twoje urządzenie zostanie zainfekowane przez wirusa, to uspokajamy – z pewnością tak się nie stanie. Dobrym pomysłem będzie jednak wyczyszczenie komputera/laptopa bądź smartfona ze wspomnianych plików. Warto mieć to na uwadze zwłaszcza wtedy, gdy nie chcesz być obserwowany przez cookies i otrzymywać spersonalizowanych reklam.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Pliki cookies – czy są niezastąpione?

Dla reklamodawców niezwykle ważne jest zbieranie informacji na temat potencjalnych klientów oraz ich upodobań. Oprócz plików cookies pojawiają się inne rozwiązania targetowania reklam (np. FLoC lub FLEDGE). Sposobów na promocję marki jest wiele, choć ciasteczka są niezwykle przydatne w opracowywaniu kompleksowych strategii marketingowych.

Wyłączenie cookies może wiązać się z pewnymi trudnościami w obsłudze niektórych serwisów internetowych, zwłaszcza tych, które zobowiązują do logowania. Nie bój się więc ciasteczek!

Skontaktuj się z naszymi specjalistami i dowiedz się, jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak skonfigurować i wdrożyć Google Analytics 4? Poradnik GA4
Jak skonfigurować i wdrożyć Google Analytics 4? Poradnik GA4
Konfiguracja Google Analytics 4 czeka każdego, kto korzystał z GA3. Warto więc wiedzieć, jak sprawnie wdrożyć usługę na nowej wersji narzędzia.
Czym się zajmuje agencja User Experience?
Czym się zajmuje agencja User Experience?
Współpraca z agencją User Experience to doskonały sposób na osiągnięcie spektakularnych wyników. Warto więc wiedzieć, czym zajmują się eksperci UX.
Jak dobrze zaprojektować stronę internetową pod urządzenia mobilne?
Jak dobrze zaprojektować stronę internetową pod urządzenia mobilne?
Prowadzisz swoją stronę WWW, ale nie jest ona kompatybilna z urządzeniami mobilnymi? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak to zmienić!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę