Zapytaj o ofertę
Do czego służą makiety UX?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Do czego służą makiety UX?

Do czego służą makiety UX?

6 min. czytania

Nie od dziś wiadomo, że optymalizacja strony pod kątem funkcjonalności jest jednym z najważniejszych elementów każdej strategii SEO. Dbałość o doświadczenia użytkowników zapewnia bowiem stały ruch w witrynie oraz buduje zaufanie odbiorców, co korzystnie wpływa na współczynnik konwersji. Aby jednak podjąć właściwe kroki, konieczne jest przeprowadzenie dokładnych badań użyteczności witryny. Istnieje wiele różnorodnych sposobów analizy tego aspektu. Dziś pod lupę weźmiemy jednak makiety UX. Do czego służą i jak je stworzyć? Sprawdźmy!

Czym jest makieta UX?

Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, czym jest makieta UX, przyjrzyjmy się bliżej ważnemu czynnikowi, do którego nawiązuje ten model. User Experience to zestaw doświadczeń, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania z serwisu internetowego. Na poziom satysfakcji odwiedzającego wpływa na wiele istotnych czynników, takich jak szybkość ładowania strony, widoczność poszczególnych elementów, czytelność treści, jakość obrazów czy intuicyjność systemu nawigacji. Doświadczenia odbiorców mają bezpośredni wpływ na ich decyzje zakupowe oraz konwersje, dlatego optymalizacja pod kątem UX powinna być częścią każdego planu marketingowego.

Wiedząc już, czym jest User Experience, możemy przejść do sposobów analizy użyteczności strony. Makieta UX jest pierwszym projektem strony internetowej, który można uznać za jej prototyp. Model ten przedstawia graficzne rozmieszczenie poszczególnych elementów oraz sposób ich funkcjonowania w całym obszarze serwisu. Warto też zaznaczyć, że makiety UX z reguły nie uwzględniają wizualnych aspektów witryny, a jedynie zarys jej zawartości utrzymywany w jednej kolorystyce.

Rodzaje makiet UX

Badając użyteczność strony internetowej na wczesnym etapie jej powstawania, można wykorzystać dwa sposoby:

  • makiety UX low fidelity;
  • makiety UX high fidelity.

Makiety o niskiej wierności (low fidelity) cechują się dość małą szczegółowością, gdyż stanowią z reguły pierwszy szkic projektu strony internetowej. Makiety o wysokiej wierności (high fidelity) są natomiast dokładniejsze i często stanowią bazę do przygotowania finalnej wersji witryny. Oba rodzaje makiet są niezwykle przydatne podczas tworzenia strony internetowej, gdyż pozwalają zwizualizować jej zawartość i naprawić ewentualne błędy na wczesnym etapie projektu. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie wszelkich nieprawidłowości, co pozytywnie wpłynie na doświadczenia użytkowników, którzy najwcześniej odwiedzą serwis. Jako że pierwsze wrażenie ma bardzo duże znaczenie, makieta UX polecana jest wszystkim, którzy rozpoczynają pracę nad swoją stroną internetową.

Dlaczego warto wykorzystać makiety UX?

Dostosowanie witryny do potrzeb i oczekiwań grupy docelowych odbiorców to misja każdego projektanta. Optymalizacja użyteczności strony internetowej pozwala nie tylko zwiększyć konwersję, ale też zaoszczędzić wiele czasu, który musiałby być przeznaczony na działania pod kątem UX w przyszłości. Nic więc dziwnego, że makiety UX są coraz częściej wykorzystywanym narzędziem do analizy funkcjonalności witryny. Oto powody, dla których powinny stanowić nieodłączny element każdej strategii projektowania strony internetowej.

Niższe koszty

Makieta UX pozwala na znaczną redukcję kosztów. Wykrycie ewentualnych błędów na wczesnym etapie projektowania witryny umożliwia szybką likwidację wszelkich nieprawidłowości, dzięki czemu wprowadzanie poprawek w przyszłości ograniczone jest do minimum.

Likwidacja błędów

Jeśli ostateczna wersji witryny, która zostanie zaprezentowana użytkownikowi, będzie posiadała jakiekolwiek błędy, zaufanie do marki drastycznie spadnie. Makiety UX to świetny sposób na likwidację wszelkich nieprawidłowości, dzięki czemu wiarygodność strony internetowej wzrasta, a konwersja osiąga satysfakcjonujący poziom. Co więcej, niezauważone na wczesnym etapie projektu usterki mogą być znacznie trudniejsze do zlikwidowania. Rozsądne jest więc usuwanie ich na bieżąco dzięki makietom UX.

