Zapytaj o ofertę

Czym są systemy wymiany linków?

5 min czytania
Czym są systemy wymiany linków?
Kategoria Pozycjonowanie

Link building to podstawowa i niezbędna część SEO. We wczesnych rankingach wyszukiwarek Google opierano się na algorytmie Page Rank działającym poprzez zliczanie linków na stronie w celu określenia jej pozycji. Aktualnie na to, co pojawia się w wynikach wyszukiwania, wpływa czynników, wśród których praca z linkami nadal zajmuje ważne miejsce. Zmieniły się jednak zasady linkowania, a sam Google dużą wagę przykłada do jakości hiperłączy i kategorycznie potępia korzystanie z popularnych wśród webmasterów systemów wymiany linków. Czym jednak są SWL i jak mogą wpłynąć na pozycję witryny w SERP?

Spis treści:

System wymiany linków – jak to działa?

SWL to specjalne platformy oferujące webmasterom i właścicielom witryny dostęp do katalogu zasobów internetowych, w których mogą oni umieszczać swoje linki. Warto jednak wiedzieć, że każdy system wymiany linków wymaga rejestracji, a często także opłaty. Co więcej, zdecydowana większość platform obejmuje katalogi witryn niskiej jakości, bez wartości merytorycznej.

W praktyce jest to więc forma giełdy linków, która może działać na dwa sposoby:

  • możesz umieszczać linki na stronach internetowych, które są częścią systemu i wyraziły na to zgodę;
  • na swojej stronie możesz umieszczać linki do innych zasobów, które w zamian robią to samo dla Ciebie.

Cały proces jest automatyczny i odbywa się przez kod HTML, do którego dostęp mają tylko zarejestrowani użytkownicy systemu. Wymiana linków operuje także wewnętrzną walutą, najczęściej punktami, które można zdobyć na kilka sposobów:

  • płacąc za nie gotówką;
  • udostępniając swoją witrynę dla linków innych użytkowników;
  • zapraszając do systemu nowych użytkowników.

Punkty przyznawane są także na podstawie określonych wytycznych, a witryny biorące udział w systemie wymiany są oceniane pod kątem Page Rank, ilości zaindeksowanych stron w Google oraz ilości linków wewnętrznych i zewnętrznych (wychodzących, przychodzących).

Istnieją SWL typu dynamicznego i statycznego. W przypadku tych pierwszych algorytm umieszcza linki losowo na wskazanych witrynach – ich lokalizacja zmienia się co kilka dni. Statyczne systemy umieszczają linki na stałe na konkretnej stronie.

SWL a Black Hat SEO

Wielu webmasterów i pozycjonerów korzysta z SWL – pozycjonowanie witryny za pomocą takiej platformy jest szybsze i łatwiejsze, dzięki czemu w krótkim czasie można dostać się na wyższe pozycje w rankingu. Okupione jest to jednak sporym ryzykiem, ponieważ systemy wymiany linków wchodzą w zakres czarnego SEO.

Google oficjalnie skrytykował takie działanie, uznając je za niezgodne ze swoimi wytycznymi. Wśród nich wyraźnie wskazane jest, że niedozwolone jest kupowanie i sprzedawanie linków (także w ramach barteru tworów, usług czy właśnie linków). Wbrew zasadom jest również korzystanie ze stron partnerskich, mających na celu tylko wzajemne linkowanie, a także ze zautomatyzowanych programów służących do tworzenia linków do witryny.

Jednym z głównych zarzutów przeciw SWL jest to, że nie generują one naturalnego ruchu, a same linki mają niską jakość. Szczególnie ta ostatnia kwestia jest ważna, ponieważ Google kładzie duży nacisk na poprawę doświadczeń użytkowników. Ważne jest więc, by pozyskiwane linki były dla nich wartościowe oraz użyteczne. Warto też wiedzieć, że systemy te budują pozycję witryny skokowo i gwałtownie, podczas gdy Google preferuje stopniowe zdobywanie reputacji w SERP.

Kary i sankcje za używanie SWL

Ponieważ systemy wymiany linków są zakazane przez Google, właściciele mogą zostać ukarani za taką linkowaną witrynę. Są to kary naprawdę dotkliwe. Jeśli boty wyszukiwarki odkryją, że dany zasób wykorzystuje system wymiany linków, mogą znacznie obniżyć jego pozycję, a w najgorszym wypadku nałożyć na niego filtry i bany. Odzyskanie utraconego miejsca w rankingach jest trudne, czasochłonne i kosztowne. Z pewnością będzie też wymagało skorzystania z pomocy specjalisty.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Istnieje wiele dozwolonych, skutecznych sposobów na pozyskiwanie jakościowych linków zewnętrznych. Są to metody wymagające więcej pracy i czasu, ale przy tym niezagrażające nałożeniem bana czy filtra od Google.

Możliwe jest pozyskiwanie linku do witryny za darmo poprzez korzystanie z sieci społecznościowych – prowadź swoje konta firmowe i udzielaj się w grupach tematycznych. Możesz też wymieniać się linkami z innymi zasobami, tworząc razem akcje promocyjne czy kampanie reklamowe. Dobrym pomysłem jest publikowanie artykułów z linkami do Twojej witryny na portalach lokalnych mediów, blogach tematycznych, serwisach i katalogach branżowych.

Staraj się też tworzyć treści najwyższej jakości, które mogą zainteresować nie tylko potencjalnych odwiedzających, ale także powiązane zasoby, które będą chciały udostępnić Twój content. Umożliwi to uzyskanie tak zwanych naturalnych linków zwrotnych, które wyszukiwarki lubią najbardziej.

Czy warto korzystać z SWL?

W teorii z systemów automatycznej wymiany linków można korzystać, ale trzeba robić to rozsądnie. Czerwoną flagą dla botów będzie nagła poprawa pozycji zasobu i wzrost ilości linków. Podstawą do nałożenia sankcji będzie również słaba jakość hiperłączy. Z tego też względu część specjalistów przekonuje, że system wymiany linków wykorzystywany z umiarem może być dobry i domaga się włączenia go do White Hat SEO. Na ten moment jednak Google prowadzi aktywną walkę z ze zjawiskiem takim jak masowe publikowanie linków i surowo karze korzystające z niego strony. Używanie tego systemu jest więc indywidualną decyzją każdego właściciela witryny, ale warto dwa razy się zastanowić, czy jest to warte ryzyka. Tym bardziej że w arsenale pozycjonerów i webmasterów jest wiele narzędzi pozwalających na stworzenie dobrej jakości link buildingu.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 4.9/5 | Liczba ocen: 12

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Linki dofollow a nofollow – co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?
Linki dofollow a nofollow – co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?
Linki prowadzące do Twojej witryny mogą mieć różne atrybuty. Czym różnią się linki dofollow i nofollow? Kiedy z nich korzystać? Sprawdź to z nami.
Znaczenie SEO podczas pandemii COVID-19
Znaczenie SEO podczas pandemii COVID-19
Prowadzisz firmę i odczuwasz bolesne skutki pandemii koronawirusa? Sprawdź, jakie znaczenie ma w obecnej sytuacji optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek!
Mapa strony – co to jest? Jak stworzyć mapę witryny oraz jaki wpływ na SEO ma sitemapa?
Mapa strony – co to jest? Jak stworzyć mapę witryny oraz jaki wpływ na SEO ma sitemapa?
Jeśli zależy Ci na optymalizacji swojej strony internetowej, a także na uporządkowaniu jej zawartości, najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie do mapy […]

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę