Google Analytics 4 to wciąż nowość. Niezależnie od tego, czy już korzystasz z nowej wersji narzędzia, czy dopiero zamierzasz, z pewnością masz wiele pytań dotyczących jego funkcjonalności i sposobów użytkowania. Właśnie dlatego powstał ten artykuł! Przedstawiam najczęstsze pytania dotyczące GA4 oraz odpowiedzi, które rozwieją Twoje wątpliwości.
Google Analytics 4 to usługa z zakresu analityki internetowej, którą możesz wykorzystać w celu analizy ruchu i konwersji swojej strony. Została uruchomiona w 2020 roku i pozwala mierzyć wiele wskaźników dotyczących zaangażowania użytkowników w serwisie. Więcej o tym narzędziu dowiesz się tutaj.
Google Analytics 4 to nowa odsłona poprzedniej wersji narzędzia – Universal Analytics (GA3). Kiedy stary analytics przestanie działać, będziesz mógł korzystać wyłącznie z Google Analytics 4.
Google ogłosił, że Universal Analytics przestanie zbierać dane 1 lipca 2023 r. Wcześniej zgromadzone informacje będziesz mógł analizować jeszcze przez co najmniej 6 miesięcy, lecz badanie nowych sesji nie będzie możliwe. Mimo że Google nie podał jeszcze dokładnej daty wygaśnięcia narzędzia, powinieneś już teraz wyeksportować swoje dane do chmury, aby ich nie stracić. Warto też wspomnieć, że istniała możliwość sprawniejszego uruchomienia Google Analytics 4. Pisałam o tym w artykule o automatycznym założeniu usługi dla GA4.
Sposób korzystania ze stron internetowych znacznie zmienił się w ostatnim czasie. W odpowiedzi na potrzeby użytkowników związane z dokładniejszą analizą ruchu, Google stworzył bardziej precyzyjny model pomiarowy.
W GA4 możesz analizować nie tylko dane ze stron WWW, ale też aplikacji mobilnych, co daje Ci pełniejszy wgląd w zaangażowanie odbiorców. Nowa wersja narzędzia opiera się ponadto na zdarzeniach, a nie sesjach, dzięki czemu analiza daje jeszcze dokładniejsze wnioski. Zalety Google Analytics 4 można wymieniać bez końca. Właśnie dlatego GA3 zostanie wycofane – powstał jego godny następca.
Różnice między GA3 a GA4 polegają przede wszystkim na sposobie gromadzenia danych i źródłach pozyskiwania informacji. Google Analytics 4 opiera się na zdarzeniach, a nie sesjach oraz przedstawia raporty nie tylko ze stron internetowych, ale też aplikacji. Narzędzie oferuje możliwość dowolnego modyfikowania statystyk, dzięki czemu szybciej znajdziesz to, na czym Ci naprawdę zależy.
Google określa strumień danych jako przepływ informacji z poziomu interakcji użytkownika ze stroną do konta Analytics. Połączeniem może być strona internetowa lub aplikacja, w przypadku której każda platforma będzie wymagać oddzielnego strumienia danych. Google zaleca implementację maksymalnie trzech strumieni danych: dla witryny, dla aplikacji na Androidzie i dla aplikacji na iOS. Wszystkie trafiają do jednej usługi na Twoim koncie Google Analytics 4.
Google Analytics 4 – strumienie danych
Kluczowa różnica między GA3 a GA4 polega na tym, że narzędzia gromadzą dane w nieco inny sposób, przez co ich wartości mogą się różnić. Porównywanie raportów między modelami nie jest więc najlepszym pomysłem. Jeśli utworzysz usługę Google Analytics 4, bazuj wyłącznie na zbieranych przez nią danych.
Google Analytics 4 zbiera dane na wiele sposób. Jednym z nich jest wykorzystanie plików cookie. Trzeba jednak zaznaczyć, że usługa nie wykorzystuje w tym celu plików cookie innych firm.
Narzędzie prezentuje nowe możliwości w zakresie przetwarzania danych o użytkownikach i oferuje wiele funkcji, dzięki którym możesz przestrzegać zasad ochrony danych osobowych. Są to między innymi anonimizacja adresów IP, możliwość usunięcia danych oraz ograniczenia czasowe w zakresie ich gromadzenia.
Korzystanie z Google Analytics 4 jest w pełni bezpłatne. Pamiętaj jednak, że uruchomienie usługi i jej optymalizacja są dość skomplikowane. Konieczna może się więc okazać pomoc zewnętrznych specjalistów, co wiąże się z kosztami.
Na stronie Google Support znajdziesz przydatne wskazówki, dzięki którym bezproblemowo przeprowadzisz migrację z Universal Analytics do GA4. Zwróć wówczas uwagę na system CMS, na którym opiera się Twoja strona, gdyż dostosowanie do niego działań związanych z przeniesieniem jest w tym przypadku kluczowe.
Niestety, przeniesienie danych do Google Analytics 4 nie jest możliwe. Po wdrożeniu GA4 będziesz musiał zacząć gromadzić informacje od nowa. Właśnie dlatego powinieneś zainstalować Google Analytics 4 już teraz, aby do czasu wyłączenia GA3 zbudować bazę przydatnych danych o ruchu na swojej stronie internetowej.