Lepsze efekty

Makieta UX umożliwia wizualizację ostatecznego projektu strony internetowej. Dzięki przedstawieniu wstępnej wersji docelowemu odbiorcy łatwiej dopracować pewne szczegóły i zlikwidować błędy, które bez takiej konsultacji nie byłyby zauważalne. Zapoznanie się z odbiorem projektu przez użytkownika to najlepszy sposób na dostosowanie witryny do jego oczekiwań, co bez wątpienia jest celem każdego projektanta.

Opracowanie skutecznej strony internetowej to niemałe przedsięwzięcie. Stworzenie makiety UX znacznie ułatwia ten proces, gdyż pozwala przyjrzeć się witrynie oczami jej użytkownika. Jak zostało to opisane wcześniej, User Experience to bardzo ważny aspekt, który makiety pozwalają uwzględnić na wczesnym etapie projektu. Warto więc skorzystać z tego rozwiązania, gdyż okazać się może kluczem do sukcesu niejednego współczesnego biznesu online.

Jak stworzyć makietę UX?

Każda makieta UX powinna uwzględniać potrzeby i preferencje grupy docelowej. Przed opracowaniem projektu warto więc ustalić konkretne cele, a także stworzyć persony nabywców, które obejmują najważniejsze dane demograficzne oraz cechy potencjalnych klientów. Przed kreacją makiety konieczne jest zatem przeprowadzenie dokładnych badań rynku, konkurencji i charakterystyki branży. Warto wówczas wykorzystać metody, takie jak eyetracking, heat maps czy wywiady fokusowe. Zbiór uzyskanych informacji to doskonała baza, dzięki której stworzenie makiety UX będzie o wiele łatwiejsze, ale też przyniesie lepsze efekty.

Po przeprowadzeniu dokładnych badań można przystąpić do tworzenia wstępnego projektu. Pomocne okazać się wówczas mogą narzędzia, takie jak Adobe XD, Webflow, Figma, Axure czy Sketch. Wybór właściwego programu powinien być zależny od celów, charakterystyki odbiorców, a także budżetu, gdyż podane narzędzia cechują się dość zróżnicowanymi cenami. Początkującym projektantom lub właścicielom małych firm poleca się Moqups, którego ogromną zaletą jest darmowy dostęp do naprawdę wielu przydatnych funkcji.

Podsumowanie

Makiety UX to świetny sposób na oszczędność czasu i pieniędzy. Opracowanie wstępnego projektu witryny i przedstawienie go grupie docelowej pozwala na kompleksowe testowanie użyteczności. Dzięki makietom możliwe jest ponadto wykrycie ewentualnych błędów i zidentyfikowanie obszarów wymagających szczególnej uwagi.

Optymalizacja doświadczeń użytkowników jest jednym z najważniejszych elementów każdej strategii marketingowej, a makieta UX to skuteczna forma, dzięki której dostosowanie funkcjonalności witryny do potrzeb jej użytkowników nie stanowi żadnego problemu. Mimo że opracowanie makiety wydawać się może dość czasochłonnym, wymagającym przedsięwzięciem, owocuje doskonałymi wynikami w kolejnych etapach istnienia witryny. Ponadto pozwala zlikwidować ryzyko wszelkich nieprawidłowości do absolutnego minimum. Warto więc poświęcić chwilę na stworzenie prototypu swojej strony internetowej, gdyż osiągnięcie sukcesu może okazać się wówczas o wiele łatwiejsze.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Badania jakościowe vs. badania ilościowe
    Badania jakościowe vs. badania ilościowe
    Na czym polegają badania ilościowe i jakościowe? Czym się różnią? Którą metodykę warto wybrać? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi!
    Czym jest Agile Scrum?
    Czym jest Agile Scrum?
    Agile i Scrum to zaawansowane metodyki zarządzania projektami, które rewolucjonizują branżę IT. Na czym polegają i czym się różnią?
    Badania fokusowe w UX
    Badania fokusowe w UX
    Zastanawiasz się, jakie metody badawcze wybrać, by poznać swój projekt pod kątem UX? Rozważ skorzystanie z grupy fokusowej. Oto, co musisz wiedzieć.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.