Link building to podstawowa i niezbędna część SEO. We wczesnych rankingach wyszukiwarek Google opierano się na algorytmie Page Rank działającym poprzez zliczanie linków na stronie w celu określenia jej pozycji. Aktualnie na to, co pojawia się w wynikach wyszukiwania, wpływa czynników, wśród których praca z linkami nadal zajmuje ważne miejsce. Zmieniły się jednak zasady linkowania, a sam Google dużą wagę przykłada do jakości hiperłączy i kategorycznie potępia korzystanie z popularnych wśród webmasterów systemów wymiany linków. Czym jednak są SWL i jak mogą wpłynąć na pozycję Twojej witryny w SERP?
SWL to specjalne platformy oferujące webmasterom i właścicielom witryny dostęp do katalogu zasobów internetowych, w których mogą oni umieszczać swoje linki. Warto jednak wiedzieć, że każdy system wymiany linków wymaga rejestracji, a często także opłaty. Co więcej, zdecydowana większość platform obejmuje katalogi witryn niskiej jakości, bez wartości merytorycznej.
W praktyce jest to więc forma giełdy linków, która może działać na dwa sposoby:
Cały proces jest automatyczny i odbywa się przez kod HTML, do którego dostęp mają tylko zarejestrowani użytkownicy systemu. Wymiana linków operuje także wewnętrzną walutą, najczęściej punktami, które można zdobyć na kilka sposobów:
Punkty przyznawane są także na podstawie określonych wytycznych, a witryny biorące udział w systemie wymiany są oceniane pod kątem Page Rank, ilości zaindeksowanych stron w Google oraz ilości linków wewnętrznych i zewnętrznych (wychodzących, przychodzących).
Istnieją SWL typu dynamicznego i statycznego. W przypadku tych pierwszych algorytm umieszcza linki losowo na wskazanych witrynach – ich lokalizacja zmienia się co kilka dni. Statyczne systemy umieszczają linki na stałe na konkretnej stronie.
Podobną praktyką ukierunkowaną na budowanie sieci niekoniecznie wartościowych linków są farmy linków. Warto jednak postawić na sprawdzone metody link buildingu lub zlecić ten proces profesjonalnej agencji SEO.
W teorii z systemów automatycznej wymiany linków można korzystać, ale trzeba robić to rozsądnie. Czerwoną flagą dla botów będzie nagła poprawa pozycji zasobu i wzrost liczby linków. Podstawą do nałożenia sankcji będzie również słaba jakość hiperłączy. Z tego też względu część specjalistów przekonuje, że system wymiany linków wykorzystywany z umiarem może być dobry i domaga się włączenia go do White Hat SEO. Na ten moment jednak Google prowadzi aktywną walkę z ze zjawiskiem takim jak masowe publikowanie linków i surowo karze korzystające z niego strony. Używanie tego systemu jest więc indywidualną decyzją każdego właściciela witryny, ale warto dwa razy się zastanowić, czy jest to warte ryzyka. Tym bardziej że w arsenale pozycjonerów i webmasterów jest wiele narzędzi pozwalających na stworzenie dobrej jakości link buildingu. Z tego względu warto przeprowadzić dokładny audyt off-site i wdrożyć rozwiązania, które poprawią pozycję Twojej strony w Google.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.