Zapytaj o ofertę
FAQ GA4: odpowiedzi na pytania dotyczące aktualizacji Google Analytics
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • FAQ GA4: odpowiedzi na pytania dotyczące aktualizacji Google Analytics

FAQ GA4: odpowiedzi na pytania dotyczące aktualizacji Google Analytics

5 min. czytania

Już w lipcu aktualna wersja Google Analytics przestanie przetwarzać dane i odejdzie w zapomnienie. Migracja do GA4 jest więc nieunikniona. Jeśli boisz się zmiany, zapraszamy do zapoznania się z naszym wpisem. Odpowiadamy na najważniejsze i najczęściej zadawane pytania dotyczące aktualizacji narzędzia od Google. Sprawdź!

Czym jest GA4 i kiedy zastąpi aktualną wersję?

Google Analytics 4 (GA4) to darmowe narzędzie analityczne, zbierające dane ze stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. 1 lipca 2023 roku zastąpi aktualną, dobrze znaną wszystkim wersję, czyli Universal Analytics (UA).

Według Google GA4 to zupełnie nowe spojrzenie na zbieranie i przetwarzanie danych. Jego wprowadzenie jest przede wszystkim reakcją na zmieniające się zachowania i potrzeby internautów.

Dawniej użytkownicy korzystali jedynie z komputera stacjonarnego lub laptopa. Dziś w procesie zakupowym pojawia się wiele innych urządzeń. Niestety UA nie jest w stanie połączyć aktywności jednego użytkownika na kilku urządzeniach, przez co analiza jego ścieżki jest mało skuteczna. GA4 za to świetnie radzi sobie z tym zadaniem.

Czy każdy musi przenieść się do Google Analytics 4?

Obecnie dostępna jest zarówno stara, jak i nowa wersja usługi. Od lipca Universal Analytics przestanie przetwarzać dane i nie będzie można z niego korzystać.

Z tego względu firma Google ogłosiła przejście do GA4 już w 2022 roku. Dzięki temu specjaliści i właściciele stron mają czas na zapoznanie się z narzędziem oraz na migrację danych. Przesiadka jest nieunikniona dla każdego. Warto więc zrobić to jak najszybciej.

W jaki sposób GA4 zbiera dane?

Sposób zbierania danych jest jedną z największych różnic pomiędzy GA4 i UA. Nowa wersja usługi korzysta z modelu opartego na zdarzeniach, a nie na sesjach.

Oznacza to, że wszystkie dane – od sesji po odsłonę strony – przesyłane są do narzędzia jako zdarzenia. Zapewnia to większą elastyczność oraz szersze możliwości, jeśli chodzi o zestawianie danych i tworzenie raportów.

Czym różnią się raporty w GA4 od raportów w Universal Analytics?

W Google Analytics 4 jest o wiele mniej raportów niż w Universal Analytics. Dlaczego twórcy zdecydowali się na takie rozwiązanie? Otóż chodzi o personalizację i większą elastyczność. GA4 wprawdzie oferuje mniej raportów, ale można je dowolnie modyfikować oraz decydować, jakie informacje mają być w nich zawarte.

Eksploracje w GA4

Jakie są modele atrybucji w Google Analytics 4?

W Universal Analytics w niemal wszystkich raportach domyślnym modelem atrybucji jest Ostatnie kliknięcie niebezpośrednie. Inne modele dostępne są tylko w raportach ścieżek wielokanałowych. To oznacza, że cały udział w generowaniu konwersji przypada ostatniemu kanałowi, w którym użytkownik „kliknął”.

Jak wiadomo, nie w każdym przypadku się to sprawdza, ponieważ na końcową decyzję użytkownika wpływać mogą przeróżne treści i kanały marketingowe.

W GA4 możesz samodzielnie wybrać model atrybucji, choć ich dostępność zależy od zakresu, w jakim przygotowujesz raport.

Model atrybucji w GA4

Jakie są strumienie danych w Google Analytics 4?

Sposób korzystania z Internetu zmienił się w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Użytkownicy częściej przeglądają strony na urządzeniach mobilnych, a do tego chętnie korzystają z aplikacji.

Właśnie dlatego Google Analytics 4 gromadzi dane na temat ruchu i zaangażowania użytkowników nie tylko z witryn internetowych, ale i z aplikacji na Android czy urządzenia Apple. To pozwala jeszcze dokładniej śledzić ich ścieżkę i trafniej interpretować zachowania.

