Link building to niezbędny element każdej strategii optymalizacji i pozycjonowania. Nie jest to łatwe zadanie, bowiem wymaga od nas znajomości rodzajów linków oraz ich zastosowania. To, co dla jednej strony okaże się pomocne, w przypadku drugiej może być problematyczne. Jednak jest coś, o czym każdy powinien wiedzieć – deep linking. Na czym polega metoda tworzenia głębokich linków, co to właściwie oznacza i jak się tego podjąć samodzielnie?
Deep link to nic innego jak odnośnik prowadzący do zawartości konkretnej witryny lub aplikacji internetowej. Początkowo były to linki do podstron, a dziś określa się w ten sposób wiązanie ze sobą zasobów stron, powiadomień push i e-maili marketingowych, które niejako pomija stronę główną. Mogą to być między innymi artykuły sponsorowane, w których linki przekierowują użytkownika do opisanej usługi lub produktu, aby nie musiał on już jej szukać samodzielnie.
SEO (Search Engine Optimization) to szereg czynności umożliwiających danej stronie internetowej zdobycie wyższej pozycji rankingowej oraz widoczność w SERP. Składa się z dwóch etapów: optymalizacji on-site oraz off-site. Link building stoi niejako pomiędzy nimi, ponieważ z jednej strony dba o odpowiednią nawigację wewnętrzną strony, z drugiej zaś o jej popularność w całej sieci. Im więcej zaufanych odwołań, tym wyższa pozycja w rankingu oraz autorytatywność witryny. Za ich pomocą pozostawisz trwały ślad w sieci.
Backlinki odgrywają również bardzo ważną rolę w kontekście czynników rankingowych Google. Deep linking może wspomóc więc tworzenie naturalnego profilu linkowego, który będzie pozytywnie oceniany przez roboty sieciowe. Należy jednak uważać, aby odsyłanie do konkretnych podstron zgadzało się z opisem oraz intencjami użytkowników – w przeciwnym razie może to zostać odczytane jako próba manipulacji.
Opisywaną metodę warto wykorzystać w przypadku pozycjonowania w mediach społecznościowych. Jeśli Twoje posty odpowiadają konkretnym produktom, możesz odesłać użytkownika do nich na stronie WWW, aby w wygodniejszy sposób dokonał transakcji. Skracasz w ten sposób proces zakupowy i przyspieszasz możliwość zwiększenia zysków. W przypadku reklam szczególnie przydatne będzie narzędzie Google Ads, które w łatwy sposób pozwoli stworzyć głębokie linkowanie na iOS (linki uniwersalne) oraz Androidzie (linki aplikacji).
Wyobraź sobie sytuację, w której klikasz reklamę bądź interesujący Cię link zawierający konkretną informację, po czym trafiasz na stronę główną. Nie wiesz, w jakim miejscu szukać tego, na czym Ci zależało, więc najprawdopodobniej rezygnujesz z całej strony. Z punktu widzenia użytkownika poziom User Experience nie jest zadowalający, a tym samym rośnie współczynnik odrzuceń. Głębokie linkowanie jest rozwiązaniem tego problemu, ponieważ oferuje odbiorcy to, co go interesuje bez poświęcania dodatkowego czasu. To zatem funkcjonalność, która pozwala na wygodne dzielenie się treścią czy promowanie produktów.
W procesie optymalizacji nie można pomijać urządzeń mobilnych. Niemal 60% ruchu organicznego pochodzi właśnie od nich. Warto więc wykorzystać w tym przypadku możliwości głębokiego linkowania. Pozwoli nam na odesłanie odbiorców do konkretnych ekranów w aplikacjach mobilnych, powiadomieniach, mailach. W przypadku witryn e-commerce może również kierować uwagę użytkownika na porzucony wcześniej koszyk, co stwarza kolejną możliwość konwersji. Deep linking pozwala więc na personalizowanie doświadczeń, co jest dodatkową wartością w oczach Google.
Strony internetowe oparte na technologii Adobe Flash oraz AJAX często uniemożliwiają tworzenie deep linków. Ta niedogodność wynika z metody wyświetlania elementów stron, które często nie posiadają różnych podstron, lecz od razu pokazują wszystko w obrębie strony głównej. Nie ma jednak takiej sytuacji, której nie można zaradzić. W takim przypadku specjalista może zaimplementować głębokie linki, odpowiednio projektując witrynę.
Aby utworzyć głęboki link, najpierw znajdź adres URL strony, do której chcesz utworzyć przekierowanie. Następnie zamień http:// w adresie URL na https://. Na koniec dodaj #anchortext i ustal, co powinno być wyświetlane w kotwicy. Gdy użytkownik kliknie link, zostanie przekierowany na określoną stronę internetową.
Jeśli działasz na WordPressie, zadanie jest o wiele łatwiejsze. Kliknij Ustawienia -> Linki bezpośrednie. W przypadku nowej witryny musisz wykonać kilka dodatkowych czynności. Jeśli używasz CMS, takiego jak Drupal lub Joomla, musisz dodać link HREF w edytorze HTML.
Warto też wspomóc się dostępnymi narzędziami:
bitly.com
urlprofiler.com
Screaming Frog
Chociaż to wszystko wydaje się skomplikowane, w rzeczywistości nie powinno sprawić Ci problemu. Co więcej, głębokie linkowanie pozwala na osiągnięcie wielu korzyści. Pamiętaj jednak, że deep linking nie sprawdzi się w przypadku każdej strony internetowej. Prowadząc bloga, niekoniecznie należy wykorzystywać precyzyjne linki, ponieważ nie spełnią wówczas swojej funkcji. Jeśli jednak nie jesteś pewien, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie, skonsultuj się ze specjalistami. Z ich pomocą optymalizacja linków nie będzie żadnym problemem.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.