Zapytaj o ofertę
Deep link – co to jest?
6 min. czytania

Deep link – co to jest?

Link building to niezbędny element każdej strategii optymalizacji i pozycjonowania. Nie jest to łatwe zadanie, bowiem wymaga od nas znajomości rodzajów linków oraz ich zastosowania. To, co dla jednej strony okaże się pomocne, w przypadku drugiej może być problematyczne. Jednak jest coś, o czym każdy powinien wiedzieć – deep linking. Na czym polega metoda tworzenia głębokich linków, co to właściwie oznacza i jak się tego podjąć samodzielnie?

Głębokie linkowanie

Deep link to nic innego jak odnośnik prowadzący do zawartości konkretnej witryny lub aplikacji internetowej. Początkowo były to linki do podstron, a dziś określa się w ten sposób wiązanie ze sobą zasobów stron, powiadomień push i e-maili marketingowych, które niejako pomija stronę główną. Mogą to być między innymi artykuły sponsorowane, w których linki przekierowują użytkownika do opisanej usługi lub produktu, aby nie musiał on już jej szukać samodzielnie.

Zalety bezpośredniego linkowania

  • Poprawa wrażeń użytkowników. Im lepszy UX, tym większe ruch, klikalność, konwersje, zyski.
  • Możliwość zaplanowania nawigacji dla wybranej grupy docelowej – ścieżka pożądanych akcji i interakcji.
  • Wsparcie w procesie pozyskiwania leadów oraz planowania strategii lejka sprzedażowego.
  • Wsparcie podczas opracowywania strategii marketingowej.

Deep linking a optymalizacja SEO

SEO (Search Engine Optimization) to szereg czynności umożliwiających danej stronie internetowej zdobycie wyższej pozycji rankingowej oraz widoczność w SERP. Składa się z dwóch etapów: optymalizacji on-site oraz off-site. Link building stoi niejako pomiędzy nimi, ponieważ z jednej strony dba o odpowiednią nawigację wewnętrzną strony, z drugiej zaś o jej popularność w całej sieci. Im więcej zaufanych odwołań, tym wyższa pozycja w rankingu oraz autorytatywność witryny. Za ich pomocą pozostawisz trwały ślad w sieci.

Backlinki odgrywają również bardzo ważną rolę w kontekście czynników rankingowych Google. Deep linking może wspomóc więc tworzenie naturalnego profilu linkowego, który będzie pozytywnie oceniany przez roboty sieciowe. Należy jednak uważać, aby odsyłanie do konkretnych podstron zgadzało się z opisem oraz intencjami użytkowników – w przeciwnym razie może to zostać odczytane jako próba manipulacji.

Opisywaną metodę warto wykorzystać w przypadku pozycjonowania w mediach społecznościowych. Jeśli Twoje posty odpowiadają konkretnym produktom, możesz odesłać użytkownika do nich na stronie WWW, aby w wygodniejszy sposób dokonał transakcji. Skracasz w ten sposób proces zakupowy i przyspieszasz możliwość zwiększenia zysków. W przypadku reklam szczególnie przydatne będzie narzędzie Google Ads, które w łatwy sposób pozwoli stworzyć głębokie linkowanie na iOS (linki uniwersalne) oraz Androidzie (linki aplikacji).

Czy deep linking ma wpływ na poziom UX?

Wyobraź sobie sytuację, w której klikasz reklamę bądź interesujący Cię link zawierający konkretną informację, po czym trafiasz na stronę główną. Nie wiesz, w jakim miejscu szukać tego, na czym Ci zależało, więc najprawdopodobniej rezygnujesz z całej strony. Z punktu widzenia użytkownika poziom User Experience nie jest zadowalający, a tym samym rośnie współczynnik odrzuceń. Głębokie linkowanie jest rozwiązaniem tego problemu, ponieważ oferuje odbiorcy to, co go interesuje bez poświęcania dodatkowego czasu. To zatem funkcjonalność, która pozwala na wygodne dzielenie się treścią czy promowanie produktów.