Czy dane historyczne w Universal Analytics nadal będą dostępne?

Dane historyczne w Universal Analytics będą dostępne jeszcze przez 6 miesięcy od wycofania tej wersji usługi. Po tym czasie dostęp do nich stanie się niemożliwy, dlatego należy wcześniej pomyśleć o ich wyeksportowaniu.

Warto wspomnieć, że w UA nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o okres przechowywania danych historycznych. Natomiast w Google Analytics 4 są one przechowywane przez maksymalnie 14 miesięcy. Dobrym rozwiązaniem może okazać się integracja z BigQuery, czyli bazą danych od Google, co w GA4 jest całkowicie darmowe.

Przechowywanie danych o użytkownikach i zdarzeniach w GA4

Czy korzystanie z GA4 wymaga ponownej implementacji?

Google Analytics 4 jest tak naprawdę nowym narzędziem, a nie aktualizacją. Z tego względu konieczna jest ponowna implementacja.

Możesz to zrobić za pomocą Google Tag Managera, połączenia tagów witryny lub poprzez dodanie kodu GA4 do zaimplementowanego wcześniej kodu Universal Analytics.

Czy Google Analytics 4 używa plików cookies?

Twórcy GA4 twierdzą, że usługa została przygotowana na przyszłość bez plików cookies – wiele przeglądarek wycofuje je w celu zapewnienia użytkownikom większej prywatności.

Z tego względu zbieranie danych w Google Analytics 4 nie wymaga tradycyjnych ciasteczek. Narzędzie wykorzystuje własne pliki, ale korzysta też z uczenia maszynowego.

Czym są sesje z zaangażowaniem w GA4?

W Google Analytics 4 możesz śledzić współczynnik odrzuceń. Określa on odsetek sesji bez zaangażowania, które są przeciwieństwem sesji z zaangażowaniem.

Sesje z zaangażowaniem to natomiast sesje trwające dłużej niż 10 sekund, podczas których zarejestrowano konwersję lub wyświetlenie przynajmniej dwóch ekranów.

Czy Google Analytics 4 jest lepsze od Universal Analytics?

Według Google nowa usługa z pewnością jest lepsza i skuteczniejsza – w przeciwnym wypadku firma nie zdecydowałaby się na jej wdrożenie. Co z użytkownikami narzędzia? Na to pytanie niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Teoretycznie GA4 pozwala na więcej (bardziej szczegółowe raporty, więcej strumieni danych, więcej modeli atrybucji do wyboru), jednak w rzeczywistości wrażenia mogą być różne.

Co przejście na Google Analytics oznacza dla Twojej firmy i procesów analitycznych?

Google Analytics 4 ma pomóc w dokładniejszym i skuteczniejszym śledzeniu zachowań użytkowników na całym etapie ścieżki konwersji. Aby w pełni wykorzystać potencjał nowego narzędzia, trzeba jednak nauczyć się go obsługiwać.

Przejście na GA4 jest zatem dla firm pewnym wyzwaniem. Konieczne jest poznanie zmienionego interfejsu, a także samego sposobu gromadzenia i przetwarzania danych. Warto zacząć pracować nad tym już dziś. Im szybciej poznasz narzędzie, tym lepiej!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co to jest parametr UTM? Sprawdź, jak korzystać z tagowania linków poprzez UTM
    Co to jest parametr UTM? Sprawdź, jak korzystać z tagowania linków poprzez UTM
    Prowadzisz kampanie online? Zatem powinieneś monitorować, na jakie wyniki przekładają się poszczególne działania. Zrobisz to dzięki tagom UTM. Sprawdź, na czym one polegają!
    Jak zbadać i zwiększyć ruch na stronie internetowej?
    Jak zbadać i zwiększyć ruch na stronie internetowej?
    Badanie ruchu na stronie internetowej swojej i konkurencji jest niezwykle przydatne podczas opracowywania strategii marketingowej. Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie, jak dana witryna jest odbierana przez internautów. Czytaj dalej.
    Jak Google Analytics 4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu?
    Jak Google Analytics 4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu?
    Firma Google gwarantuje, że Google Analytics 4 pozwala na jeszcze skuteczniejszą analizę danych. Jak to wykorzystać w procesie pozycjonowania? Podpowiadamy!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.