Dane z Universal Analytics możesz w dowolnej chwili wyeksportować w formie raportu lub za pośrednictwem interfejsu API. Instrukcję dotyczącą tego procesu znajdziesz na tej stronie.
Nie, cele nie zostaną automatycznie przeniesione do Google Analytics 4, gdyż nowe narzędzie nie raportuje ich tak samo, jak Universal Analytics. Wdrażając GA4, będziesz musiał wybrać nowe.
Jako że Google Analytics 4 gromadzi i przetwarza informacje w nieco inny sposób, Twoje raporty z GA3 nie zostaną przeniesione. Będziesz musiał je stworzyć, zbierając dane od nowa.
Żadne filtry, które miałeś zaimplementowane w Universal Analytics, nie zostaną przeniesione do GA4. Jeśli chcesz wykluczyć ruch wewnętrzny, będziesz musiał zrobić to ręcznie.
W Google Analytics 4 masz kontrolę nad tym, kto może wyświetlać i edytować raporty oraz kto ma dostęp do poszczególnych danych.
Google Analytics 4 – ustawienia ograniczeń danych
Google Analytics 4 nie wykorzystuje widoków. Możesz jednak modyfikować i kopiować istniejące raporty, aby tworzyć zestawienia niestandardowe i dokładniej analizować dane o ruchu na stronie.
Z Google Analytics 4 i Universal Analytics możesz korzystać jednocześnie, dopóki Google nie wycofa poprzedniej wersji narzędzia. Dual-tagging to świetne rozwiązanie, gdyż pozwala analizować historyczne dane, na bieżąco pozyskując też nowe informacje.
Tak, Google Analytics 4 umożliwia integrację z wieloma narzędziami, między innymi Google Tag Managerem.
Tak, możesz połączyć Google Search Console i Google Analytics 4. Dzięki temu będziesz mógł śledzić raporty z poziomu dwóch narzędzi, analizując bezpłatne wyniki wyszukiwania i ruch generowany za ich pośrednictwem.
Czas przechowywania danych w Google Analytics 4 nieco różni się od limitów w Universal Analytics.
Google Analytics 4 – przechowywanie danych o użytkownikach i zdarzeniach
W Google Analytics 4 istnieje możliwość eksportowania danych do BigQuery. Możesz zautomatyzować ten proces lub realizować go za każdym razem, kiedy jest Ci to potrzebne. Pamiętaj jednak, że pomimo kwalifikacji do bezpłatnego konta, jeśli przekroczysz limit danych, zostanie naliczona opłata.
Google Analytics 4 i Universal Analytics to dwa zupełnie różne modele pomiarowe. Porównywanie danych między nimi nie ma więc najmniejszego sensu. Powinieneś więc jak najszybciej zacząć korzystać z GA4, aby móc badać ruch i analizować go w czasie.
W Google Analytics 4 masz dostęp do dwóch rodzajów raportów: raportów ogólnych i raportów szczegółowych.
W raporcie ogólnym możesz obejrzeć swoje dane w formie wizualnej. Raport szczegółowy zawiera natomiast dwie różne wizualizacje oraz umożliwia sortowanie i filtrowanie wyników.
Kluczowe raporty w Google Analytics 4 to:
Google Analytics 4 – raporty
Google Analytics 4 ma niemal nieograniczony potencjał. Umożliwia śledzenie danych dotyczących ruchu w aplikacjach mobilnych i na stronach internetowych, zaangażowania użytkowników oraz skuteczności sprzedaży. Dzięki GA4 możesz ponadto monitorować działania odbiorców, weryfikować najpopularniejsze kanały oraz przeglądać wyniki przychodów generowanych przez poszczególne strony.
Aktualnie Google Analytics 4 umożliwia śledzenie maksymalnie 500 zdarzeń z 25 parametrami.
W Google Analytics 4 możesz stworzyć trzy typy wymiarów niestandardowych: dotyczących użytkownika, zdarzenia i elementu. Pamiętaj jednak, że w narzędziu obowiązuje limit 50 wymiarów niestandardowych. Liczba użytkowników o zasięgu zdarzenia nie może ponadto przekroczyć 25. Optymalnie wykorzystaj więc ten limit i unikaj powielania wartości.
Google Analytics 4 – tworzenie wymiarów niestandardowych
Nie ulega wątpliwościom, że Google Analytics 4 to dość skomplikowane narzędzie. Decydując się na jego konfigurację, musisz się więc uzbroić w czas i cierpliwość. Niemniej jednak dzięki GA4 możesz osiągnąć znacznie więcej, niż korzystając z innych systemów analitycznych. Nie czekaj i zacznij badać ruch w swojej witrynie za pomocą Google Analytics 4! Pamiętaj, że jesteśmy do Twojej dyspozycji i z chęcią odpowiemy na wszystkie pytania. Warto zadbać również o pozycjonowanie strony internetowej, co pozwoli na skuteczniejsze wykorzystanie zebranych danych w Google Analytics 4 i osiągnięcie jeszcze lepszych wyników w analizie ruchu na stronie.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.