Mobile Deep Linking

W procesie optymalizacji nie można pomijać urządzeń mobilnych. Niemal 60% ruchu organicznego pochodzi właśnie od nich. Warto więc wykorzystać w tym przypadku możliwości głębokiego linkowania. Pozwoli nam na odesłanie odbiorców do konkretnych ekranów w aplikacjach mobilnych, powiadomieniach, mailach. W przypadku witryn e-commerce może również kierować uwagę użytkownika na porzucony wcześniej koszyk, co stwarza kolejną możliwość konwersji. Deep linking pozwala więc na personalizowanie doświadczeń, co jest dodatkową wartością w oczach Google.

Deep linki vs. Adobe Flash i AJAX

Strony internetowe oparte na technologii Adobe Flash oraz AJAX często uniemożliwiają tworzenie deep linków. Ta niedogodność wynika z metody wyświetlania elementów stron, które często nie posiadają różnych podstron, lecz od razu pokazują wszystko w obrębie strony głównej. Nie ma jednak takiej sytuacji, której nie można zaradzić. W takim przypadku specjalista może zaimplementować głębokie linki, odpowiednio projektując witrynę.

Jak prawidłowo wykonać głębokie linkowanie?

Aby utworzyć głęboki link, najpierw znajdź adres URL strony, do której chcesz utworzyć przekierowanie. Następnie zamień http:// w adresie URL na https://. Na koniec dodaj #anchortext i ustal, co powinno być wyświetlane w kotwicy. Gdy użytkownik kliknie link, zostanie przekierowany na określoną stronę internetową.

Jeśli działasz na WordPressie, zadanie jest o wiele łatwiejsze. Kliknij Ustawienia -> Linki bezpośrednie. W przypadku nowej witryny musisz wykonać kilka dodatkowych czynności. Jeśli używasz CMS, takiego jak Drupal lub Joomla, musisz dodać link HREF w edytorze HTML.

Warto też wspomóc się dostępnymi narzędziami:

    • Bitly – narzędzie to pozwala na skracanie długich adresów URL, które łatwiej zapamiętać. Oferta bezpłatna umożliwia korzystanie maksymalnie z 500 linków miesięcznie.

bitly.combitly.com

    • URL Profiler – narzędzie do zarządzania linkami, wspierające tworzenie wysokiej jakości linków zwrotnych poprzez znalezienie odpowiednich stron w witrynach, na których można publikować swoje treści.

urlprofiler.comurlprofiler.com

    • Screaming Frog – program wspomagający zarządzanie stronami. Przeszukuje linki, aby określić, które są uszkodzone lub wymagają aktualizacji.

Screaming FrogScreaming Frog

Podsumowanie

Chociaż to wszystko wydaje się skomplikowane, w rzeczywistości nie powinno sprawić Ci problemu. Co więcej, głębokie linkowanie pozwala na osiągnięcie wielu korzyści. Pamiętaj jednak, że deep linking nie sprawdzi się w przypadku każdej strony internetowej. Prowadząc bloga, niekoniecznie należy wykorzystywać precyzyjne linki, ponieważ nie spełnią wówczas swojej funkcji. Jeśli jednak nie jesteś pewien, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie, skonsultuj się ze specjalistami. Z ich pomocą optymalizacja linków nie będzie żadnym problemem.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym jest wyszukiwanie semantyczne i jaki ma wpływ na SEO?
    Czym jest wyszukiwanie semantyczne i jaki ma wpływ na SEO?
    Obecnie wyszukiwanie semantyczne jest rozwijającą się praktyką w wyszukiwarkach. Wiesz, na czym ono dokładnie polega i jak wpływa na SEO? Czytaj dalej.
    Czym jest mikrokonwersja i jak ją zmierzyć?
    Czym jest mikrokonwersja i jak ją zmierzyć?
    Mikrokonwersja na stronie internetowej to bardzo ważny miernik zaangażowania klientów. Warto więc wiedzieć, czego dotyczy i jak ją zmierzyć!
    Jak pisać meta description? Czy ma wpływ na pozycjonowanie? Sprawdź, jakie są najczęściej popełniane błędy!
    Jak pisać meta description? Czy ma wpływ na pozycjonowanie? Sprawdź, jakie są najczęściej popełniane błędy!
    Meta description daje możliwość opisania zawartości samej witryny i ma spore znaczenie dla użytkowników. Warto znać zasady tworzenia takiego opisu!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.